Ootko koskaan pystynyt muuttamaan puolison käytöstä?
Siis ihan puhumalla suoraan ja sanomalla, että toivoisit puolisoltasi erilaista käytöstä joidenkin asioiden suhteen? Mulla on itselläni sellainen kokemus muutaman pitkän parisuhteen perusteella, ettei se ole koskaan auttanut. Tietyt toimintatavat ovat ihmisissä niin syvällä, että minusta se "et voi muuttaa toista, vain itseäsi" fraasi on ihan totta. Vai mitä, todistakaa vääräksi?
Kommentit (13)
Miehen juopottelu tuhosi suhdettamme. Toiveiden kertominen ei auttanut yhtään. Hän elää omalla tavallaan omaa elämäänsä. On nyt ex.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:36"]
Miehen juopottelu tuhosi suhdettamme. Toiveiden kertominen ei auttanut yhtään. Hän elää omalla tavallaan omaa elämäänsä. On nyt ex.
[/quote]Minä laitoin eron vireille kun mies joi. Mies meni AA:han ja raitistui. Toki se ei minun ansiota ole vaan miehen oma tahto, mutta luultavasti joisi vieläkin jos en olisi eroa vireille laittanut. Moni sitä raittiutta on ihmetellyt, mutta mies on sanonut,että oli vain yksi valinta: joko viina tai perhe. Mies valitsi perheen.
On muuttunut monissakin pikku asioissa, esim vessan lavuaarista putsaa hammastahnansa, laskee pöntön reunuksen, ei kantta, alas lähtiessään vessasta, laittaa astiakaappiin astiat omille paikoilleen, käsittelee pyykkiin menevät vaatteensa (kääntää ne, mitkä pestään nurin päin, tyhjentää paitojen ja farkkujen taskut, laittaa pyykkinsä väreittäin eri koreihin), ripustaa pyykin siten, ettei esim villatakin olkapäihin tule hengarista pusseja (kun olen asian selittänyt, miksi pitää olla huolellinen!), ...
En ole narisija, hän vaan on niin fiksu, että tajuaa, kun kerron miksi toivon tehtävän niin tai näin. Ei tarvi montaa kertaa sanoa. Ja jos joskus unohtaa, en kyllä narise, mutta saatan joskus sanoa nauraen, että "nyt tuli niin kiire vessaan, että meinas tulla pissat housuun, ku mun muruselta oli jääny pöntön kansi alas". Tai että "nyt ois tullu kyllä karvaista pyykkiä, jos en ois vielä tarkistanu sun farkkujen taskuja".
En ole ikinä tajunnut, miksi pöntön reunus pitäisi aina laittaa alas. Eivätkö naiset osaa itse laittaa?? T. Mies
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:56"]En ole ikinä tajunnut, miksi pöntön reunus pitäisi aina laittaa alas. Eivätkö naiset osaa itse laittaa?? T. Mies
[/quote] En halua koskea siihen miehen kusemaan reunaan.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:56"]
En ole ikinä tajunnut, miksi pöntön reunus pitäisi aina laittaa alas. Eivätkö naiset osaa itse laittaa?? T. Mies
[/quote]
Ajattele näin että pytty vähän niinkuin tykki ja tuliasennossa kun kun rengas on ala-asennossa ja kansi ylhäällä.
Toivoin yli 10 vuotta että mies lopettaisi tupakan polton, vähentäisi juomista, leikkisi lastensa kanssa tai osallistuisi perhe-elämään oma-aloitteisesti. Lupauksista huolimatta ei muuttunut. Nyt uuden puolisonsa kanssa on kuulemma niin erilainen. Paskamaisuus on siinä miehessä niin syvällä että tuskin jaksaa teeskennellä pitkään.
No en, enkä haluakaan. Mitä järkeä alkaa seurustella sellaisen ihmisen kanssa, jonka tovoista ei pidä? Ihme kontrollifriikkejä olette.
Joissain asioissa joo, mutta sitä varten on itketty ja huudettu ja oltu eron partaalla ennen kuin muutos tuli. Kyseessä vähän vakavemmat asiat kuten älytön rahan käyttö ja sellaiset minkä kanssa on vaikea elää. Ne pienet jutut tuskin muuttuu koskaan kuten pöntön vetämättä jättäminen ja reuna ylhäällä tai se perus en osaa siivota asenne.
Joo, nykyisin on paljon siistimpi ja ylipäätään osaa siivota. Ennen sitä ei häirinnyt vaikka millainen sotku olis ollut, mutta nykyään häiritsee ja haluaa siivota, jos menee liian epäjärjestykseen.
Suurempi muutos on kuitenkin juomatottumuksissa. Ei ole koskaan juonut mitenkään erityisen usein, mutta silloin kun joi, veti aina aivan liikaa ja sitä sai hävetä... Muutamat kerrat tosta riideltiin, mut vasta kun mies oikeasti mokasi aika pahasti kännissä (ei siis mitään pettämistä tms, mutta kuitenkin tavallaan petti mun luottamuksen yhdessä asiassa), tajusi itekin ettei homma taida olla ihan hanskassa. Siitä pitäen on huomattavasti vähentänyt annosten määrää tai on usein ihan selvänäkin illanvietoissa, tulee kotiinkin kavereiden kanssa oltuaan ihan lähes järjissään :)
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:26"]
No en, enkä haluakaan. Mitä järkeä alkaa seurustella sellaisen ihmisen kanssa, jonka tovoista ei pidä? Ihme kontrollifriikkejä olette.
[/quote]
Parisuhde on kompromisseja puolin ja toisin, harva pariskunta on sellainen ettei mitään neuvoteltavaa ikinä tulisi. Joku päättää tehdä oman päänsä mukaan, joku ottaa toisen huomioon. Eikä se ole mitään kontrollifriikkiyttä, että ilmaisee toiveensa - terve parisuhde kestää kyllä tämänkin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 10:35"]
Joissain asioissa joo. Esim. mies on nykyään paljon siistimpi, korjailee oma-aloitteisesti jälkiään ja panee tavaroita paikoilleen. Tämä toinen kuulostaa naurettavalta, mutta kerron sen nyt silti: aiemmin mies ei koskaan käyttänyt nimeäni (siis sanoi sen pakosta tyyliin kerran kaksi vuodessa, jos ei saanut mun huomiota mitenkään muuten kiinnitettyä). Musta oli aika outoa olla hänelle vain "hei". Nykyään käyttää nimeäni ihan normaalisti.
[/quote]
Ei kuulosta naurettavalta, mun vanhemmille (jotka on eronneet, hyvä niin) oli jotenkin vaikeaa sanoa toistensa (ihan normaaleja ja kivoja) nimiä ja koin sen todella häiritsevänä, vaikuttaa omaankin elämään niin että huomaan miesten saavan multa jotain irtopisteitä jos ne käyttää mun nimeä paljon :D
Joissain asioissa joo. Esim. mies on nykyään paljon siistimpi, korjailee oma-aloitteisesti jälkiään ja panee tavaroita paikoilleen. Tämä toinen kuulostaa naurettavalta, mutta kerron sen nyt silti: aiemmin mies ei koskaan käyttänyt nimeäni (siis sanoi sen pakosta tyyliin kerran kaksi vuodessa, jos ei saanut mun huomiota mitenkään muuten kiinnitettyä). Musta oli aika outoa olla hänelle vain "hei". Nykyään käyttää nimeäni ihan normaalisti.