Surmalentäjän kotoa löytyi mielialalääkeresepti
Perämies salasi sairautensa - lääkitys oli päällä
Perjantai 27.3.2015 klo 13.43 (päivitetty klo 13.49)
Saksan syyttäjänviraston mukaan Germanwingsin koneen turman aiheuttanut perämies oli salannut sairauden työnantajaltaan.
Germanwings-yhtiön perämies Andreas Lubitz harrasti juoksemista. (CNN)
LUE MYÖS
Naapurit AFP:lle: Lubitzilla oli tyttöystävä - kävivät usein lenkillä yhdessä
Daily Mail: Andreas Lubitzin asunnosta löydettiin "jotain merkittävää" - IL-TV
Bild: Kapteeni yritti murtaa oven kirveellä
The Times: Lufthansa tiesi Lubitzin masennuksesta
Onnettomuustutkija: Toisen mustan laatikon löytäminen tärkeintä
Syyttäjän mukaan mitään itsemurhaviestiä Andreas Lubitzilta ei ole löytynyt. Mitään merkkejä poliittisesta tai uskonnollisesta motiivista ei ole löytynyt.
Saksalaislehdet Bild ja Spiegel raportoivat aiemmin tänään, että Lubitz söi mielenterveyslääkkeitä. Syyttäjä vahvistaa tiedon. Asia on käynyt ilmi miehen kotoa löydetyistä dokumenteista. Materiaalin tarkempi arviointi vienee joitakin päiviä.
Lisää aiheesta hetken kuluttua.
JAAKKO ISONIEMI
jaakko.isoniemi@ilmedia.fi
T
Klikkaa T, jos artikkeli on mielestäsi tärkeä ?
Kommentit (60)
26, tietenkin mt-ongelmat voi salata. Miten ne nyt päällepäin näkyisivät?
Suurin osa mt-ongelmaisista on aivan jotakin muuta kuin ne kadulla yksikseen höpöttävät, enkeleitä näkevät profeetat.
Pitkäaikainen masennus laskee ihmisestä riippuen kognitiivisia kykyjä, mutta huomaako sitä kukaan?
Muutenhan voi näytellä, että kaikki on hyvin.
Jos vuotuiset testit kestävät useampia päiviä ja ovat kuormittavia, silloin ongelmat voivat tulla ilmi. Kunhan testattavia valvotaan hyvin.
Tavalliset psykologin testit, niistä minäkin mt-ongelmaisena olen mennyt läpi hienoin tuloksin...
Minusta tiedottamisen pitäisi pelata kaikkien lääkäriasemien ja työpaikkalääkärin välillä niin, että salakäynnit eivät onnistu. Toivottavasti lakia rukataan, vaikkei ole kyllä puhetta siitä kuulunut.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:29"]
Ssri lääkitys tekee ihmisestä tunteettoman zombin ja vie siis kaikki tunteet, myös ne hyvät.Elämästä tulee harmaata ja latistunutta loppujen lopuksi juuri ssri lääkityksellä. Lisäksi seksihalut ja orgasmin saantikyky katoavat kokonaan eivätkä välttämättä palaudu ennalleen vaikka lääkkeen lopettaisi. Minä en ollut ollenkaan enää oma itseni ssri lääkityksellä enkä ihmettele jos kouluampujat ovat näitä syöneet. Helppo vahingoittaa muita kun ei tunne mitään.
[/quote]
Mitä ihmettä selität? Sinulla on ilmeisesti ollut täysin väärä diagnoosi ja väärä lääkitys. Kuvailet masennuksen oireita. Jotka minulla sekä monella sukulaisellani juuri lähtivät ssri-lääkityksellä. Minulla juuri tunteet palasivat lääkityksellä ja kykenin elämään normaalia elämää.
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015032719431852_ul.shtml
Lufthansalle tulee siis ainakin yli 20 miljoonan euron lasku jo pelkästään matkustajiensa omaisten korvauksista... Sen lisäksi jos tekevät vielä kanteen huonosti valvotusta työsuorituksesta sekä tietenkin aika isot tappiot perutuista lennoista ja muut turmasta aiheutuneet kulut... Saa nähä kuinka moni tuolta menettää työpaikkansa, kun oli se Lufthansan lentäjien lakkokin viime viikolla.
Kauaskantoiset vaikutuksen yhden ihmisen itsemurhalla... Vei sitten mukanaan 149 muutakin ja mahdollisesti vie lisäksi osalta työpaikan alta.
Se että kotoa löytyy reseptejä mielialalääkkeisiin ei tarkoita sitä, että kyseinen henkilö olisi syönyt niitä. Ehkä olisikin kannattanut, eikä repiä reseptejään ja sairaslomatodistuksiaan?
Suomen Lääkärilehdessä luki, että sen jälkeen kun SSRI-lääkkeiden myyntipakkauksiin tuli varoitus kasvaneesta itsemurhariskistä niin itsemurhat ja itsetuhoisuudet lisääntyivät.
Mulla lievä mielialalääke ollut 11v. ja eiköhän tässä nyt puhuta vakavammasta kuin pelkästä masennuksesta. Ennemminkin joku mielisairaus jos on psykiatrisessa hoidossakin ollut.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:43"]
Suututtaa masennuksesta kärsineenä lukea näitä keskusteluja. Jossain toisessa ketjussa haluttiin kaikilta masentuneilta kieltää ns. vaativat tehtävät, ei olla muka mieleltämme tarpeeksi vakaita. Koittakaa ymmärtää, ettei pelkkä masennus saa aikaan sitä että ihminen käyttäytyy noin järjettömästi. Kyllä siinä täytyy olla jotain muutakin taustalla. Olen itse sairaanhoitaja ja paloin loppuun vaativassa 3-vuorotyössä, sain burn outin ja masennuin. Silti ei ikinä tullut mieleenkään hoitaa potilaitten asioita toisella kädellä saati, että olisin jotain halunnu vahingoittaa. Työni hoidin aina kunnialla, vaikka loppuvaiheessa olin jo todella väsynyt. Ja aion jatkossakin hakeutua vaativiin tehtäviin, en hoitoalalle, mutta muualle. T:N25
[/quote]
Mullakin on masennus ja ahdistus ja olen sairaanhoitaja. Mua taas vaativa työ "hoitaa". Ei ehdi ajatella omia murheitaan kun keskittyy huolehtimaan potilaista. Olen valehtelematta hyvä hoitaja, olen pelastanut monta potilasta urani aikana eikä tasan ole mielialalääkkeistä ollut työssäni haittaa, päinvastoin. Ne tasasivat ahdistusta ja helpottivat oloa suuresti, niin että nukuin hyvin ja olo oli suht normaali. Nyt niitä en enää tarvitsekaan.
On typerää tehdä pikaisia johtopäätöksiä tästä lentäjän mielenterveydestä. Emme tiedä diagnoosia emmekä sitä, oliko diagnoosi oikea tai oliko sen tekeminen kesken, emme tiedä mitä lääkkeitä oli määrätty, mitä muuta hoitoa, oliko hän lääkkeitä koskaan käyttänytkään. Masennus sinänsä ei välttämättä vaikuta työkykyyn. Se että tappaa 150 ihmistä viittaa psykoottistasoiseen tilanteeseen.
Suututtaa masennuksesta kärsineenä lukea näitä keskusteluja. Jossain toisessa ketjussa haluttiin kaikilta masentuneilta kieltää ns. vaativat tehtävät, ei olla muka mieleltämme tarpeeksi vakaita. Koittakaa ymmärtää, ettei pelkkä masennus saa aikaan sitä että ihminen käyttäytyy noin järjettömästi. Kyllä siinä täytyy olla jotain muutakin taustalla. Olen itse sairaanhoitaja ja paloin loppuun vaativassa 3-vuorotyössä, sain burn outin ja masennuin. Silti ei ikinä tullut mieleenkään hoitaa potilaitten asioita toisella kädellä saati, että olisin jotain halunnu vahingoittaa. Työni hoidin aina kunnialla, vaikka loppuvaiheessa olin jo todella väsynyt. Ja aion jatkossakin hakeutua vaativiin tehtäviin, en hoitoalalle, mutta muualle. T:N25
[/quote]
Itsellläni vähän toisenlainen omakohtainen kokemus. Kyllä minua näin jälkeenpäin pelottaa ajatus, millainen olen työssäni suuhygienistinä ollut kun olin masennukseni pahemmassa vaiiheessa ja söin masennuslääkkeitä ja rauhoittavia, ja jossain vaiheessa jopa neuroleptejä. Varsinkin tuon neuroleptilääkityksen aikana olin ihan tokkurassa, poissaoleva, motoriset kyvyt oli surkeat. Pyysin lääkäriltä sairaslomaakin perusteella että tuntuu että olen vaaraksi ja haitaksi potilailleni nykyiselläni. En sitä saanut, koska vaikutin toimintakykyiseltä ja masentuneelle on hyväksi pysyä työelämässä eikä jäädä kotiin makaamaan.Välillä näin jopa unimielikuvia todellisuuden "päällä", ja siinä on hieno sitten tehdä työtään jos asiakkaan kasvot välillä muuntautuu hiirviödemoniksi tai niillä ryömii skorpioneja...
[/quote]
Siis sä toimit vielä SAIRAANHOITAJANA? Jumankauta, pitää vähän katella ensi kerralla sairaalassa minkäoloista "auttajaa" siellä on töissä!
Miten voi salata sairautensa jos on lentäjä. lentäjillä piti olla maailman tiukimmat terveystestit. Onko niin, että mielenterveysongelmat voi salata kaikkein tarkimmissakin tutkimuksissa. Mulla meni luottamus lentohenkilökuntaan.
Lisäksi olen aivan normaali ihminen. Herkkä ja kellekkään en pahaa tekisi. Viimeiseen asti taistelisin hengestäni, sekä,lapsieni puolesta. Lääkkeiden lopetus on vain niin vaikeaa ja mulla todella lievä lääkitys. 22
Mulla ollut psykoosi 5 vuotta sitten, sen jälkeen lääkityksellä, voinut hyvin. Muistan kun olin psykiatrisessa sairaalassa, että aika isolla osalla potilaista oli hoitovastaisuutta/lääkevastaisuutta, eivätkä he pystyneet olemaan avoimia ja rehellisiä hoitajille/lääkäreille. Sen seurauksena sattuu tällaista, kun luullaan että pärjätään, mutta ei sitten kuitenkaan...Itse olin aina rehellinen tuntemuksistani ja sain hyvää hoitoa ja selvisin.
