Mikä ärsyttää FB-kirppareilla
Kertokaa pahimpia kokemuksianne facebookin kirppiksistä? Itse olen aika vähän tehnyt kauppoja facen kautta, mutta parin tuotteen myyntiä ja ostoa lukuunottamatta on saanut hermoja kiristellä. 5e tuotetta olisi pitänyt kuskata ympäri kaupunkia kun ostaja "unohtikin" että tapaaminen oli sovittu klo 17 yhden kaupan eteen. Ilmoituksessa sanoin että nouto kotoani tai omien menojen mukaan kulkeutuu keskustaan. Myin seuraavalle jonossa, koska muija alkoi vikistä että tuote pitäisi jättää hänen kotiovelle ja maksaisi sitten tililleni kunhan kotiutuu. Ystävällisesti sanoin myyväni seuraavalle jonottajalle, koska tavara vaihtuu vain käteiseen ja en halua tuhlata bensaa ylimääräisiä ajelemalla. Nainen veti palkokasvin nenäänsä ja laittoi tulikivenkatkuista viestiä takaisin. Yhdellä on lapsi muka sairastunut tunti ennen sovittuja kauppoja, myin seuraavalle.. Hupivarauksia on sattunut paljonkin. Tarjottelin ilmaiseksi jenkkisänkyä noudettavaksi kotoa, tuli ainakin neljä "av, jono, onnistuisiko tuonti?"-kysymystä ilmoitukseen. Ois varmaan pitänyt vielä itse maksaa siitä että olisin vienyt sängyn jollekin..
Mites muut, vieläkö jaksaa ylimääräisiä tavaroita kierrättää fb:ssa? Pahoittelen kappalejaon puuttumista, kännykällä aaveilen.
Kommentit (49)
Kuule, nosta[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:45"]OSTAJISSA ärsyttää
että kun myy täysin uusia vaatteita jiiden ovh esim 200e, pyynti 20e...silti vaaditaan sitä sun tätä mittaa ja lisäkuvia. Jos myyn 10% hinnalla niin en ala mittailemaan. Jos ei noin kelpaa niin annan jollekulle tutulle ilmaiseksi tai nakkaan roskiin.
[/quote]
Kuule. Nosta hiukan hintaa ja mittaa ne vaatteet. Jos matikkapääsi ei kestä plus-laskuja, maksa kaverille femma tai kymppi moisesta vaivasta. Vaatteiden mitat vaihtelee todella paljon ja ostaja ei voi tietää, missä vaate on kaavoitettu ja millaista kaavajärjestelmää siihen sovelletaan etc. Kirjainkokoluokituksille ei ole standardia.
t. muotisuunnittelija
PS. Jos myyt ovh 200e uusia vaatteita tuolla hinnalla, niin helvetissä ihmiset haluaa kuvia, koska feikki-hälykellot soi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:32"] Kerran myin festarilippuja FB:ssa, ja sain niin uskomattomia viestejä että meinasi mennä usko koko ihmiskuntaan. [/quote] Kerro mitä kävi? Millä ne halusivat lippunsa maksaa..... :D?
[/quote]
Aluksi kaikki ihan ok, myin lippuja (kahden päivän liput) samaan hintaan kun olin ne ostanutkin. Mutta sitten alkoi tulla tinkausviestijä, mitkä oli tämän tyylisiä: vittu myy ne mulle 20e ei niit kukaan haluu / tuun hakee liput 60e / mikset vastaa vitun horo? / paska keikka mut anna mulle mä voin mennä / voin ottaa sun liput jos annat persettä.
Siis ihan uskomatonta! Ja oma meno peruuntui viime tipassa, joten nuo toivottavasti oli perjantai-illan nousuhumalan aikaansaannoksia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:52"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:32"] Kerran myin festarilippuja FB:ssa, ja sain niin uskomattomia viestejä että meinasi mennä usko koko ihmiskuntaan. [/quote] Kerro mitä kävi? Millä ne halusivat lippunsa maksaa..... :D?
[/quote]
Aluksi kaikki ihan ok, myin lippuja (kahden päivän liput) samaan hintaan kun olin ne ostanutkin. Mutta sitten alkoi tulla tinkausviestijä, mitkä oli tämän tyylisiä: vittu myy ne mulle 20e ei niit kukaan haluu / tuun hakee liput 60e / mikset vastaa vitun horo? / paska keikka mut anna mulle mä voin mennä / voin ottaa sun liput jos annat persettä.
Siis ihan uskomatonta! Ja oma meno peruuntui viime tipassa, joten nuo toivottavasti oli perjantai-illan nousuhumalan aikaansaannoksia.
[/quote]
No huh huh! Minä kun pidin tätä "paska se tuottees olikin, se toinen jonottajahan sen varmaan ostaakin"-purkausta pahana.
Kiitti tarinoista, näitä lisää! Kun olen itse ollut ostajana, ei ole ollut mitään ongelmaa. Olen sanonut ajan milloin voisin tulla (kahden päivän sisällä maksimissaan), maksanut tasarahalla ja kiittänyt kaupoista. Ei puhettakaan että olisin alkanut jotain säätämään noutamisen kanssa. On toki ollut niitäkin fiksuja ostajia, jotka ovat tosiaan tulleet sovitusti hakemaan myytävän tuotteen eikä ole tarvinnut sählätä. Varmaan laittaisin kaiken UFF:lle tai roskiin ilman näitä kunnollisia ja tunnollisia ostajia, välillä kun tosissaan meinaa aivot nyrjähtää nettikirppareilla. T. Ap.
Myin joskus kirjoja hintaan 2€/kpl. Hyväkuntoisia kovakantisia kaikki, ei mitään ikivanhoja vaan uutta kirjallisuutta.
Joku laittaa ensin viestiä, että saako kuusi kirjaa kympillä, vastasin että kyllähän se sopii. Hiljeni moneksi tunniksi, sitten laittaa viestin "Voisin ottaa kans kirjat a, b, c ja d" vastasin että sopii, sovitaan hinnaksi noille kaikille vaikka sitten 15€.
Sitten ostaja oli hiljaa yli vuorokauden. Sen jälkeen tulee viesti "sähä lupasit noi mulle kympillä???!!!"
Sanoin että lupasin hänelle kuusi kirjaa kympillä, mutta koska lisäsi vielä neljä kirjaa, haluaisin niistä ainakin sen 5€.
Vastaukseksi sain ihmeellistä narinaa ja kitinää, että tulevat lapselle. Tiputin hintaa 12 euroon, mutta tuon alemmas en halunnut mennä ihan periaatesyistä.
Ostaja jatkoi valitusta ja narisi, että kaatuuko mun talous muka kahteen euroon jos myyn noi hänelle kympillä. :D
Sitten kun en taipunut, niin sanoi vaan " no ei sitte, saa noita kirjastostaki ihan ilmatteeks...."
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:45"]
OSTAJISSA ärsyttää
että kun myy täysin uusia vaatteita jiiden ovh esim 200e, pyynti 20e...silti vaaditaan sitä sun tätä mittaa ja lisäkuvia. Jos myyn 10% hinnalla niin en ala mittailemaan. Jos ei noin kelpaa niin annan jollekulle tutulle ilmaiseksi tai nakkaan roskiin.
[/quote]
En halua mitään ylimääräistä, vaan ostan tarpeeseen, ja todellakin haluan vaatteen mitat etukäteen, vaikka hinta olisi mikä. On fb-kirppareita, joissa mittojen antaminen on pakollistakin. Muutenkin on riski, että vaate ei istu, niin on sentään yksi riski vähemmän, kun mitat ovat oikeat. En halua ostaa mitään jatkomyyntiä varten. Ostan sitten sellaisilta, jotka haluavat myydä.
-Ihmiset jotka ilmoituksessa sanovat ostavansa tuotteen ja laittavansa yksityisviestiä > haluavatkin maksuaikaa kuukauden päähän. Kerran sinisilmäisenä menin antamaan kk maksuaikaa niin kappas vaan viesteihin ei enää vastata.
-Ovet paukkuen ryhmästä lähtijät jotka kokee tarpeelliseksi kirjoittaa lähtönsä syyt kirppiksen seinälle :D Yleensä syynä ''nillittävät yp:t''.
Itsellä on muutama tuote ollut sellaisessa myynnissä että saa hakea pois fazerin sinistä/kahvipakettia vastaan tms. Niin silti minä joudun kyselemään monta kertaa että koska se varaaja nyt tulee hakemaan. Nytkin piti parin tytön tulla tänään niin toinen lupasi maanantaina ilmoitella loppuviikosta, ei ole vielä kuulunut ja toinen sanoi tulevansa tänään iltapäivällä, ei ole näkynyt. Minä annan oikeastaan ilmaiseksi ja silti ei jakseta vastata edes viesteihin vaikka sitä varten odottelen kotona kun voisin tehdä muutakin.
Lisäksi se että johonkin tuotteeseen on av:ta ja monta jonossa, silti loppujen lopuksi kukaan varanneista ei halua tuotetta ja viikon selvittelyn jälkeen ollaan edelleen samassa tilanteessa. Nämä ihan urheilutarvike ja ns merkkivaate kirppareilla.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:06"]
• Myyjän luona ei onnistu vaatteiden sovittaminen ennen ostopäätöstä, ei polkupyörien koeajo, ei elektroniikkalaitteen toimivuuden testaaminen. Tuote pitäisi ostaa kuin sika säkissä eikä palautusoikeutta luonnollisestikaan ole. [/quote]
Facebookissa en ole mutta satojen Huuto.net kauppojen perusteella sanoisin että vain poikkeustapauksessa myyjä viitsii nähdä kaupanteon vaivan (varata tuotteen tietylle henkilölle, sopia tapaamisen ja odotella että mahdollinen ostaja saapuu paikalle) ilman varmuutta kaupan toteutumisesta, jos kyseessä on joku vaate tai vastaava. En minäkään päästäisi tuntemattomia meille kotiin ja mahdollisesti vielä ilman valvontaa johonkin huoneeseen (jotta voi rauhassa vaihtaa vaatteita).
Mua ärsyttää ne, jotka haluaa jatkuvasti ostaa jotain tietyn merkkisiä, kokoisia ja värisiä merkkivaatteita tai design sisustustuotteita "kirppishinnoin".
Jos haluaa pukeutua juuri tietyn värisiin freddyfarkkuihin ja käyttää juuri tietynlaista lv -laukkua, niin miksei mene kauppaan ostamaan niitä?
"Nouto"-sanaa ei ymmärretä. Oli kyseessä sitten sohvakalusto tai toppatakki niin kuljetus pitäisi järjestyä ostajan antamaan osoitteeseen - tosin ostaja ei välttämättä ole paikalla.
Ylläpito valittaa muka vanhentuneista ilmoituksista vaikkei ole. Ylläpito myös valittaa kun ei sääntöjä noudateta,mutta itse poikkeaa säännöistä.
Ärsyttää ostajat jotka eivät voi ajoissa sopia noudosta. Kun kysyy milloin heille sopisi nouto ei tule vastausta pitkään aikaan ja yhtä äkkiä ilmoittavat että tulevat "nyt". Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa ajoissa milloin on tulossa.
Ärsyttää myyjät jotka eivät ymmärrä kaupunkialuekirppisten ideaa, myyvät esim. herttoniemen kirppiksellä tavaraa jota pitää noutaa viikistä. Olisi myös kiva jos myyjät kertoisivat jos talossa ei ole hissiä ja myyvät esim. sohvan.
ei muuta valitettavaa mutta eräs myyjä ei millään voinut kertoa osoitettaan tuntemattomalle vaikka kotoa piti noutaa tuote
Itse lähinnä selailen FB-kirppareita, yhdet kaupat olen tehnyt. Ärsyttäviä asioita kuitenkin löytyy:
- Tavaran myyminen kalliilla - ja joku vielä ostaa! Esim. vielä tuotannossa olevat tavalliset muumimukit (ilman tarroja) 20e kpl, kun uusia saa kaupasta puolet halvemmalla
- Vanhojen riepujen myyminen olemattomaan hintaan (eikö voisi saman tien heittää UFFin laatikkoon). Melkein puhki kuluneet lumput vievät näkyvyyttä oikeasti järkeviltä tavaroilta. Sitä paitsi onko ilmoituksen tekeminen ja ostajan kanssa häseltäminen sen 50 sentin arvoista?
