Ihan täysin kyr*iintynyt terveyskeskustoimintaan :/
Oikeasti, nyt tuntuu paskalta joten kaikki päänaukomiskommentit skippaan jos nyt edes mitään jaksan lukea, kunhan purkaudun.
Lapsella vatsatautipvä nro5 menossa, ei enää oksentele mutta uloste on ihan ripulia ja ruokahalu olematon. En enää luota edes siihen ettei olisi kuivunut tms. Nukkuu pitkin päivää päiväunia, tosin tänään ollut hieman virkeämpi..
Soitin terv.kesk ja virkailija ei antanut aikaa huomiselle, pitäisi kuulema vaan mennä sinne jonottamaan ja odottamaan jotta hoitsu sitten arvioisi tarvitseeko lapsi edes lääkäriä. Just. Anteeksi nyt vain mutta olen itsekin hoitsu enkä enää "osaa" asiaa arvioida, päässä pyörii valvomiset, huoli tästä jatkuneesta tilanteesta, ripulit, oksennukset, nesteytyksestä ratkuttamisen sun muut.
Väsyttää ja olen hiton huolissani ja nyt tuo terv.kesk virkailijan kälkätys tympeän nuivasti sai kupin nurin, totesinkin hälle että kiitos tyhjästä, tätä kannatti puhelujonossa odottaa 50min.
Kommentit (18)
Niin, valitettavasti en vain pysty enää arvioimaan onko lapsella kuivumaa vai ei ja tarvitsisiko tippaa vai ei. En myöskään omista kotilabraa jossa voisi tutkia hänen ripulistaan mahd syytä kun jatkunut jo kuudetta vuorokautta enkä myöskään sitä voisiko syy olla vaikka jokin minkä olisi napannut hetki sitten olleelta kaukomatkaltamme. Ja luuletko ettei olla tarjottu ihan mitä vain mitä on keksitty ja kyselty mikä maistuisi, mutta kun ei vain ole ruokahalua! la jälk syönyt muutaman suolakeksin, 1 perunan, 1 pikkujogurtin ja melonia muutaman palan ja nyt on ke-ilta käsillä. Nestettä tottakai tuputettu vähän väliä milloin milläkin menestyksellä.
ap
Menin rotaviruksesta kärsineen lapseni kanssa päivystykseen kun ei ottanut enää nestettä voipuneena kotona sisään. Labran jälkeen suoraan osastolle tiputukseen pariksi päiväksi. Älä odota liian pitkään!
Eikö paikkakunnalla ole yksityisiä lääkäriasemia? Sieltä voisit saada mielenrauhan.
No miksi sinne tähän aikaan soitat? Meillä annetaan aikoja halutulle päivälle saman päivän aamuna, jos on äkillinen sairastuminen kyseessä. Tänään ei voi varata huomista aikaa, vaan jos haluaa päästä huomenna lääkärille, pitää soittaa huomenna aamulla.
Olen päässyt joka kerta sinä päivänä lääkäriin, kun olen aamulla soittanut. Jos on joku muu vaiva, johon ei tarvita heti lääkäriä, meillä saa ajan viikon sisään. Toki ensin täytyy mennä th:lle, mutta se on ihan ok. Hän ottaa tulehdusarvot sun muut valmiiksi. Jos on toistuva vaiva, esim. virtsatieinfektio, johon menee pyytämään reseptillä sitä samaa lääkettä kuin kymmenen kertaa aiemminkin, ei edes tarvita lääkäriä vaan th kirjoittaa reseptin ja käy pyytämässä joltain lääkäriltä allekirjoituksen (tai mitä nyt pilviaikana pyydetäänkään). Meillä homma toimii ihan hyvin.
Jos asia vaivaa sinua kovasti, lähde istumaan lapsen kanssa päivystykseen tai mene yksityiselle.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:56"]
Eikö paikkakunnalla ole yksityisiä lääkäriasemia? Sieltä voisit saada mielenrauhan.
