Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saan itseni siivoamaan ja järjestelemään kotia?

Vierailija
18.12.2021 |

En tajua miten olen niin aikaansaamaton kotona. Äsken esimerkiksi mietin, että jaa, ulos on edelleen laittamatta viime vuonna ostamani valopuu. Siivoaminenkin on todella pakko pullaa, teen sitä lähinnä kauheassa paniikissa, jos on vieraita tulossa. Kävin esimerkiksi viikko sitten kaupassa, kun purin ostoskassin, laitoin sen eteisessä sellaiseen hyllykön välitilaan ja siinä se on edelleen. Kestäisi noin 4 sekuntia laittaa se kaappiin omalle paikalle.
Töissä olen ihan tomera, mutta kotona en. Aina mietin, kuinka vapaapäivänä teen sitä ja tätä kotona, teen to do- listoja, mutta silti vaan ei.
Masennuksesta tms. ei ole kyse, ainoastaan jostain ihme laiskuudesta. Ärsyttää itseänikin, kun lasken käsistä jotain johonkin väärään paikkaan, ja tiedän että siinä se pysyy ainakin viikon.
Miten saatte pidettyä kodin siistinä ja viihtyisänä? Lisään vielä, että missään aivan armottomassa sikolätissä en elä, jossain epäsiistissä sekamelskassa vaan. Kesäkengät ja -takitkin pitäisi lajitella eteisestä pois...

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni auttaa kun kutsun vieraita. Ihan parasta on kutsua kaveri kylään ja miettiä sisustusideoita ja järkkäillä samalla paikkoja.

Vierailija
2/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rojut kiertoon ja sen jälkeen siivoaminen on yhtä juhlaa, kun on tilaa ja selkeyttä!

Tämä ihan ensimmäiseksi. Kirpaiseehan se, mutta on pidemmän päälle palkitsevaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona jos joltain kaatuu vaikkapa maitotölkki lattialle niin siihen se saa jäädä kuivumaan.

Vierailija
4/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sotkua ja sitä, että paikat tursuaa ja laatikot on sekaisin. Siivoan ennen kuin on likaista.

Lapsuudesta muistan, että äiti kauheasti teki kaikkia suursiivouksia mm jynssäsi seiniä. Sitten joku jääkaapin ja wc:n siivous jäi tekemättä. Jääkaapista olenkin tarkka. Kaikki pitää olla rasioissa ja pusseissa. Tahroja ei missään.

Pyyhin jääkaapin viikottain. Imuroin viikottain ja pyyhin pölyt. Astiat heti koneeseen. Pyykkään säännöllisesti. Sotkun tuntu tulee heti liiasta tavarasta esim jos ne kesävaatteet on vielä esillä. Tavaroille omat paikat.

Vierailija
5/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD?

Vierailija
6/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kotona jos joltain kaatuu vaikkapa maitotölkki lattialle niin siihen se saa jäädä kuivumaan.

Ainahan sen lätäkön voi kiertää niin ettei sukat kastu.

Vierailija
7/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Minäkin olen töissä oikein toimelias ja reipas. Kotona olen kuin toinen ihminen. Jos lasken jotain kädestäni, se jää siihen. Ja minähän lasken. Onneksi asun yksin.

Vierailija
8/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne! Töissä pidän tavarat järjestyksessä ja esim kahvihuoneen siistinä, kotona kertyy kasoja kaikille pinnoille ja tiskipöytä on täynnä, kaapit pursuu ja on epäjärjestyksessä, viime imuroinnista on aikaa (vaikka imuri seissyt esillä). Parhaimmaksi keinoksi olen huomannut vieraiden kutsumisen, se pistää itselle vauhtia. Ehkä taustalla on jotain add.tä, koska jos kuuntelen äänikirjaa samalla kun siivoan, homma pysyy kasassa, enkä 'ahdistu' työn määrästä tai jäsentämisestä?

