Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esikoisen ja toisen välillä isompi ikäero...

Vierailija
28.03.2015 |

Meillä yksi lapsi, nyt vajaa vuoden. Haaveilen toisesta, kun tämä esikoinen on n. 3-vuotias. Onko kellään niin, että ekan ja tokan välillä olisi vaikkapa 3-5 vuotta ikäeroa ja tokan ja kolmosen välillä 1-2 vuotta? Yleensä tuntuu, että eka ja toka saadaan "putkeen" toisilleen seuraksi ja sitten kolmas iltatähtenä myöhemmin. 

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja mun sisaruksilla menee ikäerot näin: Mun (esikoisen) ja tokan välillä 6 vuotta, tokan ja kolmannen välillä 1,5.

Omia mahdollisia tulevia lapsiani kun oon miettinyt, niin haluaisin kyllä tehdä alusta asti ne vähän tiuhempaan.:D Ehkä, aika näyttää. Mennään sit ihan omalla tahdilla.

Vierailija
2/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. En todella oleta, että lapset tulevat halutulla kellonlyömällä. Olen äärettömän kiitollinen jo tästä yhdestä ihanasta lapsestani ja ymmärrän, että hän voi myös olla ainoamme. Lähinnä noita kokemuksia hain, kuten kirjoitinkin. Itse ajattelen juuri niinkuin joku sanoi, että haluan keskittyä jokaiseen lapseen joka meille annetaan enkä usko että jaksaisin kovin hyvin jos olisi kovin pieni ikäero. Eli ihan vain mielenkiinnosta kyselin, kun ei omassa lähipiirissä vielä hirveästivastaavia ikäeroja ole jne. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisella ja toisella viisi vuotta ikäeroa, toisen ja kolmannen ikäeroksi on tulossa vajaa kaksi vuotta, vauvaa vasta odotetaan. Eka ikäero ollut todella helppo, en keksi mitään huonoa. Ihan rauhassa on molemmat vauvat saanut hoitaa, ja nyt esikoisesta on aika iso apu jo pienemmän kanssa, osaa leikittää nätisti jne. Osa vauvakamoistakin oli vielä viiden vuoden takaa jäljellä ja toisaalta sukupuoli kun vaihtui niin uutta oli ihan kiva hommatakin. Tämä toinen setti on nyt toki vielä näkemättä että millaista on, oletan että kiirettä pitää alkuun. Esikoinen on onneksi sen ikäinen, että on esikoulun ja koulun piirissä.

Siinä mielessä tämä ikäerojako minusta kuitenkin voisi olla aika hyvä, että meillä on jo sitten kolmosen tullessa kahen lapsen vauva-aika koettu rauhassa, jotain ehkä opittukin, esikoisesta nähty millainen hän on ja "keskimmäisestäkin" saatu viitteitä ettei ainakaan kauas ole omena taas pudonnut. Jos kaksi ekaa olisi tulleet alle kahden vuoden ikäerolla, siinä olisi perheen kasvattamisesta pitänyt päättää kun itse on vielä aika tuore vanhempi, esikoinen on vielä hyvin pieni, eikä tiedä oikeastaan yhtään että millaista elämä hänen kanssaan on. Varmemmalta tuntuu tämä järjestys, että pikkuhiljaa lisätään vaikeusastetta ;) . Toki mitä tahansa voi milloin tahansa tulla elämässä vastaan nytkin, eikä näitä asioita välttämättä pysty suunnittelemaan.

Vierailija
4/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vielä että totta kai jokainen saa korostaa omassa tilanteessaan niitä puolia, jotka siinä ovat hyvät. Pienellä ikäerolla lapset saanut tai tehnyt voi hyvin sanoa että kiva kun lapsista on isompina hyvin seuraa toisilleen ja on se pikkulapsivaihe sitten kerralla ohi. Esikoisen ja kakkosenkin kohdalla ajattelin, että ihanaa oli kun ei ollut toista pientä siinä hoidettavana, tuskin olisin kovin hyvin siitä selvinnyt.

