Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohdunrungon syöpä

Vierailija
17.12.2021 |

Haluaisin keskustelua aiheesta. Jotain muutosta ja limakalvon paksuuntumaa näkyi ultrassa ja menossa imunäytteen ottoon. Ensimmäinen gyne näki paksun limakalvon (20mm), ehkä polyyppeja ja laittoi lähetteen naistenpolille. Siellä ultrattiin ja näkyi myooma, yksi polyyppi ja jotain epätasaista, joka ei ollut kuitenkaan useita pieniä polyyppeja.
Nyt sitten odotellaan imunäytettä ja sen jälkeen tuloksia ties kuinka kauan.
Olen 45-vuotias niin googletuksella en isoimmassa riskissä, mutta mahdollistahan se on että olisikin pahanlaatuista.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, inhottavaa odotella tuloksia. Mutta jos uutiset ovat ikäviä, niin tiedoksesi, että kohdunrungon syöpä on hoidettavissa. Olen sen sairastanut, kohtu poistettu ja hoidot käyty läpi melkein kymmenen vuotta sitten. Siitä selviää!

Sori, mutta kyllä se syöpä vaan lopulta tappaa. Tavalla tai toisella se jää kytemään johonkin kehossa.

Todennäköisesti, mutta siihen voi mennä 1 kk tai 30 vuotta. Siinä ajassa myös ehtii saada uudenkin syövän.

Vierailija
62/91 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi nyt ensin sen tuloksen edes...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, inhottavaa odotella tuloksia. Mutta jos uutiset ovat ikäviä, niin tiedoksesi, että kohdunrungon syöpä on hoidettavissa. Olen sen sairastanut, kohtu poistettu ja hoidot käyty läpi melkein kymmenen vuotta sitten. Siitä selviää!

Sori, mutta kyllä se syöpä vaan lopulta tappaa. Tavalla tai toisella se jää kytemään johonkin kehossa.

Kyllä se usein on moni muukin, mikä tappaa. Eikös meillä jokaisella ole syöpäsoluja kehossa, toisilla ne alkavat jakaantumaan ja toisilla ei. Olet kyllä siinä oikeassa, ettei syövästä parane, mutta se voidaan hoitaa remissioon. Se, uusiutuuko se, on eri asia, jota et voi noin varmasti vannoa. Kaikki joskus syövän sairastaneet eivät poistu tästä maailmasta syövän takia.

Vierailija
64/91 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset taas hyvinkin pian.

Vierailija
65/91 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ennusteeseen syövän kohdalla vaikuttaa se, kuinka varhain se syöpä huomataan. Äitini on elänyt liki 40 vuotta rintasyöpädiagnoosin ja hoitojen jälkeen. Hän on nyt 87-vuotias.

Elettiin siis 80-luvun alkua. Kaikkien syöpien hoidot ovat kehittyneet 40 vuodessa.

Vierailija
66/91 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä juuri on hyvä ja tärkeä asia että kävisi heti tarkastuksessa kun oireita ilmenee.

Vierailija
67/91 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Mua kiinnostaisi kuulla myös kokemuksia nimenomaan kohtusyövästä. Odotan tuloksia tällä hetkellä, tänään on 4 viikkoa kulunut pipelle näytteen otosta. Toi saisin ensi viikolla tietää.

Itse olen jo asennoitunut huonoihin uutisiin koska mulla on paljon oireita. Vuotohöiriöitä, yhdynnän jälkeen on tullut 3 päivän "kuukautiset" ja välillä oudon väristä vuotoa. Verikokeissa todettiin suurentunut estrogeeni tuotanto (selkeästi yli ylärajan).

Vasenmunasarja on aiemmin poistettu hyvänlaatuisen kasvaimen vuoksi. Nyt löytyi sama myös oikeasta ja lääkärin mielestä se olisi myös hyvänlaatuinen.

Papa mulla oli puhdas.

Mitä oireita teillä on ollut kohtusyövässä? (ei siis kohdunkaulan)

Vierailija
68/91 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
69/91 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli. Vaihdevuosien jälkeinen verinen vuoto oli ainoa oire.

Pelkkä kohdun poisto riitti hoidoksi. Oli niin paikallinen.

Vierailija
70/91 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto, onkohan ap saanut tulokset ja linjoilla? Kiinnostaa itseäni, koska odottelen saman kokeen tuloksia epätietoisena...

Vierailija
71/91 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän se jännää onkin kun tulosta ei ilmoiteta ollenkaan jos se ns.normaali. Gyne sanoi että jos näytteessä "jotain" niin soittaa 6vrk sisällä. No, ensin odottelin sen 6vrk, sitten niin että oli kulunut 6 arkipäivää, loppiainen ja viikonloppu välissä. Ei kuulunut soittoa. Sitten tuli omakantaan joskus 3-4viikon päästä vain kirjaus että lääkäri on katsonut vastauksen. Ei muuta. Eli turhaan stressasin joulun, uuden vuoden, loppiaisen. Toivottavasti sullakin näin. T. Ap

Vierailija
72/91 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se jännää onkin kun tulosta ei ilmoiteta ollenkaan jos se ns.normaali. Gyne sanoi että jos näytteessä "jotain" niin soittaa 6vrk sisällä. No, ensin odottelin sen 6vrk, sitten niin että oli kulunut 6 arkipäivää, loppiainen ja viikonloppu välissä. Ei kuulunut soittoa. Sitten tuli omakantaan joskus 3-4viikon päästä vain kirjaus että lääkäri on katsonut vastauksen. Ei muuta. Eli turhaan stressasin joulun, uuden vuoden, loppiaisen. Toivottavasti sullakin näin. T. Ap

Mulla gyne sanoi soittavansa tuloksista. Ultrassa näkyi paksuuntunut limakalvo, muusta ei puhunut, otti näytteen. Itselle tuli vähän sellainen olo ettei kertonut kaikkea. Ei puhunut syövästä mitään, mutta miksi muutoin näyte olisi otettu. Joudun odottamaan nyt 3 viikkoa tuloksia... Kiva että sulla oli asiat hyvin 😊

Vierailija
73/91 |
18.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri poistettu kohtu ja munasarjat pari päivää sitten, koska endometriumin kudosnäytteessä näkyi epätyypillistä hyperplasiaa, ja varsinaista syöpää /adenocarcinomaa ei voitu poissulkea. Olen 48 v eikä vaihdevuodet olleet vielä alkaneet. 15 vuotta sitten alkoivat kuukautiset muuttua kivuliaiksi ja todella runsaiksi, viisi vuotta sitten todettiin iso myooma. Nyt kuvauksissa näkyi myös kohdun adenomyoosi. Runsaan vuodon ja kivuliaitten kuukautisten lisäksi ei ole ollut muita oireita.

Nyt sitten odotellaan patologin tuloksia, eli oliko siellä oikeaa syöpää vai vain esiastetta. Kaikki tapahtunut todella nopeasti, kolmen viikon sisään kudosnäytteen tuloksista leikkaukseen. Pää ei ole ehtinyt mukaan tähän kaikkeen, ja nyt kai iskee hypervaihdevuodet kerralla. Eniten ahdistaa ne todennäköiset vaihdevuosioireet ja riskit muista sairauksista, kun hormoonitoiminta loppui kuin seinään. Mutta ehkä tässä pitäisi pelätä syöpää kuitenkin enemmän, kun en edes vielä ymmärrä tai tiedä olenko nyt syöpäpotilas vai en...

Vierailija
74/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän Ap,lle nyt kuuluu? Onko yhä linjoilla? Ketjuhan on alkanut 2019.

Ite menossa tutkimuksiin toistamiseen, ekalla otettiin papa, joka oli puhdas. 

Vaivat jatkuneet ja siis huolestuttaa.  Seuraavaksi kai tuo pipelle testi ja sitten ehkä johdun poistoon. Ikää sen verran että saapi mennä.

Muidenkin kertomukset kohdunrungon tai ulkosynnyttimien syövistä kiinnostaa.

Mikä oli hoitona,ja kuinka kauan parantuminen kesti jne?

Vierailija
75/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kohdun poistoon, sorry, ei siis johdun:).

Vierailija
76/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaivat jatkuneet ja siis huolestuttaa.  Seuraavaksi kai tuo pipelle testi ja sitten ehkä johdun poistoon. Ikää sen verran että saapi mennä.

Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat, se oli ainut hoito. Kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen ihan normaali olo ja arki. Nyt sitten seurataan vain, olen ollut juurikuvauksissa, seuraavan kerran puolen vuoden päästä. Sitten kai vuosittain vielä pari kertaa. Riippuu syövän asteesta ja tyypistä, minkälainen on jatkohoitojen tarve. Yleensä tällä syövällä on todella hyvä ennuste, jos on alle 70v ja syöpä ei ole levinnyt kohdun ulkopuolelle.

T. 74

Vierailija
77/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli 4-kymppisenä kutsu papaseulontaan. Löytyi syövän esiaste, joka leikattiin.

- n66v -

Vierailija
78/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kun tyttärelle alle 40 v tehtiin kohdun, munasarjojen ja imusolmukkeiden poisto syövän takia, tarkastuskäynti 3vuoden päästä. Kohdun seinämässä ollut syöpä endometrioosin lisäksi.

Nuoruus ei ole este syövälle. Lapseton sinkku, ei kuulemma jäänyt kaipaamaan vuotoja ja kipuja.

Isänsä puoleisessa suvussa paljon erilaisia syöpiä. Rintasyöpiä, aivosyöpä, luusyöpä, suolistosyöpiä.

Vierailija
79/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat, se oli ainut hoito. Kaksi kuukautta leikkauksen jälkeen ihan normaali olo ja arki. Nyt sitten seurataan vain, olen ollut juurikuvauksissa, seuraavan kerran puolen vuoden päästä. Sitten kai vuosittain vielä pari kertaa. Riippuu syövän asteesta ja tyypistä, minkälainen on jatkohoitojen tarve. Yleensä tällä syövällä on todella hyvä ennuste, jos on alle 70v ja syöpä ei ole levinnyt kohdun ulkopuolelle.

T. 74

Lisään vielä, että arki siis muuten normaali, paitsi sitten nämä vaihdevuosioireet, jotka räjähtivät päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta leikkauksen jälkeen. Niiden kanssa pitää vain elää, koska ainakaan vielä en voi saada hormonikorvaushoitoa, johtuen syöpätyypistä joka reagoi estrogeeniin.

Vierailija
80/91 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista. Itellä on rintasyöpä leikattu/hoidettu 3v sitten ja nyt alpään kivut ja hieman vuotoa, eli pelottaa kyllä.