Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asun Saksassa ja ihmettelen näitä kuluja!

Vierailija
31.03.2015 |

Eihän tämä voi olla totta. Muutimme pari vuotta sitten Saksaan ja ostimme omistusasunnon sillä oli tarkoitus jäädä.
Nyt alkaa kaduttaa sillä maksamme lainaa takaisin pankille 900€ kuussa mikä on ok, mutta sähköön ja veteen, öljylämmitykseen, taloyhtiön puutarhan hoitoon,roskahuoltoon ym maksamme 450 kuukaudessa.
Silti saamme mätkyn että pitää maksaa 1500€lisää. Ilneisesti vedestä ja sähköstä. En ymmärrä miten voi olla noin kallista! Olisiko perheen kanssa vuokralla asuminen ollut halvempi vaihtoehto?
Onko täällä muita Saksassa asujia?
Millaiset Nebenkosten teillä on? (perheellä)
En voi käsittää tätä :(

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 00:33"]Tuosta auton parkkeerauksesta vaan, että oisko kyse siitä, että kerrostalojen pihalla ei saa parkata niin, että esim. peruuttaa parkkiruutuun ja samalla taloon (ikkunoihin) tai jonkun puutarhaan päin. Kyse siis siitä, ettei saatuteta kenenkään kotia tai pihaa pakokaasuilla.

Mutta ei meidän omakotitaloparkkeeraamisesta kukaan mitään ole sanonut. Suomessa ei saa olla vaikkapa halkopinot näkyvissä. Täällä se on yksi lysti.

Ja täällä Saksassa ei pärjää hiljaisella hymiselyllä. Jos on ongelmakohtia, joista joku valittaa, on osattava keskustella ja perustella, ja myös kuunnella, tarvittaessa myös väitellä. Nuo taidot saksalaiset oppii jo pienenä. 
[/quote]
Siis miten niin ei saa olla halkopinot näkyvillä? Lähes koko elämäni olen Suomessa asunut, enkä koskaan ole moisesta säännöstä kuullut. Ja niitä halkopinojakin nähnyt aika monta.

Vierailija
82/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:43"]

Suomalaiset ovat usein tottuneet siihen, ettei vettä säästellä ja kaukolämmitys pitää kämpän lämpimänä. Sitten nauretaan saksalaisten säästäväisyydelle, joka on siis aivan kukkaron sanelema pakko.

Eli huoneiston lämpötilaa alemmaksi, vettä käytetään niukasti, roskat lajitellaan ja mietitään tarkkaan mitä viedää sekajätteeseen.

[/quote]Eikö muka kaukolämpö maksa??? voi teitä (maanteitä ja rautateitä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:51"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 10:52"]

ärsyttää saksalaisten frau dr., herr dr. ja muutenki se jäykistely.. ARGH!

[/quote] 

Mun mielestä se kuuluu elämään. Mua ärsyttää ihmiset jotka eivät ole suoraselkäisiä ja vetäytyvät piiloon. Eläin kun sellaista tekee, sitä määriteltäis luonnevikaiseksi. 

[/quote]no milloin aiotte maksaa sotakorvaukset Suomelle, Kreikalle, Puolalle jne?

[/quote] suomella ei ole yhtää varaa alkaa maksaa sotakorvauksia minnekään. Se asia on jo muutenkin vanhentunut. Olihan saksalaisten apu ja avustukset mittavia mutta kuitenkin 

Vierailija
84/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, suomessa teillä menis varmaan hiukan enemmän, meillä ok-talo 150neliöä, öljyyn menee vuodessa noin 2000-2500€, sähköön noin 62€kk plus siirtomaksu noin 55€kk= 117€, vesimaksut on noin 70€kk vaikka luulen että nyt on mennyt vettä enemmän, kun on vauva talossa. Lainanlyhennys on 600€/kk ja remonttia täytyy tehdä koska talo on vanha. eli kuukaudessa öljyyn noin 200€+117+70+600, eli asumiskulut on noin 987€/kk

Asuminen vaan maksaa 

Vierailija
85/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 08:41"]

