Mikä mua vaivaa?
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta ei kuitenkaan vajaatoimintaa. TSH 1.80 ja T4v 12.9 eli viitearvojen sisällä. Mihin muihin sairauksiin liittyy samanlaisia oireita?
Kommentit (45)
Ap täällä taas. Lääkärin mukaan oireet johtuu lievästä anemiasta. Hemoglobiini oli 115. Oot sitä mieltä, että ainakaan kaikki oireet ei varmasti johdu anemiasta. Kokemusta on pahemmastaki anemiasta, mutta sillonkaan oli vain lievää väsymystä ja vähäsen huimausta. Mitä mieltä te ootte lääkärin antamasta diagnoosista?
Jos se on anemia, niin ruokavalio kuntoon ja liikuntaa. Tabletteja tai luosta myös tietty. Jossei rupee kolmessa kuukaudessa helpottaan, uudestaan lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
"Mene laboratorioon mahdollisimman pian heräämisen jälkeen, mitä aikaisemmin sitä parempi. TSH laskee hereillä ollessa ja päivän kuluessa.
Pyri välttämään stressiä ja nukkumaan hyvät yöunet parina yönä ennen kokeita.
Vältä alkoholia ainakin muutama päivä ennen kokeita, alkoholi tukkii T3-reseptorit.
Ennen kokeita: Älä juo kahvia, älä syö aamupalaa äläkä käytä nikotiinituotteita. Mene tyhjällä vatsalla kokeisiin. (Etenkin kofeiini ja nikotiini voivat vaikuttaa kilpirauhasarvoihin)
Kilpirauhasarvojen testaamisen takaraja on klo 10 aamulla. Huomioi kuitenkin ensimmäinen kohta, mikäli heräät jo klo 7 ja menet kokeisiin klo 10, on arvosi jo muuttuneet hereillä ollessa."
Lähde: kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiinPystytkö menemään uusiin kokeisiin? Ja noilla ohjeilla
Mulle ei ole ainakaan koskaan sanottu, että kilpirauhaskokeet ovat paastokokeita. Olen syönyt ihan normaalin aamupalan ja se on ollut aina ok.
Se on kyllä sanottu, että mieluummin ennen klo 10 aamulla.
Ei oo työ stressiä, eikä kyse oo myöskään homeesta tai adhd:sta. Ap