Tänään kun 40-v. varaa ajan 3. koronapiikkiin Helsingissä, sen saa aikaisintaan 25.1.2022!
Eli yli kuukauden joutuu odottamaan. Tätäkö se Kiurun kiire hyökyaallon edellä nyt sitten oli?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä riskiryhmäläisillekin tarjotaan aikoja vasta helmikuulle. Vaikka olisi nyt rokotteesta reilusti yli 6 kk jo. Mut kai se on sitten tärkeämpää, että peräkylillä saadaan rokotettua ensin, ei riitä rokotteita tänne.
Mikset varannut ajoissa? Olen helsinkiläinen ja riskiryhmässä, sain vaivattomasti ajan tammikuun 3 päivälle, siis kolmosrokotteen.
Et taida ymmärtää tätä kuviota, helsinkiläisenä yli 65-vuotiaalle ikänsä puolesta riskiryhmään kuuluvalle muutoin perusterveelle alettiin antaa 3. rokotteeseen aikoja joskus joulukuun alussa, silloin oli vaatimuksena että pitää olla 6 kuukautta edellisestä piikistä, no niin sillä seurauksella että meni tammikuulle, mutta sittemmin sitä aikaväliä on lyhennetty, ensin oli 5,5 ja ilmeisesti nyt 5 kuukautta jolloin periaatteessa aika kuuluisi olla jopa tämän vuoden puolella, mutta arvaa onko niitä enää jäljellä kun muille ryhmille on avattu aikojen anto ja niillekin samalla tavoin katsotaan edellisestä ilman että riskiryhmät menisi etusijalle.
Juuri näin kuvio kustiin.
Eli nyt stadissa on riskiryhmäläisiä, joiden kolmospiikki menee reilusti pitkäksi, kun he eivät voineet enää vaihtaa tammikuun loppuun paiskottuja aikojaan aiemmaksi, kun tieto 5kk tai lyhyemmästä rokotevälistä annettiin julki.
Omikron kun napsii nyt ennen tammikuun lopun rokotusaikaa matalaan kakkospiikin suojaan, niin tässä on hoitovirhe haasteen paikka, jos tämä HUS mokailu jonkun riskiryhmäläisen sairaalaan vie.
Tämä. Rokotteen aikarajaa olisi pitänyt madaltaa jo aiemmin jotta riskiryhmät olisivat ehtineet piikille. Nythän ihmisiä on käännytetty pois jopa parin päivän heiton takia, mikä voi olla kohtalokas virhe jos huono tuuri on.
Ja nimenomaa Riskiryhmäläisiä on käännytetty.
Ja sen takia, että perusterveille avattiin aikaikkunat ruuhkauttamaan järjestys.
Näitä pelokkaana yli kuukauden omikron aallossa piikkiään odottavia riskiryhmäläisiä on stadissa varmasti tuhansia.
Hekö nyt HUS mokan takia tukkivat sairaalat?
Työterveys mukaan rokotustalkoisiin jo viimeinkin. En ymmärrä miten sitä ei ole jo aiemmin otettu, kun tiedetään miten tehokkaasti ja helposti esim. influenssarokotukset on aina saatu järjestettyä työterveydessä.
Jos kyse ei enää ole rokotteiden riittävyydestä, niin eikö ole aivan sama saako niitä vanhus tai riskiryhmäläinen vai nuorempi terve työssäkäyvä ensin, kun se rokotuskattavuuden nousu tulee lopulta kuitenkin hyödyttämään kaikkia. Ja vanhuksillekin jäisi enemmän aikoja, kun työterveysasiakkaat olisivat poissa julkisen puolen jonoista. Menee aina aikaa ja resursseja hukkaan kun pitää kaikki tehdä niin monimutkaiseksi.
Meillä on pahempi ilmaantuvuusluku kuin Helsingissä ja tällä hetkellä kolmatta rokotusta annetaan 60+ vuotiaille ja riskiryhmäläisille. Tätä vasten nelikymppisen valitus asiasta lähinnä v-tuttaa.
