Kotiin Jouluksi saapuneet aikuiset lapseni ärsyttävät
Kaksi täysi-ikäistä lasta saapuivat kotiin opiskelupaikkakunniltaan. Kumpikaan ei laita tikkua ristiin esim keittiössä. Minä lähden aamulla töihin ja kun palaan, saan palata kotiin, jossa ei ole edes tiskikonetta vaivauduttu täyttämään.
Molemmat ovat sulkeutuneina omiin huoneisiinsa, ei puhettakaan, että tulisivat olkkariin rupattelemaan kanssani... Keskustelut ovatkin tyyliin minä kysyn jotain ja he vastaavat lyhyesti.
Täytyy varmaan jättää keittiö sotkuiseksi, olkoot sitten niin.
Kommentit (62)
Sama täällä, tyttö tulee ja on sellainen sottaaja ettei mitään rajaa. Aattelin mennä toimistolle töihin.
Minä passaan riemumielin.
Opiskelija sairasti pahaa flunssaa syksyllä, on väsynyt ja edelleen toipilas.
Oli ihanaa saada hänet kotiin!
Tosta tuli mieleeni mieheni ja lapseni isä. Kun menimme anoppilaan, taantu mies lapseksi jälleen ja se luuli, ettei hänen tarvitse hoitaa omaa lastaan. Yhden kerran avasin suuni ja puhuin hänelle asiasta. Ei kuulemma tullut ajatelleeksi tätä. Onneksi otti onkeensa.
Et saa sanottua aikuisille lapsillesi, että pyörittäkää tiskikone yms. ja annettua jonkun päivän aikana hoidettavan jouluvalmistelun? Outoa ettet voi vaan kertoa heille mitä toivoisit heidän tekevän.
Aikuinen taantuu pikkulapseksi tullessaan lapsuudenkotiinsa. Olen nähnyt ilmiön myös anoppilassa, kun oma mieheni muuttuu äitinsä passattavaksi.
Kannattaa käskyttää samalla lailla kuin aikoinaan käskytti, kun olivat vielä pieniä. Täytä tiskikone, imuroi, pese perunat jne. Usein auttaa.
Ja olet keskustellut heidän kanssaan käytöksestä ja siitä että heidän tulisi osallistua omatoimisesti oleskelunsa aikana kodinhoitoon ja olisi kiva viettää aikaakin yhdessä?
Niin, tuskin olet. Kokeile suoraan puhumista ei ne asia kyräilemällä ja odottamalla muutu.
Ooks valittaja mummo? Oo ilonen et ne tulee kotiin jouluksi ja pidä mieles positiivisena.
Opiskelijoilla on kyllä nyt poikkeuksellisen raskasta.
Mun opiskelija tuli ja nukkui putkeen ekan viikon. Nyt tekee vielä koulutöitä, etätenttejäkin on. Ja tammikuun alussa vielä yksi.
Odota kun ne aikuistet lapset saapuvat perheineen jouluksi ja kaikki pitävät huonepalvelua ja täysihoitoa itsestään selvyytenä.
Kiitokseksi ilmaisesta täysihoidosta isovanhemmat saavat korkeintaan 2/5 tähteä.
Mä oon 5-kymppinen äiti ja tunnistan tuon. Oman äidin luona olen tumput suorina ja vasn odotan ruokaa ja kahvia.. En osaa siellä huushollata ja äidistäkin on kätevämpää tehdä itse. Omassa kodissani sit minä hoidan keittiön. Ärsyttää kyllä sotkevat teinit, myönnän.
Minullekin tulivat, huomenna siivoavat talon, viikonlopun leipoivat ja tekivät minulle ruokia pakkaseen varmaan kolmeksi kuukaudeksi, toki itse häärin mukana.
Minä kasvatin heidät kun olivat lapsia, olen ylpeä heistä ja itsestänikin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Minullekin tulivat, huomenna siivoavat talon, viikonlopun leipoivat ja tekivät minulle ruokia pakkaseen varmaan kolmeksi kuukaudeksi, toki itse häärin mukana.
Minä kasvatin heidät kun olivat lapsia, olen ylpeä heistä ja itsestänikin vähän.
Opetit lapsesi huolehtimaan sinusta?
Taisin olla tuollainen parikymppisenä. Lähinnä nukuin univelkaa ja stressiä pois. Kolmikymppisenä tajusin käytökseni olevan teinimäistä ja siitä lähtien olen hoitanut stressini muualla.
Minä haluan tarjota lapsilleni turvasataman, jossa he saa huolenpitoa ja lepoa. Passaan mielelläni, isänsä samoin.
Ei olis pitäny tulla lainkaan. Pitkään sitä mietin ja nyt löydän nää sun narinat av-palstalta. Kiitti mutsi!
Taas joku marttyyriäiti/-isä.
Ne lapset on jo kokemuksesta oppineet, että saat sen kirkkaimman kruunun uhriutumalla. Joululahjaksi saat tehdä sen tänäkin vuonna ja vaivautuivat sentään paikanpäälle sitä todistamaan.
Tulivat sentään kotiin.