Miten vatsataudissa tarkalleen ottaen haetaan saikkutodistus?
Kertokaas vinkkejä. Todistus on oltava, omalla ilmotuksella ei voi olla pois. Miten sitä todistusta pääsee hakemaan, siis fyysisesti, ettei ole ihan oksennuksessa ja ripulissa kun pääsee perille? Ja eikö ole oikeasti tosi edesvastuutonta, että odotustilassa on ihmisiä, joilla on muutenkin alentunut vastustuskyky, ja sinne toikkaroi ihminen jolla on erittäin helposti tarttuva tauti?
Kommentit (26)
En mä ainakaan hae tuollaisessa tilanteessa mitään saikkulappuja. Jos oon siinä kunnossa, että jaksasin terveyskeskukseen jonottamaan, pystyn kyllä raahautumaan töihinkin. Pomo on sit itse käskenyt kotiin oksentelemaan. Saakoon itse tartunnan, saakelin nipo, jos ei tuota vertaa inhimillisyyttä löydy.
eikun lähetetään pomolle ripuliämpäri ja oksennuspussi täynnä tavaraa.
Siten, että ollaan omalla ilmoituksella pois ja jos sairaus jatkuu, soitetaan työterveyslääkärille ja pyydetään sairaslomatodistusta puhelimitse. Järkevä ihminen ei valehtele tällaisista asioista ja jos valehtelee, on oikeus ja kohtuus jäädä valheestaan kiinni työnantajalle.
Oksennustaudissa ei todellakaan mennä minnekään vastaanotolle muita tartuttamaan, oli sairastava sitten aikuinen tai lapsi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:46"]
Mennään lääkäriin. Harvoin olen kuullut taukoamattomadta ripuloinnista tai oksentamisesta. Kuulostaa lusmuilulta
[/quote]
Otappas kunnon kampylobakteeri perseesees niin tiedät!
Samaa minäkin olen miettinyt. Meillä työnantaja vaatii jo ensimmäisestä päivästä lähtien saikkutodistuksen, jonka pitää olla ehdottomasti työterveydestä ja vieläpä lääkäriltä. Olenkin miettinyt, miten hitossa pääsisin työterveyteen asti norossa tms. pahassa mahataudissa, kun en omista autoa ja bussilla pitäisi kulkea. Oman alueen kunnallinen terveysasema olisi ihan kotini vieressä, mutta kun sieltä haettu todistus ei kelpaa.
Mä en ymmärrä semmosia työpaikkoja joissa vaaditaan niin tarkkaan lääkärintodistuksia ym. Siis jos ihminen on sairas niin sillon sairastetaan rauhassa kotona ja töihin palataan sitten kun on terveenä.
Kyllä jokaisella ihmisellä pitää olla se järki ja omatunto ettei turhaan olla pois ilman lupaa.
Muovipussi housuissa ja toinen kädessä. Been there. Onneksi Imodium toimi ja tavaraa tuli vain yläpäästä. Yhtä helvettiä yhtä kaikki.
Mennään lääkäriin.
Harvoin olen kuullut taukoamattomadta ripuloinnista tai oksentamisesta.
Kuulostaa lusmuilulta
Juu niinpä. Mun entinen työnantaja vaati saikkutodistuksen heti samana päivänä, kun sairastui. Eka siis oottelemaan lääkäriin ja sieltä todistus työpaikalle. Minä asuin 30 kilsan päässä työpaikasta ja autottomana kuljin matkat linja-autolla. Olipa MAHTAVAA vatsataudissa.
Sinne on vain mentävä vaikka paskat housussa.
Jos on oikein kunnon tauti niin ei sitä todistusta todellakaan haeta. Jos kuume nousee ja vesiripuli lentää peräpäästä ja toisesta päästä yrjö ja juuri ja juuri on tajuissaan ja pystyy hengittämään niin ei pääse minnekään.
Se todistus on pakko hakea vasta kun elimistö on tyhjä ja jalat taas kantaa...sääli vaan että silloinkin sitä vielä tartuttaa muut jos on esim. noro.
Ilmoitat töihin että olet sairas, ripuloi ja oksenna kotona loppuun, älä juo äläkä syö mitään, odota että voit lähteä liikkeelle.
Onhan se sellaista. Meillä Espoossa saa varatun ajan lääkäriin ettei tarvitse päivystyksessä jonottaa ja on myös työterveyshuolto johon valitsen sellaisen ajan, että tiedän että pystyn sinne lähtemään paskomatta housuun.
Joskus en pystynyt menemään lääkäriin hakemaan sitä, oli vaan pakko olla luvatta omalla ilmoituksella pois. Pomo piti puhuttelua pikkutakissaan niin tärkeänä sitten. Kuristu krakaas.
Työn antajalle vain ilmoitetaan mahdollisesta sairastumisesta ja haetaan epäselvyyksien välttämiseksi siihen tarvittava/vaadittava todistus. Ei siihen todistuksen hakemiseen tarvita työnantajan lupaa. Mitään sanomisia ei tule, kun sen toimittaa välittömästi sairauden ilmettyä/alettua. Jos sitä ei toimita,kyseessä on luvaton poissa olo ja vähennetään tietysti palkastaymmärrettävästi. Erikseen työnantaja voi tietysti antaa luvan sairauslomaan, riippuu paikasta, mutta jos on yhtään epäselvää niin todistus kirjallisena peliin. Eli samoin kuin muissa tapauksissa. entinen pomo(omasta tahdosta,ei käy kateeksi)
Pikku pomolla, kun voi olla ja yleensä onkin vielä takanaan isompi pomo, jolle tilittää/ jolle vastuussa alaisistaan.
Tytär oksensi vastaanotto tiskille. Täti tiskintakana oli hyvin järkyttyneen näkönen:)
Meidän kunnallinen on aivan paras! Mies soitti että tarvitsee saikkua, tavaraa tulee molemmista päistä. Hoitsu sanoi tarkalleen näin:"Älä herrajumala tule tänne tartuttamaan, laitan sairaslomapaperin tuohon meidän postilaatikkoon, hae siitä!". Helppoa, nopeaa ja kehenkään ei tarttunut. Oma vaiva tietysti käydä paperi hakemassa, mutta muistaakseni sen nouti appeni ja vei suoraan työmaallekin. Maalla vielä osataan :D
Miksiköhän luen tätä mun perjantai-illan huuruissa: D jotenkin naurattaa lukea paskajutuista