Vierailija
9/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun neuvoni on, että joku mielenkiintoinen äänikirja kuunteluun ja hommat sujuu kuin itsestään. Minulla usein loppuu siivottava kesken, kun on joku hyvä kirja menossa.

Ja tietty tämä vauva-palsta ja muu nettisurffailu pitää laittaa silloin tauolle.

Vierailija
10/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso youtubesta siivousvideoita. Tämä ainakin auttaa itseäni.

Vierailija
11/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä mahtaa olla hyvä haju 🤢

Vierailija
12/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuttua ap.n teksti. Itse olen huono aloittamaan, mutta sitten kun pääsen vauhtiin niin siistiä tulee. Yritän silti pitää tavarat paikallaan. Mutta keittiön kaapit ja ovet seinineen ovat kyllä pyyhkimisen tarpeessa. Ja lattiat kyllä kuivamoppaan, mutta peseminen jää vähemmälle. Ja villakoiriakin kertyy riesaksi asti. Nyt pitäisi tehdä joulusiivous, mutta ajattelin hieman huijata, eli kaappien sisältö ei ole aivan tip top. Ihanaa vertaistukea tällaiset ketjut.

Vierailija
13/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso youtubesta siivousvideoita. Tämä ainakin auttaa itseäni.

Olin tulossa ehdottamaan samaa. Mä oon jääny niihin koukkuun ja keksin koko ajan uutta siivottavaa. Katson niitä missä siivotaan jotain aivan tolkuttoman sottaista.

Vierailija
14/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhat tavarat pois ja jäljelle jääneille pitää olla omat paikat, joihin ne myös laitetaan takaisin aina käytön jälkeen.

Vierailija
15/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee tehtävä listoja, vaan alat siivoaa laittamalla ensin hyvää musaa josta saat virtaa ja sit vaan siivous päälle. Hyvällä mielellä ja unelmilla kun koti siisti musiikki soi ja elämä rullaa mukavasti.

Vierailija
16/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen tai kuuntelen tasaisin väliajoin siivoamiseen, järjestämiseen tai minimalismiin liittyviä kirjoja. Sen jälkeen tekee mieli tilata roskalava pihaan ja hävittää koko omaisuus.

Vierailija
17/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkatkaa hyvä siivousvideo!

Vierailija
18/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies siivoo heti jos en itse heti ehdi. Mieheni on työhullu ja super siisti. En minä niin ihan siisti ole mutta olemme samanlaisia niin että kaikki pitää olla järjestyksessä. Minä vain ole hieman hitaampi. Mieheni on oppinut sietämään 30 vuoden aikana sitä että epäjärjestystä on välillä kun hidastelen. Kun tapasin hänet niin koskaan en ollut siistimpää ihmistä nähnyt. Kukaan ei syö noin siiististi niin ettei jää mitään suttuja. Ja hän siivoo keittiön ja tyhjentää tiskikoneen jos sattuu se täynnä olemaan. Vaikka olisin kotona niin hän ei jätä keittiön siivousta minulle ja lähde löhoilemään. Meillä se siivoo ja järjestää joka ensin ehtii. 

Vierailija
19/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurikatariinan videot ja kaikki hoarders -jutut sekä How clean is your house -videot inspiroivat minua.

Itselläni on sama ongelma, koti on kaaoksessa, jotenkin se siivoaminen ei vain tapahdu. Ei kai siinä auta mikään muu, kuin nousta ylös ja ruveta siivoamaan. Tavaran vähentäminen toki auttaisi, mutta mistä aloittaa? Olen konmarittanut moneen kertaan, enää ei ole mitään mikä ei tuottaisi jollain tasolla iloa. Tosin nyt Joulun aikaan laitan kirjoja paketteihin.

Vierailija
20/26 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään pesen ikkunat ja järjestelen tavarat niin että huomenna heti aamulla heitän matot ja petivaatteet ulos. Sitten onkin jo nopeaa siivottu kun rojut on valmiiksi jo pois tieltä. Oikeastaan tänään voisi esivalmistella todella pitkälle huomista varten.