Antaisitko 14-vuotiaan hoitaa naapurin lapsia kesätyönään?
14v tyttö tuli äsken kotiin ja kysyi, saako ottaa ehdotetun työn vastaan. Naapuri siis ehdotti, että tyttö voisi vahtia hänen kahta lastaan kesällä maksusta. Joku kahden/puolentoista viikon duuni kyseessä, ja työnkuvaan kuuluisi hoitaa muksuja aamupäivästä illansuuhun, öisin omat vanhemmat tottakai kotona. Palkkaa tyttö saisi kahdeksan euroa per päivä.
Tyttö on kyllä ihan kypsä ja vastuuntuntoinen, mutta epäröin vielä. Antaisitteko te luvan?
Kommentit (24)
aika halvalla kyllä menee. Mutta mikäs siinä. Riippuu toki vähän että minkä ikäisiä hoidettavat lapset olisivat.
8€ päivä???? En todellakaan sillä summalla. Mll:n hoitajat (alkaen 15v) saavat 8,2€ tunti!
Kuulostaa hyvältä. Minkä iläisiä muksuja? Ja jos lapses ymmärtää velvollisuutensa ja sen, että vastuu on pitkä?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:51"]Siis tarkoitit varmaan 8 euroa per tunti?
[/quote]
Sori, niin olikin :D
Ap
Jos työaika on vaikka 10h per päivä eikä lapset ihan vauvoja, niin tuon ikäiselle 50€ per päivä on sopiva palkka.
Ei taida olla naapurille lapsiensa hoito kovin tärkeää kun ei siitä ole valmis maksamaan.
Minkä ikäiset mukulat kyseessä? En jättäisi 2-vuotiasta teinin vastuulle, eri asia jos on kyse jostain 4-vuotiaasta ylöspäin.
Ei todellakaan noin pienellä palkalla, mutta jos palkka on edes jotenkin järkevä, niin sitten ilman muuta. Selvittäisin kyllä itse naapureiden kanssa vastuu- ja vakuutuskysymykset ym.
Tyttö on niin nuori, että ei saa tehdä täyttä työpäivää. Kuusi tuntia taitaa olla yläraja.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:54"]Minkä ikäiset mukulat kyseessä? En jättäisi 2-vuotiasta teinin vastuulle, eri asia jos on kyse jostain 4-vuotiaasta ylöspäin.
[/quote]
Lapset 5- ja 6-vuotiaat. Vanhempi menee syksyllä kouluun.[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:54"]Jos työaika on vaikka 10h per päivä eikä lapset ihan vauvoja, niin tuon ikäiselle 50€ per päivä on sopiva palkka.
Ei taida olla naapurille lapsiensa hoito kovin tärkeää kun ei siitä ole valmis maksamaan.
[/quote]
Työaika muistaakseni tulisi olemaan jotakin 9-10 h.
Ap
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 16:55"]Tyttö on niin nuori, että ei saa tehdä täyttä työpäivää. Kuusi tuntia taitaa olla yläraja.
[/quote]
14v täyttänyt saa tehdä töitä. Taitaa olla yleinen käytäntö, että 13v:n kohdalla menetellään noin. Alle 13v ei töitä taida mistän saadakaan.
Minä olin 12, kun hoidin naapurin yhtä 6-vuotiasta. Se oli rankkaa, mutta lapsi taisi olla diagnosoimaton adhd, jaksoi nimittäin juosta aamusta iltaan, vaatia ja kiukutella. Sen lisäksi pilalle lemmitty ainoa lapsi. Pärjäsin silti. Ei tuohon hommaan ketä tahansa kysytä, joten jos työaikalainsäädännön puitteissa mennään, niin kyllä fiksun nuoren antaisin. Tuon ikäisellä on kuitenkin oltava osa kesälomasta lomaakin, laki määrää.
Ai anteeksi, luin hutiloiden, eli pari viikkoa. Kyllä se varmaan onnistuu.
Minä antaisin. Hyvä, että nuori saa työkokemusta.