Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohdunrungon syöpä

Vierailija
17.12.2021 |

Haluaisin keskustelua aiheesta. Jotain muutosta ja limakalvon paksuuntumaa näkyi ultrassa ja menossa imunäytteen ottoon. Ensimmäinen gyne näki paksun limakalvon (20mm), ehkä polyyppeja ja laittoi lähetteen naistenpolille. Siellä ultrattiin ja näkyi myooma, yksi polyyppi ja jotain epätasaista, joka ei ollut kuitenkaan useita pieniä polyyppeja.
Nyt sitten odotellaan imunäytettä ja sen jälkeen tuloksia ties kuinka kauan.
Olen 45-vuotias niin googletuksella en isoimmassa riskissä, mutta mahdollistahan se on että olisikin pahanlaatuista.

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä oli. Vaihdevuosien jälkeinen verinen vuoto oli ainoa oire.

Pelkkä kohdun poisto riitti hoidoksi. Oli niin paikallinen.

Itsellä ei ollut mitään oireita. Seulonnassa huomattiin 4-kymppisenä.

Vierailija
82/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ilmoittautuu.

Alunperin menin gynelle siis kovan kk-vuodon takia. Ultrassa näkyi myooma ja epätasaista kohdunseinämää jota epäili useiksi isoiksi polyypeiksi sekä reilusti paksuuntunut kohdun limakalvo. Ikää 45v.

Naistenpolille menin ensin tutkimuksiin ja arvioon. Mahdollisesti olisi harkittu kohdunpoistoa tai jotain muuta hoitoa, polyyppien poistoa tms. Myoomaa ei enää nähty. Annettiin uusi aika näytteen otolle.

Seuraavalla käynnillä keskussairaalan naistenpolilla otettiin pipelle näyte ja laitettiin elämäni ensimmäinen mirena kierukka.

Pipelle näytteessä ei ilmeisesti ollut mitään hälyttävää koska homma päättyi siihen samoin kuin kuukautisetkin. Ei ole hyvä asia yli nelikymppisenä jos on ilman kierukkaa niin kohdun limakalvo alkaa paksuuntua ja siinä voi alkaa kasvaa jotain pahempaa.

Nyt vajaa vuosi myöhemmin ei ole mitään oireita, ei kuukautisia. Toivotettiin tulemaan 7 vuoden päästä 53 vuotiaana ottamaan uusi kierukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Ap. Kerron kun kuulen tuloksistani, varmaan joskus 3vko päästä tms.  Luultavasti se pipelle testi on vuorossa.

Vierailija
84/91 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
85/91 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa Ap. Kerron kun kuulen tuloksistani, varmaan joskus 3vko päästä tms.  Luultavasti se pipelle testi on vuorossa.

Minkälaisia tuloksia sait?

Vierailija
86/91 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettu juuri tähystyksessä kohdun limakalvon paksuuntumista, myoomakin löytyy ja sitä ei alkuperäisestä suunnitelmasta huolimatta poistettu kun oli sellaisessa paikassa ja myös tuo limakalvo ilmeisesti aiheuttaakin nämä kivut ja vuodot. Endometrioosi myös mahdollinen. Huolesuttaa kovasti, koska aiemmin jo poistettu syövän esiastetta 

Nyt mietin olisiko magneettikuvaus tarpeen jos löytyisi se endometrioosikin. Huolettaa mikä tämän oudon kivun aiheuttaa, koko lantion alue jotenkin oudon tuntoinen, kipristelee ja ns. tulehtuneen tuntoinen.

Vierailija
87/91 |
24.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla todettu juuri tähystyksessä kohdun limakalvon paksuuntumista, myoomakin löytyy ja sitä ei alkuperäisestä suunnitelmasta huolimatta poistettu kun oli sellaisessa paikassa ja myös tuo limakalvo ilmeisesti aiheuttaakin nämä kivut ja vuodot. Endometrioosi myös mahdollinen. Huolesuttaa kovasti, koska aiemmin jo poistettu syövän esiastetta 

Nyt mietin olisiko magneettikuvaus tarpeen jos löytyisi se endometrioosikin. Huolettaa mikä tämän oudon kivun aiheuttaa, koko lantion alue jotenkin oudon tuntoinen, kipristelee ja ns. tulehtuneen tuntoinen.

Otettiinko sinulta kohdusta näyte? Kyllä se syöpä näkyisi siinä.

Kohdunrungon syöpä on muuten paljon iisimpi syöpä kuin kohdunkaulan syöpä, monet sekottaa ne toisiinsa.

Vierailija
88/91 |
13.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös Kohdunrungon limakalvon paksuuntuma.Lisäksi kohdussa rösöisyyttä.Endometriumissa poikkeava runsastunut verenkierto. Olen 72-vuotias.Tammikuun viimeinen päivä vasta aika Naistenklinikalle.Pelottaa..

Vierailija
89/91 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
90/91 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö kohdun ultra tutkimuksessa kohdunrungon syöpä?

Vierailija
91/91 |
11.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että näkyy. Sitten otetaan näytteet jos on jotain erikoista näkyvissä.