Miksi ihmiset mielummin syövät lääkkeitä, kuin että huolehtisivat omasta terveydestään?
Terveillä elintavoilla oikeasti voi ehkäistä diabetestä, korkeaa verenpainetta, veren rasva-arvojen ja maksa-arvojen nousua, lukuisia virustauteja mm. koronataudin vakavaa muotoa jne.
Ei aina, mut suurimmalta osin.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on synnynnäinen munuaissairaus. Painan 48 kg, ulkoilen ja liikun päivittäin, syön terveellisesti ja noudatan munuaissairaiden erityisruokavaliota. Silti minulla on munuaissairaudesta ja munuaisten vajaatoiminnasta johtuva anemia, luustosairaus ja verenpainetta. Lääkkeitä menee pieni kourallinen päivässä. Mitä olen sitten tehnyt mielestäsi väärin? Voin varmaan ehdottaa lääkärille, että jos ulkoilisin vähän enemmän, kokisin ihmeparantumisen.
Hienoa, että te terveet ihmiset aina tiedätte parhaiten kroonisesti sairaiden elämästä.
Eikö jo mainittu näistä loukkaantujista, jotka eivät aloitusta ymmärrä, mutta valitusviesti pitää laittaa.
Jep ja taitaa kuitenkin tuossakin tapauksessa olla niin, että se ruokavalio ja liikunta (lääkkeiden ohella) on hyödyksi. Aivan kuten psyykkisissäkin sairauksissa. Elintavoilla on AINA merkitystä.
Samaa mieltä. Mä luulen, et kärkkäästi kommentoivat loukkaantujat ovat juuri niitä ihmisiä, jotka tietävät itsekin määrätynlaisen ryhtiliikkeen olevan paikallaan, mut eivät syystä tai toisesta vain motivoidu. En syyllistä, mutta halusin nostaa asian esiin nimenomaan nyt, kun henkkohtaisella immuniteetilla todellakin olisi kysyntää. Toivoisin, että julkisuudessa nostettaisiin tätä esiin enemmän eri asiantuntijoiden toimesta. Ja kyllä; taistelen itsekin mm. korkean kolesterolin kanssa jo viidettätoista vuotta yrittäen vimmaisesti pohtia, miten vielä voisin ruokavaliotani fiksata ja liikuntatottumuksiani muuttaa. Tästä pitäisi lähteä aina liikkeelle! Miksi siis innokkaasti otetaan se kolesterolilääke ja viis veisataan muusta?
Ap
Selkä,niska yms vaivat myös.
Laihdutus ja jumppa pelastas suurimman osan.
Käydään fyssarilla 5 krt ja saadaan ohjeet ja ruokavaliot yms. ne lentää roskiin ennen kotiinpääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on synnynnäinen munuaissairaus. Painan 48 kg, ulkoilen ja liikun päivittäin, syön terveellisesti ja noudatan munuaissairaiden erityisruokavaliota. Silti minulla on munuaissairaudesta ja munuaisten vajaatoiminnasta johtuva anemia, luustosairaus ja verenpainetta. Lääkkeitä menee pieni kourallinen päivässä. Mitä olen sitten tehnyt mielestäsi väärin? Voin varmaan ehdottaa lääkärille, että jos ulkoilisin vähän enemmän, kokisin ihmeparantumisen.
Hienoa, että te terveet ihmiset aina tiedätte parhaiten kroonisesti sairaiden elämästä.
Aargh, lopettakaa nyt te synnynnäisistä ja psyykkisistä sairauksista kärsivät loukkaantuminen, KUKAAN EI PUHUNUT TEISTÄ. Kyse on kansansairauksista ja virustaudeista joihin sairastumiseen VOI VAIKUTTAA elämäntavoilla.
Ah, sori joo. Itse käsitän terveyden psykofyysiseksi kokonaisuudeksi, en nyt tajunnut että puhutaan vain fyysisistä vaikutuksista kun itse hoidan terveillä elintavoilla etupäässä mieltä, fysiikka on sivuseikka.
My bad, anteeksi.
No jos ei aloituksesta käynyt selväksi niin tässä puhutaan kansantaudeista ja virustaudeista eikä psykofyysisestä kokonaisuudesta. Aloita ola keskustelusi siitä miten elintavoilla hoidetaan mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset on laiskoja.
Kyllä. Mukavuudenhaluisia ja muutosvastaisia myös. Itse kyllä koen, että tasapainoisen ruokavalion ja säännöllisen liikunnan merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiini on niin valtava, etten kykene kuvittelemaankaan mitä se olisi, jos toisin eläisin.
Minulle on fyssari todennut, että olisin suurella todennäköisyydellä sairauseläkkeellä ilman säännöllistä lihaskuntotreeniä. Minulla olisi myös perintötekijöitteni takia kakkostyypin diabetes riesanani. Voi olla, etten sitä pysty loputtomiin välttelemään, mutta teen parhaani.
Ap
Tämä kalikka osuu liian moneen. Mikään ei ole niin vaikeaa, kuin myöntää omat virheensä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kalikka osuu liian moneen. Mikään ei ole niin vaikeaa, kuin myöntää omat virheensä.
