Minua ihmetyttää suomalainen perhekäsitys, esim lapsettomia sanotaan "perheettömiksi"
vaikka heillä ois vanhemmat elossa ja sisaruksia ja jopa isovanhempia. Perheetön? I don't think so.
Perheettömiä ihmisiä, niitä joilla ei ole ainuttakaan perheenjäsentä, on aika vähän.
Ja se on oikeasti surullista ettei perhettä ole, ei mikään trendijuttu kun ei ole tehnyt lapsia ja viihtyy sinkkuna.
Kommentit (34)
Suomenkielessä perhettä ovat ensisijaisesti ne, jotka asuvat yhdessä. (Paitsi ei kämppikset)
Vierailija kirjoitti:
Minä asun yksin, lapset asuvat jo omillaan. Kyllä mulla silti perhe on. Äitikin vielä elossa jne.
Perhe on tärkeintä elämässä. ❤️
Juuri näin. 💞
Vierailija kirjoitti:
Suomenkielessä perhettä ovat ensisijaisesti ne, jotka asuvat yhdessä. (Paitsi ei kämppikset)
Ne jotka asuvat yhdessä ovat talous.
Perhettä ovat perheenjäsenet, asuivat yhdessä tai eivät.
Ydinperhe on se mies nainen ja kaksi ja puolikas lasta, perhe on eri asia.
Ihan sama miten se virallisesti menee, mutta itse kyllä ajattelen esim. äitiäni ja siskoani edelleen perheenä vaikka asun avopuolison kanssa. Myös koira kuului ja kissa kuuluu perheeseen.
No tämäpä. Lapsiperhe on vain yksi perhemuoto.
Vierailija kirjoitti:
Jos multa kysytään, onko perhettä, oletan kysymyksen koskevan puolisoa ja lapsia. Tuntuisi hassulta alkaa 4-kymppisenä selittämään vanhemmista ja sisaruksista.
Jos ei ole puoliso eikä lapsia, niin silloin ne lähiomaiset ovat mahdollisesti hengissä olevat vanhemmat ja sisarukset. Veljet ja siskot tulevat yleensä tuntemaan toisensa koko eliniän ajan lapsuudesta vanhuuteen eli pidemmän aikaa kuin mahdollisen aviopuolison. Niihin muihin sukulaissuhteisiin varmaankin vaikutttaa se missä määrin niitä sukulaisia asuu samalla paikkakunnalla ja heidän kanssaan ollaan luontevasti tekemisissä.
Jos ja kun tutustuu vähitellen johonkin uuteen ihmiseen, on aivan luontevaa kysyä onko hänellä sisaruksia ja ovatko molemmat vanhemmat vielä elossa etenkin jos ikää on enemmän. Omassa ystävä- ja tuttavapiirissä monilla on yleensä tasan 1 sisarus tai he ovat ainoita lapsia. Ei siinä ole minusta mitään salattavaa.
Vaienna kysyjä tehokkaasti kertomalla että kuulut jo Corleonen, tai Genovesen perheeseen...
Perhettä on sekä eteen- että taaksepäin. Itselläni ei ole kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos multa kysytään, onko perhettä, oletan kysymyksen koskevan puolisoa ja lapsia. Tuntuisi hassulta alkaa 4-kymppisenä selittämään vanhemmista ja sisaruksista.
Minä en selitä. Minulla oletettiin olevan perhe, eli myös lapsia, en viitsinyt kertoa totuutta.
4-kymppinen "perheetön"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en selitä. Minulla oletettiin olevan perhe, eli myös lapsia, en viitsinyt kertoa totuutta.
4-kymppinen "perheetön"
Olit siis 'perheellisoletettu' !
Ette te nyt tosiaan voi ajatella, että esim. käsite perheellinen mies tarkoittaisi aikamiestä, jolla on veli jossain muualla asumassa ja kummitäti? Kyllä se oma perhe ihmisellä on puoliso ja lapset. Sopii käydä Kelan sivuillakin katsomassa mitä käsittää perhe-elämän tuet. Ei siinä veljen masennusta tueta.
Vierailija kirjoitti:
Ette te nyt tosiaan voi ajatella, että esim. käsite perheellinen mies tarkoittaisi aikamiestä, jolla on veli jossain muualla asumassa ja kummitäti? Kyllä se oma perhe ihmisellä on puoliso ja lapset. Sopii käydä Kelan sivuillakin katsomassa mitä käsittää perhe-elämän tuet. Ei siinä veljen masennusta tueta.
Kyllä sisarukseni ja vanhempani ovat minulle perhe vaikka en kelan tukia tarvitsekaan. Näin ollen en tarvite Kelaa kertomaan ketä perheeseeni saa kuulua.
Tuota se, että sinun mielestäsi, jokin asia on näkemälläsi tavalla, ei ole ainoa totuus. Perhe käsite ei ole vain lapsiperheet, sisällään pitävä.
Tässä sulle esimerkiksi tilastokeskuksen määritelmä ko sanalle.
Perheen muodostavat yhdessä asuvat avio- tai avoliitossa olevat tai parisuhteensa rekisteröineet henkilöt ja heidän lapsensa, jompikumpi vanhemmista lapsineen sekä avio- ja avopuolisot sekä parisuhteensa rekisteröineet henkilöt, joilla ei ole lapsia
Lapsiperheitä ovat perheet, joissa kotona asuu vähintään yksi alle 18-vuotias lapsi.
Eikö riittäisi jos sanottaisiin vain (niin kuin ennenkin), että 'olen naimaton'?
Ei kenellekään tarvitse alkaa mitään 'perheettömyyttä' sen enempää selittelemään.
Tai puhumattakaan että 'olemme vain lapseton pariskunta'.
Jos joku kysyy että onko lapsia, niin 'ei ole' saa ainakin minun mielestäni riittää kyllä vastaukseksi kenelle hyvänsä.