Mutta kyllä minäkin tästä "viimeisestä parista" ajattelen, että vaikka varmaan pari vuotta voi olla meille melkoista rumbaa, ihan kiva että nyt sitten voi jo rauhassa luopua vauvatavaroista. Ja että nämä ehkä pääsee sitten päivähoitoon samaan ryhmään kahdestaan, voivat kotonakin leikkiä keskenään eikä tarvitse pitkään aikaan miettiä omia huoneita, kun taas sitten esikoinen on jo iso, jolla on omat lelunsa, leikkinsä, omat kaverinsa ja omat lastenohjelmatkin, tarvinnee koululaisena oman huoneen... Helpompaa varmasti monelta osin järjestää perheen elämä jos talossa on suht saman ikäisiä lapsia eikä ole esim. 4 v., 10 v. ja sitten jo mopokortti-ikäinen esikoinen.

Se vielä että kolme vuotta ei minusta ole pitkä ikäero, vaan ihan tavallinen, tiivis. Jos kävisi vaikka niin, että kolmella lapsella ikäerot olisi kolme vuotta ja alle kaksi vuotta, niin aika tiiviinä tahtina pidän sitä ja itse kuvittelisin että viimeistään se kolmosen vauva-aika menee aika sumussa, varsinkin jos yhtään sattuu kovempia uhmaikiä, sairasteluja tms. Mutta jos ei tiedä että raskaus alkaa kun ehkäisy jätetään pois, niin ymmärtäähän sen että ei halua venytellä turhia. Ja eihän lasten saaminen elämässä kamalimpia asioita ole, päinvastoin, oli ikäero mikä tahansa :).

t. 17

Vierailija
5/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekan ja tokan välillä ikäeroa 7 vuotta ja toisen ja kolmannen väliin tulee 2 vuotta. Ja todella helpolla olen päässyt näiden kahden ensimmäisen kanssa, kun ikäeroa on noin paljon. Ja oli ihana nauttia mm. Matkustamisesta vain yhden lapsen kanssa. Erinäiset paikat on tullut koluttua. Nyt kolmen kanssa alkaa olla jo haasteellisempaa...

Vierailija
6/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 07:43"]

Meillä on ekan ja tokan väli reilu 3 v, tokan ja kolmannen alle 2 v. Ihan tarkoituksella. Halusin ekan lapsen jälkeen välillä töihin. Omassa tuttavapiirissä harvemmilla tosiaan näin.

[/quote]

Olen tämä vastaaja. Meillä ainakin tämä on ollut ihan hyvä näin. Hoidin esikoista kotona puolitoistavuotiaaksi asti, mutta halusin ennen toista lasta olla hetken töissä, joten ehdin sitten sellaiset puolitoista vuotta taas ollakin. Esikoinen jäi sitten pois päivähoidosta ja siirtyi kerhoon. Sitten toisen lapsen jälkeen oli kuitenkin sellainen olo, ettei taas halua aloittaa päivähoitoa uudestaan ja ehkä lopettaa kohta, joten päädyttiin siihen, että kolmas saa tulla jos on tullakseen. Ja itse asiassa ehdittiin sitten vielä muuttaakin kun olin kotiäitinä ja vasta sen jälkeen pienemmät aloittivat päivähoidossa, joten ei kaiketi tullut liikaa muutoksia kenellekään.

Nuo nuorimmat on aina olleet tiiviisti yhdessä, ovat samaa sukupuoltakin. Mutta kyllä kaikilla on samoja kiinnostuksenkohteita ja touhuavat paljon yhdessä, eikä tuo reilun kolmen vuoden ikäerokaan liian iso ole. Nuorimmat onneksi nukkuivat aina hyvin vaunuissa, joten päästiin hyvin ulkoilemaan yms.

Vierailija
7/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka täyttää kohta kolme, vielä ei ole tokaa laitettu aluille, mutta vuoden sisää aletaan kyllä yrittää. Kolmas vois tulla sitten vähän pienemmällä ikäerolla kuin eka ja toka. Saas nähdä miten käy.

Vierailija
8/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v - 2v4kk - 8v, on meidän neljän lapsen ikäerot

Vierailija
9/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pikkuveli on 2v 11kk nuorempi ja mun mielestä ikäero on ollu aina ihan sopiva.

