Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kaikki arvokas elämässä vaatii uhrauksia." Onko näin?

Vierailija
28.03.2015 |

Minä olen eri mieltä. Kaikki hyvä elämässäni on tullut ilman uhrauksia, ihan vain tekemällä asioita, jotka kulloinkin ovat tuntuneet tärkeiltä ja kiinnostavilta. Näin olen tavannut puolisoni, aloittanut intohimoksi kasvaneen harrastuksen, kirjoittanut kirjan ja saanut nauttia todella hienojen ihmisten seurasta. En ymmärrä, miksi tuota uhrautumista aina glorifioidaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:40"]Itse asiassa arki sujuu paljon helpommin, kun on kaksi paria käsiä ja kahden ihmisen tulot. -ap

[/quote]

Riippuu ihan parisuhteesta. Tuskin sanoisit noin, jos miehesi osoittautuisi väkivaltaiseksi.

[/quote]

Olen heteromies enkä olisi väkivaltaisessa suhteessa. Aika hullua, jos joku on valmis uhraamaan oman turvallisuutensa ja itsekunnioituksensa... niin, minkä arvokkaan asian vuoksi? -ap

Vierailija
22/27 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, vaikka toki joidenkin asioiden eteen on ollut pakko tehdä uhrauksia, mutta pointti on että arvokkaan asian vuoksi ne eivät tunnu kamalilta. Esimerkiksi en olisi urallani näin menestynyt, jos en olisi käyttänyt siihen paljon vapaa-aikaani nuorena. En olisi saanut lasta, jos en olisi läpikäynyt hoitoja. En olisi saanut (välttämättä) hyvää parisuhdetta, jos en olisi tehnyt itselle sopivan miehen eteen "töitä". Tai siis olisin voinut aikonaan nuorena jäädä paljon huonompaankin suhteeseen, vain koska uusi elämänvaihe tuntui peloittavalta ja työläältä.

Mutta on eri asia puhua marttyrina uhrauksistaan, kuin kokea ne ja ottaa ne sellaisenaan kuin tulevat. Elämässä joutuu tekemään töitä hyvän eteen, ainakin minä olen joutunut, mutta en ole kokenut kuitenkaan että olisin luopunut jostain vasten tahtoani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 23:08"]

PAskaA!

Oikeastihan tämä juttu menee niin että ihmiset vain sattuvat pitämään itse arvossa asioita, joiden eteen ovat nähneet eniten vaivaa.

Ihmiset eivät osaa arvostaa oikeasti arvokkaita asioita ennen kuin menettävät ne.

On arvokasta kun saa herätä ehjänä ja kivuttomana, ja voi mennä itse kävellen saasteettoman joen rantaan ruokkimaan sorsia, ja voi omin silmin nähdä ja kuulla ne.

Kunnolliset ihmissuhteet on arvokkaita myös. Niitä ei vo ostaa rahalla. Et voi ostaa rakkautta sillä että raadat toisen eteen.

Ne asiat mitä yleensä pidetään arvossa ja mistä ollaan kateellisia, ovat pelkkää silmälumetta.

[/quote]

Mutta esim kunnollisten ihmissuhteiden eteen pitää tehdä jonkin verran töitä. Tai siis kaikkihan me olemme taipuvaisia vaikkapa ihastumaan muihin ihmisiin, ja esimerkiksi uskollisuus vaatii monilta itsekuria. Parisuhde (ja ystävyys) vaativat myös toisen huomioimista ja kuuntelemista, kaikkea mitä ei aina huvita tai huomaa tehdä. Ja juurikin ihmissuhteen arvon tajuaa vasta menetettyään, mutta kyllä niiden eteen pitää tehdä "töitä".

Tai jos arvostaa omaa terveyttään, niin senkin ylläpito vaatii uhrauksia. Toisaalta terveyden voi menettää vaikka niitä uhrauksia tekee, mutta jos et tee mitään sen eteen, niin varmasti menetät sen. Tuostakin että ihminen alkaa arvostamaan jotain vasta tehtyään töitä sen eteen en ole samaa mieltä. Minä arvostin perheen saamista jo nuorena, ja tein kovan työn sen eteen, sillä lisääntyminen ei ollut itsestäänselvyys minulle. Arvostin myös valitsemaani uraa jo nuoresta pitäen, kun olin vielä lukiossa. Mutta sehän ei tarkoita sitä, etten olisi kokenut muitakin valintoja arvokkaiksi.

