Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teette ison karhunpalveluksen lapsillenne, jos kasvatatte heistä hyvätapaisia, mutta ette opeta, miten pidetään omia puolia

Vierailija
17.12.2021 |

Heitä käytetään hyväksi mennen tullen.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inssi paikalla, jes! Joko työaika loppui, teitkö innovaatioita?

En ole inssi. Onko tuollainen stereotyyppinen inssi? AP

Vierailija
22/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Yleensä hyvätapaisilla nuorilla on myös paras itsetunto, joka suojaa heitä muiden negatiivisinta asioilta. He ovat myös älykkäitä ja päätyvät keskimääräistä sivistyneempien ihmisten pariin, joka vähentää hyväksikäytön riskejä. He myös löytävät vakaammat puolisot ja eroavat vähemmän. Tämä kaikki on tieteellisesti tutkittua faktaa.

Missä tämä tutkimus on luettavissa? Itse olen niitä kilttejä tyttöjä, jotka opetettiin olemaan hiljaa ja hymyilemään kauniisti. Ja auta armias jos yritin pitää puoliani, lytättiin niin kunnolla että vielä näin keski-ikäisenä olen kesken vaikka hyvällä matkalla kohti tervettä itsetuntoa. Olisin todella paljon terveempi henkisesti jos olisin uskaltanut parikymppisenä pitää puoleni. Sensijaan olen kokenut monenlaista väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua sen vuoksi että minut kasvatettiin nöyristelijäksi.

Milloin hyväntapainen on tarkoittanut nöyristelevää käytöstä?

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin tuota joskus, kun lapsille annettiin hyvät käytöstavat kotikasvatuksessa, että osaavatko tarvittaessa pitää puolensa. Nyt heillä on takanaan hyvät harrastukset, laaja kaveripiiri, poika- ja tyttöystäviä, kesäduuneja, yliopisto-opintoja jne. ja voin syvällä rintaäänellä sanoa, että käytöstavoista ei ole ollut muuta kuin hyötyä. Nuoret eivät ole nössöjä tai vässyköitä, vaan fiksuja ja pärjääviä. Vanhemmat eivät varmasti tiedä kaikkea mitä heidän elämässään on tapahtunut, mutta tässävaihessa voidaan todeta, että olemme hurjan ylpeitä. Kesäduuneihin kutsuttiin seuraavankin kesänä ja yhden aloittaessa työelämässä johtotehtävät kutsuvat.

Fiksut pärjäävät aina! Kyynärpäät edellä meneviä öykkäreitä riittää eikä sillä tyylillä pääse pitkälle, no ehkä tuolla politiikassa porskuttaa toistaiseksi jokunen narsisti.

Vierailija
24/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Minusta kasvatettiin empaattinen, kiltti ja hyvätapainen. Ja ihmiset käyttävät tätä hyväksi. Onneksi elämä, ja eräs ystävä on opettanut, etyä miten niitä.puolia pidetään.

Olen aivan samaa mieltä aloittajan ja sinun kanssa, ja minut on myös kasvatettu kiltiksi ja myös persoonallisuustyypiltäni olen kiltti ja tunnollinen. Lähemmäs 40 vuotta elämästäni ihmiset saivat esimerkiksi ilkeillä minulle. En saanut sanottua edes takaisin. Ajattelin aina, että kestän paremmin ilkeydet kuin se toinen, jos sanon yhtä ilkeästi takaisin. Annoin vallan muille ja estin myös heitä kasvamassa paremmiksi ihmisiksi. Tämän kaiken seurauksena aloin voida huonommin ja huonommin. Nykyisin puutun kaikkeen, jos koen, että minua tai läheisiäni kohdellaan väärin. Joskus toki kyse voi olla yksittäisissä tapauksissa väärinkäsityksistä ja silloin ne korjataan. Mutta olen erityisesti viimeisten vuosien aikana huomannut, miten pahoinvointi on lisääntynyt yhteiskunnassamme. Tämän myötä monet ihmiset ja tiettyjen ammattiryhmienkin edustajat ovat muuttuneet ilkeämmiksi varmaan väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi. Ajassamme on erittäin tärkeä pitää puolensa ja selvittää asiat, jotta jaksaa.

Vierailija
25/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat ja hiljaa kärsiminen ovat kaksi eri käsitettä. Miksi ne menevät joillakin sekaisin?

Vierailija
26/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Yleensä hyvätapaisilla nuorilla on myös paras itsetunto, joka suojaa heitä muiden negatiivisinta asioilta. He ovat myös älykkäitä ja päätyvät keskimääräistä sivistyneempien ihmisten pariin, joka vähentää hyväksikäytön riskejä. He myös löytävät vakaammat puolisot ja eroavat vähemmän. Tämä kaikki on tieteellisesti tutkittua faktaa.

Missä tämä tutkimus on luettavissa? Itse olen niitä kilttejä tyttöjä, jotka opetettiin olemaan hiljaa ja hymyilemään kauniisti. Ja auta armias jos yritin pitää puoliani, lytättiin niin kunnolla että vielä näin keski-ikäisenä olen kesken vaikka hyvällä matkalla kohti tervettä itsetuntoa. Olisin todella paljon terveempi henkisesti jos olisin uskaltanut parikymppisenä pitää puoleni. Sensijaan olen kokenut monenlaista väkivaltaa ja seksuaalista ahdistelua sen vuoksi että minut kasvatettiin nöyristelijäksi.

Milloin hyväntapainen on tarkoittanut nöyristelevää käytöstä?

Eri

Aika monestikin, kun kuuntelee ihmisten nuoruudenkokemuksia, kasvutarinoita ja lapsuudentarinoita.

Vierailija
27/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein se ongelma taitaa olla päinvastainen. Ainakin nykyvanhempien kasvatus”taitoja” katsoessa…

TÄMÄ!

Valitettavasti.

Taasko lapsettomat urputtaa? Ei ole teitäkään opetettu käyttäytymään.

Vierailija
28/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikarointiEikannata kirjoitti:

Mietin tuota joskus, kun lapsille annettiin hyvät käytöstavat kotikasvatuksessa, että osaavatko tarvittaessa pitää puolensa. Nyt heillä on takanaan hyvät harrastukset, laaja kaveripiiri, poika- ja tyttöystäviä, kesäduuneja, yliopisto-opintoja jne. ja voin syvällä rintaäänellä sanoa, että käytöstavoista ei ole ollut muuta kuin hyötyä. Nuoret eivät ole nössöjä tai vässyköitä, vaan fiksuja ja pärjääviä. Vanhemmat eivät varmasti tiedä kaikkea mitä heidän elämässään on tapahtunut, mutta tässävaihessa voidaan todeta, että olemme hurjan ylpeitä. Kesäduuneihin kutsuttiin seuraavankin kesänä ja yhden aloittaessa työelämässä johtotehtävät kutsuvat.

Fiksut pärjäävät aina! Kyynärpäät edellä meneviä öykkäreitä riittää eikä sillä tyylillä pääse pitkälle, no ehkä tuolla politiikassa porskuttaa toistaiseksi jokunen narsisti.

Oma isäni, selkeä narsisti, on nykyään miljonääri juuri sen takia kun osaa käyttää sitä kyynärpäätaktiikkaa. Omisti firman jonka alasta ei ymmärtänyt mitään, mutta osasi puhua ja myydä. Ja ennenkaikkea käyttää muita astinlautana.

Vierailija
29/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin pitää vain alkaa tekemään ohareita kun joutuu johonkin epämiellyttävään tilanteeseen.

Vierailija
30/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

viikarointiEikannata kirjoitti:

Oma isäni, selkeä narsisti, on nykyään miljonääri juuri sen takia kun osaa käyttää sitä kyynärpäätaktiikkaa. Omisti firman jonka alasta ei ymmärtänyt mitään, mutta osasi puhua ja myydä. Ja ennenkaikkea käyttää muita astinlautana.

Eihän sen isäsi itse tarvitse osata alaa, jotta menestyy. Hänellä on ollut hyviä työntekijöitä, jotka tehneet hommat. Ei kukaan ole kaikkien alojen asiantuntija, jonka täytyy osata tehdä kaikki firman työt. Harva autotehtaan johtaja osaa koota tai suunnitella autoja tai paperitehtaan johtaja säätää paperikonetta!

Vierailija
31/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se käy.

Vierailija
32/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä joka kirjoitit että sut kasvatettiin hyväksi tytöksi, niin sulla ei ollut vaihtoehtoja vaik joku sulle niin selittelisi näsäviisaasti. Koska tapahtuu juurikin tuo että perhe sit painaa sut väkisin alas jos yrität muuta. Kaverillani tuollanen perhe.

Vierailija
33/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasten perheiden kans ei neuvotella.

Vierailija
34/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen useaan otteeseen joutunut todistamaan miten hirveitä seurauksia on kun sivistynyt ja fiksu ihminen ei ymmärrä ns. kadun lakeja - eli apinaihmisen lakeja, jotka senkun pysyvät vuosisadasta toiseen.

Näitä asioita, käytännön psykologiaa, ongelmatilanteissa, traumaattisissa tilanteissa, hätätilanteissa ja luonnevikaisten ihmisten kanssa asioimista tulisi opettaa jo koulussa, liian moni saa sitä opetusta vasta kantapään kautta.

Vierailija
35/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen useaan otteeseen joutunut todistamaan miten hirveitä seurauksia on kun sivistynyt ja fiksu ihminen ei ymmärrä ns. kadun lakeja - eli apinaihmisen lakeja, jotka senkun pysyvät vuosisadasta toiseen.

Näitä asioita, käytännön psykologiaa, ongelmatilanteissa, traumaattisissa tilanteissa, hätätilanteissa ja luonnevikaisten ihmisten kanssa asioimista tulisi opettaa jo koulussa, liian moni saa sitä opetusta vasta kantapään kautta.

