Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkit vauvan nukkumiseen!

Vierailija
19.12.2021 |

Minulla on 7kk vauva ja nyt alkaa kyllä voimat loppumaan. Hänellä oli koliikin tynkää ensimmäiset 3kk ja saman ajan ramppasimme vähän väliä sairaalassa, onneksi olivat kuitenkin kaikki vääriä hälytyksiä. Kotona on myös esikoinen joka on erityislapsi ja tietysti sekin syö voimia vielä lisää.

Vauva alkoi alun vaikeuksien jälkeen nukkumaan välillä jopa 8h putkeen, joskus 4h, 2h, 5h jne. Vaihteli siis paljon. Nyt kuitenkin koko viime kuun heräsi joka ikinen yö 30min välein. Myös päivisin on vaikea nukkua, nukkuu vain 30min hyvällä tuurilla 3 kertaa. Nyt tämän kuun alussa nukkui taas yhtäkkiä kaksi yötä 6h putkeen ja sen jälkeen kaikki yöt heräillyt 1h välein.

En vain enää jaksa! Neuvolasta vaan voivotellaan ja sanotaan että voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus niin saadaan perhetyöntekijä meille joka voi viedä esikoista ulos tmv. En usko että tuo auttaisi ja sitä paitsi esikoinen on normaalisti eskarissa joka päivä, jos ei ole terapioita.

Lasten isällä on vaativa ja fyysinen työ, josta hänen on pakko saada palautua, mutta auttaa silti paljon minua, mutta öisin hänestä ei ole apua, kun nukkuu niin sikeästi, että joutuisin joka tapauksessa nousemaan. Ja vauva ei hyväksy isäänsä öisin, vaan jos yrittää syöttää vauvan yöllä, lopputulema on se että rauhoittelen hysteeristä vauvaa tunnin ja seuraavan tunnin nikottelevaa vauvaa.

Raskainta on tuo vaihtelu että saattaa nukkua pitkiäkin pätkiä ja sitten taas vain tunnin ja tietysti heräily alle tunnin välein, kun meneehän minulla tietty aikaa nukahtaa takaisin.

Vauva juo korviketta n.800ml päivässä, lisäksi syö 2x kasvissoseen, 1x hedelmäsoseen ja 1x lihasoseen, toisen kasvissoseen ennen nukkumaanmenoa. Mahavaivat vauvalla helpottivat kun alkoi saamaan enemmän kiinteitä. Ja puuroa ollaan maisteltu monta viikkoa, mutta vasta tänään ensimmäisen kerran sai sitä syötyä oksentamatta. Meillä kesti myös aika kauan, että vauva oppi syömään yökkimättä ja/tai oksentamatta kasvis- ja lihasoseita, niitä kaikkein sileimpiäkin. Jos tuo puuro nyt alkaa maistua, lisään tottakai vielä puuron aamuun ja iltaan.

Että jos jollakin on ollut myös vaativa vauva tai huonosti nukkuva, vinkit otan vastaan! Ja pidän vauvalle sellaista unikoulua, etten mene kitinästä katsomaan, vaan itkusta. Iltaisinkin nimittäin välillä saa pompata ihan 5min välein nukuttamaan takaisin, yleensä kuitenkin sen 1h välein.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri huoneeseen nukkumaan. Itse heräilin tosi pienestä äänestä. Terv.hoitaja ehdotti eri huonetta ja se toimi.

Kaikki lapseni nukkuivat lähes alusta asti omassa huoneessaan.

Jos jotain hätää olisi ollut, kyllä silloin olisin kuullut, kun ovet oli kuitenkin auki.

Nyt joku sanoo, ettei tule läheistä suhdetta, jos lapsi ei nuku siinä vieressä, niin se ei pidä paikkaansa, ainakaan meillä.

Vierailija
22/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella on ADHD:n ja autismin kirjon piirteitä, mutta ei yliherkkyyksiä. Hänellä ei koskaan ollutkaan silti mitään ongelmia ruokien tekstuurien kanssa.

Olen tietysti kokeillut refluksiin auttavia asioita kuten juuri tuon sängyn päädyn nostamisen, mutta ei mitään eroa. Omasta mielestänikään ei ole kyse refluksista, mutta varuiksi kokeilin siihenkin käytettyjä konsteja. Vauva hakeutuu kyllä paljon pystyyn, mutta hänellä on ollut kova kiire liikkeelle ja istumaan siitä asti, kun oli 4kk ikäinen. Neuvolassa epäilivätkin, että saattaa lähteä kävelemään alle 1v iässä kun on motorisesti niin nopeasti kehittyvä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri huoneeseen nukkumaan. Itse heräilin tosi pienestä äänestä. Terv.hoitaja ehdotti eri huonetta ja se toimi.

Kaikki lapseni nukkuivat lähes alusta asti omassa huoneessaan.

Jos jotain hätää olisi ollut, kyllä silloin olisin kuullut, kun ovet oli kuitenkin auki.

Nyt joku sanoo, ettei tule läheistä suhdetta, jos lapsi ei nuku siinä vieressä, niin se ei pidä paikkaansa, ainakaan meillä.

Tämä on mahdoton toteuttaa tässä asunnossa, kun esikoinen on omassa huoneessaan. Ja hän tarvitsee sen oman rauhan päivän jälkeen, menisi aivan kierroksille jos nukkuisin samassa huoneessa.

Esikoinen siirtyi omaan huoneeseen n.1v iässä ja vauvan kanssa ajateltiin toimia samoin, jos siis vain nukkuu sen verran hyvin siinä vaiheessa, ettei herättele jatkuvasti esikoista sitten.

Ap