Kohdunrungon syöpä
Haluaisin keskustelua aiheesta. Jotain muutosta ja limakalvon paksuuntumaa näkyi ultrassa ja menossa imunäytteen ottoon. Ensimmäinen gyne näki paksun limakalvon (20mm), ehkä polyyppeja ja laittoi lähetteen naistenpolille. Siellä ultrattiin ja näkyi myooma, yksi polyyppi ja jotain epätasaista, joka ei ollut kuitenkaan useita pieniä polyyppeja.
Nyt sitten odotellaan imunäytettä ja sen jälkeen tuloksia ties kuinka kauan.
Olen 45-vuotias niin googletuksella en isoimmassa riskissä, mutta mahdollistahan se on että olisikin pahanlaatuista.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Munasarjat (joihin syöpä oli ehtinyt levitä) sekä vatsan alueen imusolmukkeita.
Mutta kuten sanottu, leikkaus ja hoidot menivät hyvin (toki olin sytostaateista aika kipeä), ja elossa ja oireettomana ollaan.
Ja muista, että pelkkä limakalvon paksuuntuminen ja "joku epätasaisuus" eivät vielä merkitse mitään. Suuremmalla todennäköisyydellä syöpää ei ole kuin on.
Mitähän ultrassa oikein voikaan nähdä? Myooma tunnistettiin ja polyyppi, mutta tämä oli jotain muuta. Voisi olla myös rykelmä pieniä polyyppeja, mutta ei voinut varmaksi sanoa kun ei näkynyt kunnolla. Mietin myös tuota limakalvon paksuuntumista että oli varmaan juuri paksuimmassa vaiheessa kuukautisia. Lisäksi olen kohta vaihdevuosi iässä niin siksikin voi olla paksumpi.
Kiitos tsempeistä ja auttaa kun saa pohdiskella asiaa. Yöllä yksin miettiminen ei auta ja aika yksin jää kun lääkäristä lähtee google seuranaan. Ikinä ei pitäisi alkaa sairauksia googlettelemaan vaan taas on se virhe tehty.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita yhdistetään syöpäepäilyyn? Näkyykö solumuutoksia papa-kokeessa?
Itse juuri hakeutunut hoitoon, kun alkoi yllättäen kuukautismainen vuoto vaikkei näillä e-pillereillä pitäisi tulla. Siihen liittyvää kipuilua. Hormonit tuntuvat olevan sekaisin, rintoja kihelmöi kun vuoto alkoi. Kohtu on kipeän tuntuinen.
Verikokeissa ei näkynyt mitään viitteitä mistään, eikä silmämääräisesti kohdunkaulan ym. perustutkimuksessa. Lähetettä gynelle en saanut :( Mietityttää, että pitääkö sinne hakeutua, että saisi ultrattua.. Papat mulla aina olleet täysin puhtaat, viimeisin noin vuoden takaa.
En tiedä kyllä yhtään kohdunkaulan syövän oireista. Näistä kohdun runko osan jutuista olen nyt vain kvg:sta.
Itsellä myös oli kesällä otettu papa puhdas, kuten aina.
Tällä kokemuksella ( olen aina vältellyt lääkäreitä ) kyllä sanoisin että mene gynelle.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia oireita yhdistetään syöpäepäilyyn? Näkyykö solumuutoksia papa-kokeessa?
Itse juuri hakeutunut hoitoon, kun alkoi yllättäen kuukautismainen vuoto vaikkei näillä e-pillereillä pitäisi tulla. Siihen liittyvää kipuilua. Hormonit tuntuvat olevan sekaisin, rintoja kihelmöi kun vuoto alkoi. Kohtu on kipeän tuntuinen.
Verikokeissa ei näkynyt mitään viitteitä mistään, eikä silmämääräisesti kohdunkaulan ym. perustutkimuksessa. Lähetettä gynelle en saanut :( Mietityttää, että pitääkö sinne hakeutua, että saisi ultrattua.. Papat mulla aina olleet täysin puhtaat, viimeisin noin vuoden takaa.
Jos verikokeet puhtaat, papat puhtaat eikä kohdunkaulassa silmämääräisesti näy mitään, voit kyllä olla aika huoletta.
Toki voit jossain vaiheessa käydä gynellä ihan tsekkauksessa, niin saat varman mielenrauhan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munasarjat (joihin syöpä oli ehtinyt levitä) sekä vatsan alueen imusolmukkeita.
