Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä äidistä joka ostaa lapselleen

Vierailija
01.04.2015 |

tarkemmin ottaen tyttärelleen, 8-vuotissynttärilahjaksi kumisaappaat ja hiusharjan.

Onko ihan hyvä lahja teidän mielestä?

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laitetaan jatkokysymys niille joiden mielestä tuo on hyvä lahja:

Jos teillä ois syntymäpäivä niin että joutuisitte vaikka lähtemään viikonlopputöihin muualle. Oisitte miehelle vihjailleet että vaikka joku kiva edullinen muumimuki tai suklaarasia olis kiva lahja, ja saisittekin sit synttäriaamuna mieheltänne tiskihanskat ja hammasharjan lahjaksi? Oisko ihan jees? Tai saisitte vaikka noi samaiset kumpparit ja hiusharjan mieheltä lahjaksi? Ja lähtisitte hyvillä mielin viettämään viikonloppua muualle, tietäen että muutakaan lahjaa tai synttärin viettoa ei mieheltä ole enää tiedossa..

Sanokaa mitä sanotte. Onhan se järjestäen niin että palstapiraijat repivät aloittajat aina riekaleiksi oli aihe mikä hyvänsä. Mun mielestä toi on vaan surkea lahja, ja itse en voi ymmärtää. Varsinkaan kun kyse ei ole siitä etteikö äidillä olisi ollut kaikkia edellytyksiä hommata tytölle joku sellainen lahja mistä tyttö oikeasti ilahtuisi. En ymmärrä, enkä tule ymmärtämään.

Kiitos kaikille.

-ap

Vierailija
2/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh saako sun tytär lahjoja?!?!? ÄITI MULLA ON PUHUTTAVAA!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta! Kyllä lapselle pitää opettaa syntymästä lähtien materian kahmimisen tärkeys. Itse teen lastensuojeluilmoituksen jokaisesta vanhemmasta, joka ei osta lapselleen vähintään viittätoista lahjaa joka syntymäpäivä.

Vierailija
4/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 11:17"]Hyvä ja tarpeellinen lahja. Etenkin jos on taloudellisesti tiukkaa, ei kannatakaan ostaa mitään turhaa lelukrääsää tms. [/quote] Ja mitenköhän tämä liittyy aiheeseen taloudellisesti tiukkaa? Keskivertokumpparit Nokia/Reima maksaa 30-40 euroa ja siihen hiusharja päälle? Minkä verran lahjan sitten pitäisi maksaa? Ja kumppareita on kaiken hintaisia. Ostin itselle juuri 150 euron kumpparit.

[/quote]

Just just. Koska sinulla on varaa 150 euron kumppareihin niin 30-40 euroa on oltava muillekin ihan pikkuraha. Ota se pää sieltä...hiusharjakin voi olla joissakin perheissä liian kalllis investointi ja silloin on vähän pakko ajatella käytännöllisemmin. 

Toivottavasti yritit vain provota, etkä ole noin...
[/quote]

Pointtini oli kyseenalaistaa, että miten taloudellisesti tiukka tilanne ja kumpparit liittyy yhteen? Oletus vastineen kirjoittajalla oli se, että kumpparit on halpislahja, jota ne eivät välttämättä ole, niin kuin lelujakin on eri hintaisia.

Vierailija
5/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei aina tarvitse olla kauheasti. Teiltä tuli jo niin paljon, että ei tuossa muuta olisi tarvittukaan. Pitääkö ne lapset opettaa siihen, että hukutetaan materiaan joka suunnasta. "

Juuri näin. Jo kasvatuksellisista syistä lasta ei hukuteta lahjoihin ja kaikkeen siihen mitä hän keksii toivoa. Ei, koska tuskin äitipuolikaan vaikka kuinka toivosi, pystyy tarjoamaan myöhemmin kun lapsi aikuistuu mitä lapsi haluaa, vaikka kuuluisi Suomen sadan rikkaimman joukkoon.

Lahjojen miettimisen sijaan, onko lahjat sopivia vai ei, niin toivoisin enemmän kiinnittävän henkisiin arvoihin ja käytöstapoihin. Ja opettamaan lapselle, ettei lahjahevosen suuhun ole katsomista, vaan jokainen lahja otetaan vastaan kiitollisuudella ja iloitaan siitä, oli lahja minkä hintainen tai oli toivottu tai ei.

Ja olen todella yllättynyt, aikuisten ihmisten käyvän tälläistä keskustelua ja kumisaappaita pitävän ei-toivottuna lahjana. Meillä lapset ovat aina toivoneet ihan käyttölahjoja, samoin kummilapseni, joille lähetän tekstiviestin lahjatoiveista.  Ja olemme ihan hyvin toimeentuleva perhe ja käyttölahjoista huolimatta nurkat pursuavat kaikenmaailman peleistä ja turhuuksista.

