Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surmalentäjän kotoa löytyi mielialalääkeresepti

Vierailija
27.03.2015 |

Perämies salasi sairautensa - lääkitys oli päällä

Perjantai 27.3.2015 klo 13.43 (päivitetty klo 13.49)

Saksan syyttäjänviraston mukaan Germanwingsin koneen turman aiheuttanut perämies oli salannut sairauden työnantajaltaan.

Germanwings-yhtiön perämies Andreas Lubitz harrasti juoksemista. (CNN)

LUE MYÖS

Naapurit AFP:lle: Lubitzilla oli tyttöystävä - kävivät usein lenkillä yhdessä

Daily Mail: Andreas Lubitzin asunnosta löydettiin "jotain merkittävää" - IL-TV

Bild: Kapteeni yritti murtaa oven kirveellä

The Times: Lufthansa tiesi Lubitzin masennuksesta

Onnettomuustutkija: Toisen mustan laatikon löytäminen tärkeintä

Syyttäjän mukaan mitään itsemurhaviestiä Andreas Lubitzilta ei ole löytynyt. Mitään merkkejä poliittisesta tai uskonnollisesta motiivista ei ole löytynyt.

Saksalaislehdet Bild ja Spiegel raportoivat aiemmin tänään, että Lubitz söi mielenterveyslääkkeitä. Syyttäjä vahvistaa tiedon. Asia on käynyt ilmi miehen kotoa löydetyistä dokumenteista. Materiaalin tarkempi arviointi vienee joitakin päiviä.

Lisää aiheesta hetken kuluttua.

JAAKKO ISONIEMI
jaakko.isoniemi@ilmedia.fi

T
Klikkaa T, jos artikkeli on mielestäsi tärkeä ?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Varmaan samoja tabuja kuin kaikki kouluampujatkin on napostelleet. 

Vierailija
42/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:56"]

[/quote]

Meinasin tulla sanomaan samaa. Mutta näiden lääkkeiden puolustelijat tietenkin muistavat sanoa että ne mt-ongelmathan sieltä puskivat lävitse lääkityksestä huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä "paljastusta" jo odottelinkin, yllättävän kauan siinä meni. Kun ne koulusurmaajat ja se norjalainenkin jne...

Kun ei se resepti eikä pelkkä lääkitys ketään paranna tai tappajaksi tee. Se kertoo, että ihmisellä on ollut yhteys terveydenhuoltoon ja siellä on huomioitu ko. henkilön henkinen terveydentila. Sillä on merkitystä, onko jatkohoitoa ollut tarjolla ja etenkin sillä onko tarjottu hoito otettu vastaan ja suunnitelmaa seurattu.

Vastuullista on hoitaa itseään ja seurata tehtyä hoitosuunnitelmaa. Olla avoin suhteessaan terveydenhuoltoon ja pitää vastuussa olevat lääkärit ja hoitajat ajan tasalla tilanteen etenemisessä. Aina ei ensimmäinen lääke sovi, eikä toinenkaan ja joskus henkilökemiat ei pelaa. Jos ei ole työkykyinen, pitää jäädä sairauslomalle ja parantaa pää ennenkuin lähtee puolikuntoisena töihin.

Vierailija
44/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Itse kokeilin aikoinaan masennukseen lääkettä, ja paroxetin niminen lääke teki kummallisen sivuvaikutukssen: vaikka koskaan minulla ei ollut ollut itsetuho- tai väkivaltaisia ajatuksia itse masennuksen takia, lääkkeen aloitettuani mielessäni alkoi pyöriä fantasiat aseista ja ampumisesta ja omasta kuolemasta. Lääke teki myös maailmasta jotenkin täysin epätodellisen oloisen, niin että kun itsemurhaa miettiessäni mietin esim. vanhempiani ja heidän suruaan, asia tuntui kaukaiselta ja epätodelliselta. Mitä niillä väliä, kun koko maailma ja elämä oli pelkkää unta? 

Vanhempani huomasivat että olin mennyt ihan oudoksi ja poissaolevaksi ja pyysivät lopettamaan lääkkeen syönnin. Pelästyin itsekin vieraantuneisuuttani ja niitä asemielikuvia, ja lopetin ajoissa.

Vierailija
45/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmetytä. Kyllä psyykenlääkkeet voivat aiheuttaa impulsiivisuutta rauhallisemmallekin ihmiselle. Kokemusta on! Huumeita ne ovat siinä missä laittomat huumeet ja alkoholi. Ne vain toimivat eri tavalla.

Vierailija
46/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:12"]

[/quote]

Itse kokeilin aikoinaan masennukseen lääkettä, ja paroxetin niminen lääke teki kummallisen sivuvaikutukssen: vaikka koskaan minulla ei ollut ollut itsetuho- tai väkivaltaisia ajatuksia itse masennuksen takia, lääkkeen aloitettuani mielessäni alkoi pyöriä fantasiat aseista ja ampumisesta ja omasta kuolemasta. Lääke teki myös maailmasta jotenkin täysin epätodellisen oloisen, niin että kun itsemurhaa miettiessäni mietin esim. vanhempiani ja heidän suruaan, asia tuntui kaukaiselta ja epätodelliselta. Mitä niillä väliä, kun koko maailma ja elämä oli pelkkää unta? 

Vanhempani huomasivat että olin mennyt ihan oudoksi ja poissaolevaksi ja pyysivät lopettamaan lääkkeen syönnin. Pelästyin itsekin vieraantuneisuuttani ja niitä asemielikuvia, ja lopetin ajoissa.

[/quote]

Olitko silloin kovin nuori? SSRI-lääkkeissä on varoitus siitä ettei niitä tulisi käyttää nuorilla juuri tuon takia, että ne lisäävät itsemurha-alttiutta.

Vierailija
47/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"]

Ei ihmetytä. Kyllä psyykenlääkkeet voivat aiheuttaa impulsiivisuutta rauhallisemmallekin ihmiselle. Kokemusta on! Huumeita ne ovat siinä missä laittomat huumeet ja alkoholi. Ne vain toimivat eri tavalla.

[/quote]

Blaah. No ei ole huumeita. 

Vierailija
48/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja has, taas jonkun lentäjän mieliala lääkitys tehdään pahemmaksi, kuin esimerkisi migreenilääkitys, sydänvaiva pilleri, asmalääkitys.

Pysykää tolkuissanne omahoito tohtorit.

Vierailija
49/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ties mitä tämänkin takaa paljastuu. Minua ärsyttää, että lentoyhtiö ei ole edes sitä suostunut paljastamaan tarkalleen, miksi keskeytti opintonsa. Nämä ruokkivat vain spekulaatioita. Nythän on jo esitetty, että mies olisi kääntynyt muslimiksi. Joopa joo. Pikkukaupungissa äidin ja isän kanssa asuva lentohullu ei käänny muslimiksi. Aivan varmasti höyrähtänyt jo hyvän aikaa sitten ja lentoyhtiö yrittää peitellä sitä, etteivät seuraa henkilökuntansa terveydentilaa. Kohta poliisi paljastaa jonkin sortin manifestin, joka löytyy miehen tietokoneelta ja jossa hän kohkaa kuten Auvinen.

Vierailija
50/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:12"]

[/quote]

[/quote]

Olitko silloin kovin nuori? SSRI-lääkkeissä on varoitus siitä ettei niitä tulisi käyttää nuorilla juuri tuon takia, että ne lisäävät itsemurha-alttiutta.

[/quote]

Joo, olin nuori opiskelija ja masentunut ilmeisimmin yksin toiselle paikkakunnalle muuton takia, kun tuntui niin kauhean yksinäiseltä ja lohduttomalta perheen kanssa asumaan tottuneelle, jolta kaikki kaveritkin jäi kotipaikkakunnalle. Myöhemmin olen tuosta tosiaan lukenut että nuorille lisää itsemurhariskiä, ja lisäksi että 1 käyttökuukauden aikana voi lisätä sitä muillekin, mutta sitten pitäisi mennä vaikutuksen ohi. 

Mutta nämä on aina vaikeita asioita siitä, että lääkärit ja lääkkeiden puolustajat voivat aina vetää esiin sen kortin, että se oli se perussairaus, se masennus, joka aiheutti itsemurha-ajatukset, eikä lääke. Olen lukenut itsemurhien yleistymistä uuden lääkkeen aloituksen yhteydesä perustellun sillä, että masentunut olisi ennenkin kyllä halunnut tehdä itsemurhan mutta ei jaksanut. Lääke sitten paransi niin paljon toimintakykyä että pystyi toteuttamaan aikeensa. Voi varmaan noin joskus ollakin. Itsestäni kyllä tiedän ettei minulla ollut itsemurha-ajatuksia, vaan päinvastoin kuolemisen pelkkoa, ennen lääkettä, eikä sen lopoettamisen jälkeen.

Vierailija
51/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:19"]

Ja has, taas jonkun lentäjän mieliala lääkitys tehdään pahemmaksi, kuin esimerkisi migreenilääkitys, sydänvaiva pilleri, asmalääkitys.

Pysykää tolkuissanne omahoito tohtorit.

[/quote]

Ikävää, että mielialalääkkeillä on huono maine, mutta tuon tason riskiammatissa lääkkeiden syönti ei käy (kuten ei sairastuminenkaan) ja salaaminen työnantajalta todella väärin.

Vierailija
52/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Abilify-lääkettä psykoosin jälkeen viisi vuotta, ei mitään sivuvaikutuksia, voin hyvin. Mielestäni mitä tahansa psyykenlääkettä syövä/mt-ongelmista kärsinyt ei voi toimia lentäjänä. On myös paljon "turvallisempia" ammatteja, missä ei voi aiheuttaa vaaraa muille.

Vierailija
53/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:24"]

Olen syönyt Abilify-lääkettä psykoosin jälkeen viisi vuotta, ei mitään sivuvaikutuksia, voin hyvin. Mielestäni mitä tahansa psyykenlääkettä syövä/mt-ongelmista kärsinyt ei voi toimia lentäjänä. On myös paljon "turvallisempia" ammatteja, missä ei voi aiheuttaa vaaraa muille.

[/quote]

Niinpä. Perämies on saattanut hetken mielijohteesta tehdä tuon karmean teon. Ns. tilaisuus teki varkaan.

Vierailija
54/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"]Ei ihmetytä. Kyllä psyykenlääkkeet voivat aiheuttaa impulsiivisuutta rauhallisemmallekin ihmiselle. Kokemusta on! Huumeita ne ovat siinä missä laittomat huumeet ja alkoholi. Ne vain toimivat eri tavalla.
[/quote]

Olet oikeassa muuten, paitsi että lääkkeet toimivat kuten päihteet. Käyttäjä jää koukkuun, aine vaikuttas keskushermostoon ja ei paranna oloa pitkässä juoksussa. Jos lääketehtailu ei olisi niin iso bisnes, olisi uskallettu todeta jo aikoja sitten että suurin osa mielialalääkityksistä on turhia ja mt-diagnoosit purkautuisivat jos henkilö lopettaisi päihteiden käytön (huumeet, alkoholi, lääkkeet).

Vierailija
56/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"]Ei ihmetytä. Kyllä psyykenlääkkeet voivat aiheuttaa impulsiivisuutta rauhallisemmallekin ihmiselle. Kokemusta on! Huumeita ne ovat siinä missä laittomat huumeet ja alkoholi. Ne vain toimivat eri tavalla. [/quote] Olet oikeassa muuten, paitsi että lääkkeet toimivat kuten päihteet. Käyttäjä jää koukkuun, aine vaikuttas keskushermostoon ja ei paranna oloa pitkässä juoksussa. Jos lääketehtailu ei olisi niin iso bisnes, olisi uskallettu todeta jo aikoja sitten että suurin osa mielialalääkityksistä on turhia ja mt-diagnoosit purkautuisivat jos henkilö lopettaisi päihteiden käytön (huumeet, alkoholi, lääkkeet).

[/quote]

Omituinen yleistys. Kyseinen lentäjä ei ollut tiettävästi päihteiden käyttäjä, vaan mt-ongelmainen. Kun on yksin ongelmien kanssa, voi mieli olla tosi musta ja silloin teotkin voivat olla tosi pahoja, kuten esim. kouluampumisissa.

Vierailija
57/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"]Ei ihmetytä. Kyllä psyykenlääkkeet voivat aiheuttaa impulsiivisuutta rauhallisemmallekin ihmiselle. Kokemusta on! Huumeita ne ovat siinä missä laittomat huumeet ja alkoholi. Ne vain toimivat eri tavalla. [/quote] Olet oikeassa muuten, paitsi että lääkkeet toimivat kuten päihteet. Käyttäjä jää koukkuun, aine vaikuttas keskushermostoon ja ei paranna oloa pitkässä juoksussa. Jos lääketehtailu ei olisi niin iso bisnes, olisi uskallettu todeta jo aikoja sitten että suurin osa mielialalääkityksistä on turhia ja mt-diagnoosit purkautuisivat jos henkilö lopettaisi päihteiden käytön (huumeet, alkoholi, lääkkeet).

[/quote]

SSRI-lääkkeet eivät kylläkään koukuta. Lopetusoireet ovat eri asia. Ihmiset sekoittavat jatkuvasti rauhoittavat ja masennuslääkkeet, jotka ovat ihan erilaisia lääkkeitä. Nytkin varmaan puolet av-mammoista luulee, että se lentäjä lensi jossain lääketokkurassa. On hyvin mahdollista että vaikka masennuslääkitys oli, hän ei sitä käyttänyt, jos ei muutenkaan ollut hoitomyönteinen. Asia ei varmaan selviä koskaan, jos lentäjästä ei ole enää mitään jäljellä. 

Vierailija
58/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suututtaa masennuksesta kärsineenä lukea näitä keskusteluja. Jossain toisessa ketjussa haluttiin kaikilta masentuneilta kieltää ns. vaativat tehtävät, ei olla muka mieleltämme tarpeeksi vakaita. Koittakaa ymmärtää, ettei pelkkä masennus saa aikaan sitä että ihminen käyttäytyy noin järjettömästi. Kyllä siinä täytyy olla jotain muutakin taustalla. Olen itse sairaanhoitaja ja paloin loppuun vaativassa 3-vuorotyössä, sain burn outin ja masennuin. Silti ei ikinä tullut mieleenkään hoitaa potilaitten asioita toisella kädellä saati, että olisin jotain halunnu vahingoittaa. Työni hoidin aina kunnialla, vaikka loppuvaiheessa olin jo todella väsynyt. Ja aion jatkossakin hakeutua vaativiin tehtäviin, en hoitoalalle, mutta muualle.

T:N25

Vierailija
59/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oikeastaan sitä mieltä että myös hoitotahot ovat syypäitä mt-ongelmaisten oireiluun. Kyllähän siinä mieli turtuu ihmisiin ja turvallisuuteen jos on tekemisissä jatkuvasti ongelmiensa kanssa eri ihmisten kanssa eikä kukaan osaa auttaa. Tai sitten nämä itsekin ovat turtuneita työhönsä ja vaikeisiin ihmisiin. Käytännössä vaikeita ihmisiä yrittää hoitaa joukko terapeutteja, jotka itsekin ovat uupuneita. Mt-potilaat ovat kuin avuttomia lapsia, jotka etsivät vanhempiensa katsetta ja nämä hoitajat ovat liian väsyneitä ja poissaolevia aidosti reagoidakseen ongelmiin. Lääkkeet ovat kuin tutti, jolla saadaan potilas hiljaiseksi.

Vierailija
60/60 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:36"]

[/quote]

SSRI-lääkkeet eivät kylläkään koukuta. Lopetusoireet ovat eri asia. Ihmiset sekoittavat jatkuvasti rauhoittavat ja masennuslääkkeet, jotka ovat ihan erilaisia lääkkeitä. Nytkin varmaan puolet av-mammoista luulee, että se lentäjä lensi jossain lääketokkurassa. On hyvin mahdollista että vaikka masennuslääkitys oli, hän ei sitä käyttänyt, jos ei muutenkaan ollut hoitomyönteinen. Asia ei varmaan selviä koskaan, jos lentäjästä ei ole enää mitään jäljellä. 

[/quote]

SSRI-lääkkeet ei koukuta, tämä on muuten melkoienn valhe jota lääkärit levittää, jotta saisivat ihmiset uskaltamaan aloittaa hoidon. Itsekin olen kerran mennyt tähän harhaan ja aloittanut lääkkeen vaikkei se ollut välttämätön.

En oikein ymmärrä tuota "ei lopetusoire ole sama asia kuin päihteen vieroitusoire" asiaa, koska minusta asia on ihan sama. Narkkari tarvii uuden annoksen ainettaan, koska tulee ihan helvetin paha olo illan. Sama on sellaisella joka haluaisi lopettaa mielialalääkkeen. Itselläni taistelu irti lääkkeestä oli todella tuskainen ja vaikea, ja lääkäri -sama joka aloittaessani väitti ettei ne koukuta ja niitä voi vain kokeilla- totesi että todennäköisesti minun sitten pitää syödä niitä loppuikä, ei ole kuulemma epätavallista. Mutta eihän se missään nimessä johtunut siitä että aivokemiani olisi tullut riippuvaiseksi lääkkeestä vaan ihan vaan se masennus sieltä esiin pyrki kun vähensin lääkeannosta... Tarvitsin bentsoja ja viinaa päästäkseni irti SSRI-lääkkeestä, ja muutaman kk päästä eroon pääsystä alkoi taas elämä hymyillä. Ei siis ollutkaan syy pahaan oloon masennus vaan lääkkeen vieroitusoireet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kahdeksan