Nuo jutut eivät siis ole minulta pois, mutta ärsyttävät :D
• Pyydetystä hinnasta tarjotaan vain puolet. Yleensä siis tuotteesta ja hinnasta riippumatta ne samat ihmiset tarjoavat vain puolet pyydetystä. Jää epäilys, että pyrkivät ostamaan polkuhintaan ja myymään kalliimmalla itse eteenpäin.
• Tingitään, pyydetään kuljetusta, sovitaan kaupat täysin ostajan ehtojen mukaan ja ostaja kuitenkin peruu kaupat mitään kertomatta. On aivan saman tekevää miten 'ostajaa' lähestyt, mitään vastausta et saa tai
• Ostaja tekee useat oharit. Sovitaan noudosta uudestaan ja uudestaan ja vaikka ois ilmasesta tavarasta kyse, noutopaikka ostajan matkan varrella niin noutaja ei siltikään ikinä tule.
• Ostajalla kestää tolkuttoman kauan maksaa postin kautta lähetetty tuote. Ajattelin että lähetän viikon aikana tulleet tilaukset kaikki kerralla maksukuitteja vastaan, mutta yksi ei 'osannut' kuittia lähettää vaikka selkeäohjeisesti neuvoin printscreenin ja copypasten. No odotin vielä viikon, eikä rahoja näkynyt tilillä. Päätin kuitenkin lähettää tuotteen, kun tappioni olisi vain postimerkin verran eikä tuotteelle ollut muitakaan ostajia. Maksu tuli sitten reilun kuukauden päästä tuotteen lähettämisestä, ilman luvattua 'korkoa'. Yllätti kyllä sikäli positiivisesti että edes maksoi :D.
• Myyjä ei pysty lähettämään lisäkuvia, antamaan tuotteesta mittoja, ei kerro osotettaan, eikä ilmeisestikään olekaan myymässä tuotettaan..?
• Myyjän luona ei onnistu vaatteiden sovittaminen ennen ostopäätöstä, ei polkupyörien koeajo, ei elektroniikkalaitteen toimivuuden testaaminen. Tuote pitäisi ostaa kuin sika säkissä eikä palautusoikeutta luonnollisestikaan ole.
• Myyjä perustelee tuotteen korkeaa pyyntihintaa vuosia sitten olleella ovh:lla. Esimerkiksi jos lähtisin myymään kajarini, jotka ostin vajaa 10v sitten mutta joita edelleen samalla hinnalla myydään kaupoissa, niin en todellakaan voi olettaa saavani vanhasta tuotteesta lähes uuden hintaa tai edes puolia siitä :D. Eri juttu, jos kajarit olisivat viikon vanhat ja kuitti tallessa. Kyllä se arvo laskee iän myötä, oli sitä tuotetta käytetty sitten paljon tai vähän.
Noi nyt ekana tuli mieleen.
Ylihinta, jatkuva tinkaaminen aivan kaikesta ja se ettei ymmärretä mitä sana "nouto" tarkoittaa.
Eniten ihmetyttää se, miten kiireisiä ostajat ovat, eli ei ole aikaa tulla tekemään kauppoja. Varsinkin kun kyse on kaupunginosakirppiksestä, jossa kävellenkin aikaa kuluisi max. vartti. Kovasti siis halutaan ostaa, mutta kun on lasten harrastukset, lasten synttärit, lomapäivä, siivouspäivä, kauppapäivä yms. niin ei vaan päästä hakemaan tavaraa. Erityisesti ihmetyttää se, että jos on joka tapauksessa kuskaamassa lasta harrastuksiin tai käymässä ruokakaupassa, niin eikö siinä voi samalla koukata pari korttelia hakemaan kirppistavaraa!?
Noh, melkein aina nämä kiireisetkin ostajat pääsevät lopulta kaupantekoon minun luo, mutta välillä kiristää hermoja säilytellä jos jonkinlaista nyssäkkää nurkissa ostajaa odottamassa... Silloin aina päätän lopettaa kirppistelyn ja kuskata kaiken suoraan UFFin laatikkoon...
Turha varailu. Ja kotona kyttääminen, kun sovituista noutoajoista ei voi pitää kiinni. Muuten ei juuri ärsytä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:32"]
Kerran myin festarilippuja FB:ssa, ja sain niin uskomattomia viestejä että meinasi mennä usko koko ihmiskuntaan.
[/quote]
Kerro mitä kävi? Millä ne halusivat lippunsa maksaa..... :D?