No nykykoulussa kyllä jokainen saa käytännön opetusta käytöshäiriöisistä, tunnevammaisista, luonnevikaisista ja huonokäytöksisistä aivan tarpeeksi. Siellä heiluu teräase ja lenkkari, katujen laki on käytössä.

Tuossa porukassa fiksut ja hyväkäytöksiset oppilaat loistavat tähden lailla edukseen. Heistä tulee niitä tulevaisuuden toivoja, diplomaatteja, huippujohtajia, asiantuntijoita ja EU-edustajia.

Vierailija
36/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätapainen ja puolensa pitävä eivät tarkoita eri asioita.  Etenkin tyttölapset olisi hyvä ohjata nuoresta lähtien jonkin budolajin piiriin.  Kurinalaisen harrastuksen parissa toisten kunnioittaminen on itsestäänselvyys ja hyviä tapoja pidetään kunniassa.  Toisaalta siellä opetetaan pitämään huolta omasta koskemattomuudesta ja opitaan, kuinka reagoidaan epämiellyttävissä tilanteissa, kun joku häirikkö pyrkii loukkaamaan ihmisen omaa tilaa ja lähentelemään tai vahingoittamaan sinua.

Vierailija
37/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nykykoulussa kyllä jokainen saa käytännön opetusta käytöshäiriöisistä, tunnevammaisista, luonnevikaisista ja huonokäytöksisistä aivan tarpeeksi. Siellä heiluu teräase ja lenkkari, katujen laki on käytössä.

Tuossa porukassa fiksut ja hyväkäytöksiset oppilaat loistavat tähden lailla edukseen. Heistä tulee niitä tulevaisuuden toivoja, diplomaatteja, huippujohtajia, asiantuntijoita ja EU-edustajia.

Tai sitten tuossa porukassa on tyyppejä kuten minä, vaikka "fiksu" ja hyväkäytöksinen olin, olin myös arka ja ujo ja kiusattiin niin pahasti että en osaa tänä päivänäkään opiskella ja musta tuli vaan rupunen duunari ilman minkäänsortin menestystä millään elämän osa-alueella (harrastukset, työ, parisuhde, ystävät, sosiaaliset taidot jne).

Vierailija
38/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, työkkäri laittoi työkokeiluun, mutta en tule hoitamaan omia eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison. Puoliso ainoa lapsi.

Eli jäävät muiden hoidettavaksi. Ei ole lakia mikä pakottaisi hoitamaan omia vanhempia.

Tulevaisuudessa hoidan vain itseni ja oman kotini.

Kilttiä ihmistä ei kannata suututtaa vaan tarjota samat edut kuin muille.

Tämä. Kilteille on niin helppoa (ja joidenkin milestä todella tyydyttävää) ilkeillä, mutta meilläkin on rajamme. Karma on meidän paras ystävämme.

Vierailija
39/46 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Minusta kasvatettiin empaattinen, kiltti ja hyvätapainen. Ja ihmiset käyttävät tätä hyväksi. Onneksi elämä, ja eräs ystävä on opettanut, etyä miten niitä.puolia pidetään.

Olen aivan samaa mieltä aloittajan ja sinun kanssa, ja minut on myös kasvatettu kiltiksi ja myös persoonallisuustyypiltäni olen kiltti ja tunnollinen. Lähemmäs 40 vuotta elämästäni ihmiset saivat esimerkiksi ilkeillä minulle. En saanut sanottua edes takaisin. Ajattelin aina, että kestän paremmin ilkeydet kuin se toinen, jos sanon yhtä ilkeästi takaisin. Annoin vallan muille ja estin myös heitä kasvamassa paremmiksi ihmisiksi. Tämän kaiken seurauksena aloin voida huonommin ja huonommin. Nykyisin puutun kaikkeen, jos koen, että minua tai läheisiäni kohdellaan väärin. Joskus toki kyse voi olla yksittäisissä tapauksissa väärinkäsityksistä ja silloin ne korjataan. Mutta olen erityisesti viimeisten vuosien aikana huomannut, miten pahoinvointi on lisääntynyt yhteiskunnassamme. Tämän myötä monet ihmiset ja tiettyjen ammattiryhmienkin edustajat ovat muuttuneet ilkeämmiksi varmaan väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi. Ajassamme on erittäin tärkeä pitää puolensa ja selvittää asiat, jotta jaksaa.

Tämä vois olla mun kirjoittama, niin samanlaiset kokemukset mullakin. Vasta reilusti +40-vuotiaana tajusin, että minäKIN olen ihminen.

Vierailija
40/46 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Omat rajat on pidettävä vaikka olisi miten kiltti.

Onko kiltti ja hyvätapainen synonyymejä? Mielestäni ei.

Kyllä ne perinteisesti ovat olleet juuri sitä. Hyvätapainen tottelee aina ja nielee kaiken. Ei pidä mitään ääntä itsestään.