Vierailija
10/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan ja tokan välillä 4,5 vuotta, tokan ja kolmannen välillä 5v5kk. Ei ole kaduttanut, meille sopiva ratkaisu.

Vierailija
11/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:33"]

.??

Luuletko sä että se sun pikkukakkonen tulee just silloin paketissa, kun sä haluat? Ja siitä tulee just sellanen kuin sä haluat? Mitäköhän sä oikein haluat?

onnea sulle. Jotenkin kuullostaa niin hirveen suunnitellulta.stressiä pukkaa pukkaa pukkaa..

ihana, kun sulla on se yksi hieno lapsi. 

[/quote]

Mulla ne tuli noin, tulen ihan älyttömän helposti raskaaksi :D

Vierailija
12/25 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:33"]

.??

Luuletko sä että se sun pikkukakkonen tulee just silloin paketissa, kun sä haluat? Ja siitä tulee just sellanen kuin sä haluat? Mitäköhän sä oikein haluat?

onnea sulle. Jotenkin kuullostaa niin hirveen suunnitellulta.stressiä pukkaa pukkaa pukkaa..

ihana, kun sulla on se yksi hieno lapsi. 

[/quote]

Mulla ne tuli noin, tulen ihan älyttömän helposti raskaaksi :D

[/quote] Niin mäkin, mutta silti pitkät ikäerot lapsille. t: 22

Vierailija
13/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin juuri toisinpäin eli ekan ja tokan välillä olisi isompi ikäero. Kokemuksia?

Vierailija
14/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ekan ja tokan väli reilu 3 v, tokan ja kolmannen alle 2 v. Ihan tarkoituksella. Halusin ekan lapsen jälkeen välillä töihin. Omassa tuttavapiirissä harvemmilla tosiaan näin.

Vierailija
15/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä usko, että _kenelläkään_ on tollasta pidempää ikäeroa. Ihmettelen, et mistä sulle edes moinen tuli mieleen?

Etteköhän te saa miehesi kanssa tehdä just niinku tykkäätte, kun asiasta ei mahda olla mitään eeuudirektiiviä, jota täällä Suomessa luettaisiin ja toteutettaisiin suurennuslasin kanssa.

Vierailija
16/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

^siltä alkaa vähän näyttää, ettei kenelläkään tosiaan ole näin, paitsi nelosvastaajalla :) ja kyllä, tiedän että saamme tehdä niin ilman direktiivejä, mutta kyselinkin kokemuksia.

Ap

Vierailija
17/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai 3v. ole vielä mikään iso ikäero? Meillä on kaikki kolme lasta 2 vuoden ikäerolla ja ollaankin esikoisen ja kakkosen täytettyä 3v. mietitty, että miten eroaisi jos kakkonen tai kuopus olisi syntynyt just "nyt" eli ikäeroa olisikin ollut 3v. No ei mitenkään.

Vierailija
18/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vajaa 4v ikäero lapsilla, tosin vain kaksi lasta, ikäero ollut hyvä.

Vierailija
19/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ikäerokysymyksessä nyt näin jälkikäteen viisaana ajateltuna, kannattaa miettiä, että miksi niitä lapsia haluaa. Jos vauvoista, taaperoista, leikki-ikäisiistä, teineistä jne haluaa aidosti nauttia ja antaakin itsestään heille jotain, niin isompi ikäero parempi. Meillä kahden vuoden ikäero ja toisen vauvavuodesta ei kyllä jää muistoina paljon muuta kuin aamupuuro tälle, kakkavaipan vaihto tuolle, syliä tuolle, toiselle pottua jne... Mutta parin vuoden päästä voin kuvitella, että mua ei tarvita kuin riidan selvittäjäksi, kokiksi ja siivoojaksi...

Vierailija
20/25 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ekan ja tokan ikäero 3v2kk, kolmas piti tulla niin että keskimmäinen olisi ollut 1v11kk, mutta se meni kesken. Lopulta kolmas tuli vasta niin että keskimmäinen 3v11kk.

En ymmärrä mihin haet vastausta tällä? Siihenkö millaista on elämä moisilla ikäeroilla, vai että tekeekö kukaan noin päin ne ikäerot? Me oltais tehty, mutta ei onnistunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi