Lääkäri kehuu vartaloa/hyvää kuntoa - miten reagoisit itse?
Mieheni meni lääkärille selkänsä takia, ja hänen kohdalleen sattui naislääkäri. Kun mies oli ottanut paidan pois, lääkäri oli hönkäissyt, että onpas hän hyvässä kunnossa (Miehellä on hoikka ja voimakkaasti V-mallinen urheilullinen kroppa). Mies tunsi olonsa kuulemma todella kiusaantuneeksi koko loppuajan, varsinkin kun lääkäri vieläpä kosketteli hänen selkäänsä tutkiessaan sitä :D
Pitäisittekö te potilaan vartalon / hyvän kunnon kehumista sopivana? Mun mielestä kai sitä voi jotenkin kommentoida terveyteen liittyvänä seikkana, mutta tuon lääkärin kehu kuulosti siltä, että taustalla olisi joku takaa-ajatus tai kyseessä olisi vain ajattelematon möläytys :D
Voin kuvitella itseni samassa tilanteessa, ja kyllä olisi kiusallista, olisi lääkäri sitten vanha mummeli tai viehättävä vastakkaisen sukupuolen edustaja!
Millaisia ajatuksia teillä olisi vastaavassa tilanteessa, joko potilaana tai sitten jos puolisollenne olisi käynyt noin? Palstan lääkärit, voisitteko kuvitella sanovanne jotain tuollaista potilaalle, vahingossa tai tarkoituksellisesti?
Kommentit (32)
No jaa, olen 22v pari vuotta sitten synnyttänyt ja kävin vastikään työterveyden puolella lääkärissä erinäisistä vaivoista. Niskavaivojen yhteydessä oli puhetta siitä,että lapsen kantaminen rasittaa paikkoja jne. Ja lopuksi mieslääkäri totesi asialliseen sävyyn, että todella hyvin on keho palautunut synnytyksestä ja että ei olisi edes lähemmälläkään tarkastelulla uskonut, että minulla on lapsia kun lantio yhtä kapea kuin nuorilla yleensä jne. Otin kommentit kohteliaisuutena ja tsemppinä eikä tullut mieleenkään että lääkärillä olisi ollut taka-ajatuksia.
Tässä tilanteessa tärkeintä on se, että miehellesi tuli vaivaantunut oli. Lääkäri ei välttämättä tarkoittanut häiritä, mutta hänen olisi tullut olla tilanteessa hienotunteisempi.
Naisena, jos mieslääkäri toteaisi noin, kokisin ilman muuta sen häiritseväksi.
Joskus voi olla, että lääkäri tieteilijänä on yksinkertaisesti kiinnostunut ihmisestä siis ihan tutkimuskohteena. Ja jos miehesi oli hyvässä kunnossa, on tietenkin mukavaa ja ilahduttavaa tehdä töitä sellaisen materiaalin kanssa. Olen biologi ja en voi olla huokailematta ja ähkimättä, kun näen rantalehdon, jota on luonnonmukaisesti laidunnettu vuosikymmeniä. Se jopa ihan liikuttaa minua.
No terveyskeskuksessa kerran yks mieslääkäri käveli kahteen kartaan mun ohi ja tuijotti tissejäni molemmilla kerroilla ihan häpeilemättä. Ja ihan niin et pää vielä käänty ku oli jo ohi mennyt. Ja mulla siis ihan perus tissit, ei mitenkään isot ja tyrkyt ja normi paita päällä Huvitti hiukan mut en nyt sen enempiä siitä ahdistunu ku ei se oo multa pois. Mietin et oisko ap vetänyt herneet samassa tilanteessa?
Riippuu kyllä jonkin verran siitä mikä takia olen lääkärissä. Jos menen esim. lääkärille selkävaivojen takia olisi ihan ok että lääkäri toteaa lihasten olevan kunnossa (esim. selkä-, jalkalihasten osalta). Jos lääkärissä käynnin syy on vaikka kuume/flunssa voisi tuntua hämmentävältä että lääkäri kommentoi lihaskuntoa tai hipelöi selkää.
Täysin normaalia. Olen aktiivisesti treenaava nainen, ja osin sen takia on tullut paljon käytyä lääkärissä, fyssarilla jne. Rasitusvammoja ym. Käytännössä joka kerta sanotaan jotain lihaksikkuudesta ja hyvässä kunnossa olemisesta. "Näkyy että olet treenannut" on tosi yleinen kommentti. Lisäksi kommentoidaan liikkuvuutta, alhaista sykettä jne., nuo "näkyy" kommentit ovat ihan samaa luokkaa, ei tarkoitus ihastella tai kehua.
Miten reagoisin? En mitenkään koska niinhän se on... kroppa kunnossa ja kunto loistava.
No ei tuo mitään. Täällä oli lääkäri joka tutki naisten rintoja IMEMÄLLÄ NÄNNIÄ!
Täytyy olla vähän otettu. Mukavimmat tädit on niitä ketkä vähän koskettelevat. Jää jälkiteen sellainen lämmin olo.
Minulta on kaksi kertaa lääkärissä pyydetty ottamaan paita pois ja kysytty heti perään käytänkö anabolisia steroideja. Molemmat lääkärit olivat hyvän näköisiä naisia. Otin aivan helvetin isona kohteliaisuutena. Olen kuitenkin melkein viisikymppinen äijä. Enkä käytä steroideja.
Jos oikeasti henkäisi niin ei asiallista, mutta kun selkää tutkitaan niin mielestäni ei sinällään ole asiatonta kommentoida (lihas) kuntoa kun huono lihaskunto on ykkössyy selkävaivoihin.
Olen kuullut sekä mies että naislääkäreiltä olevani hyväkuntoisen ja urheilullisen näköinen enkä ole asiasta osannut pahastua. Samoin miehelleni on lääkärit kommentoineet hänen kuntoaan, koska on maratoonarille epätyypilliseen tapaan lihaksikas. Taidatte olla vähän herkkiä...