Käsittääkseni yrityksillä on ollut mahdollista tehdä työterveyden kanssa rokotussopimus, mutta aika harva sen on tehnyt. Itse sain kaksi ekaa piikkiä työterveyden kautta.
Vierailija kirjoitti:
Työterveys mukaan rokotustalkoisiin jo viimeinkin. En ymmärrä miten sitä ei ole jo aiemmin otettu, kun tiedetään miten tehokkaasti ja helposti esim. influenssarokotukset on aina saatu järjestettyä työterveydessä.
Jos kyse ei enää ole rokotteiden riittävyydestä, niin eikö ole aivan sama saako niitä vanhus tai riskiryhmäläinen vai nuorempi terve työssäkäyvä ensin, kun se rokotuskattavuuden nousu tulee lopulta kuitenkin hyödyttämään kaikkia. Ja vanhuksillekin jäisi enemmän aikoja, kun työterveysasiakkaat olisivat poissa julkisen puolen jonoista. Menee aina aikaa ja resursseja hukkaan kun pitää kaikki tehdä niin monimutkaiseksi.
Tämä. Uskoisin että meiltäkin moni kävi mielellään ottamassa piikkinsä työterveydessä, jolloin niitä rokotuspisteen aikoja jäisi sitten tarvitseville. Olen ymmärtänyt että pop up -rokotuspisteillä on monesti myös sen verran väljää että sielläkin voisi 3-piikkiä kaipaavia rokottaa, tuntuu hassulta että vaikka rokotetta ja rokottajia olisi, niin piikkiä ei voi antaa.
Minä, 50- vuotias lähityötä tekevä, en saa varata vielä edes aikaa. Te siellä Helsingissä olette paljon edelle meitä muita näissä rokotuksissa. Taas kerran.
Meillä on ajat 31.12. ja opiskelijalle sain ajan 24.1. Täytyy vain yrittää nyt kärkkyä vielä aikaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä, 50- vuotias lähityötä tekevä, en saa varata vielä edes aikaa. Te siellä Helsingissä olette paljon edelle meitä muita näissä rokotuksissa. Taas kerran.
No me ollaan kuule myös koronan kanssa edellä koko muuta maata. Ollaan oltu koko ajan. Silloinkin kun Ahvenanmaan ulkosaaristo ja Kainuun peräkylä rokotti täysillä ja täällä odoteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, millaiseen aikaraamiin se osuu siihen sun kakkosrokotteeseen nähden.... 3 kk, 4 kk, 5 kk, vai ihan 6 kk.
Vähän yli 6 kk.
Enpä usko tätä, mulla on II-rokotteesta hieman yli 6 kk ja olen riskiryhmäläinen, menin rokotuksiin heti kun pääsin.
Mitä tuo nyt on. Saahan sen kuukauden sisään kumminkin. Mulla pitkäaikais hengitysongelma ja yrittänyt täss jo viikon varailla aikaa lääkärille. Juu, toukokuulle saisi ajan... Päivystykseen ei kuulemma kuulu "pienet hengitysvaikeudet", jos pystyy paikoillaan istuen pihisemään eikä naama sinerrä... Hyväksi on mennyt suomen terveydenhoito! Haikeena muistelen aikaa, jolloin jo lääkärille soittaen sai ajan samalle tai viimeistään seur. viikolle! Eikä kyseessä ollut edes päivystys vaan ihan oikea lääkäriaika! Nyt soitin heti 8.00 ja heti kun vastattiin - kaikki ajat muka jo menneet?!?!? Koko ajan jonotin! Siis luuri auki perkeles! Kuka soitti muka väliin vai kaverilleko ne jaettiin?
Mitä tälle suomen terveydenhuollolle oikein tapahtu? Kertokaa mulle?
Pahimmassa tapauksessa saa sen tartunnan tuolla turhaan käydessään.