Papisto ohjelma Yle
Katsotteko? Itse katsoin tänään koko kauden. Hieno ohjelma. Mahtavaa että mukaan on saatu 4 täysin erilaista pappia. Loppujaksossa huomaa että mielipiteet papeilla kirkon tilasta melkolailla samat.
Ohjelma oli myös liikuttava, miten erilaisiin asioihin voikataan törmätä Helsingin seudulla oleva pappi ja millaisiin tilanteisiin joutuu pappi Inarissa. Rohkeita olivat kaikki mukaan lähteneet.
En ole itse uskovainen mutta snaoisin että meilenkiintoisin ohjelma hetkeen. Yleensä nämä realityt yrittävät nolata osallistujiaan mutta tämä oli virkistävä kuvaus pappien arjesta, miten monessa he ovatkaan mukana.
Kommentit (61)
Ainakin Vaajakoskella kutsuttiin jumikseksi silloin kun Tarvo Laakso oli siellä -80 luvun lopussa. Hauska nähdä että hänellä rokkaava elämänasenne on säilynyt!
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta. Olen kasvanut pappien keskellä ja huomannut, että hurskaimmat tapaukset ei papeista löydy. Yhdistävinä tekijöinä papeilla tuntuu olevan itsekeskeisyys ja besserwisseröinti.
Olen vuosia sitten ollut tekemisissä yhden ohjelman papin kanssa, ja tuli kyllä nopeasti selväksi, miten paljon välittää omasta egostaan. En siis osaa nostaa hattua siitä, ettei blogi riittänyt, vaan nyt huomiota haetaan näin.
Tälläinen kuva minullakin on ollut mutta ohjelmasta tälläistä ei välittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttaa, että Yle Areenassa puhutaan mm jumiksista eli ilmeisesti jumalanpalveluksista. Seurakuntalaiset eivät yleensä kutsu kirkonmenoja näin, papeista en tiedä.
Kyllä jumis on ihan yleisesti käytössä oleva sana. Sulla taitaa olla kuula jumis?
Vierailija kirjoitti:
Nuo on antikristuksia. Tekopyhiä pappeja.
Eli et ole katsonut ohjelmaa lainkaan ja heidän ulkonäöstään teet tuollaiset viiltävät syväanalyysit. Itse pidin kaikista ohjelman papeista, olivat minusta ns. hyviksiä kaikki, vahvuuksineen ja heikkouksineen. Upeita maisemia Lapissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudoksuttaa, että Yle Areenassa puhutaan mm jumiksista eli ilmeisesti jumalanpalveluksista. Seurakuntalaiset eivät yleensä kutsu kirkonmenoja näin, papeista en tiedä.
Kyllä jumis on ihan yleisesti käytössä oleva sana. Sulla taitaa olla kuula jumis?
Olen pahoillani, mutta ei kuulu meikäläisen puhetyyliin kutsua jumalanpalvelusta jumikseksi. En ole kuullut kyllä kenenkään muunkaan suusta tätä. Meillä "mennään kirkkoon", ei jumikseen.
Noista neljästä Koivisto vaikuttaa ja tuntuu eniten papilta, halusi sitä itse tai ei.
Pari uutisotsikkoa olen nähnyt, niiden perusteella toivon että ei olisi mitään rienausta koko ohjelma... Aion kyllä katsoa vaikka vähän hirvittää.
Vierailija kirjoitti:
Pari uutisotsikkoa olen nähnyt, niiden perusteella toivon että ei olisi mitään rienausta koko ohjelma... Aion kyllä katsoa vaikka vähän hirvittää.
No ei todellakaan ole mitään rienausta tuossa ohjelmassa. Lähinnä nuo papit kertovat asioita omasta elämästään ja lisänä on lyhyitä pätkiä työkeikoista.
Tarvo-rovasti pitää rokkikonsertteja 70-vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Harri Henttinen oli kyllä aika epäsuomalainen, oli niin värikkään näköinen. Toisaalta hyvin rauhallinen ja vähän sarkastinenkin. Varmaan päinvastoin vetää porukkaa kirkkoon kuin karkottaa sieltä. Milloinkahan seuraava jakso on, täytyy kyllä katsoa.
Nehän on Areenassa kaikki jo nyt.
En ymmärrä alkuunkaan noita ip-lehtien seksipappi- ja haluan olla nätti -juttuja. Itse ohjelmassa tällaista ei nimittäin ole ollenkaan ja olen nyt katsonut neljä jaksoa. Ensimmäisessä jaksossa Elina Koivistoa kuvattiin kuntosalilla ja jossakin stailausillassa, mutta sen jälkeen on näytetty ihan tavallista papin arkityötä.
Eli otsikot ovat olleet raflaavia, itse ohjelma ei.
Hän näyttää ihan rokkitähdelle. Jos tapaisin hänet kaupungilla ja hän kertoisi olevansa nousussa olevan glamrockbändin laulaja, uskoisin silmää räpäyttämättä :)
Vierailija kirjoitti:
Hän näyttää ihan rokkitähdelle. Jos tapaisin hänet kaupungilla ja hän kertoisi olevansa nousussa olevan glamrockbändin laulaja, uskoisin silmää räpäyttämättä :)
Henttinen siis.
Henttinen on ainakin hieno mies. Menee sinne missä seurakuntalaisetkin on ja ottaa ihmiset ihmisinä.
Ihan mukava ohjelma, tavallisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä alkuunkaan noita ip-lehtien seksipappi- ja haluan olla nätti -juttuja. Itse ohjelmassa tällaista ei nimittäin ole ollenkaan ja olen nyt katsonut neljä jaksoa. Ensimmäisessä jaksossa Elina Koivistoa kuvattiin kuntosalilla ja jossakin stailausillassa, mutta sen jälkeen on näytetty ihan tavallista papin arkityötä.
No ainakin Koivisto sanoo ohjelmassa, että hänelle on tärkeää olla nätti. Siitä voi olla montaa mieltä, kropaltaan tuhti ja kasvoilta tavis, eikä siinä mitään pahaa.Kovin on jutuissaan (mitä lukenut)"oma tie"-, minä-keskeinen. Se on eräänlaista nuoren ihmisen evankeliumia: itsensä ja seksuaalisuutensa löytäminen ja hyväksyminen. N. 50v. voi tulla eteen se, että on huomaa kiivenneensä vääriä tikapuita. Usko voi syvetä tavalla, jossa omasta minästä, egosta luopumisesta -tai valmiudesta siihen, Kristuksen tähden - tuleekin jo kilvoittelun asia.
Vierailija kirjoitti:
Noista neljästä Koivisto vaikuttaa ja tuntuu eniten papilta, halusi sitä itse tai ei.
Minusta Koivisto vaikuttaa narisevalta ja tärkeilevältä, ilo puuttuu. Vuolanne tuntuu itselleni ehkä eniten papilta. Laakso on selkeäsanaisin, mutta hänellä keskuksessa on musiikki/rock. Henttinen on luonnollinen. Perustellusta kuitenkin kuulostaa ortodoksien näkemys luterilaisten naispappeudesta: se ei ole heille mikään ongelma, koska naispapit eivät ole yhtään sen enempää pappeja kuin uterilaiset miespapitkaan. Onko pappeus annettua, riippumatta opinnoista ja vihkimyksistä?
Henttinen on kyl niin ihanan avoimesti oma itsensä ettei voi kun ihailla. Niin oikeessa elämässä kun julkisuudessakin.
Mielestäni osa papeista ei kuulu minun kirkkoon.Uskonnon häväistystä.
Varmaan ohjelmaan yritetty saada myös mielenkiintoisia pappeja. En itse tiedä olisiko kovin mielenkiintoista seurata sokeille tai kuuroille tarkoitetun papin touhuja. Sotilaspapin elämä voisi ollakin mielenkiintoista. Kukaan toraisa seurakunta tuskin olisi halunnut ko. ohjelmaan. Uskon että useat tässä ohjelmassa olleet papit ovat kokeneet vastoinkäymisiä urallaan ja henkilökohtaisessa elämässään ulkonäkönsä/valintojensa takia.
Hyvä ettei ohjelmaan otettu sellaisia kenen elämä on ollut pelkkää ruusuilla tanssimista vaan tuodaan esille myös sitä nurjempaa puolta ja sitä että vaikka kyseessä on pappi, hän on myös ihminen jolla on tunteet ja ajatukset.