2km koulumatka liikaa?
Otsikossa se tulikin, onko 2 kilsan koulumatka liikaa?
Koulu aina ollut lähellä, 50m-200m, nyt muuttamassa paikkaan josta ala-asteelle 2km.
Toki kun on tottunut lyhyeen matkaan, ei varmaan pidempi oikein innosta...
Kommentit (46)
Ihmettelen bussillakulkijoita. Tietetenkin se bussinkäyttö on isommissa kaupungeissa paljon helpompaa, mutta täällä pikkukaupungissa bussi ei useinkaan ole vaihtoehtona.
Meillä jos haluaisi bussilla koululle, niin pitäisi eka kävellä 0,5 km "väärään" suuntaan. Busseja menee kerran tunnissa, eivätkä ajat mitenkään järkevästi kouluaikatauluun. Bussillatulijat ovat koululla noin puolelta, kun koulu alkaa tasalta. Bussit ovat välillä myöhässä, välillä etuajassa (jos kuski haluaa pitää tauon pääteasemalla), joten pysäkillä pitää olla tosi aikaisin.
Saa siis olla reilusti pitkä bussimatka että sillä kannattaisi mennä täällä päin, eikä asuta edes "maalla".
Mulla oli koulumatka 15 km, eikä päässyt bussilla tai autokyydillä. Aamulyspyn jälkeen lähdettiin talvella hiihtäen umpihankeen ja kesällä pyörällä. Niin, ja oli pelkkää ylämäkeä molempiin suuntiin.
Ei kaikkialla ole pyöräteitä! Meillä matkaa pysäkille on 1.5 km ja se matka on talvella pilkkopimeä, ei pientareita eikä aina aamulla edes aurattu tietä. Se matka pitää myös 5v eskarilaisen kävellä bussille, koska kunnan tarjoama koulukyyti alkaa pysäkiltä, ei kotoa.
Kaikille "muuta pois korvesta" -syyttelijöille tiedoksi, että asumme kaupungissa, lähin koulu olisi 800 m päässä, mutta koska se on "väärällä alueella" niin lapset ei pääse sinne.
Mä ainakin kävelin ekalta luokalta lähtien 3km matkan enkä ole koskaan miettinyt että siinä olisi jotain outoa..
On ehdottomasti yksinkulkevalle ekaluokkalaisella liikaa. Mulla itsellä on ollut tuuria, vasta yläasteella jouduin menemään 2km päähän. Menin kävellen, en tykkää pyöräillä.:D Mut muistan kyllä hyvin, miten oma pikkuveli sai alle kilometrin matkalla tuhrautumaan jopa tunnin, kun joka kolo piti tutkia.:D Että lapsen kanssa pitää oikeasti käydä reitti läpi, kertoa että nyt "mennään, eikä meinata"
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 11:16"]
Olen ihan tosissani kyllä ;) Toi on hyvä pointti että puolet päiväliikunnasta tulee koulumatkasta. Itselläkin oli lapsena kolme kertaa pidempi koulumatka, jotenkin nyt vaan kun olen halunnut ajatella koulun läheisyyden helpottavan elämää niin tää muutos tuntuu negatiiviseltä nykyiseen matkaan verratessa. Tosiaan tällä hetkellä alakouluun max 50m, yläaste ja lukio 500m. Toisaalta se että on näin pienet ympyrät, ei lapset opi liikkumaan ollenkaan ympäristössään, siinä mielessä positiivinen asia. Mut just noi luistinten roudaukset huonossa ilmassa ahdistaa. kasvattaa varmaan joo luonnetta kyllä, mutmut. tiedän et ootte oikeessa että 2km koulumatka on aika normaali ja sopiva. siksi kyssärin tänne laitoinkin että saisin perspektiiviä asiaan ku tää asia nyt jotenkin dominoi omaa mieltä liiaksi. Ap
[/quote]
Pitempi koulumatka helpottaa elämää. Lapset saavat raitista ilmaa ja liikuntaa ja pysyvät terveinä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:28"]Mies on sitä mieltä että 2km ihan normaali koulumatka, itsestä se on liian pitkä, varsinkin talvella pitäisi olla mahkuja mennä edes bussilla jos kauhea ilma. Lapsilla nykyään niin painavat reputkin et johan siinä painuu kasaan tollasen matkan aikana. Huomasin vaan kun puhuttiin perheen kanssa tästä, ja kun lasten haavi loksahti auki kun kerrottiin matkan kouluun tulevan olemaan pidempi kuin nykyiseen lähikauppaan (1km) että onkohan tää muutos nyt järkevää ollenkaan. AP [/quote] Siis et oo tosissas???
[/quote]
Et varmaan ihan tosissasi tuota kysynyt? Eiköhän nyt viimeistään tuo lainaamasi teksti paljastanut, että porvoosta päinhän se tämäkin aloitus on kotoisin. Minulle se oli kyllä pässin selvää jo siinä kohtaa kun kerrottiin kyseessä olevan 5-6 luokkalaiset lapset.
Minä kuljin lapsena 4,5 km koulumatkaa kävellen, teki muuten tosi hyvää! En ollut sen ikäisenä kiinnostunut esim. joukkuelajeista, joten koulumatkasta ja muusta arkiliikunnasta oli paljon hyötyä. Pysyi jonkinnäköinen yleiskunto yllä.
Paras kaverini asui parin kilometrin päässä koulusta. Kurjalla säällä oltiin koko kaveriporukka menossa hänen luokseen iltapäivällä, kun "asui niin lähellä". Jos nyt saisin omat lapseni parin kilometrin päähän kouluun, hyppisin riemusta. Ihanteellinen koulumatka: tosi lähellä, mutta pienellä reippailulla.
On liian pitkä ekaluokkalaiselle jos yksin joutuu kulkeen
Riippuu varmaan lapsesta. Itse kävelin ja joskus pyöräilin saman matkan kouluun 4. luokasta alkaen. Ei tuntunut liian pitkältä.
Ei todellakaan ole liian pitkä matka minkään ikäiselle koululaiselle. Meillä lapset on kävelleet pari kilometriä suuntaansa jo päiväkotiin eikä ole tuottanut mitään ongelmia. Ja isommat koululaisethan voi kulkea pyörällä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:18"]Minkä ikäinen lapsi?
[/quote]
NooH, 5 ja 6 luokkalaiset kyseessä.
AP
Mies on sitä mieltä että 2km ihan normaali koulumatka, itsestä se on liian pitkä, varsinkin talvella pitäisi olla mahkuja mennä edes bussilla jos kauhea ilma. Lapsilla nykyään niin painavat reputkin et johan siinä painuu kasaan tollasen matkan aikana.
Huomasin vaan kun puhuttiin perheen kanssa tästä, ja kun lasten haavi loksahti auki kun kerrottiin matkan kouluun tulevan olemaan pidempi kuin nykyiseen lähikauppaan (1km) että onkohan tää muutos nyt järkevää ollenkaan.
AP
Ei oo 5. Ja 6. Luokkalaisille liian pitkä. Hyvä reippailu. Siinä menee kävellen se 20-30min.
Meidän lapsi kulki tokaluokan sellasta matkaa kävellen. Ihan hyvä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:23"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:18"]Minkä ikäinen lapsi?
[/quote]
NooH, 5 ja 6 luokkalaiset kyseessä.
AP
[/quote]
Tekee hyvää tuon ikäisille parin kilsan matka suuntaansa :)
Kyllä mä oon jo 1 luokkalaisena kävelly melkeen 5 km suuntaansa ja niin moni muukin minun ikäinen. Eikä bussikorttiakaan saanut ellei matka ylittänyt tuon 5 km. Ihme pullamössöä ovat ihmiset nykyään. Ei mun lapsuudessa kukaan pitänyt tuota pitkänä matkana.
Taitaa olla provo, mutta ikävä kyllä tuollaisia perheitä varmasti löytyy. 2km matka tekee vain hyvää tuon ikäisille, tuohon ei mene edes kauaa vaikka laahustaisi. Itse kuljin ala-asteella yli 5km edestakaisin, olihan se välillä ärsyttävää, olisin ollut niin onnellinen 2km matkasta välillä. Ja itse aloitin lenkkeilyn yläasteelle siirtyessä ja kympin aamuina juoksin omatoimisesti 3km ennen koulua. Joten eiköhän 5 ja 6 luokkalaiset pärjää tuon matkan. Saattaa jopa jaksaa koulussa keskittyä paremmin kun saanut raitista ilmaa heti aamulla.
Ihan sopiva ja normaali koulumatka tuo on tuon ikäisille. Liikuntaa tulee, eikä siihen matkaan mene kauaa. Onhan se luistinten kuljettaminen kouluun v-mäistä, myönnetään, mut ei niitä sinne joka päivä raahata. Mulla oli koulumatka ala-asteella tuon 2km, yläasteella 3km. Vitutti talvella pyöräillä joo, mut jos oli liikaa lunta niin sitten käveltiin. Miten ajattelit että kaikki muut lapset kulkee kouluun kun ei kaikki voi asua koulun nurkalla? Jollainhan nekin sinne pääsee (pääasiassa pyörällä ja kävellen) ja hengissä nekin sinne selviää. Kunnon reppu niin ei tunnu kirjatkaan niin painavilta eikä selkä kipeydy. Lapset on tottuneet liian hyvään jos tuo on voittamaton matka... Oppii ainakin kulkemaan itsenäisesti.
Eli tavallaan, tää oiskin oikeastaan positiivinen muutos?
Oppis liikkumaan ympäristössään laveammin, sais sitä liikuntaa väkisinkin, ja mitäs muuta?
Ap