17.v äiti linjoilla, kysy jos haluat
6-kuukautisen lapsen 17-vuotias äiti voi hetken vastailla kysymyksiin jos sellaisia tulee :)
Kommentit (55)
Mä olen vähän järkyttynyt, että 17-vuotiaalla on vauva. Ihan lapsi vielä itsekin! Kaikkea hyvää teille! :)
terv. 38 -vuotias 9 kk vauvan äiti.
En voi sanoa, että olisin vielä ihan lapsi itsekin mutta kiitos :) Ap
Vanhempasiko kalliit vaunut ja rattaat ostivat vauvalle?
Toivottavasti oma tyttö ei tule raskaaksi 16 vuotiaana. Mutta jos tulee, niin ei kai se auta, kuin tukea. Mutta olen kyllä takonut päähän ehkäisyn tärkeyttä ja sitä, että lasta ei kannata tehdä siksi, että saisi jonkun ihanan poikaystävän itselleen. Harvoin nämä nuoruuden liitot kestää.
Onnea kuitenkin ja toivottavasti kaikki menee hyvin. Mieheni äiti oli 17v, kun sai mieheni ja mieheni lapsuus on ollut kauhea.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:31"]En voi sanoa, että olisin vielä ihan lapsi itsekin mutta kiitos :) Ap
[/quote]
tunnen ihmisiä (esim siskoni) jotka ovat vielä 30-vuotiaanakin todella lapsellisia, mutta tunnen myös 16-vuotiaita, jotka eivät yhtään, ja jotka osaisivat hyvinkin hoitaa lapsia tai vaikka mitä. Se riippuu niin paljon ihmisestä. Kiukuttaa oikein, kun joku sanoo, että 16-vuotias on itsekkin niin lapsi
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:29"]
Mä olen vähän järkyttynyt, että 17-vuotiaalla on vauva. Ihan lapsi vielä itsekin! Kaikkea hyvää teille! :)
terv. 38 -vuotias 9 kk vauvan äiti.
[/quote]
Mä taas olen järkyttynyt siitä, että noinkin vanha hankkii vielä lapsia. Itse olen 30 ja aivan loppu välillä tuon 2v kanssa. Vaikea kuvitella, että jaksaisin yhtään vanhempana tätä samaa rumbaa. Ite en kyllä olisi uskaltanut odottaa vauvan tuloa noin vanhaksi, vaikka toki kaikki ei ole nuorempana valmiita siihen.
Saat varmaan ap tosi paljon kummeksuvia kommentteja miksi hankit lapsen noin nuorena. Mutta tosiasia on, että moni äiti ei ole valmis äidiksi vielä nelikymppisenäkään. Jokaisen pitää tehdä itse omat ratkaisunsa sen mukaan mihin tuntee olevansa valmis. Itse olisin ollut periaatteessa valmis äidiksi jo sinun ikäisenäkin, abortti ei olisi ollut minulle edes tuon ikäisenä mikään ratkaisu. Oma äitini sanoi hyvin kun olin nuori " älä harrasta seksiä mikäli et ole 100% valmis äidiksi koska mikään ehkäisy ei ole 100% varma".
Toivottavasti teillä menee tulevaisuus hyvin lapsen kanssa. Älä kuuntele noita katkeria vanhoja mammoja, ei ole niiden asia minkä ikäinen olet. Hoidat vaan perheenne asiat niin, että teillä on kaikki hyvin. Jos olet 6kk pärjännyt pärjäät vastekin. Mieskin melko varmasti pysyy kuvioissa mukana kun on kestänyt ne rankimmat vauvakuukaudet.
Onko sossut ollut muuten pahasti kimpussa sun nuoruuden takia? Varmaan paikkakuntakohtaista mut oma kaveri sai lapsen 17v ja sillä oli sossut pitkälle yli 20-vuotiaaksi hiillostamassa vaikka elivät ihan normaalia elämää. Juristin avulla sai ne sit vihdoin pois niskoiltaan.
Millainen lapsen isä on? Ikä/syntyperä/ oletteko vielä yhdessä?
No varmaan toi kotileikki tuntuu hetken kivalta mutta lyön vetoa ettei lapsen isä kattele kauaa jos on vähänkin menevämpää sorttia. En ole kateellinen sinulle, sain mennä ja kokea sinun ikäisenä ja olin todella naivi ja tyhmä. Pidin itseäni aikuisena mutta nyt sen vasta tajuaa mitä on olla fiksu aikuinen!
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:55"]Millainen lapsen isä on? Ikä/syntyperä/ oletteko vielä yhdessä?
[/quote]
Lapsen isä 26v ja kotoisin Afrikasta.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:56"]No varmaan toi kotileikki tuntuu hetken kivalta mutta lyön vetoa ettei lapsen isä kattele kauaa jos on vähänkin menevämpää sorttia. En ole kateellinen sinulle, sain mennä ja kokea sinun ikäisenä ja olin todella naivi ja tyhmä. Pidin itseäni aikuisena mutta nyt sen vasta tajuaa mitä on olla fiksu aikuinen!
[/quote]
pidit silloin itseäsi aikuisena, muttet ollut. Miten voit kuvitella olevasi nyt?!
Ohis
Rintaruokitko? Mitä lapsi syö? Kuinka usein? Kuinka pitkiä unia nukkuu?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:56"]No varmaan toi kotileikki tuntuu hetken kivalta mutta lyön vetoa ettei lapsen isä kattele kauaa jos on vähänkin menevämpää sorttia. En ole kateellinen sinulle, sain mennä ja kokea sinun ikäisenä ja olin todella naivi ja tyhmä. Pidin itseäni aikuisena mutta nyt sen vasta tajuaa mitä on olla fiksu aikuinen!
[/quote]
pidit silloin itseäsi aikuisena, muttet ollut. Miten voit kuvitella olevasi nyt?!
Ohis
[/quote]
Mitä sä selität ?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 14:56"]No varmaan toi kotileikki tuntuu hetken kivalta mutta lyön vetoa ettei lapsen isä kattele kauaa jos on vähänkin menevämpää sorttia. En ole kateellinen sinulle, sain mennä ja kokea sinun ikäisenä ja olin todella naivi ja tyhmä. Pidin itseäni aikuisena mutta nyt sen vasta tajuaa mitä on olla fiksu aikuinen! [/quote] pidit silloin itseäsi aikuisena, muttet ollut. Miten voit kuvitella olevasi nyt?! Ohis
[/quote]
No kyllä nelikymppisenä tajuaa, kuinka naivi ja lapsellinen 16 vuotiaana on. Mutta nuoruuteen juuri kuuluu tuo kuolemattomuuden tunne ja se, että luulee tietävänsä kaiken. Tyypillinen murkkuhan itkee ja vinkuu, että "oon jo 16v, oon iso, minä tiedän kaiken, kalkkikset ei ymmärrä MISTÄÄN mitään"
Se on niin söpöä
Just tääl oli juttuu siitä saa onnitella blgististista joka on 17 ja kohta kahden lapsen mutsi. Ekaakin odotti jo 15v. ja tais olla tarkotuksella? Miks kaikki lisääntyy näin nuorena?!
Lapsen isä on reilu vuoden vanhempi ja ihan suomalainen (tai no jos tarkkoja ollaan, niin suomenruotsalainen). Hyvin hän on pysynyt meidän rinnalla, vaikka kovin kauaa ei ehditty seurustella ennen lasta. Varmasti sekin on auttanut, ettei olla 24/7 yhdessä. Monesti kuulee, että nuorten suhteet eivät kestä pitkään, mutta en sitten tiedä kestääkö kaikkien aikuistenkaan... Meillä menee kuitenkin hyvin ja hänellä on isyys tullut jotenkin todella luonnostaan. Vaikka lapsen isä oli ennen vauvan syntymää aika menevää sorttia, niin on rauhoittunut siitä ihan älyttömästi ja nykyään hänellä menee minä ja vauva kaiken edelle.
17-vuotiaita on niin erilaisia, katson itse mieluummin henkilöä kuin hänen ikäänsä. Tottakai 17.v äiti on nuori, mutta se ei automaattisesti tarkoita samaa kuin epäkypsä ja lapsellinen.
En ole lyhyt ja pyöreä, itseasiassa juuri päinvastoin :) Rintaruokin lasta, sen lisäksi syö kiinteitä. Olen aina ollut tarkka omasta rukavaliostani ja sen terveellisyydestä, ja niin myös lapsen. Pilttejä en syötä (muutamaa hedelmäpilttiä lukuunottamatta), vaan teen kaikki ruuat itse. Pyrin, että syödään viisi ateriaa päivässä, lapsi on onneksi hyvä syömään. Päikkäreitä nukutaan kahdet, 1,5-2h.
Millaiset tulot sulla/teillä on? Saatteko rahallista apua jostain? Miten/missä asutte? Onko asunto oma/vuokra? Miksi haluat isona?
Minulla on tosi läheinen ja hyvin toimeentuleva perhe. Äitini sai minut n. kolmikymppisenä. En polta ja aion opiskella myöhemmin. Tavoitteet opiskelun suhteen ovat aika korkealla.
Lue uudestaan, en sanonut että käydään kaupunkireissulla uimassa, vaan että käydään silloin tällöin uimassa kun lapsi siitä hirveästi tykkää. Ja ennen kuin joku tulee ihmettelemään, niin en nyt tarkoita uimisella sitä että vedetään muutaman kerran altaan päästä päähän rintauintia lapsen kanssa.
Kiitos 31! :) Ymmärrän, että tässä iässä lapsen pitäminen ei ole itsestäänselvyys ja hyvä että teit silloin päätöksen mihin olet tyytyväinen. Elämässä on niin monenlaisia reittejä valittavana... Päivä päivältä on onneksi varmempi olo siitä, että tämä oli itselleni paras mahdollinen valinta. Kaikkea hyvää sinnekin :) ap