Tienaan yli 4 tonnia kuussa, amispohjalta. Kysyttävää?
Ja ikää on 19v. Miksi hehkuttaa jotain tutkintoa tai koulutusta jos tienaa samanverran tai vähemmän kun duunari? Mitä järkeä käydä yliopisto jos ei sen jälkeen saa todella hyvää palkkaa?
Kommentit (95)
Mutta osaako joku kertoa vastauksen miksi ylpeillä koulutuksella? Mielestäni se työ on tärkeämpi kun ne hikiset koulupaperit. Koulusta ei tienaa penniäkään.
Ap
Onkos sähkärin opiskelu kuinka vaikeaa? Itse joskus mietin tätä alaa ihan rahan takia, mutta sitten tuli mieleen, että olen aika heikko matematiikassa.... Eikös se ole kuitenkin suht tärkeä aihe sähköhommissa? Niin ja kuinka helppoa oli päästä sisään?
Mietin, että jos kyllästyn omaan alaani, niin voisin harkita lähtemistä takaisin amikseen opiskelemaan putkimieheksi tai sähkäriksi.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:15"] Ja ikää on 19v. Miksi hehkuttaa jotain tutkintoa tai koulutusta jos tienaa samanverran tai vähemmän kun duunari? Mitä järkeä käydä yliopisto jos ei sen jälkeen saa todella hyvää palkkaa? [/quote] Mitäpä sitä hehkuttamaan. Opiskeluaika oli elämäni parasta aikaa. Onneksi en tuhlannut nuoruutta töissä. Nyt on helppo ja siisti hyväpalkkainen sisätyö. Rahaahan ei koskaan tule tarpeeksi, kaiken saa menemään jos haluaa. Onneksi nuorena riittää paljon vähempi, juhliminen, nussiminen ym. Raha oli sivuseikka kunhan tuli toimeen :) [/quote] Tuhlannut nuoruutta töissä? Yliopisto opiskelijalla menee siihen pänttäämiseen päivät pitkät. Meinaatko että työssäkäyvä ei voi harrastaa seksia ja juhlia? Raha on sivuseikka? -no ei mua haittaa hyvä palkka. Ap
[/quote] No aika heikkoa duunarilla se arkisin juhliminen on. Ja mitä pänttäämistä, kyllä se aika vähiin jäi. Ennen tenttiä jotain ja se oli siinä. Ja jos oli hyvät tipsit niin hyvin meni tentitkin :). Ja kylläpä se raha on monelle nuorena sivuseikka. Paitsi tietysti amikselle. Amiksella pitää olla massi kunnossa, siitä tulee se itsetunto.
[/quote]
Tarviiko sitä kauean usein arkisin juhliakkaan? En haluaisi olla krapulassa joka toinen päivä. Eli vedit koulun läpi läpällä ja kännissä ja olet ylpeä nyt saamastasi koulutuksesta? Ja kyllä, raha nostaa itsetuntoa jonkun verran.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:30"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:23"]Olen sähkömies. Teen jonkun verran ylitöitä, viikonloppuja ja välillä reissutyötä. Palkka ei ole aina tasan 4k, heittelee 3k-5k välillä. Tottakai ymmärrän jos joku haluaa vaikka opettajaksi ja on kova kutsumus. Silloin palkka ei ratkaise. Mutta miksi ylpeillä sillä koulutuksella? Ja toli korkeakoulutettu voi tienata helposti enemmän kun 4k, muta niin voi myös ilman koulutusta. Tuskin tuöen tyytymään tähän palkkaan mitä nyt on. Perustan firman sitten kun kokemusta on enemmän. [/quote] Olet siis juuri valmistunut? [/quote] Valmistuin vuosi sitten.
[/quote]
ja katin kontit!
Voi että mikä amisvihaaja tähän ketjuun on eksynyt :) säälittävää, taisi oma tulotaso ollakin pettymys kun pitää avautua. Kaikki ei arvosta ryyppäämistä ja onhan se hienoa että on näitäkin nuoria jotka tienaavat omat rahansa (ja maksavat yliopistodokujen opintotuet).. Hyvä ap, selkeesti hyvä ammatinvalinta.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:44"]Onkos sähkärin opiskelu kuinka vaikeaa? Itse joskus mietin tätä alaa ihan rahan takia, mutta sitten tuli mieleen, että olen aika heikko matematiikassa.... Eikös se ole kuitenkin suht tärkeä aihe sähköhommissa? Niin ja kuinka helppoa oli päästä sisään?
Mietin, että jos kyllästyn omaan alaani, niin voisin harkita lähtemistä takaisin amikseen opiskelemaan putkimieheksi tai sähkäriksi.
[/quote]
Matikka ei kovin vaikeaa. Ysiluokan tai lukion lyhyen matikan tasoista. Keskiarvo pitää olla yleensä yli 7,5 niin pääsee sisään. Koulu oli helppo mutta jotkut työt vaikeita ja paljon on opittava vielä. Ei kaikki sähkärit tienaa 4k. Minulla oli vähän tuuria ja paljon asennetta
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:40"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:34"] [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:15"] Ja ikää on 19v. Miksi hehkuttaa jotain tutkintoa tai koulutusta jos tienaa samanverran tai vähemmän kun duunari? Mitä järkeä käydä yliopisto jos ei sen jälkeen saa todella hyvää palkkaa? [/quote] Mitäpä sitä hehkuttamaan. Opiskeluaika oli elämäni parasta aikaa. Onneksi en tuhlannut nuoruutta töissä. Nyt on helppo ja siisti hyväpalkkainen sisätyö. Rahaahan ei koskaan tule tarpeeksi, kaiken saa menemään jos haluaa. Onneksi nuorena riittää paljon vähempi, juhliminen, nussiminen ym. Raha oli sivuseikka kunhan tuli toimeen :) [/quote] Tuhlannut nuoruutta töissä? Yliopisto opiskelijalla menee siihen pänttäämiseen päivät pitkät. Meinaatko että työssäkäyvä ei voi harrastaa seksia ja juhlia? Raha on sivuseikka? -no ei mua haittaa hyvä palkka. Ap [/quote] No aika heikkoa duunarilla se arkisin juhliminen on. Ja mitä pänttäämistä, kyllä se aika vähiin jäi. Ennen tenttiä jotain ja se oli siinä. Ja jos oli hyvät tipsit niin hyvin meni tentitkin :). Ja kylläpä se raha on monelle nuorena sivuseikka. Paitsi tietysti amikselle. Amiksella pitää olla massi kunnossa, siitä tulee se itsetunto. [/quote] Tarviiko sitä kauean usein arkisin juhliakkaan? En haluaisi olla krapulassa joka toinen päivä. Eli vedit koulun läpi läpällä ja kännissä ja olet ylpeä nyt saamastasi koulutuksesta? Ja kyllä, raha nostaa itsetuntoa jonkun verran.
[/quote] Miten niin ylpeä? Sulla menee se nuoruus töissä + ylityöt päälle ja saat ostaa jotain kivaa oooooh. Etkä kuule edes tiedä mitään krapulasta tuossa iässä :)
Usein kuulen ihmisen sanovan että ei se raha ratkaise, mitä sä ny nuorena töitä teet jne. Mielestäni nuoruudesta voi nauttia vaikka olisi työpaikka. Yleensä nämä valittajat ovat huonosti tienaavia tai tulottomia, joiden tuet maksan verorahoistani. Tälläiset yliopistodokut jotka pelleilevät sielä ja eivät tule tekemään töitä pitäisi potkia koulusta pihalle
Pitääkö ap 4 donaa hyvänä palkkana? Olet aika lähellä miesten mediaanituloa. Jos saisit tuplasti, olisit hyvä- tai isotuloinen. Silti todella suurituloisten rinnalla vain peruskauraa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:47"]
Voi että mikä amisvihaaja tähän ketjuun on eksynyt :) säälittävää, taisi oma tulotaso ollakin pettymys kun pitää avautua. Kaikki ei arvosta ryyppäämistä ja onhan se hienoa että on näitäkin nuoria jotka tienaavat omat rahansa (ja maksavat yliopistodokujen opintotuet).. Hyvä ap, selkeesti hyvä ammatinvalinta.
[/quote] Kaikki ei vaan ymmärrä, että raha ei merkitse kaikkea. Hyvin tullaan toimeen, en valita. Puolustan vain omia valintoja kuten tekee myös sähkäri :)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:51"]Pitääkö ap 4 donaa hyvänä palkkana? Olet aika lähellä miesten mediaanituloa. Jos saisit tuplasti, olisit hyvä- tai isotuloinen. Silti todella suurituloisten rinnalla vain peruskauraa.
[/quote]
En pidä sitä kovin suurena. Pidän sitä hyvänä palkkana ikäiselleni. Paljonko itse tienasit ilman suhteita 19v? Eiköhän tuo palkka tule tästä vielä kasvamaan elämäni aikana. Tai toivon että en joudu vieraalla olemaan aina töissä. Haavena oma firma tai osingoilla eläminen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:51"]
Usein kuulen ihmisen sanovan että ei se raha ratkaise, mitä sä ny nuorena töitä teet jne. Mielestäni nuoruudesta voi nauttia vaikka olisi työpaikka. Yleensä nämä valittajat ovat huonosti tienaavia tai tulottomia, joiden tuet maksan verorahoistani. Tälläiset yliopistodokut jotka pelleilevät sielä ja eivät tule tekemään töitä pitäisi potkia koulusta pihalle
[/quote] Tottakai voi nauttia jos on töissä. Mutta voi myös nauttia nuoruudesta jos nauttiminen ei perustu pelkkään aineelliseen hyvinvointiin. Mitähän sinäkin yleistät valittajista? :) Olen tyytyväinen valintoihini älä pliis dissaa mua. En ota kelalta enkä sossusta. :)
Hieno homma hei. Ihan hyvä palkka ei siinä mitään mutta jouduthan vitusti duunia tekemään sen rahan eteen. Itse elelen sosiaalituilla ja mulle ei raha merkitse mitään kuhan sen verran että elää. Pelkän peruskoulun olen käynyt ja päivääkään en ole ollut töissä. Ei käy kateeksi työssäkäyviä. :)
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:40"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:36"]Ootko iskällä töissä? Kyllähän tuon ikäisenä jotkut kultalusikka suussa syntyneet istuu jo yritysten hallituksissa. [/quote] En. Isä on erialalla. Sain työpaikan mollin sivuilta, ilman suhteita :)
[/quote]
Eri alalla kirjoitetaan erikseen.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:51"]Pitääkö ap 4 donaa hyvänä palkkana? Olet aika lähellä miesten mediaanituloa. Jos saisit tuplasti, olisit hyvä- tai isotuloinen. Silti todella suurituloisten rinnalla vain peruskauraa. [/quote] En pidä sitä kovin suurena. Pidän sitä hyvänä palkkana ikäiselleni. Paljonko itse tienasit ilman suhteita 19v? Eiköhän tuo palkka tule tästä vielä kasvamaan elämäni aikana. Tai toivon että en joudu vieraalla olemaan aina töissä. Haavena oma firma tai osingoilla eläminen.
[/quote] No ei se ainakaan asentajana se palkka kasva. Toki omassa firmassa voit maksaa vaikka 8 tonnia kuussa ittelles ja 50% veroa :)
On fyysisesti rankkaa duunia sähköasentajan työ. Mielummin siisti ja rento sisätyö kun se että saisin vähän enemmän palkkaa.
Tienaan 6000-7000 euroa kuussa, FM, valmistuin viime keväänä :) Teen kyllä aivan helvetisti töitä mutta rakastan työtäni niin mikäs tässä, nuorena jaksaa painaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:15"]
Ja ikää on 19v. Miksi hehkuttaa jotain tutkintoa tai koulutusta jos tienaa samanverran tai vähemmän kun duunari? Mitä järkeä käydä yliopisto jos ei sen jälkeen saa todella hyvää palkkaa?
[/quote]
Koska haluan kehittää itseäni, oppia aina vaan enemmän, päästä urallani vielä pitkälle, väitellä tohtoriksi. Raha ei kiinnosta, riittää kunhan riittää elämiseen ja vähän johonkin ylimääräiseen. Koulutus ja itsensä sivistäminen ei mene ikinä hukkaan ja se nyt vaan on fakta, että amiksessa ei pääse millään itsensä kehittämisessä niin pitkälle kuin yliopistossa.
Hyvä palkka ei ole ainoa syy tehdä töitä ja opiskella. Toivon tekeväni tulevaisuudessa työtä joka merkitsee mulle jotain ja mistä pidän, eikä niin että se tuo vaan leivän pöytään.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:59"]Hieno homma hei. Ihan hyvä palkka ei siinä mitään mutta jouduthan vitusti duunia tekemään sen rahan eteen. Itse elelen sosiaalituilla ja mulle ei raha merkitse mitään kuhan sen verran että elää. Pelkän peruskoulun olen käynyt ja päivääkään en ole ollut töissä. Ei käy kateeksi työssäkäyviä. :)
[/quote]
Pelle. Yhteiskunnan syöpä. Tälläisiä yhteiskunta ei tatvitse.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 19:15"] Ja ikää on 19v. Miksi hehkuttaa jotain tutkintoa tai koulutusta jos tienaa samanverran tai vähemmän kun duunari? Mitä järkeä käydä yliopisto jos ei sen jälkeen saa todella hyvää palkkaa? [/quote] Mitäpä sitä hehkuttamaan. Opiskeluaika oli elämäni parasta aikaa. Onneksi en tuhlannut nuoruutta töissä. Nyt on helppo ja siisti hyväpalkkainen sisätyö. Rahaahan ei koskaan tule tarpeeksi, kaiken saa menemään jos haluaa. Onneksi nuorena riittää paljon vähempi, juhliminen, nussiminen ym. Raha oli sivuseikka kunhan tuli toimeen :) [/quote] Tuhlannut nuoruutta töissä? Yliopisto opiskelijalla menee siihen pänttäämiseen päivät pitkät. Meinaatko että työssäkäyvä ei voi harrastaa seksia ja juhlia? Raha on sivuseikka? -no ei mua haittaa hyvä palkka. Ap
[/quote] No aika heikkoa duunarilla se arkisin juhliminen on. Ja mitä pänttäämistä, kyllä se aika vähiin jäi. Ennen tenttiä jotain ja se oli siinä. Ja jos oli hyvät tipsit niin hyvin meni tentitkin :). Ja kylläpä se raha on monelle nuorena sivuseikka. Paitsi tietysti amikselle. Amiksella pitää olla massi kunnossa, siitä tulee se itsetunto.