Missä on Mitä Vittua -linkkaajat???
Asunnosta löytyi myös useita revittyjä sairaslomalappusia. Ilmeisesti tää kaveri on siis käynyt hakemassa lääkkeitä mielenterveysongelmiinsa mutta ei ole käyttänyt sairaslomia ollenkaan.
Ei siis halunnut missään nimessä paljastua työnantajalleen tai työkavereilleen ettei vaan lapsuuden pakkomielteinen haave lentämisestä olisi vaarantunut... Arvasi varmaan ajan käyvän vähiin kun kesäkuinen lentoluvan uusiminen lähestyi uhkaavasti. Eihän hänen lupaansa olisi enää uusittu.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"] [/quote]
[/quote]
SSRI-lääkkeet eivät kylläkään koukuta. Lopetusoireet ovat eri asia.
[/quote]
Toinen lause kumosi komeasti ensimmäisen.
Lopetusoireet ovat juuri niitä riippuvuusoireita.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:24"]
Olen syönyt Abilify-lääkettä psykoosin jälkeen viisi vuotta, ei mitään sivuvaikutuksia, voin hyvin. Mielestäni mitä tahansa psyykenlääkettä syövä/mt-ongelmista kärsinyt ei voi toimia lentäjänä. On myös paljon "turvallisempia" ammatteja, missä ei voi aiheuttaa vaaraa muille.
[/quote]
Mutta kun tämä "tomaatti-Andy" halusi tulla lentäjäksi.
Ja tämä halu oli pikemminkin pakkomielle. Siitä oli tullut hänen elämänsä tärkein asia. Ehkä jopa AINOA asia nyt kun kihlattukin oli jättänyt. Eihän tuollainen ihminen pysty myöntämään, ettei kykene toimimaan lempiammatissaan. Noinkohan lääkäritkään tiesivät, ettei mies käytä sairaslomiaan kun sitä ja lääkkeitä hänelle kerta toisena jälkeen kirjoittivat.
Ssri lääkitys tekee ihmisestä tunteettoman zombin ja vie siis kaikki tunteet, myös ne hyvät.Elämästä tulee harmaata ja latistunutta loppujen lopuksi juuri ssri lääkityksellä. Lisäksi seksihalut ja orgasmin saantikyky katoavat kokonaan eivätkä välttämättä palaudu ennalleen vaikka lääkkeen lopettaisi. Minä en ollut ollenkaan enää oma itseni ssri lääkityksellä enkä ihmettele jos kouluampujat ovat näitä syöneet. Helppo vahingoittaa muita kun ei tunne mitään.
Mä luulen, et srri-lääkkeet voi toimia sillä tavalla väkivaltateon laukasijana, että on väärä diagnoosi, nimittäin ssri-lääkkeet voi aiheuttaa maniaa (Tietääkseni, vaan joillain esim. kakssuuntasilla), ja mania taas voi tehä ihmisestä väkivaltasen. Itsellä ssri-lääkkeet aiheutti just sellasia ihmeellisiä ajatuksia, että menen kauppaan ja tapan kaikki. Muutenkin musta tuli ihan raivohullu, heittelin esineitä yms. En enää ssri-lääkkeitä uskalla syödä. Onneks masennukseen on muitakin lääkkeitä kuin ssri.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:47"]Kyllä mielialalääkkeet vaikuttaa ihmiseen ja aivan liikaa niitä popsitaankin, ainakin suomalaiset on niin sairasta kansaa, en tiedä miten kävisi jos psyykenlääkkeet unohdettaisiin. Mutta paljon on töitä mihin ei mielenterveyspotilaita saa päästää, juuri lentäjät ja muut kuljettajat, lääkärit ja hoitajat yms. Vai haluaisitko sinä olla mieleltään sairaan lääkärin leikattavana tai istua sekopää bussikuskin kyydissä, minä en. Onneksi meistä suurin osa on vielä ns terveitä joilla ei ole mielen sairauksia eikä pystyttäisi tuollaisiin tekoihin, liian moni pystyy onhan se meilläkin nähty. [/quote] Ei psyykkiset ongelmat estä lääkärinä toimimista, ellei nyt aivan sekaisin ole. Lääkäreissä on paljon masennuksesta kärsiviä, ja muuten poikkeuksellisen korkeat itsemurhaluvut myös.
[/quote] herää kysymys että olisiko pitä'nyt valita joku muu ammatti kun lääkäri.
[/quote]
Niin, voi olla. Mutta en kuitenkaan lähtisi vertaamaan lääkärin ja matkustajakonelentäjän töitä keskenään. Lääkärin työ on todella vastuullista, mutta ei siinä sentään ole mahdollista muutamalla napinpainalluksella joukkomurhata satoja ihmisiä.