[/quote]
On toki, mutta veronmaksajana olisi kiva saada jotakin vastinetta rahoilleen myöskin julkisen puolen terveyspalveluista. Mutta ilm se on nykyisin utopiaa, eikä vain minun kokemaani. Ja vaikkei se raha täsäs olekaan se "tärkein" pointti niin ei huvittaisi maksaa tällä kertaa n.150-200e labroineen.
ap
niin olen minäkin. kerran hoitaja näki ultralla selvän poskiontelo-tulehduksen, mutta 2h myöhemmin kun pääsin lääkärin luo se oli mystisesti hävinnyt !
ja toisella kertaa sain ajan suoraan lääkärille, mutta odotettuani 4h kuulin ilmoituksen että "lääkäri ei ehdi ottaa enempää potilaita tänään vastaan, voitte tulla huomenna uudestaan tai mennä päiystykseen.." MITÄ HELVETTIÄ?
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:01"]
No miksi sinne tähän aikaan soitat? Meillä annetaan aikoja halutulle päivälle saman päivän aamuna, jos on äkillinen sairastuminen kyseessä. Tänään ei voi varata huomista aikaa, vaan jos haluaa päästä huomenna lääkärille, pitää soittaa huomenna aamulla.
Olen päässyt joka kerta sinä päivänä lääkäriin, kun olen aamulla soittanut. Jos on joku muu vaiva, johon ei tarvita heti lääkäriä, meillä saa ajan viikon sisään. Toki ensin täytyy mennä th:lle, mutta se on ihan ok. Hän ottaa tulehdusarvot sun muut valmiiksi. Jos on toistuva vaiva, esim. virtsatieinfektio, johon menee pyytämään reseptillä sitä samaa lääkettä kuin kymmenen kertaa aiemminkin, ei edes tarvita lääkäriä vaan th kirjoittaa reseptin ja käy pyytämässä joltain lääkäriltä allekirjoituksen (tai mitä nyt pilviaikana pyydetäänkään). Meillä homma toimii ihan hyvin.
Jos asia vaivaa sinua kovasti, lähde istumaan lapsen kanssa päivystykseen tai mene yksityiselle.
[/quote]
Sama se on mihin aikaan sinne soittaa, ei ne anna tuolta aikoja seur päivälle! ja nettivaraustakaan en voinut tehdä kuten joskus kun antoi sielläkin "eioota". Ja aamulla sinne on aivan turha soittaa, jonoa riittää niin että ottavat vain yhteydenottopyynnön vastaan ja soittavat takaisin milloin soittavat. Niinä kertoina kun olen aamulla soittanut niin olen soittanut klo7.55 ja päätynyt 20min jonoon silti ja sitten siitä tuohon "soitamme takaisin"-vastaukseen.
ap
Vie se muksus päivystykseen. Tai aamulla tilaat huomiselle ajan. Ei kai niitä kiireisiä aikoja seuraavalle päivälle anneta. Ja ihan syystäkin, kyllä sen varmaan hoitsuna ymmärrät. Niin paljon kuin terveydenhoidossa on vikaa ni tämä ei kuulu siihen.
Jep, on se niin kiva ajatus lähteä terv.kesku istumaan ensin n.½h-1h ajaksi jotta pääset hoitsun luo turisemaan joka pistää todnäk jonottamaan pikaseeärpeen ottamista varten ja sitten hyvällä lykyllä jonottamaan kolmanneksi mokomaksi jotta pääset lääkärin luo ja sitten sen jälk jonottamaan todnäk labraan jne. Lapsen kanssa joka ripuloi ja joka ei jaksaisi kuin levätä ja olla pitkällään. Jonka vastustuskyky aina onneton varmaan parhaillaan ja siellä niitä pöpöpesiä vasta riittääkin tautisten ihmisten seassa. Ja enkö sanonut jo selvästi että ei tuolta saa aikaa aamulla kun soitat kun heti 7.55 joudut jonoon ja sitten kun soittavat takaisin niin se on "eioota".
Hyvin toimii systeemit joo.
ap *se tästä minun osaltani*
Kai teillä on vakuutus lapsella? Itse käytän yksityisellä. Omavastuu 100€. Kerran vuodessa toimitetaan kaikki lippulaput vakuutusyhtiölle ja saadaan rahat takas käynneistä ja lääkkeistä yms.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 15:37"]Oikeasti, nyt tuntuu paskalta joten kaikki päänaukomiskommentit skippaan jos nyt edes mitään jaksan lukea, kunhan purkaudun.
