Voiko lapsi opettaa vanhemmaan jotakin, mitä ei voi oppia mitenkään muuten?
Jäi tuosta toisesta ketjusta kiinnostamaan.
Koetetaan pysyä asiallisina, sillä kysymys on oikeasti mielenkiintoinen.
Oma kantani on tässä vaiheessa, ettei vanhemmuus sinänsä opeta mitään ainutlaatuista mutta ilman lapsia voi paremmin päättää, mitä oppii tai on oppimatta. Esimerkiksi toisen eteen uhrautumista on vanhemman pakko opetella, tai muuten vanhemmuudesta ei tule mitään. Lapseton taas voi päättää opetella mieluummin jämäkkyyttä ja omien rajojen puolustamista, mistä voi olla muuten elämässä enemmän hyötyä.
Kommentit (27)
Anteeksi, mutta mun mielestä tässä avauksessa ei ole mitään järkeä.
Sitä rakkautta ja sen määrää ei ilman lasta voisi mitenkään tietää, se kun ei ole samanlaista rakkautta esim puolisoon tai lemmikkiin tai omiin vanhempiin. Kaikkea muuta voi toki opetella ja joku muukin asia opettaa.
Mun mielestä on järkeä. Olin pitkään lapseton ja silloin elämässä voi todellakin tehdä enemmän valintoja. Nyt kun minulla on pieni lapsi, joudun toimimaan koko ajan sen ehdoilla. Ei lapset opeta mitään muuta kun epäitsekkyyttä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:44"]
Mun mielestä on järkeä. Olin pitkään lapseton ja silloin elämässä voi todellakin tehdä enemmän valintoja. Nyt kun minulla on pieni lapsi, joudun toimimaan koko ajan sen ehdoilla. Ei lapset opeta mitään muuta kun epäitsekkyyttä.
[/quote]
No onnea, että olet tässä ajassa ehtinyt kokemaan vanhemmuuden koko kirjon ja päättänyt muidenkin puolesta, että kukaan ei voi oppia mitään, jos sä oot siihen kykenemätön. Jos nyt sattumalta tulisi sellainen halu, että tekisi mieli oppia jotain uutta, niin voisit vaikkapa pohtia sitä, mitä yleistäminen tarkoittaa.
Sitä rakkautta ja sen määrää ei ilman lasta voisi mitenkään tietää
[/quote]
Tietäminen ja kokeminen ovat eri asioita. Monia sellaisia asioita, joita ei ole kokenut, voi kuitenkin tietää.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:48"]
[/quote]
Tietäminen ja kokeminen ovat eri asioita. Monia sellaisia asioita, joita ei ole kokenut, voi kuitenkin tietää.
[/quote] Sori, mutta ei mitenkään. Tunneasioita ei voi tietää, ennenkuin kokee. Kuvitella ehkä!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:52"]
[/quote]
[/quote] Sori, mutta ei mitenkään. Tunneasioita ei voi tietää, ennenkuin kokee. Kuvitella ehkä!
[/quote]
Mitä ovat "tunneasiat" ja miksi niistä ei sinun mielestäsi voi saada tietoa?
Et ihan oikeasti voi tietää sitä kun sinulla ei ole omia lapsia. Asiat saattaa kuulostaa tosi simppeleiltä mutta lapsi vie ne ihan uudelle levelille. Turha tästä on vääntää. Tehkää muksu niin tiedätte. Ennen sitä teidän pointit on typerää turhaa länkytystä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:54"]
Et ihan oikeasti voi tietää sitä kun sinulla ei ole omia lapsia. Asiat saattaa kuulostaa tosi simppeleiltä mutta lapsi vie ne ihan uudelle levelille. Turha tästä on vääntää. Tehkää muksu niin tiedätte. Ennen sitä teidän pointit on typerää turhaa länkytystä.
[/quote]
Miksi et vastaa kysymykseeni? Etkö osaa?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 14:54"]
[/quote]
Miksi et vastaa kysymykseeni? Etkö osaa?
[/quote]
Et ole kysynyt minulta mitään :) kysy niin vastaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi. Veikkaan, että nämä jankkaajaäidit eivät oikein kykene käsitteelliseen ajatteluun, joten heistä asioiden tietäminen ilman niiden kokemusta on jonkinlaista taikuutta.
Vähän niin kuin väittäisi, ettei maailman kokenein kriminologi voi tietää mitään rikollisten mielenmaisemasta, koska hän ei ole itse tehnyt koskaan vakavia rikoksia. Tai että empaattisinkaan psykiatri ei voi ymmärtää masentuneen ajattelua, jos hän ei ole itse ollut masentunut. Ei kovin uskottavaa.
Miksi sinä, ap, olet vanhemmaksi tultuasi menettänyt kyvyn oppia ja miksi kuvittelet sen koskevan kaikkia vanhemmaksi tulleita?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minuakin kiinnostaisi. Veikkaan, että nämä jankkaajaäidit eivät oikein kykene käsitteelliseen ajatteluun, joten heistä asioiden tietäminen ilman niiden kokemusta on jonkinlaista taikuutta.
Vähän niin kuin väittäisi, ettei maailman kokenein kriminologi voi tietää mitään rikollisten mielenmaisemasta, koska hän ei ole itse tehnyt koskaan vakavia rikoksia. Tai että empaattisinkaan psykiatri ei voi ymmärtää masentuneen ajattelua, jos hän ei ole itse ollut masentunut. Ei kovin uskottavaa.
[/quote]
Jos viittaat kriminologilla vaikkapa profilointia tekevään kriminaalipsykologiin tai vastaavaan asiantuntijaan, niin sellainen ei todellakaan yritä asettua sen rikoksentekijän nahkoihin, vaan kyse on paljolti tilastoimisesta, siitä, millaiset ihmiset todennäköisesti tekevät tietynlaisia rikoksia. Tämä tieto sitten yhdistetään muuhun rikoksesta saatuun tietoon. Esim. viimeaikoina Suomen lehdissä esillä ollutta Unabomberia ei olisi saatu kiinni ilman hänen kirjoituksiaan, koska Unabomber ei useimmilta ominaisuuksiltaan edustanut tyypillistä vastaavien rikosten tekijää. Tuo "mielenmaiseman tietäminen" on elokuvakamaa, sillä ei ole mitään tekemistä todellisen profiloinnin kanssa. Myöskään psykiatriassa ei ole tarkoitus kokea samaa kuin potilas kokee, vaan kuunnella potilaan kokemuksia ja niiden perusteella tehdä diagnoosi tai miettiä hoitomuotoa.
[/quote]
[/quote]
[/quote] Tunneasiat sisältää niin vihaa kuin katkeruutta, inhoa ja rakkautta ja kaikkea sellaista. En oikeastaan ylläty, ettet tiedä mitä tunteet on, jos kuvittelet että ne vaan tietää ilman, että on kokenut.
Ap on varmaankin hoitamassa imaginääristä lastaan, kun ei viitsi vastailla...
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 15:02"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos viittaat kriminologilla vaikkapa profilointia tekevään kriminaalipsykologiin tai vastaavaan asiantuntijaan, niin sellainen ei todellakaan yritä asettua sen rikoksentekijän nahkoihin, vaan kyse on paljolti tilastoimisesta, siitä, millaiset ihmiset todennäköisesti tekevät tietynlaisia rikoksia. Tämä tieto sitten yhdistetään muuhun rikoksesta saatuun tietoon. Esim. viimeaikoina Suomen lehdissä esillä ollutta Unabomberia ei olisi saatu kiinni ilman hänen kirjoituksiaan, koska Unabomber ei useimmilta ominaisuuksiltaan edustanut tyypillistä vastaavien rikosten tekijää. Tuo "mielenmaiseman tietäminen" on elokuvakamaa, sillä ei ole mitään tekemistä todellisen profiloinnin kanssa. Myöskään psykiatriassa ei ole tarkoitus kokea samaa kuin potilas kokee, vaan kuunnella potilaan kokemuksia ja niiden perusteella tehdä diagnoosi tai miettiä hoitomuotoa.
[/quote] Tämäkin vielä... Jokainen kriminologi varmaan tietää juu, mitä viimeisimmän tappajapilotin päässä liikkuikaan.... tai sitten ei. Kuvitella kyllä voi tai olla tietävinänsä.
Kokeillaanko huomena uudestaan samasta aiheesta? Täällä on nyt joku katkera lapseton jankkaaja
En tiennytkään että kriminologit ovat näinkin "kirjaviisaita" työssään. Minä olen aina kiinnostnut sekopäiden mielenmaisemasta hyvinkin syvällisesti. Ikävää etten voi soveltaa tietojani - muualla kuin ryhtymällä itse sekopääksi.
Joillekin lapset opettaa asioita heistä itsestään ja joillekin ei.
Pahoittelen mielenkiintoista taivutusmuotoa otsikossa. :) -ap