Niin. Aina voi kuitenkin muuttaa tottumuksiaan terveemmiksi. Sitä sydämestäni kaikille toivonkin.
Pienillä muutoksilla liikkeelle: grilliruokaa ja siihen verrattava mättöä max kerran kuukaudessa. Sokeriherkkuja max kerran viikossa. Kasvikunnan tuotteita lisukkeeksi joka aterialla. Edes puoli tuntia liikuntaa neljästi viikossa.
Pikkuhiljaa sokerin ja rasvaisten, ylisuolattujen ruokien himo laantuu ja liikunnasta saatu pirteys motivoi venyttämään tuokion pituutta.
Siitä se lähtee.
Ap
Hoikka ja terveellisesti syövä ystäväni joutui aloittamaan kolesteroli ja verenpainelääkityksen jo alle 30 v. Perimä on vahva.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on helpompaa eikö tarvitse itse nähdä vaivaa. Ja siihen kannustaa myös terveyden- tai siis sairaudenhoitojärjestelmämme.
Ei järjestelmä kannusta lääkkeisiin, tietävät vaan että harvalla riittää itsekuri terveellisiin elämäntapoihin, siksi helposti annetaan lääke ettei tilanne mene pahemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Hoikka ja terveellisesti syövä ystäväni joutui aloittamaan kolesteroli ja verenpainelääkityksen jo alle 30 v. Perimä on vahva.
Hoikkuus ei takaa terveyttä ja "terveellinen ruoka" voi olla kuitenkin se, joka ei sovi. Terveellisyyttäkin on niin eri asioita, ei vain yksi ja ainoa.
Koska lehdissä pelotellaan että vahvoja vitamiineja ei kannata syödä, mutta lääkkeet ja piikit ovat hyvästä.
Vierailija kirjoitti:
No siis eikös ne lääkkeet saada vasta sitten, kun se terveys on jo menetetty? Aika harva pystyy kelaamaan aikaa taaksepäin, että "eikun teenkin tämän eri tavalla".
Olen kolmekymppinen nainen. Olen koko ikäni noudattanut erittäin terveellistä ruokavaliota, harrastan lenkkeilyä ja uintia. En käytä alkoholia, en tupakoi, bmi 19. Ja niin vaan kävi, että kaksvitosena YTHS:ssä "jäin kiinni" tosi korkeista verenpainelukemista. Seurattiin puoli vuotta, tehtiin kaikki mahdolliset kokeet/ei vikaa. Sisätautilääkäri aloitti vahvan verenpainelääkityksen, jota joudun käyttämään loppuikäni. Ettei se nyt aina ole elintavoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis eikös ne lääkkeet saada vasta sitten, kun se terveys on jo menetetty? Aika harva pystyy kelaamaan aikaa taaksepäin, että "eikun teenkin tämän eri tavalla".
Olen kolmekymppinen nainen. Olen koko ikäni noudattanut erittäin terveellistä ruokavaliota, harrastan lenkkeilyä ja uintia. En käytä alkoholia, en tupakoi, bmi 19. Ja niin vaan kävi, että kaksvitosena YTHS:ssä "jäin kiinni" tosi korkeista verenpainelukemista. Seurattiin puoli vuotta, tehtiin kaikki mahdolliset kokeet/ei vikaa. Sisätautilääkäri aloitti vahvan verenpainelääkityksen, jota joudun käyttämään loppuikäni. Ettei se nyt aina ole elintavoista kiinni.
Mikä on se sinun "erittäin terveellinen ruokavalio"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmeä rasva, pähkinä, siemenet, kasvis/vihannes/hedelmä/marja, kala, vähärasvaiset raejuusto/rahka, täysjyvävilja, vesi...Nykyisin on helppoa, kun etsii sydänmerkittyjä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut 80 prosentin riski saada diabetes, joten olen aina pyrkinyt ehkäisemään sen puhkeamista. Olen pitänyt huolta kunnostani, painostani ja ruokavaliostani. Näin vain se puhkesi ja minulla on siihen lääkitys. Siksi aina loukkaa, kun kuvitellaan kaikkien diabeetikkojen olevan satakiloisia, sipsipusseja kaksin käsin vetäviä liikkumattomia henkilöitä.
Ei kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressaava täydellisyyden tavoittelija siis. Ei mikään ihme, jos verenpaineet koholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pehmeä rasva, pähkinä, siemenet, kasvis/vihannes/hedelmä/marja, kala, vähärasvaiset raejuusto/rahka, täysjyvävilja, vesi...Nykyisin on helppoa, kun etsii sydänmerkittyjä tuotteita.
Aha, no sairaus on ihan ymmärrettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikkuus ei takaa terveyttä ja "terveellinen ruoka" voi olla kuitenkin se, joka ei sovi. Terveellisyyttäkin on niin eri asioita, ei vain yksi ja ainoa.
Ymmärrätkö itsekään mitä kirjoitat 🤯🤣
Ah, sori joo. Itse käsitän terveyden psykofyysiseksi kokonaisuudeksi, en nyt tajunnut että puhutaan vain fyysisistä vaikutuksista kun itse hoidan terveillä elintavoilla etupäässä mieltä, fysiikka on sivuseikka.
My bad, anteeksi.