Ikävä kyllä, ap:sta huokuu aivan muut asiat, kuin lapsen lahjan sopivuus, mutta lahjan varjolla hän haluaa panetella ja halveksia lapsen äitiä ja pönkittää omaa egoaan.

Vierailija
6/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. Mua ihmetyttää tässä keskustelussa eniten, miten pidetään ilman muuta ok:na antaa tyttölapselle kaikenlaista kaudenhoitoon liittyvää tai mekkoja. Kumisaappaatkin on ok, jos ovat pinkit... Eihän siinä mitään, jos se on oikeasti sitä, mitä lapsi toivoo, mutta jos tuota on harrastettu pienestä asti niin kaipa siinä tyttölapsi oppii, että jutuista on hänen tarkoitus tykätä. 

Vierailija
7/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:44"]No ei oo hyvä ellei tyttö itse noita halunnut! Noihan nyt kuuluis ostaa muutenki
[/quote]

Ai eikö syntymäpäivälahjaksi anneta enää tarpeellista tavaraa, pakko olla hyödytöntä krääsää? Minun parhaat lahjani olivat uudet luistimet, jotka olisin tarvinnut kuitenkin kun vanhat jäivät pieniksi sekä paita jonka käytin ihan puhki. Kummeilta ja kavereilta sain leluja kuitenkin ja niitä kertyy ihan liikaa lapsille nykyään.

Vierailija
8/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:35"]

Jos teillä ois syntymäpäivä niin että joutuisitte vaikka lähtemään viikonlopputöihin muualle. Oisitte miehelle vihjailleet että vaikka joku kiva edullinen muumimuki tai suklaarasia olis kiva lahja, ja saisittekin sit synttäriaamuna mieheltänne tiskihanskat ja hammasharjan lahjaksi? Oisko ihan jees? Tai saisitte vaikka noi samaiset kumpparit ja hiusharjan mieheltä lahjaksi? Ja lähtisitte hyvillä mielin viettämään viikonloppua muualle, tietäen että muutakaan lahjaa tai synttärin viettoa ei mieheltä ole enää tiedossa..

Sanokaa mitä sanotte. Onhan se järjestäen niin että palstapiraijat repivät aloittajat aina riekaleiksi oli aihe mikä hyvänsä. Mun mielestä toi on vaan surkea lahja, ja itse en voi ymmärtää. Varsinkaan kun kyse ei ole siitä etteikö äidillä olisi ollut kaikkia edellytyksiä hommata tytölle joku sellainen lahja mistä tyttö oikeasti ilahtuisi. En ymmärrä, enkä tule ymmärtämään.

Kiitos kaikille.

-ap"

Ydinperheen äitinä minusta on arveluttavaa, jopa sivistymätöntä avata lapsen lahjan varjolla keskustelu, jossa tuotlapsen äidin kaikien av-mammojen ruodittavaksi. Se ei kuulu hyviin käytöstapoihin, koska on mahdollista, lapsen äidin lukevan kaiken kirjoittamasi sonnan, joka ei voi olla vaikuttamatta lapsen hyvinvointiin ja lapsen etuun. Myös oma asenteesi siirtyy lapseen, halusit sitä tai et.

Jokainen perhe ja suku ratkaisee parhaaksi katsomallaan tavalla lasten lahjat ja toiveet, eikä siihen ulkopuolisilla luulisi olevan mitään sanomista. Esim. meillä, annettavat lahjat on mietitty etukäteen ja ne ovat saajalle aina yllätyksellisiä. Lahjan tarkoitus on ilahduttaa ja olla yllätyksellinen, eikä sen arvoa mitata rahassa, vaan se on rakkauden ja ystävyyden osoitus ja vain yksi lahja kerrallaan, lahjavuoret ovat taloudellista tukea tai yritystä toisen omistamiseen tai ostamiseen. Myös rahallisesti pieniä, vain muutaman kympin, sillä niin lapsen vanhemmat kuin isovanhemmat laitamme osan lahjarahoista tilille ja myöhemmin sijoituksinä, jolloin lapsi saa ne myöhemmin käyttöönsä.

Minusta kumisaappaat ja hiusharja on ihan ok. lahja 8-vuotiaalle tytölle. Ja on todella tökeröä lähteä arvostelemaan toisen antamaa lahjaa, vaikka kysymyksessä olisi oma lahja, puhumattakaan lapsipuolesi äidin antamasta lahjasta.

Vierailija
9/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:14"] En muista mitä mieheni osti tytölleen, ei vissiin mitään koska oli niin tyytyväinen mun ostelemiin että ne oli sitten meiltä yhdessä (kyllä olin niihin ostaessa jo kysynyt miehen mielipiteen että sinänsä ne oli oikeasti meiltä molemmilta).

