Menisitkö töihin pesulaan 7.43e/h palkalla? Sellaiseen työkkäri yrittää nyt pakottaa
EI todellakaan ole ihmisarvoista työtä tai palkkaa minun mielestäni
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
No jos olis ihan pakko, mutta hakisin koko ajan muuta ja lähtisin heti, koeajalla jos saisin muuta, sanoisin että työ on liian raskasta - ei pidä sanoa, että lähtee toisen työn takia, koska se ei ole laillinen purkuperuste.
Koeajalla saa lähteä ilman syytä. Ja vaikka olisi koeaikakin ohitse, niin saahan silloinkin ihminen vaihtaa työpaikkaa irtisanomisajan puitteissa. Ei siinä tarvita mitään "purkuperusteita". Jos työkkäristä puhutaan, niin karenssia tulee joka tapauksessa, jos itse lähtee.
Kannattaa mennä! Itse olen saanut pesulasta elinikäisiä ystäviä, miehen ja roimasti elämänoppeja. Vieläkin toisinaan kaiholla muistelen niitä aikoja, huonosta palkasta huolimatta.
Kun hallitus poisti sen 300 euron suojaosuuden niin nykysellään teen osa-aikatöitä alle 6 euron tuntipalkalla. Ei ehkä kannata mutta haluan tehdä töitä!
Pesuloissa on usein kaksivuorotyötä, ainakin suurpesuloissa ja jos se on joku esim. sairaalavaatteita pesevä laitos.
Ei kai sellaisesta työstä, jossa on kyse yksinkertaisista tekstiilien käsittelyyn liittyvistä tehtävistä, mitään huippupalkkaa makseta. Lajittelet likapyykin, pistät pestyjä mankeliin tai ripustat kuivauslinjalle, viikkaat ja pakkaat...
Minä olen jopa hakenut pesulaan työhön tässä vaikka on koulutus muuhun, mutta ei ole kuule tärpännyt siitäkään huolimatta että mulla on aiemmilta vuosilta pesulatyöstä kokemusta. Ja kun katsoo kyseisen pesulayrityksen lehdyköitten kuvia, niin ulkomaalaistaustaista porukkaa siellä näyttääkin työntekijöinä olevan... Silloin aikoinaan kun oli suurpesulassa, niin silloin oli kyllä ihan suomalaista väkeä siellä, ja tiedätkö mitä, kateus se iski sielläkin duunareihin... Sain nimittäin palkkaan korotuksen muutaman työkuukauden jälkeen, se oli sitten mennyt parin äijän tietoon, niin urputus alkoi... Esimies toki korjasi tilanteen, kertoen mulle, mistä se urputus johtui, eli siitä palkankorotuksesta...
Ja tuonnekin on satavaramana satoja hakijoita. ei ne muuten tuollaista palkkaa tarjoaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuta kun vaalenpunainen sukka pari kertaa oho valkopyykkiin. . .
Ei pidä tuhota ihmisten pyykkejä.
Mutta ei pidä tuhota myöskään oma terveyttään. Sitä ei saa takaisin kun sen kerran menettää, ja sitten on vajaakuntoinen ja osatyökykyinen lopun ikäänsä. Se ei ole hauskaa. Ei siis kannata rehkiä liikaa, vaan tehdä sellaista tahtia minkä keho kestää. Jos se tahti ei riitä työnantajalle, niin saat varmasti potkut.
Helppo rasti pistä oma palkkatoive esim 13e h on ihan realistinen niin voit olla varma ettei sinua valita kokemusta on millä saa orjatyöt vältettyä.
En todellakaan menisi. Sopii hyvin kesätyöksi jollekin 17 vuotiaalle jolla kaikki rahat menisi omaan säästöön, mutta aikuisen pitäisi ihan elääkin sillä palkalla joten palkan pitäisi olla huomattavasti isompi.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän huono palkka 😬 voiko oikeesti olla?
Tietysti voi, tuohan on aivan normaali palkka Suomessa. Moni näyttää luulevan, että joka työstä saat vähintään 3000 euroa omaan käyttöön joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Tuhon tekisi täysillä 160h tunneilla 1188,8e/kk bruttona :D
Upeaa varmastti :D
Taitaa tuilla saada paremmin :D
Niin no, itse saisin työttömänä 595€/kk joten kyllä tuo mun tulot ainakin tuplaisi. Voisin siis itse mennä mutta työ olisi todennäköisesti sellaista mihin en fyysisesti kykenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävän huono palkka 😬 voiko oikeesti olla?
Tietysti voi, tuohan on aivan normaali palkka Suomessa. Moni näyttää luulevan, että joka työstä saat vähintään 3000 euroa omaan käyttöön joka kuukausi.
Tai täystollo kokkare Laura Räty luuli.
Joo mutta pitäisin huolen siitä että osa pyykistä jää meikäläisen omaisuudeksi.
Pitää muistaa että keskipalkka saavutetaan keskimäärin 20v työskentelyn jälkeen, ei se suinkaan ole keskimääräinen aloituspalkka.
Vierailija kirjoitti:
Monesta kokopäivätyöstä saa Suomessa nettona noin 1400-1500 euroa kuukaudessa, ja tuollainen työ ei ole sisätiloissa istumista.
En. Sairaalaa siivotessa jo peruspalkka on yli kaksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no, itse saisin työttömänä 595€/kk joten kyllä tuo mun tulot ainakin tuplaisi. Voisin siis itse mennä mutta työ olisi todennäköisesti sellaista mihin en fyysisesti kykenisi.
Sama! Istumatyötä jaksan mutta en "raadantaa", kiitos vahvan lääkityksen.
Jos olisin työtön, ottaisin. Ja samalla hakisin muualle
Aloittaja, katsoin tekstiilihuoltoalan työehtosopimusta.... Ja siellä nuorille, 15-vuotiaille, maksettavien tuntipalkkojen alin oli 1005 senttiä/h.
Eli en tiedä, mitä sinä ole menossa tekemään ja millä tuntimäärällä, mutta tuo sun mainitsema 7 euroa ja risat tuntipalkka lienee satuilua sepitettyyn aloitukseesi...
tuntipalkat aikuisille siis täysi-ikäisille työntekijöille työn vaativuuden mukaan ovat nekin:
"Täysin työkykyisten, 18 vuotta täyttäneiden, työntekijöiden luokkapalkat ovat seuraavat:
työhöntulopalkka 1110 senttiä per h, kuukausipalkka 1875 e
1. työnvaativuusluokka 1142 senttiä per h, kuukausipalkka 1929 e
2. työnvaativuusluokka 1185 senttiä per h, kuukausipalkka 2005 e
3. työnvaativuusluokka 1233 senttiä per h, kuukausipalkka 2084 e
4. työnvaativuusluokka 1293 senttiä per h, kuukausipalkka 2185 e
5. työnvaativuusluokka 1374 senttiä per h, kuukausipalkka 2321 e
6. työnvaativuusluokka 1453 senttiä per h, kuukauspalkka 2456 e"
En. Voin nimittäin kertoa, että pesulatyö on todella raskasta. Tuo palkka ei voi olla oikein.