Miten suostutella lapsi menemään lukioon?
Poika aikoo mennä amikseen, kun ei lukeminen kuulemma innosta. Meidän suvussa käytännössä kaikki on korkeasti koulutettuja, joten olisihan tuo nyt ihan käsittämättömän häpeällistä. Olen yrittänyt selittää tosiasioita, että hän pilaa tulevaisuutensa jos sinne menee mutta ei ole ottanut kuuleviin korviinsa. Aikoo vain entistä vakaammin amikseen. Nyt tuntuu, että menee sinne vain minua ärsyttääkseen. En halua, että lapseni menee pilaamaan elämänsä tuosta vain murrosiän kuohuissa. Auttakaa!
Kommentit (31)
Kannattaa mennä aikuislukioon. Siellä on vähemmän lapsellinen meininki kuin lasten lukiossa.
Voin antaa amiksen juuri käyneenä sellaiset hyvät uutiset AP:lle, että amispapereillakin voi päästä jatko-opintoihin ihan hyvin. Amiksessa kysyin opolta, kannattaisiko minun opiskella kaksoistutkintona myös lukio, hän sanoi että minun alallani on oikeastaan jatko-opintoihin hakemisen kannalta järkevämpää että EN käy lukiota. Joten kävin vain amiksen, ja nyt opiskelen amk:ssa saman alan jatko-opintoja.
Kaksoistutkinnosta puheen ollen, voisithan sinä ehdottaa sitä vaihtoehtoa lapsellesi. Se on aika yleinen kompromissi kun vanhemmat haluavat lukiota ja lapsi amista. Eikä se nyt niin paljon rankempaa ole.
Ei näköjään korkeakoulutus tarkoita tietämistä, kun et tiedä sitä, että jo hyvin pitkään ammattikoulusta on päässyt yliopistoon ilman lukiota. Myös ylioppilaaksi voi kirjoittaa ilman lukioa.
Jo 1980-luvulla opistotutkinnolla saattoi hakea yliopistoon. Helsinkiin piti hakea erivapaus, mutta uudempiin yliopistoihin ei tarvittu. Ammattikoulut muuttuivat sitten 3-vuotisiksi opistoiksi osaksi juuri siksi, että antavat kelpoisuuden yliopistoon.
Ei sitä lisävuotta ammattiopin vuoksi olisi tarvittu.
Ehdota lapsellesi ammattilukioa. Siinä tulisi samalla molemmat.
Oletettavasti 19 on nyt jo täysi-ikäinen ja voi lähteä opiskelemaan toivealalleen ilman vanhempien painostusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei näköjään korkeakoulutus tarkoita tietämistä, kun et tiedä sitä, että jo hyvin pitkään ammattikoulusta on päässyt yliopistoon ilman lukiota. Myös ylioppilaaksi voi kirjoittaa ilman lukioa.
Jo 1980-luvulla opistotutkinnolla saattoi hakea yliopistoon. Helsinkiin piti hakea erivapaus, mutta uudempiin yliopistoihin ei tarvittu. Ammattikoulut muuttuivat sitten 3-vuotisiksi opistoiksi osaksi juuri siksi, että antavat kelpoisuuden yliopistoon.
Ei sitä lisävuotta ammattiopin vuoksi olisi tarvittu.
Ehdota lapsellesi ammattilukioa. Siinä tulisi samalla molemmat.
Oletettavasti 19 on nyt jo täysi-ikäinen ja voi lähteä opiskelemaan toivealalleen ilman vanhempien painostusta.
Millähän perusteella tuossa vaiheessa oleva nuori on 19v ? Peruskoulun viimeisellä luokalla ei olla 19v...
Se kirjoitetaan muuten ”lukiota”, ei ”lukioa”.
Miksi ihmeessä täällä ehdotetaan "ratkaisuksi" kaksoistutkintoa tai iltalukiota, kun AP:n lapsi on selvästi ilmaissut että ei halua lukioon? Ketään ei voi pakottaa opiskelemaan mitään, mutta tässä tapauksessa nuori vieläpä tietää mitä haluaa tehdä lukion sijaan. Aloitus on toivottavasti provo, mutta nämä kommentit ihmetyttävät. Ei tuollaisessa tilanteessa lapsen tarvitse tehdä mitään kompromissia omasta tulevaisuudestaan vanhemman mieliksi. Itse tiedän poikalapsen äidin, joka tietysti pakotti poikansa lukioon eikä antanut täysi-ikäistyvän poikansa seurustella tytön kanssa joka ei halunnut lukioon... Millään muulla ei ollut väliä, kuin "statuksella" joka ei nykypäivänä edes tarkoita mitään. Poika vihasi salaa äitiään ja muutti kauas hänestä heti kun mahdollista. Ihan sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin ihan tyytyväinen insinööri ammattikoulu-taustalla.
Kerrohan mitä tekee niillä huonoilla lukion papereilla?
Insinööri ei ole korkeakoulutettu
Insinööri on korkeakoulutettu, mutta ei yliopistokoulutettu.
Yliopistoonkin pääsee amispapereilla, jos haluaa.
Samoin yo-lakin saa ilman lukion käymistä, jos hankkii riittävät tiedot muilla tavoin.
En edes lue aloitusta. Luuseri on luuseri pienestä pitäen.
Etkö tiedä, että amiksesta voi päästä ammattikorkeakouluun ja yliopistoon?
Ei lukio ole mikään "korke koulutus".
Minut pakotettiin lukioon ja vieläkin herättää ällötystä koko paikka. Ikinä minulle EI ole ollut hyötyä lukion käynnistä, enemmän jopa haittaa. Ylioppilaslakkia en ole omaan kotiini koskaan suostunut ottamaan, olkoon siellä sukulaisten nurkissa, jotka sitä lakkia palvoo. Vappuna päälle menee vain haalarit.
Lukion jälkeen menin ammattikouluun ja työelämään vähäksi aikaa. Sitten ammattikorkeakouluun opintoja jatkamaan. Ammattikorkeakouluun hakiessa juuri niistä lukion papereista oli enemmän haittaa kuin hyötyä.
Mikset mennyt myöhemmin opiskelemaan sitä amisalaa mihin alunperin halusit?