-ap

[/quote]AHAA! Siis isä ei luultavasti ostanut mitään :D Kumma kun et sitä valita! 

Vierailija
10/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 17:35"]

Kiitos kaikille.

-ap

[/quote]Kumpparit mieheltäni mulle olis kyllä todella ihanan erilainen lahja :D Verrattuna suklaarasiaan. Ja kuvitteletko että äiti on sama kuin mies? Tiskihanskat tai hammasharja äidiltäni olisi hyvä lahja, mieheltä outo (siis tiskihanskat naiselle - ei edes käytetä. Sähköhammasharja mulla jo on). Eihän mieskään ole mikään lahja-automaatti, jolta vaan tilataan joku tietty muumimuki jonka sitten noutaa ja toimittaa. Täsmätoiveet saan itsekin kaupasta. ELI OIS IHAN JEES.

Vierailija
11/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas jos sillä äidillä ei ollut tuollaista pikku apulaista niin kuin isällä, joka ostelee lahjat toisen puolesta, eikä itse tarvitse vaivautua ostamaan mitään, silti kukaan ei paheksu eikä hauku netissä. 

Vierailija
12/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:28"]

Jestas minkä läjän SINÄ ostit, puhutaan ennemmin siitä... 

[/quote]Peesi, eihän tuon älyttömän kasan rinnalla kenenkään lahja näytä miltään. Joku taitaa sekoittaa lahjojen määrän rakkauden määrään.. 

Vierailija
13/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 13:28"]

Jestas minkä läjän SINÄ ostit, puhutaan ennemmin siitä... 

[/quote]Peesi, eihän tuon älyttömän kasan rinnalla kenenkään lahja näytä miltään. Joku taitaa sekoittaa lahjojen määrän rakkauden määrään.. 

[/quote]

Joku yrittää ostaa lahjoilla lapsen suosiota, mutta...äiti taitaa olla edelleen suositumpi vaikka osti vain...Sekö ap tässä nyt kismittää?!

Vierailija
14/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä olisi ostanut kumpparit ja hiusharjan, ap nuolisi persettä että ihana lahja.

Vierailija
15/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin tylsä lahja oli perheellä rahaa tai ei.
Kyllä tuon lisäksi pitäisi olla jotain sydäntä ilostuttavaa. Vaikka se Robinin juliste koululaisesta (tms oma suosikin kuva). Saa persaukisetkin nähdä vaivaa sen verran, että tuoomoisia voi lähipiiristä tai FB ryhmistä kysellä.

Jos ei rahasta pulaa ja ihan persukumpparitkin sai... mälsää! Oliko edes tangleteaser harja?

Vierailija
16/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En surkuttelesi tilannetta vain ap lapsien läpi katsottuna. Äiti on voinut jo ostaa jonkun isomman jutun aiemmin tai sitten he yhdessä säästävät johonkin isompaan juttuu myöhemmin. esim. puhelimeen...

Vierailija
17/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo, että tää käntyikin äkkiä äitipuoli isä vihaksi.

Katkeria lehmiä taas palsta pullollaan. :D

Ohis painelee karkuun samantien palstalta. Parempaa pääsiäistä!

Vierailija
18/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita nyt kuuluu ostaa muutenki, lahja vois olla jotain muuta.

Vierailija
19/95 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En muista mitä mieheni osti tytölleen, ei vissiin mitään koska oli niin tyytyväinen mun ostelemiin että ne oli sitten meiltä yhdessä (kyllä olin niihin ostaessa jo kysynyt miehen mielipiteen että sinänsä ne oli oikeasti meiltä molemmilta)."

Jos lapsen isä ei ostanut mitään henk.kohtaista lahjaa tytölle, niin miksi arvostelet äidin antamia lahjoja?

Luulen, tytön olevan pettyneen, jos lahjaa ei tullut isältä ja tuskin se pettymys poistuu, vaikka muut ostavat tavaravuoren, sillä juuri lahjan välityksellä tunneside välittyy lapsen ja isän välillä ja nyt se tunneside jäi kokematta. Lapsihan ei välttämättä ymmärrä, että lahja olisi teiltä yhteinen, vaikka kuinka olisit kysynyt miehen mielipiteen ostoksiin.

Vierailija
20/95 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni näistä ok lahja parkujista äitienpäivän jälkeen täällä pillittää, kun mies osti paskan lahjan tai ei muistanut mitenkään?!

Samat muijat eivät halua synttärilahjakseen imuria, kun pitää olla timantteja. Sitten on ok ostaa pienelle käyttötavaraa?! Ihan pimeitä akkoja.