Tekopyhä opettajanaapuri, joka karjuu koko ajan lapsilleen
Alkaa rassata ihan tosissaan. Mulla on tällänen ydinperheunelma naapurissa, mies on insinööri ja nainen opettaja. Heillä on kolme lasta ja asuvat seinän takana. Naiseen olen tutustunut pihassa leikkipaikalla ja ollaan fb-kamujakin. Hän laittelee jatkuvasti jotain kasvatusaiheisia viisauksia ja linkkejä saman aiheen lehtijuttuihin. Aina jotain ihanaa "Lasten täytyy saada vapaasti etsiä omaa persoonallisuuttaan" ja muuta, mikä on ihan asiaa ja olenleensä näistä samaa mieltä.
Mutta kun se kotonaan karjuu niille lapsille ihan koko ajan. Enkä tarkoita äänen korottamista, kyllä meilläkin joskus huudetaan. Mutta se ihan oikeasti KARJUU! Se on ihan karmeeta kuunneltavaa! Lisäksi kohtelee lapsiaan tosi epätasa-arvoisesti. Esikoinen on kuin jumalan lahja ja kaksi muuta on selkeästi vähempiarvoisia. Ikävä kyllä sen näkee jo siitä esikoisesta, joka kiusaa sisaruksiaan ja muita lapsia leikkipaikalla ja on tosi huonotapainen. Äitinsä on täysin sokea tälle kaikelle, mutta kaksi muuta on henkisessä kuristuspannassa ihan joka sekunti.
Yritän nykyään vältellä menemästä pihaan heidän kanssaan samaan aikaan, en vain kestä sitä esikoista ja äidin käytöstä lapsia kohtaan. Ja kasvatusalan ammattilaiselle on aika vaikea mennä sanomaan että rajoita vähän.
Aargh! Kiitos että sain purkautua. Ahdistaa.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]Meillä sama juttu. Mieheni on "kasvatusalan ammattilainen" ja huolehtii todella vastuuttomasti lapsista, eikä osaa kasvattaa (olla jämäkkä, mutta lempeä). Hän antaa kaiken periksi eikä valvo ja sitten jos lapsi ymmärtämättömyyttään tekeekin jotain pahaa, niin hän huutaa. Minua kohtaan hän onkin sitten vielä sitäkin julmempi kahden kesken, mutta se on jo toinen juttu. Kotona mies myös puhuu ikävästi joistain oppilaistaan takana päin sekä on erittäin asenteellinen ja ennakkoluuloinen ihmisiä kohtaan. Hän kuulemma "näkee heti" ensisilmäykseltä (ryhdistä, katseesta, painosta, vaatetuksesta jne.), millainen joku oppilas on oikeasti ja melkein jakelee numerot naamakertoimen mukaan.
[/quote] Yksi kysymys. Miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Sinä kärsit ja lapsi vielä enemmän.
[/quote]
Haluan kysyä tätä samaa. Mikset ole jo jättänyt tuollaista miestä? Mutta koskaan ei ole myöhäistä! Mene ihmeessä pakkaamaan hänen tavaroitaan ja vaihdata lukot jo tänään! :)
Juu miksi juuri opettajiksi hakeutuu tuollaiset k**päät??? Heillä on niin suuri valta ja vastuu lapsiin/nuoriin nähden. Olen kyllä lasteni kautta huomannut, että opettajissa on paljon miehesi kaltaisia tyyppejä:(
Meillä sama juttu. Mieheni on "kasvatusalan ammattilainen" ja huolehtii todella vastuuttomasti lapsista, eikä osaa kasvattaa (olla jämäkkä, mutta lempeä). Hän antaa kaiken periksi eikä valvo ja sitten jos lapsi ymmärtämättömyyttään tekeekin jotain pahaa, niin hän huutaa. Minua kohtaan hän onkin sitten vielä sitäkin julmempi kahden kesken, mutta se on jo toinen juttu. Kotona mies myös puhuu ikävästi joistain oppilaistaan takana päin sekä on erittäin asenteellinen ja ennakkoluuloinen ihmisiä kohtaan. Hän kuulemma "näkee heti" ensisilmäykseltä (ryhdistä, katseesta, painosta, vaatetuksesta jne.), millainen joku oppilas on oikeasti ja melkein jakelee numerot naamakertoimen mukaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]
Meillä sama juttu. Mieheni on "kasvatusalan ammattilainen" ja huolehtii todella vastuuttomasti lapsista, eikä osaa kasvattaa (olla jämäkkä, mutta lempeä). Hän antaa kaiken periksi eikä valvo ja sitten jos lapsi ymmärtämättömyyttään tekeekin jotain pahaa, niin hän huutaa. Minua kohtaan hän onkin sitten vielä sitäkin julmempi kahden kesken, mutta se on jo toinen juttu. Kotona mies myös puhuu ikävästi joistain oppilaistaan takana päin sekä on erittäin asenteellinen ja ennakkoluuloinen ihmisiä kohtaan. Hän kuulemma "näkee heti" ensisilmäykseltä (ryhdistä, katseesta, painosta, vaatetuksesta jne.), millainen joku oppilas on oikeasti ja melkein jakelee numerot naamakertoimen mukaan.
[/quote]
Tällainen on myös appiukoni. Hän on töissä nuorten opiskelijoiden kanssa ja jakaa julmasti ihmiset menetettyihin tapauksiin ja tulevaisuuden lupauksiin ensisilmäyksellä. Omia sukulaislapsiaan kohtelee ennen kaikkea sarkastisesti, ja sitä tyyliä ei pikkulapsi ymmärrä, ei aikuinenkaan aina. Usein ei erota onko kyseessä julmahko huumori vai silkka vit**ilu. Tstä saa osansa myös anoppi, ja minä miniänä. Miespuoliset ovat yleensä korkeammalla arvoastekossa. Pienet tyttölapset sen sijaan ovat hänen mielestään suloisia, pojat eivät.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]Meillä sama juttu. Mieheni on "kasvatusalan ammattilainen" ja huolehtii todella vastuuttomasti lapsista, eikä osaa kasvattaa (olla jämäkkä, mutta lempeä). Hän antaa kaiken periksi eikä valvo ja sitten jos lapsi ymmärtämättömyyttään tekeekin jotain pahaa, niin hän huutaa. Minua kohtaan hän onkin sitten vielä sitäkin julmempi kahden kesken, mutta se on jo toinen juttu. Kotona mies myös puhuu ikävästi joistain oppilaistaan takana päin sekä on erittäin asenteellinen ja ennakkoluuloinen ihmisiä kohtaan. Hän kuulemma "näkee heti" ensisilmäykseltä (ryhdistä, katseesta, painosta, vaatetuksesta jne.), millainen joku oppilas on oikeasti ja melkein jakelee numerot naamakertoimen mukaan. [/quote] Yksi kysymys. Miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Sinä kärsit ja lapsi vielä enemmän.
[/quote]
Olen jo suunnitellut eroavani, mutta se on tosiaan off topic tämän ketjun osalta. Olet oikeassa siinä, että mieheni ei ole minulle tai lapselleni hyväksi. Epäilen myös hänen opettajankykyjään, sillä mielestäni se asenteellisuus ja pinnan alla kytevä inho ei voi olla vaikuttamatta myös oppilaisiin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:21"]
JOstakin syystä ns. kasvattamisen ammattilaiset ovat usein kaikkain kamalimpia kotona omilleen. Äiti oli aikoinaan töissä päiväkodissa ja jutteli samasta ilmiöstä yleisellä tasolla. Opettajat, psykologit pahimpia.
[/quote]
Vaimo on psykologi eikä ole kamala lapsille. Jämerä kyllä mutta johdonmukainen. Siskoni on opettaja ja hänkään ei karju lapsille. En ainakaan ole ikinä nähnyt hänen noin käyttäytyvän.
Mies
Ihan kuin meidän naapuri, LTO. Sääliksi käy hänen lapsensa.
Hallitseviin, johtaviin, näkyviinja arvostettuihin ammatteihin hakeutuu myös paljon narsistisia ihmisiä. En nyt todellakaan jaksa lähteä sille kyökkipsykologian narsismin linjalle, vaan ihan aidosti ja tutkitusti näin on. Heitä on pappeina, lääkreinä, opettajina, poliitikkoina, laulajina, esiintyvinä taiteilijoina.
Jospa se karisma karisee aina kotona, kun siellä ei tarvitse hovia viehättää enää? Lapsetkin ovat kiusankappaleita. Tällaisat ei kyllä voisi kysyä opettajalta itseltään, koska sairaudentuntoa ei tuossa persoonallisuudessa ole. On vain viallinen ulkomaailma ja sen yksinkertaiset, vialliset ihmiset.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:54"]
Uskon että johtuu siitä että kun ollaan niitä kasvatusalan ammattilaisia niin häpeähän se olisi jos oma lapsi ei tottelisi tai toimisi täydellisesti kun ihmisten ilmoilla ollaan. Siksi karjutaan ja pidetään armeijamaista kuria. Nauratti yks perhepäivähoitaja joka koki asiakseen kauhistella kuinka muut vanhemmat ei pidä tarpeeksi kuria lapsilleen ja itse kasvatti lapsensa tyyliin "Ala vittu tulemaan siltä jo..." kun lapsi ei kävellyt tarpeeksi nopeasti.
[/quote]
Eihän perhepäivähoitajat mitään kasvatusalan ammattilaisia ole. Sattuvat vain hoitamaan lapsia työkseen.
[/quote]
No ei eivät ehkä olekaan virallisesti mutta monet varmaan nyt ovat ihan omasta mielestään kokemuksen kautta. Saavat olla mitä mieltä tahansa mutta hymyilytti tuo yksi joka ei tiennyt että ikkunasta kuulin näitä karjumisia ja rumaa kieltä mitä käytti omiin lapsiinsa ja sitten arvosteltiin ja kritisoitiin muita vanhempia niiiiin paljon... Ei nyt varmaan ollut kuitenkaan mikään perhepäivähoitajan stereotypia toivottavasti.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:22"]
Uskon että johtuu siitä että kun ollaan niitä kasvatusalan ammattilaisia niin häpeähän se olisi jos oma lapsi ei tottelisi tai toimisi täydellisesti kun ihmisten ilmoilla ollaan. Siksi karjutaan ja pidetään armeijamaista kuria. Nauratti yks perhepäivähoitaja joka koki asiakseen kauhistella kuinka muut vanhemmat ei pidä tarpeeksi kuria lapsilleen ja itse kasvatti lapsensa tyyliin "Ala vittu tulemaan siltä jo..." kun lapsi ei kävellyt tarpeeksi nopeasti.
[/quote]
Eihän perhepäivähoitajat mitään kasvatusalan ammattilaisia ole. Sattuvat vain hoitamaan lapsia työkseen.
[/quote]
No ei eivät ehkä olekaan virallisesti mutta monet varmaan nyt ovat ihan omasta mielestään kokemuksen kautta. Saavat olla mitä mieltä tahansa mutta hymyilytti tuo yksi joka ei tiennyt että ikkunasta kuulin näitä karjumisia ja rumaa kieltä mitä käytti omiin lapsiinsa ja sitten arvosteltiin ja kritisoitiin muita vanhempia niiiiin paljon... Ei nyt varmaan ollut kuitenkaan mikään perhepäivähoitajan stereotypia toivottavasti.
[/quote]
Tekeekö kokemus lasten parissa muka kasvatusalan ammattilaiseksi? Silloinhan joka ikinen isi ja äiti ja 16-vuotias lapsenlikka olisi sellaisia. Olen vahvasti eri mieltä.
[/quote]
[/quote]
Kyllä perhepäivähoitajat ovat ammattilaisia, varhaiskasvatuksen ammattilaisia, käyvät kokeet ja suorittavat näyttötutkinnot, lisäksi kertaus koulutuksia on joka vuosi. He joutuvat työssään tekemään varhaiskasvatus suunnitelmat, antamaan neuvolalle asianmukaiset kaavakkeet ja seuraamaan lasten kehitystä.
Itse olen myös tälläinen varhaiskasvattaja ja samalla myös ihminen jolla menee myös joskus hermot, olen karjunut omille aikoinaan ja olen myös ärähtänyt hoitolapsille, kyllä ammatti ihminenkin saa suuttua ja näyttää sen, se on eriasia jos jatkuvasti huutaa tai tunnelma on kireä.
Varmaanap.n kuvailema ihminen tietää itsekkin puutteensa, mutta tekee parhaansa. Hienot mietelauseet varmasti ovat hänestä totta ja siihen on pyrittävä, se onnistuuko se aina on eriasia. On myös helppo luulla että joku vain karjuu lapsilleen kun hiljainen ja rakastava puhe ei kuulu seinien läpi.
Lisäksi lapsia on mahdoton pitää "tasa-arvoisina" isommilta lapsilta luonnollisesti odotetaan parempaa käytöstä kuin pienemmiltä, pienemmät sensijaan eivät voi tehdä samoja asioita kuin isommat, toiset tekevät enemmän pahojaan ja näin ollen saa enemmän myös moitteita.
En tajua miksi kuvittelette tietävänne toisten elämästä niin paljon ja olette niin mustavalkoisia.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tekeekö kokemus lasten parissa muka kasvatusalan ammattilaiseksi? Silloinhan joka ikinen isi ja äiti ja 16-vuotias lapsenlikka olisi sellaisia. Olen vahvasti eri mieltä.
[/quote]
Niin siis ei ehkä kasvatusalan ammatilainen mutta on se ihan eri asia kuitenkin jos hoitaa työkseen muiden lapsia (perhpäivähoitajalla varmaan vähän enemmän kokemusta kun 16-vuotiaalla lapsenlikalla) kun jos hoitaa omia lapsia.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin siis ei ehkä kasvatusalan ammatilainen mutta on se ihan eri asia kuitenkin jos hoitaa työkseen muiden lapsia (perhpäivähoitajalla varmaan vähän enemmän kokemusta kun 16-vuotiaalla lapsenlikalla) kun jos hoitaa omia lapsia.
[/quote]
Miksi se on eri asia jos hoitaa muiden lapsia kuin jos hoitaisi vain omiaan?
Sisäkkäiset laatikot pilaavat keskusteluketjun. Viitatkaa tiettyyn kommentoijaan vaikka viestin numerolla, jooko?
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:37"]
Sisäkkäiset laatikot pilaavat keskusteluketjun. Viitatkaa tiettyyn kommentoijaan vaikka viestin numerolla, jooko?
[/quote]
Ei pilaa, enkä todellakaan viittaa. Kuka niitä jaksaa etsiä ja selata? Paljon helpompi kun näkee heti mistä puhutaan. Typerä ehdotus.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En siis ole perhepäivähoitaja mutta niinkuin tuo yksi tuolla ylempänä sanoi niin kyllä heidänkin vastuulleen ainakin kuuluisi jonkinlainen kasvattaminen ja kyseessä on todellakin työ. Kyllä minäkin hoitaisin vieraita lapsia eritavalla kun omiani ja ei perhepäivähoitaja voi varmaan toimia ihan miten mieli tekisi hoitolastensa kanssa ihan niinkuin omien lasten. Ja niinkuin tuo yksi sanoi niin joutuvat toimimaan vähän samalla tavalla mitä päiväkotikin eli kasvattamaan, raportoimaan neuvolalle, tekemään suunnitelmia (en nyt ole varma joutuvatko ihan sen vasun tekemään) mutta kuitenkin toiminta on tai pitäisi olla aika erilaista kun vain omien lasten hoito kotona. Ja jonkinlainen koulutushan heillä täytyy olla vaikka on varmaan lyhyt sellainen.
Onko hiukan vajakkia olla fb-kavereita NAAPURIEN kanssa!
Tällaisia äitejä on, tämä nyt sattuu olemaan opettaja. Psyyke ei kestä tasapainoista äitiyttä. Pinna palaa. Ehkä huikeat odotukset ideaalista äitiydestä ja perhe-elämästä törmäävät arkeen ja sitä ristiriitaa ei sitten kestä. Hän olisi varmaan ns. täydellinen äiti jos lapset ja mies olisivat täydellisiä. Luultavasti huutaa koulussa myös oppilaille.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:34"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En siis ole perhepäivähoitaja mutta niinkuin tuo yksi tuolla ylempänä sanoi niin kyllä heidänkin vastuulleen ainakin kuuluisi jonkinlainen kasvattaminen ja kyseessä on todellakin työ. Kyllä minäkin hoitaisin vieraita lapsia eritavalla kun omiani ja ei perhepäivähoitaja voi varmaan toimia ihan miten mieli tekisi hoitolastensa kanssa ihan niinkuin omien lasten. Ja niinkuin tuo yksi sanoi niin joutuvat toimimaan vähän samalla tavalla mitä päiväkotikin eli kasvattamaan, raportoimaan neuvolalle, tekemään suunnitelmia (en nyt ole varma joutuvatko ihan sen vasun tekemään) mutta kuitenkin toiminta on tai pitäisi olla aika erilaista kun vain omien lasten hoito kotona. Ja jonkinlainen koulutushan heillä täytyy olla vaikka on varmaan lyhyt sellainen.
[/quote]
Kyllä vasu eli varhaiskasvatus suunnitelma tehdään jokaisen lapsen kanssa ja siitä pidetään palaverit pari kertaa vuodessa, neuvolaan lähtee aina lomake jossa hoitaja arvioi lasta ja sen kehitystasoa. Perhepäivähoitajan ammattitutkinto kestää n. 1,5 vuotta oppisopimuksena ja lisäksi joka vuosi on pari luentoa ja koulutusta johon osallistuvat jo kouluttautuneetkin. Lisäksi parin kuukauden välein on palaveri ohjaajan kanssa sekä vuosittain ohjaajan kotikäynti. Sähköpostiin tulee erillaisia kasvatukseen ja kaavakkeisiin liittyviä posteja useita viikossa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:06"]Jos nyt hieman sallitaan stereotyyppistä yleistämistä, niin eikö opettajan ammattiin hakeudukin usein ihmisiä, joilla on kova kontrollin tarve sekä itseen että muihin? Sellaisia OCD-persoonia, joilla lähtee järki päästä, jos väriliidut eivät ole sateekaarijärjestyksessä pakkauksessaan :D He jumppaavat, juoksevat, syövät ortorektisesti, hallitsevat kirjamia, kieltä, luokan järjestystä ja elämä on aikataulutettua.
Kun siihen sekaan sitten tulee niinkin irrationaalisia olentoja kuin LAPSET häiritsemään Kaiken Täydellisyyttä, sitä kaaosta ei enää kestäkään. Työpaikalla valvovan silmän alla on ehkä pakko toimia hillitymmin ja helpompaa se on kurinalaiseksi kasvatettujen luokan pikkutyttöjen kanssa, mutta kotona on piru merrassa. Pää leviää, kun ympäristöä ei saa hallintaan.
Pikkuisen tekee kyllä mieli yleistää, omissa tuttavissani on paljon opettajia ja kyllä he yhtä miespuolista erityisluokanopettajaa lukuunottamatta ovat oikeasti tällaisia perfektionistisia suorittajia. Lapsia kasvatetaan kauhean kovalla kurilla, joka toisinaan näkyy vastareaktiona. Ovat kauhean kovapäisiä ja uhmakkaita.
[/quote]
Mulla on myös pari opettajatuttua, jotka ovat ihan tuon kuvauksen mukaisia. Elämän pitää olla täynnä rutiineita ja pienikin poikkeama muodostuu elämää suuremmaksi asiaksi. Aikatauluja on enemmän kuin olisi hyväksi ja vapaa-aikanakin tuijotetaan kelloa, ihan kuin elämästä nauttiminen, spontaanius ja irrottelu olisivat suurikin synti. Ovat hyvin vaativia sekä itseään että lapsiaan kohtaan. Lapsille kehittynyt tapa olla kuin enkeleitä kun nämä vanhemmat ovat läsnä mutta kun tämä auktoriteetti häviää häviävät samalla käytöstavat. Tietenkin vanhemman on vaikea uskoa että oma enkeli voisi tehdä mitään niin hullua kuin väitetään, koska kotona ei rajojen rikkomista sallita.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:00"]Meillä sama juttu. Mieheni on "kasvatusalan ammattilainen" ja huolehtii todella vastuuttomasti lapsista, eikä osaa kasvattaa (olla jämäkkä, mutta lempeä). Hän antaa kaiken periksi eikä valvo ja sitten jos lapsi ymmärtämättömyyttään tekeekin jotain pahaa, niin hän huutaa. Minua kohtaan hän onkin sitten vielä sitäkin julmempi kahden kesken, mutta se on jo toinen juttu. Kotona mies myös puhuu ikävästi joistain oppilaistaan takana päin sekä on erittäin asenteellinen ja ennakkoluuloinen ihmisiä kohtaan. Hän kuulemma "näkee heti" ensisilmäykseltä (ryhdistä, katseesta, painosta, vaatetuksesta jne.), millainen joku oppilas on oikeasti ja melkein jakelee numerot naamakertoimen mukaan.
[/quote]
Yksi kysymys. Miksi olet tuollaisen miehen kanssa? Sinä kärsit ja lapsi vielä enemmän.