No, suomessa teillä menis varmaan hiukan enemmän, meillä ok-talo 150neliöä, öljyyn menee vuodessa noin 2000-2500€, sähköön noin 62€kk plus siirtomaksu noin 55€kk= 117€, vesimaksut on noin 70€kk vaikka luulen että nyt on mennyt vettä enemmän, kun on vauva talossa. Lainanlyhennys on 600€/kk ja remonttia täytyy tehdä koska talo on vanha. eli kuukaudessa öljyyn noin 200€+117+70+600, eli asumiskulut on noin 987€/kk

Asuminen vaan maksaa 

[/quote]

Ainiin roskat maksaa noin 150€/kk

Ruokaan menee meillä kevyesti se 700-900€/kk vaikka leivon ja kokkaan itse

Vierailija
86/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] 

Mun mielestä se kuuluu elämään. Mua ärsyttää ihmiset jotka eivät ole suoraselkäisiä ja vetäytyvät piiloon. Eläin kun sellaista tekee, sitä määriteltäis luonnevikaiseksi. 

[/quote]no milloin aiotte maksaa sotakorvaukset Suomelle, Kreikalle, Puolalle jne?

Vierailija
87/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
88/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suosikki ruokakauppani ovat Aldi Süd ja Rewe. Aldissa on todella tuoreet ja halvat vihannekset, hedelmät ja lihat. Rewestä löytyy sitten kaikkea kivaa "turhaa" kuten merkkisuklaita, sipsejä, erikoisia kastikkeita. Perusjutut ostan Aldista, erikoisjutut Rewestä. Vessapaperit haen dm:stä, tykkään siitä isoimmasta XXL kaupanmerkin vessapaperista, olikohan siinä 16 rullaa. Shampoot, voiteet ja lemmikinruoat ostan sieltä myös, halpaa ja hyvää.
t. Saksamamma

Vierailija
89/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:15"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:12"]

Jos saksan kieli on hallussa, niin tervetuloa!

[/quote]

Vähän Off Topic, mutta mitä mieltä olet voiko sinne lähteä töihin jos ei osaa saksaa? Minulla olisi tiedosa työpaikka firmasta jonka virallinen kieli on englanti ja työnantajalle ei olisi saksan osaamattomuuteni ongelma. Mutta pärjääkö siellä arjessa mitenkään jos ei osaa sanaakaan saksaa? 

[/quote]

No kyllä alkuun tarvitset hieman apuja esim. englantia taitavilta työkavereilta ihan vaan käytännön asioiden alkuun panemisessa. Kaikki "sopimukset" (vakuutukset, netti, puhelin jne.) mutta kun siitä kielipuolena pääsee ohi niin eiköhän se siitä. Itsellä oli suomalainen työkaveri, joka ei kyllä osannut oikein englantiakaan (saksasta puhumattakaan) ja ihan hyvin tuntui pärjäävän, vaikka meillä olikin nimenomaan alussa noita apuja aika hyvin.

Saksa on sinänsä helpohko kieli omaksua englantia ja/tai ruotsia osaavalle. Tervetuloa vain Euroopan talousveturiin ;-)

[/quote]Talousjarru se on, jarruttaa Euroopan taloutta kun koko EU:n talouspolitiikka on räätälöity Saksan tarpeisiin

Vierailija
90/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:07"]Eihän tämä voi olla totta. Muutimme pari vuotta sitten Saksaan ja ostimme omistusasunnon sillä oli tarkoitus jäädä.
Nyt alkaa kaduttaa sillä maksamme lainaa takaisin pankille 900€ kuussa mikä on ok, mutta sähköön ja veteen, öljylämmitykseen, taloyhtiön puutarhan hoitoon,roskahuoltoon ym maksamme 450 kuukaudessa.
Silti saamme mätkyn että pitää maksaa 1500€lisää. Ilneisesti vedestä ja sähköstä. En ymmärrä miten voi olla noin kallista! Olisiko perheen kanssa vuokralla asuminen ollut halvempi vaihtoehto?
Onko täällä muita Saksassa asujia?
Millaiset Nebenkosten teillä on? (perheellä)
En voi käsittää tätä :(

[/quote][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 09:47"]Jokin vika siinä on. Asuuko talossa epäilyttäviä ihmisiä jotka voivat aiheuttaa ne ylisuuret kulut? Tai joku pitää epävirallista pesulaa talossa tai autopesulaa kellarissa? 
[/quote]
Varmaan jotain mamuja siel on pakko asua

Vierailija
91/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin Lidl ja Netto ovat suttuisia ja niissä on vanhat ruoat.

