Mitä kirjoja kieltäisit vielä lukioikäiseltä?
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:42"]
Miksi ihmeessä lasta/nuorta pitäisi kieltää lukemasta jotain kirjoja??
[/quote] Tosissasiko kyselet? Sinustako esim 8v ikäinen on täysin kypsä lukemaan murha/ kauhukirjoja laidasta laitaan tai esim kaikkein pervoimpiakin pokkareita? Entämä kaikki kirjallisuus esi satanismista jne jne? (ihmettelen vain koska kirjoitit LASTA joten tarkoittanet että ikään katsomatta kaikki sopii kaikille)
[/quote]
Pervous on aikuisten keksintö. Lapsi suhtautuu näihin asioihin aika suora viivaisesti. Murha ja kauhujutut on ok, koska lapsella on kuitenkin vanhempansa jos jokin asia tuntuu liian pelottavalta niin sen voi käsitellä näiden kanssa. Totaalikieltäminen on tapa mennä sieltä mistä aita on matalin.
[/quote]Jaa-a. Et varmaan välitä elokuvienkaan ikärajoista. On todettu, että jo lööppienkin raa'at tekstit saattavat ahdistaa varhain lukemaan oppineita lapsia. Saati sitten kirjat.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:59"]
[/quote] Tosissasiko kyselet? Sinustako esim 8v ikäinen on täysin kypsä lukemaan murha/ kauhukirjoja laidasta laitaan tai esim kaikkein pervoimpiakin pokkareita? Entämä kaikki kirjallisuus esi satanismista jne jne? (ihmettelen vain koska kirjoitit LASTA joten tarkoittanet että ikään katsomatta kaikki sopii kaikille)
[/quote]
Pervous on aikuisten keksintö. Lapsi suhtautuu näihin asioihin aika suora viivaisesti. Murha ja kauhujutut on ok, koska lapsella on kuitenkin vanhempansa jos jokin asia tuntuu liian pelottavalta niin sen voi käsitellä näiden kanssa. Totaalikieltäminen on tapa mennä sieltä mistä aita on matalin.
[/quote]Jaa-a. Et varmaan välitä elokuvienkaan ikärajoista. On todettu, että jo lööppienkin raa'at tekstit saattavat ahdistaa varhain lukemaan oppineita lapsia. Saati sitten kirjat.
[/quote]
En ole tunkemassa kenenkään käteen mitään, mutta en kieltämässäkään. Se oli pointti. Mutta minun perheessäni oli kyllä tapana katsella k18 leffoja ja minä tajusin "ikäsuositusten" olemassa olon vasta joskus teini-ikäisenä. Eipä tuo minua haitannut.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:32"]
Sonja O on aika härski teos, mutta kyllä lukiolainen sen handlaa. Fifty shades of graig:t sen sijaan seksuaalisuutta etsivän ja seurustelua harjoittelevan nuoren olisi hyvä jättää välistä..
[/quote]
Toivottavasti ei sitten hae heti lukion jälkeen lapsukaisesi lukemaan ainakaan kirjallisuustieteitä.
- nimim. fifty shades of greyistä pääsykokeissa keskustelemaan "joutunut"
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:13"]No nyt ei kyllä tule mieleen mitään kirjaa jonka kieltäisin...toisaalta on olemassa VALTAVASTI kirjallisuutta joka ei olisi ansainnut julkaisemista lainkaan, mutta siis mielestäni ne pitäisi "kieltää" kaikilta. Olen yrittänyt opettaa kriittiseksi lukijaksi ja hyvin on onnistunut. Pääosin ovat kiinnostuneet historiasta, filosofiasta yms.
[/quote]
Sinäkö olet se auktoriteetti joka päättää mikä on julkaisun arvoista?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:33"]Nietzsche. Lukiokaverini meni aikalailla huonoon suuntaan tuen luettuun. Vasta näin päälle kolmikymppisenä on alkanut ottaa muitakin enemmän huomioon.
[/quote]
Kuinka kamalaa
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:31"]
Hannu Salaman Juhannustanssit, ehdottomasti!!!!!
[/quote]
Meillä luettiin tuo ysiluokalla koulussa :D
Teillä taitaa olla varsinainen hihhuliperhe...
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 18:11"]
Marquis De Sade - Justine. Pahaa tekee aikuisenakin, äärimmäisen häiriintynyt teos. Herran mukaan ilmeisesti nimetty sadomasokismi.
[/quote]
Sodoman 120 päivää on vielä parempi kirja markiisi de Sadelta!
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:16"]
Uskonnollinen ex-mieheni kielsi aikanaan Ajan lyhyen historian, ja se lapsi on nyt fyysikko. Ah ironiaa.
[/quote]
Niin, että niille Raamatun kieltäjille. Olkaa tietoisia, mitä teette. Liittyvät kuitenkin johonkin lahkoon tai tulevat eksegettikoiksi.
[/quote]
Raamattua on harvempi uskovainenkaan tosin lukenut. Itse olen kyllä tämän(kin) kirjan lukenut ja kyllä siinä Harry Potter jää toiseksi :D
Romanttisen harlekiinityyppisen viihdekirjallisuuden sekä surkeat dekkarit. Voisin kieltää myös keltaisen lehdistön tuotosten lukemisen ilman mediakriittisyyden opintojakson suorittamista.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:33"]
Nietzsche. Lukiokaverini meni aikalailla huonoon suuntaan tuen luettuun. Vasta näin päälle kolmikymppisenä on alkanut ottaa muitakin enemmän huomioon.
[/quote]
Tämä ja lisäksi uusateistien kirjat. Tarjoavat vain masennusta, lohduttomuutta ja epätoivoa, mikä ei ole hyväksi teinien mielelle.
Ylipäätään kaikenlainen filosofinen paska sekoittaa nuorten päät.
En mitään. Miten ajattelit vahtia?
Jos haluat lapsesi lukevan jonkin kirjan, kiellä se. Isäni vouhkasi Jonathan Littellin Hyväntahtoisista pariin otteeseen kaverinsa kanssa ja aina lopuksi sanoi minulle, ettei se sovi ollenkaan niin nuorelle. (Olin 15.)
Luin sen heti päästyäni siihen käsiksi.
Meidän taloudessa on kiellossa juorulehdet ja genrefiktio, ellei kyseessä ole klassinen teos. Pienenä saivat kyllä lukea fantasiakirjoja ja scifiä.
Henkisyyshömppäopukset lentäisivät meillä kyllä roskiin. Ei silti, se lienee ennemminkin keski-ikäisten naisten ongelma.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:40"]Jos haluat lapsesi lukevan jonkin kirjan, kiellä se. Isäni vouhkasi Jonathan Littellin Hyväntahtoisista pariin otteeseen kaverinsa kanssa ja aina lopuksi sanoi minulle, ettei se sovi ollenkaan niin nuorelle. (Olin 15.)
[/quote]
Oliko hyvä ja liikaa 15-vuotiaalle?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:40"]Jos haluat lapsesi lukevan jonkin kirjan, kiellä se. Isäni vouhkasi Jonathan Littellin Hyväntahtoisista pariin otteeseen kaverinsa kanssa ja aina lopuksi sanoi minulle, ettei se sovi ollenkaan niin nuorelle. (Olin 15.)
[/quote]
Oliko hyvä ja liikaa 15-vuotiaalle?
[/quote] Olihan se aika järkyttävä, mutta mielestäni se vaikutti ajattelutapaani positiivisesti. Mielenkiintoinen teos.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 07:13"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:59"]
[/quote]
[/quote]
kirjat on fiktiota, lööpit todellisuutta :(
[/quote]"Kirjat on fiktiota". Joku älykkö siellä ilmeisesti. Mites koulu meni, tuliko montakin fiktio-opusta selattua?
Itse toivoisin, että olisin lukenut O:n tainan vasta myöhemmin.