Lapsella vatsatautipvä nro5 menossa, ei enää oksentele mutta uloste on ihan ripulia ja ruokahalu olematon. En enää luota edes siihen ettei olisi kuivunut tms. Nukkuu pitkin päivää päiväunia, tosin tänään ollut hieman virkeämpi..
Soitin terv.kesk ja virkailija ei antanut aikaa huomiselle, pitäisi kuulema vaan mennä sinne jonottamaan ja odottamaan jotta hoitsu sitten arvioisi tarvitseeko lapsi edes lääkäriä. Just. Anteeksi nyt vain mutta olen itsekin hoitsu enkä enää "osaa" asiaa arvioida, päässä pyörii valvomiset, huoli tästä jatkuneesta tilanteesta, ripulit, oksennukset, nesteytyksestä ratkuttamisen sun muut.
Väsyttää ja olen hiton huolissani ja nyt tuo terv.kesk virkailijan kälkätys tympeän nuivasti sai kupin nurin, totesinkin hälle että kiitos tyhjästä, tätä kannatti puhelujonossa odottaa 50min.
[/quote]
No sittenhän menet jonottamaan, yksinkertaista. Se että sinä et pysty arvioimaan kuivumaa, ei tarkoita että asiaa objektiivisesti katsova sairaanhoitaja ei osaisi sitä arvioida. Joten onhan se tylsää, mutta akuuttiasioissa nyt vaan monesti pitää jonottaa ja odottaa. Tsemppiä!
Just ton takia viedään lapset aina yksityiselle. Ei todellakaan olla mitään rikkaita (vaan päinvastoin) mutta säästössä on aina parisataa euroa lasten lääkärikuluja varten.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:03"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 16:01"]
[/quote]
Sama se on mihin aikaan sinne soittaa, ei ne anna tuolta aikoja seur päivälle! ja nettivaraustakaan en voinut tehdä kuten joskus kun antoi sielläkin "eioota". Ja aamulla sinne on aivan turha soittaa, jonoa riittää niin että ottavat vain yhteydenottopyynnön vastaan ja soittavat takaisin milloin soittavat. Niinä kertoina kun olen aamulla soittanut niin olen soittanut klo7.55 ja päätynyt 20min jonoon silti ja sitten siitä tuohon "soitamme takaisin"-vastaukseen.
ap
[/quote]
Juuri maanantaina soitin kahdeksalta ja jätin soittopyynnön. Kymmeneltä soitettiin takaisin, lääkäriajan sain kahdeltatoista. Varttia aikaisemmin piti mennä, jotta th voi ottaa niitä alkukokeita. Taidat nyt vain olla ällipäällä, kun et halua ottaa neuvoja vastaan. Siis: soita huomenna aamulla saadaksesi ajan taikka mene illalla päivystykseen taikka mene yksityiselle. Akuuttiaikoja annetaan vain samalle päivälle, ei seuraaville päiville.
Mistä vetoa, että la mennessä kersas on terve..turhaan sä sinne ta:lle änkeet viemään aikaa pikeasti tarvitsevalta...!!
Tuollaista tasa-arvoista kohtelua minäkin pelkään mahd. sote-uudistuksen tuovan. Hain apteekista itsehoito lääkettä, apteekissa sanittin ei tule auttamaan mene tk:seen, vastaanotossa valiteltiin kun lääkärillä aikaa katsos vaivaani vasta puolen tunnin kuluttua. Tilasin aikaa luomen poistoon ja taas pahoitteli kun tällä viikolla ei ole, vasta ensi viikon puolessa välissä. Sellainen pikku paikan tk meillä, tosin kesällä saa hakea lääkäriä 40km päästä jos sattuu ajan saamaan. Anteeksi virheet, jostain syystä en pääse tekstin väliin korjaamaan.
Et sä lääkäriä siihen tarvitse, hoida itse. Juota mahdollisimman paljon ja hae kaupasta sellaista syötävää mitä hän ikinä keksii pyytääkin.