Vierailija
92/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

71: kyllä se auto voi olla pihassa ihan väärin. Esim ei kohtisuorassa talon etuseinään nähden tai on katuun nähden jotenkin vinossa... se on kuule vakava asia.

Vierailija
93/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa yhtiövastike eli Hausgeld pitää sisällään lämmityksen, veden, porrassiivouksen, pihan kunnossapidon, jätehuollon ja kiinteistön huoltokulut. Sähkölasku tulee erikseen. Tuo 450 euroa kuussa on aika tavallisen kuuloinen summa hausgeldiksi. Ihmetyttää tuo 1500 euroa, onko talossa tehty jotain isompaa korjausta tai suunnitellaanko sellaista ja se on teidän osuutenne? Onko asuntonne yhtiön suurimpia?

Vierailija
94/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 00:01"][quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 23:13"]

Pakko kysyä teiltä Saksassa asuvat, että oletteko kokeilleet sanoa valittaville naapureille vastaan. Sanotte, että "pesemme automme, kun se meille sopii" tai "meitä ei haittaa pitää autoa vinossa" (olettaen, ettei kyse ole parkkiruudusta isolla parkkipaikalla) Eli katsotte reippaasti silmiin ja vedätte rajan elämänne mestaroinnille.

[/quote]

No eipä ole tullut oikein sellaista tilaisuutta. Pari kertaa on joku nillittänyt lasten meluamisesta, enkä ole ollut silloin paikalla. Enkä ole kokenut tarpeelliseksi, että menisin jälkikäteen jotain tuon suuntaista selvittämään.
[/quote]
Maassa maan tavalla

Vierailija
95/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 11:12"]

Asuin Berliinissä vuokralla Kreuzbergissa kolme vuotta. Nyt olen Suomessa. 

Kolmiosta maksoin vuokraa 600 euroa, sisälsi sähkön ja veden. Ruoka, ravintolassakäynti, joukkoliikenne halvempaa kuin täällä. 

Palkka sama! Lähden takaisin heti, kun saan töitä. Viimeistään syksyllä saan, lähtisin jo aikaisemmin, jos vain tulee tilaisuus. 

Mutta kyseessä oli nyt toisenlainen tilanne ja en osaa siihen sanoa. Vähän ehkä turha kommentti tämä, mutta menköön nyt. Sanoma kuitenkin, että ihan JÄRKYTTÄVÄN paljon edullisempaa täällä asua. 

Jos saksan kieli on hallussa, niin tervetuloa!

[/quote]Ei ole sama lopeta valehtelu

http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288582695405.html

Vierailija
96/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:59"]

71: kyllä se auto voi olla pihassa ihan väärin. Esim ei kohtisuorassa talon etuseinään nähden tai on katuun nähden jotenkin vinossa... se on kuule vakava asia.

[/quote]

O-ou :) Me oltaisiin varmaan painajaismainen naapuriperhe saksalaisella omakotialueella. Auto milloin mitenkin parkattuna omassa pihassa, lasten lelut hujan hajan pihalla ja rikkaruohotkin pilkistävät kukkapenkeistä.

Oikeasti. Ei ihme jos kiristää vanne päässä, jos auton asento omakotitalon OMASSA pihassa on elämää suurempi juttu.

Vierailija
97/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 08:43"]

Asuminen vaan maksaa 

[/quote]

[/quote] 

roskat 150 / kk? Missä maassa? 

Vierailija
98/108 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

iuuuup

Vierailija
99/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 13:51"]

[/quote] 

[/quote] Milloin Suomi aikoo maksaa mm. Kühlmeyn lentolaivueen lentotunnit, laitevuokrat ja muut kulut? Ilman sitä Suomi olisi ollut reilu 50 vuotta CCCP.

Vierailija
100/108 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 08:43"]

Asuminen vaan maksaa 

[/quote]

[/quote]

150 Euroa/kk ROSKIIN? Missä ihmeessä te asutte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi