Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mua vaivaa?

Vierailija
28.03.2015 |

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet, mutta ei kuitenkaan vajaatoimintaa. TSH 1.80 ja T4v 12.9 eli viitearvojen sisällä. Mihin muihin sairauksiin liittyy samanlaisia oireita? 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva väsymys ja uupumus, lihaskipu, lihasheikkous, kuukautishäiriöt, turvotus, hermostuneisuus, rajut lämmönvaihtelut, vapinakohtaukset, huonontunut ääreisverenkierto, aloitekyvyttömyys, muistihäiriöt, hiustenlähtö ja kynsien katkeilu, painonnousu, mahaoireet, hidastunut sydämensyke, kuorsaus jne. Ap 

Vierailija
2/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuaaa. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen

Vierailija
4/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo masennusta. Ap

Vierailija
5/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkenna oireet?

Vierailija
6/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei ole masennus? Itsekään en meinannut aluksi myöntää edes itselleni, että mulla on masennus ja epäilin vahvasti kilpirauhasen vajaatoimintaa. Menin sitten yksityiselle ja sain tyroksiinin. Arvot oli kyllä hädin tuskin normaalit. Kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet ei kuitenkaan menneet ohi, vaan lihoin entisestäni ja väsymys ja muistihäiriöt säilyi, vaikka nukuin kuinka. Ei tosin ole masennuslääkkeetkään auttaneet :( 

Vierailija
7/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu? Ap

Vierailija
8/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Minulla oli vuosia samanlaisia oireita, mutta kilpirauhaskokeet olivat aina viiterajoissa. T4V oli 12-13 välillä (viitteet 10-21) ja TSH 1,8-2. Sitten lopulta TSH oli hypännyt yli kolmen ja T4V laskenut entisestään, diagnoosina lievä kilpirauhasen vajaatoiminta->tyroksiinilääkitys. Mutta siis oireet olivat samanlaisia monta vuotta ja lopulta se alkoi kunnolla näkymään verikokeissakin. Yksityisellä olen hoidossa, kunnalliselta tuskinpa olisin vieläkään noilla arvoilla saanut hoitoa.

Olethan mennyt verikokeisiin syömättä/juomatta/tupakoimatta ja heti herättyä?

Vierailija
9/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta ja olin syömättä. Vettä voi juoda sen verran, että saa lääkkeet otettua. Aika oli vasta parikymmentä yli 9, joten en menny heti herättyä. Eihän sitä yleensä heti herättyä mennä, paitsi ne jotka nukkuu liian pitkään.

Vierailija
10/45 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus?

Vierailija
11/45 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki hengitysvaikeuksia, nielemisvaikeuksia, kamala palelua, kylmähiki. Ap

Vierailija
13/45 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä teet, onko stressaavaa? Voiko asunnossasi/työpaikallasi olla hometta? Homealtistus tuo monille noita luettelemiasi oireita, stressi samoin.

Vierailija
14/45 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys, uupumus, hermostuneisuus ja aloitekyvyttömyys on usein ad(h)d- oireita. Muistihäiriöt voi liittyä myös. Nuo muut taas ei oikein. Eli tää tulis varmaan vaan kyseeseen jos olis 2 eri sairautta.

Vierailija
15/45 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävely ja vertaistuki parhaat lääkkeet, jos ei töitä tai harrastuksia.

Vierailija
16/45 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 28v. Ap

Vierailija
17/45 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on ollu jo kauan, ja se on kunnossa. Ap

Vierailija
18/45 |
14.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
19/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisämunuaisten uupumus tai Cushingin tauti?

Vierailija
20/45 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mene laboratorioon mahdollisimman pian heräämisen jälkeen, mitä aikaisemmin sitä parempi. TSH laskee hereillä ollessa ja päivän kuluessa.
Pyri välttämään stressiä ja nukkumaan hyvät yöunet parina yönä ennen kokeita.
Vältä alkoholia ainakin muutama päivä ennen kokeita, alkoholi tukkii T3-reseptorit.
Ennen kokeita: Älä juo kahvia, älä syö aamupalaa äläkä käytä nikotiinituotteita. Mene tyhjällä vatsalla kokeisiin. (Etenkin kofeiini ja nikotiini voivat vaikuttaa kilpirauhasarvoihin)
Kilpirauhasarvojen testaamisen takaraja on klo 10 aamulla. Huomioi kuitenkin ensimmäinen kohta, mikäli heräät jo klo 7 ja menet kokeisiin klo 10, on arvosi jo muuttuneet hereillä ollessa."

Lähde: kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/ohjeet-laboratoriokokeisiin

Pystytkö menemään uusiin kokeisiin? Ja noilla ohjeilla