Toki on sitten niitäkin, jotka eivät arvosta ikinä sitä mitä omaavat tällä hetkellä, ja he tajuavat niiden arvon vasta menetettyään. Mutta eivät kaikki.

12

Vierailija
24/27 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 18:31"]

Minä olen eri mieltä. Kaikki hyvä elämässäni on tullut ilman uhrauksia, ihan vain tekemällä asioita, jotka kulloinkin ovat tuntuneet tärkeiltä ja kiinnostavilta. Näin olen tavannut puolisoni, aloittanut intohimoksi kasvaneen harrastuksen, kirjoittanut kirjan ja saanut nauttia todella hienojen ihmisten seurasta. En ymmärrä, miksi tuota uhrautumista aina glorifioidaan.

[/quote]

No et ole varmaankaan saavuttanut mitään elämässäsi niin et ole mitään uhrannutkaan

Vierailija
25/27 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:34"]

No kyllähän esimerkiksi hyvän koulutuksen saaminen vaatii paljon työtä ja vaivaa.. Ei se tieto itsekseen tartu.

[/quote]Tämä on kyllä totta. Olen hyötynyt koulutuksestani paljon ja arvostan sitä todella. Arvostan kuitenkin ehkä vielä enemmän sitä tietoa, jota olen omaksunut ihan itsekseni, kun olen ollut aiheesta kiinnostunut. Se tuntuu jotenkin autenttisemmalta kuin tenttejä varten päntättysinänsä relevantti tieto.Olen utelias ihminen, ja voin käyttää tuntikausi oppiakseni vaikka mayojen historiasta. Silloin on flow päällä ja tunnen olevani elementissäni.

Saakohan kukaan tästä ajatuksesta kiinni... -ap

Vierailija
26/27 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 19:34"]

No kyllähän esimerkiksi hyvän koulutuksen saaminen vaatii paljon työtä ja vaivaa.. Ei se tieto itsekseen tartu.

[/quote]Tämä on kyllä totta. Olen hyötynyt koulutuksestani paljon ja arvostan sitä todella. Arvostan kuitenkin ehkä vielä enemmän sitä tietoa, jota olen omaksunut ihan itsekseni, kun olen ollut aiheesta kiinnostunut. Se tuntuu jotenkin autenttisemmalta kuin tenttejä varten päntättysinänsä relevantti tieto.Olen utelias ihminen, ja voin käyttää tuntikausi oppiakseni vaikka mayojen historiasta. Silloin on flow päällä ja tunnen olevani elementissäni.

Saakohan kukaan tästä ajatuksesta kiinni... -ap

[/quote]

Minä ainakin saan, ja tuohan on ihanteellinen tapa kehittää asiantuntijuuttaan. Toisaalta omaa alaa opiskellessani on tullut sellaisia asioita opeteltavaksi, jotka eivät ole lainkaan kiinnostaneet ja ovat tuntuneet tulevaisuuden kannalta turhilta. Silloin ajankäyttö opetteluun on tuntunut uhraukselta, koska se on täytynyt kuitenkin käyttää juuri sen asian opiskeluun. 

Vierailija
27/27 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

PAskaA!

Oikeastihan tämä juttu menee niin että ihmiset vain sattuvat pitämään itse arvossa asioita, joiden eteen ovat nähneet eniten vaivaa.

Ihmiset eivät osaa arvostaa oikeasti arvokkaita asioita ennen kuin menettävät ne.

On arvokasta kun saa herätä ehjänä ja kivuttomana, ja voi mennä itse kävellen saasteettoman joen rantaan ruokkimaan sorsia, ja voi omin silmin nähdä ja kuulla ne.

Kunnolliset ihmissuhteet on arvokkaita myös. Niitä ei vo ostaa rahalla. Et voi ostaa rakkautta sillä että raadat toisen eteen.

Ne asiat mitä yleensä pidetään arvossa ja mistä ollaan kateellisia, ovat pelkkää silmälumetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä