Onko pizza Rax touhu laillista?
Tehdään vuoropäällikkö ja pakoitetaan kirjoittamaan sopimus, että kaikki lisät kuuluvat palkkaan. Eli ei ylityö, pyhä, ilta, yms. Lisiä. Älyttömästi su vuoroja ja aina pitää olla ylitöihin valmis eli ei milloinkaan tiedä monelta pääsee. Palkka ei silti ole kovin iso. Luulen ettei ole ihan laillista tuolleen teetättää. Lisäksi ylityöt on tunti tunnista vapaata joskus tulevaisuudessa. Onko kenelläkään tietoa? Apuasi kaivataan
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei voi koskaan olla pienempi kuin työehtosopimuksen palkka joten jos maksetaan liian vähän niin voi lähettää palkkalaskelmat kerran vuodessa liittoon tarkistettavaksi.
Mua koetettiin kusettaa palkassa väittämällä ettei firmalla ole työehtosopimusta ja firma jätti kaikki lisät, yleiskorotukset ym. maksamatta. Oikeudessa firma sai 60 000 euron laskun. Olisi firman kannattanut miettiä 2 kertaa ennen kuin alkaa minua kusettamaan.
Työehtosopimus ei "ole firmassa", vaan sitä noudatetaan firmoissa - tai sitten ei noudateta. Yleissitovaa tessiä noudatetaan, vaikka firma ei kuuluisikaan alan työnantajaliittoon ja ei olisi siten sidottu alan normaalisitovaan tessiin. Jos alalla ei ole soveltuvaa yleissitovaa tessiä, voidaan noudattaa myös ainoastaan työlainsäädäntöä. Ravintola-alalla on yleissitova työehtosopimus, joka sitoo kaikkia alan yrityksiä riippumatta siitä kuuluvatko työnantajaliittoon.
ja sinne meni päivän besserwisser palkinto. Onneksi olkoon. 😏
Kiitos. Mistä voin noutaa tämän? Mielensäpahoittajien Klubiltako? Alemmuuskompleksisten Tuki Ry:stä? Vinoilijoiden vuosikokouksesta?
Pitäisi tietää vähän yksityiskohtaisemmin kuin vain yleisesti haloota, näyttää olevan osa Resteliä ja palkaavat mm. Baronan kautta vuokratyöntekijöitä, että liekö tässä ollut sentyyppisestä sopparista kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei voi koskaan olla pienempi kuin työehtosopimuksen palkka joten jos maksetaan liian vähän niin voi lähettää palkkalaskelmat kerran vuodessa liittoon tarkistettavaksi.
Mua koetettiin kusettaa palkassa väittämällä ettei firmalla ole työehtosopimusta ja firma jätti kaikki lisät, yleiskorotukset ym. maksamatta. Oikeudessa firma sai 60 000 euron laskun. Olisi firman kannattanut miettiä 2 kertaa ennen kuin alkaa minua kusettamaan.
Työehtosopimus ei "ole firmassa", vaan sitä noudatetaan firmoissa - tai sitten ei noudateta. Yleissitovaa tessiä noudatetaan, vaikka firma ei kuuluisikaan alan työnantajaliittoon ja ei olisi siten sidottu alan normaalisitovaan tessiin. Jos alalla ei ole soveltuvaa yleissitovaa tessiä, voidaan noudattaa myös ainoastaan työlainsäädäntöä. Ravintola-alalla on yleissitova työehtosopimus, joka sitoo kaikkia alan yrityksiä riippumatta siitä kuuluvatko työnantajaliittoon.
ja sinne meni päivän besserwisser palkinto. Onneksi olkoon. 😏
Kiitos. Mistä voin noutaa tämän? Mielensäpahoittajien Klubiltako? Alemmuuskompleksisten Tuki Ry:stä? Vinoilijoiden vuosikokouksesta?
Sinä tiedät kyllä vastauksen meitä muita paremmin kysymykseesi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tietää vähän yksityiskohtaisemmin kuin vain yleisesti haloota, näyttää olevan osa Resteliä ja palkaavat mm. Baronan kautta vuokratyöntekijöitä, että liekö tässä ollut sentyyppisestä sopparista kyse.
Ei vuokrafirman kautta. Ihan Restel työ.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän oletko TES:n piirissä vaiko et. Jos olet sopimuspalkkalainen, niin neuvottelet itse palkkasi ja etusi työnantajan kanssa. Laki ei ota tähän mitään kantaa.
Miten tuo voisi edes olla mahdollista? Siis laillisesti? Ei täytä mitään niitä ehtoja, mitä työsopimuslaki tuollaisesta tilanteesta edellyttää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista
Kannattaa tallentaa kaikki vuorolistat ja palkkakuitit ja vaatia rahat oikeuden kautta pois
Onko näin? Montako vuotta takautuvasti voisi laskea?
Tästä päivämäärästä kaksi vuotta taaksepäin.
Pakoitetaan😑😑😑😑 ja mikä v...n pizza Rax??
Vierailija kirjoitti:
No joo...
Olin turvatarkastaja 10 vuotta sitten. Tein hommia sille yhdelle "aurinkoiselle" firmalle. Ne vaan jätti maksamatta kesälomarahat. Tiesivät toimivansa laittomasti, mutta laskivat oikein, ettei työntekijät uskalla elämöidä.
Mä lähin meneen syksyllä, ja otin yhteyttä ammattiliiton juristiin. Se otti yhteyttä So... siihen aurinkoiseen firmaan. Ne ei reagoineet. Juristi sano, että voin vetää oikeuteen, voitan varmasti. Mutta se vaatisi aika paljon kaikenlaista, joten päätin että antaa olla.
Oon tosin kertonut tästä aina tilaisuuden tullen. Eihän se mitään auta, mutta oikeestaan pointtini on, että jotkut firmat on vaan sikoja.
Ei nämä vapaamatkustajat mihinkään liittoon kuulu. Sen takia täällä kyselevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo...
Olin turvatarkastaja 10 vuotta sitten. Tein hommia sille yhdelle "aurinkoiselle" firmalle. Ne vaan jätti maksamatta kesälomarahat. Tiesivät toimivansa laittomasti, mutta laskivat oikein, ettei työntekijät uskalla elämöidä.
Mä lähin meneen syksyllä, ja otin yhteyttä ammattiliiton juristiin. Se otti yhteyttä So... siihen aurinkoiseen firmaan. Ne ei reagoineet. Juristi sano, että voin vetää oikeuteen, voitan varmasti. Mutta se vaatisi aika paljon kaikenlaista, joten päätin että antaa olla.
Oon tosin kertonut tästä aina tilaisuuden tullen. Eihän se mitään auta, mutta oikeestaan pointtini on, että jotkut firmat on vaan sikoja.
Olen käsittänyt taas, ettei tuo oikeuteen veto vaadi juuri mitään itseltään.
Ilmoitus liiton kautta, että vaatii omiaan, niin homma hoituu.
Joku ketä tehnyt tämän voinee kertoa tarkemmin?
Olen ymmärtänyt, että ns. kokonaistyöaikasopimus (= sovittu palkka kattaa kaikki mahdolliset työtunnit) voidaan tehdä vain ihan ylimmissä johtajatason hommissa. Ei siis missään tapauksessa pikaruokalan vuoropäällikön hommassa.
vie maanantaina sinne pommi ja poistu paikalta
Riippuu siitä sopparin liksasta tietty. Jos se on 3000 kuussa, niin en löisi nimeä paperiin, mutta 3500-4000 kokonaisliksalla voisin sen tehdäkin.
Liityt liittoon (jotta saat ilmaisen oikeusavun), pidät tarkkaa työaikakirjanpitoa, irtisanoudut parin vuoden päästä ja haet sitten ne saatavasi korkoineen.
Ota yhteyttä liittoosi, useimmat liitot auttavat tulkinta-asioissa
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä sopparin liksasta tietty. Jos se on 3000 kuussa, niin en löisi nimeä paperiin, mutta 3500-4000 kokonaisliksalla voisin sen tehdäkin.
Vähän reilu 2100€
Tämän takia kannattaa kuulua liittoon, yksin on paljon huonommassa asemassa. Liitto voi auttaa.
Onko näin? Montako vuotta takautuvasti voisi laskea?