Teette ison karhunpalveluksen lapsillenne, jos kasvatatte heistä hyvätapaisia, mutta ette opeta, miten pidetään omia puolia
Kommentit (46)
Mulle aina sanottiin, että ole nyt kiltti poika ja kehuttiin kuinka rauhallinen olen. Aikuisena olen nössö enkä uskalla tuntemattomille edes jutella.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä useiden opettajien lapsille. Tiedän moniakin tapauksia, joissa opettajan vesa on sittemmin sortunut alkoon tai huumeisiin, kun on hyväksikäytetty ja pidetty pilkkanaan.
EI PIDÄ PAIKKAANSA! Ihan roskaa kirjoitat! Mikä lie opettajienvihaaja ja fiksumpien ihmisten kadehtija olet! Mene pois!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Yleensä hyvätapaisilla nuorilla on myös paras itsetunto, joka suojaa heitä muiden negatiivisinta asioilta. He ovat myös älykkäitä ja päätyvät keskimääräistä sivistyneempien ihmisten pariin, joka vähentää hyväksikäytön riskejä. He myös löytävät vakaammat puolisot ja eroavat vähemmän. Tämä kaikki on tieteellisesti tutkittua faktaa.
Olen useaan otteeseen joutunut todistamaan miten hirveitä seurauksia on kun sivistynyt ja fiksu ihminen ei ymmärrä ns. kadun lakeja - eli apinaihmisen lakeja, jotka senkun pysyvät vuosisadasta toiseen.
Näitä asioita, käytännön psykologiaa, ongelmatilanteissa, traumaattisissa tilanteissa, hätätilanteissa ja luonnevikaisten ihmisten kanssa asioimista tulisi opettaa jo koulussa, liian moni saa sitä opetusta vasta kantapään kautta.
No nykykoulussa kyllä jokainen saa käytännön opetusta käytöshäiriöisistä, tunnevammaisista, luonnevikaisista ja huonokäytöksisistä aivan tarpeeksi. Siellä heiluu teräase ja lenkkari, katujen laki on käytössä.
Tuossa porukassa fiksut ja hyväkäytöksiset oppilaat loistavat tähden lailla edukseen. Heistä tulee niitä tulevaisuuden toivoja, diplomaatteja, huippujohtajia, asiantuntijoita ja EU-edustajia.
Onpahan taas trolli. Käytännön kokemus ei automaattisesti anna periaatteessa monimutkaisiakin työkaluja ihmisluonteen pilkkomiseen ja analysointiin, ja sitä kautta optimaalisiin ratkaisuihin käytännössä.
Moni fiksu ja erityisesti hyväkäytöksinen nimenomaan saa kärsiä peruskouluaikanaan.
Tämän suurempaa totuutta en ole aikoihin kuullut! Minut kasvatettiin hirveällä kurilla hyvätapaiseksi mutta ei pitämään puoliani ja niinpä minusta tuli täysi nösvö, jonka yli kaikki ovat kävellet.
Tämä! Minut myös kasvatettiin olemaan nöyrä ja alistuvainen, hiljainen. Puoliani en osaa pitää.
Minulle töissäkin nakitetaan raskaat työt, seläntakana ja päin naamaa arvostellaan..
Muutama vuosi sitten yritin olla ns kovempi, pitää puoleni jne, tämän seuraksena olin esimiehen puhuttelussa ja kysyi suoraan olenko tullut hulluksi, kun olen muuttunut? Hän suositteli irtisanoutumista ja/ tai psykiatrista hoitoa.
Sanoin itseni irti ja vaihdoin työpaikkaa jossa otin sen alistuvan lampaan moodin taas käyttöön.
Olen siis taas se nöyrä, tunnollinen, hiljainen puurtaja!