Miten saan itseni siivoamaan ja järjestelemään kotia?
En tajua miten olen niin aikaansaamaton kotona. Äsken esimerkiksi mietin, että jaa, ulos on edelleen laittamatta viime vuonna ostamani valopuu. Siivoaminenkin on todella pakko pullaa, teen sitä lähinnä kauheassa paniikissa, jos on vieraita tulossa. Kävin esimerkiksi viikko sitten kaupassa, kun purin ostoskassin, laitoin sen eteisessä sellaiseen hyllykön välitilaan ja siinä se on edelleen. Kestäisi noin 4 sekuntia laittaa se kaappiin omalle paikalle.
Töissä olen ihan tomera, mutta kotona en. Aina mietin, kuinka vapaapäivänä teen sitä ja tätä kotona, teen to do- listoja, mutta silti vaan ei.
Masennuksesta tms. ei ole kyse, ainoastaan jostain ihme laiskuudesta. Ärsyttää itseänikin, kun lasken käsistä jotain johonkin väärään paikkaan, ja tiedän että siinä se pysyy ainakin viikon.
Miten saatte pidettyä kodin siistinä ja viihtyisänä? Lisään vielä, että missään aivan armottomassa sikolätissä en elä, jossain epäsiistissä sekamelskassa vaan. Kesäkengät ja -takitkin pitäisi lajitella eteisestä pois...
Kommentit (26)
Sama täällä. Mutta sitten kun vaan pääsee alkuun, niin kyllä se homma etenee. Ja on se kyllä palkitsevaa nauttia siististä kodista kun lopulta on valmista. Usein ostan vielä leikkokukkia maljakkoon korostamaan vaikutelmaa. Ja saatan illalla istuskella nauttimassa lasillisen viiniä nauttien siististä kodista. Aina päätän etten enää päästä paikkoja sotkuun vaan laitan aina heti käytön jälkeen tavarat paikalleen. Joopa joo…
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Mutta sitten kun vaan pääsee alkuun, niin kyllä se homma etenee. Ja on se kyllä palkitsevaa nauttia siististä kodista kun lopulta on valmista. Usein ostan vielä leikkokukkia maljakkoon korostamaan vaikutelmaa. Ja saatan illalla istuskella nauttimassa lasillisen viiniä nauttien siististä kodista. Aina päätän etten enää päästä paikkoja sotkuun vaan laitan aina heti käytön jälkeen tavarat paikalleen. Joopa joo…
Mulla on vähän se, että ei koskaan tule hyvä olo siivoamisen jälkeen. Ei kukilla, ei millään.
Olin ennen samanlainen mutta sain add-lääkkeet ja aloin opetella sellaista elämää, jota halusin elää. Opin parissa viikossa nauttimaan kotitöistä ja siisteydestä. Nykyään en käytä lääkkeitä mutta kaikelle on kotonani oma paikka, jonne tavarat on helppo palauttaa. En aina muista laittaa tavaroita heti paikalleen mutta aamuin illoin käyn läpi kaikki tasaiset pinnat, joille tavaroita kertyy. Menee ehkä 5-10 minuuttia, kun kaikki on taas paikoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Aurikatariinan videot ja kaikki hoarders -jutut sekä How clean is your house -videot inspiroivat minua.
Itselläni on sama ongelma, koti on kaaoksessa, jotenkin se siivoaminen ei vain tapahdu. Ei kai siinä auta mikään muu, kuin nousta ylös ja ruveta siivoamaan. Tavaran vähentäminen toki auttaisi, mutta mistä aloittaa? Olen konmarittanut moneen kertaan, enää ei ole mitään mikä ei tuottaisi jollain tasolla iloa. Tosin nyt Joulun aikaan laitan kirjoja paketteihin.
Ja ne very satisfying cleaning videot, missä lopputulos näkyy heti.
Aurikatariinalla on hyvät videot, mutten tykkää katsoa niitä. Aurikatariina ääntää englantia kohtuu hyvin niin ärsyttää se loputtoman hidas puhe siinä nauhalla. Ovat myös niin pitkiä etten viitsi ilman ääntä katsoa. Sääli, kun tuon puheen lisäksi niissä ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin ennen samanlainen mutta sain add-lääkkeet ja aloin opetella sellaista elämää, jota halusin elää. Opin parissa viikossa nauttimaan kotitöistä ja siisteydestä. Nykyään en käytä lääkkeitä mutta kaikelle on kotonani oma paikka, jonne tavarat on helppo palauttaa. En aina muista laittaa tavaroita heti paikalleen mutta aamuin illoin käyn läpi kaikki tasaiset pinnat, joille tavaroita kertyy. Menee ehkä 5-10 minuuttia, kun kaikki on taas paikoillaan.
Mä en ole noin reipas, mutta olen myös huomannut ettei siivoamiseen oikeasti tarvita koko päivää. Tavarat löytää paikalleen alta puolen tunnin ja pölyjen pyyhintä ja imurointi vie 20 min, vaikka neliöitä on lähemmäs sata.
Tietysti jos alkaa oikein huolella puunata niin menee enemmän aikaa. Mutta tunti viikossa riittää sellaisen perustason ylläpitoon paremmin kuin hyvin.
Semmonen adhd-siivoojien äänikerho olisi kyllä hyvä. Äänellinen kokouspaikka, jossa siivotessa voisi höpötellä niitä näitä. Kuinkas monta Teamsiin mahtuukaan :D
Tosin sen pitäisi olla ehdottomasti kuvaton.