Norosta kokemuksia?
Millaiset oli oireet, kauanko pahin tautivaihe kesti, miten kauan kokonaan toipuminen ja ruokahalun palaaminen?
Meillä kouluikäisellä lapsella tautipvä nro3 ja tuolla tuo nukkua posottaa, jaksoi sentään n.1h sitten kavuta ylös ja syödäkin hitusen aamupalaa eli 2 haukkua leivästä, 2 suolakeksiä ja puraisun päärynää (eka kerta kun söi jotain sitten la-illan lukuunottamatta paria suolakeksiä ja melonia) ja joi ripulijuomaa sekä mustikkasoppaa. Tauti alkoi la-su välisenä yönä ja sitä pahinta ripuli/oksenteluvaihetta kesti myös koko sunnuntain, uskomatonta se määrä mitä ihmisestä voi tulla ulos vaikka ei olisi aikoihin edes syönyt mitään..
Ei tuo taida huomennakaan olla koulukunnossa, saa nähdä miten torstaina..itse sain ja otin palkattoman päivän tänään ja eilen mies teki etäpäivän kotoa käsin, huomisesta en tiedä..
Kommentit (5)
Aika hurjalta kuulostaa :/ toiv me muut emme perheessä tähän nyt sairastu, itämisaikahan tuossa on lyhyt eli 12-48h ja taudin alkamisesta lapsella on nyt tuo 2vrk, hieman ylikin. Ja enhän edes tiedä varmaksi onko tämä Noroa, mutta ei ole tällaista ripulointia/oksentelua/mahakipua ollut perheessä kellään ennen vaikka vatsatauteja ollutkin aiemmin. Niin tosiaan, lapsella on edelleen vatsakipuiluakin.
ap
Mulla oli syksyllä.
Alkoi niin, että heräsin yöllä oksetuksen tunteeseen. Se kasvoi niin voimakkaaksi että oli pakko käydä ihan oksentamassa. Mutta tuntui että sillä se ohi menikin, joten ajattelin että ehkä uudelleenlämmittämäni ruoka oli vain vähän pilaantunutta. Jatkoin uniani ja aamulla menin töihin. Kesken työpäiävää alkoi kuitenkin valtavat vatsan kouristelut ja kun menin vessaan, tuli ihan ripulia. Olo alkoi olla muutenkin kipeä. Lähdin kotiin ja siellä ripuloin noin vuorokauden.
Se ripuli oli jotain mitä en ole koskaan ennen kokenut. En pystynyt pidättämään ulostetta YHTÄÄN vaan sitä vaan valui hallitsematta takapuolesta. Töhrittyäni lakanat 3 kertaa kun yritin heikkona ja kipeänä levätä sängyssä, otin tyynyn vessaaan ja nukuin siellä lattialla, perse lattiasiilin päällä. Välillä vaan huuhtelin valunutta ripulia alas lattiakaivosta. Lopulta olin niin heikko, että kun yritin nousta, huimasi ja tuntui että pyörryn. Kun ei ollut vesikään pysynyt sisällä eikä mikään, niin johan alkoi nestehukkakin olla paha. Mutta ei onnkesi kestänyt kuin vuorokauden verran ripulin alkamisesta, ei olisi kauempaa jaksanutkaan.
Kamalan kuuloista...
Pari kertaa lapsella tuli "märkä pieru" alkkareihin mutta kyllä hän joka kerta ehti kuitenkin pytylle valumaan. Unta riittää, reppana nukkunut jo 1,5h valvottuaan yöunien jälk ehkä 1h ajan.
ap
Tavalliseen ripuliin verrattuna noroon on useimmiten osoitettavissa selkeä tartuntalähde. Jokunen vuosi sitten podin noroa toista viikkoa. Tartuntalähteenä kaupan pakastemustikat. Aina varoitellaan vain vadelmista, mutta muutkin marjat saattavat olla saastuneita eikä pakkanen tapa esim. norovirusta. Puoli kahvikupillista mustikoita riitti. Taudein itäminen kesti reilun vuorokauden eli söin marjat sunnuntaina päivällä ja tiistain vastaisena yönä aloin oksennella ja ripuloida. Alkuun vielä jaksoi huvittaa, kun lensi molemmista päistä yhtä aikaa. Vähän kärjistäen, jos otti suullisen pari vettä, niin vähintään litra lensi ulos. Vessan oven pielestä ei paljon voinut kaikota, sillä kun mahasta kouraisi, niin seuraavassa hetkessä oli huonot housuissa, ellei ollut jo pöntöllä. Oli kyllä todellinen suolen puhdistus. Lopulta vesi tuli jo kirkkaana läpi.
Pahin vaihe kesti muistaakseni kolme päivää. Sitten alkoi jo tee ja voileipäkeksi pysyä sisällä, mutta etova olo jatkui vielä viikon verran. Mikään ei oikein maistunut, mutta energiaa piti kuitenkin jostain saada. Töistä olin pois ne pahimmat päivät. Kun en enää oksennellut (loppui nopeammin) enkä ripuloinut, palasin töihin, mutta ei se helppoa ollut.
Meillä oli kerran aikaisemmin päässyt juomaveteen pintavesiä ja mahdollisesti myös jätevettä. Silloin melkein koko kaupunki oli mahtaudissa. Ja monella se toistui pari kolme kertaa. Äärimmäinen hygienia ja maitohappobakteerit sekä puhdas juomavesi (pullovesi ja kaupungin toiselta vedenottamolta noudettu) pelastivat minut sillä kertaa. Pari kertaa oli tosin lähellä!
Itse sairastin noron pari vuotta sitten ja todellakin oli kaukana normi mahataudista. Tauti alkoi kuin salamaniskusta ja viisi päivää tavaraa lensi molemmista päistä. Sen jälkeen oksentaminen alkoi helpottaa, mutta vesiripuli kesti vielä ainakin neljä päivää. Olin kaiken kaikkiaan töistä poissa kaksi viikkoa. Paino putosi muutaman kilon ja näytin ihan haamulta. Taudin alkamisesta meni rehellisesti kaksi viikkoa, että olin työkuntoinen ja vielä viikko, että ruokailu palautui normaaliksi. Huhhuh.