Mutta kuten sanottu, leikkaus ja hoidot menivät hyvin (toki olin sytostaateista aika kipeä), ja elossa ja oireettomana ollaan.
Ja muista, että pelkkä limakalvon paksuuntuminen ja "joku epätasaisuus" eivät vielä merkitse mitään. Suuremmalla todennäköisyydellä syöpää ei ole kuin on.
Mitähän ultrassa oikein voikaan nähdä? Myooma tunnistettiin ja polyyppi, mutta tämä oli jotain muuta. Voisi olla myös rykelmä pieniä polyyppeja, mutta ei voinut varmaksi sanoa kun ei näkynyt kunnolla. Mietin myös tuota limakalvon paksuuntumista että oli varmaan juuri paksuimmassa vaiheessa kuukautisia. Lisäksi olen kohta vaihdevuosi iässä niin siksikin voi olla paksumpi.
Kiitos tsempeistä ja auttaa kun saa pohdiskella asiaa. Yöllä yksin miettiminen ei auta ja aika yksin jää kun lääkäristä lähtee google seuranaan. Ikinä ei pitäisi alkaa sairauksia googlettelemaan vaan taas on se virhe tehty.
Lopeta se googlaaminen NYT. Tein (tietenkin) itse saman virheen ja löysin ihan virallisilta sivuilta tietoa, josta huolestuin suunnattomasti.
No, minun tapaukseeni se tieto ei sitten pätenyt ollenkaan, kun en maallikkona sitä osannut tulkita. Pakotin itseni lopettamaan googlaamisen ja kuuntelin sen jälkeen vain lääkäreitä.
Todennäköisyys on sen puolella, että pääset pelkällä säikähdyksellä. Ja jos et, sitten pääset maailman parhaaseen hoitoon.
t. Se 55-vuotiaana leikattu
Voi ihanaa 55-v leikattu. Sanasi lämmittävät mieltä. On uskomatonta että täältäkin löytyy noin empaattisia ihmisiä. Ja useat muut kommentoineet myös, iso kiitos!
Auttaa paljon ettei tarvi vaan googlen ja oman pään kesken miettiä.
Totta juuri tuo, että netistä tietoa etsiessä ei juuri törmää positiivisiin tarinoihin ja kaikki oireet on heti syöpää. Vaikka järki sanoo muuta niin kuitenkin sitä epäilee pahinta ja ajatukset kiertää kehää.
Miten alettiin teillä epäillä? Näkyikö ultrassa jotain erikoista?
Vierailija kirjoitti:
Oletko ottanut koronarakotteen lähiaikoina. Joillakin naisilla on mennyt kierto ihan sekaisin useimmiten toisen piikin jälkeen. Myös sellaisilla jotka syövät pillereitä. Minulla oli toisen piikin jälkeen menkat myöhässä viikon, mutta sitten kierto normalisoitui.
Näin kävi itsellänikin toisen modernan jälkeen loppukesällä. Tuli ylimääräiset kuukautiset 14vrkn kierrolla. Sen jäljeen taas tasaista 30 päivää.
Lisää kokemuksiaja tietoa kaipailen
Osanotto kirjoitti:
Syöpä se on. Osta ruumisarkku ja hautapaikka. Pääset haudanlepoon. Hyvästele läheiset ihmiset ja valmistele itsesi kuolemaan. Osanotto.
Minkälainen ihminen tällaista kirjoittelee? Onko tuo sinusta hauskaa? Katsopa peiliin. Mitä näkyy?
Vierailija kirjoitti:
Osanotto kirjoitti:
Syöpä se on. Osta ruumisarkku ja hautapaikka. Pääset haudanlepoon. Hyvästele läheiset ihmiset ja valmistele itsesi kuolemaan. Osanotto.
Ihan tykkään mustasta huumoristasi mutta läheltä on lähtenyt saman ikäinen tuttu ihan suorilta jaloilta saattohoitoon ja arkkuun pari viikkoa syövän löytymisestä. Lisäksi lähipiirissä 3 syövän veteraani, joka ollut jo saattohoitoon menossa ja nyt puhtaana porskuttaa jo 90 v kohti.
Kuolema ei pelkää eikä harmistu, vaikka sen kustannuksella nauraisikin. Eikä se tule yhtään aikaisemmin, vaikka siitä puhuu, eikä yhtään myöhemmin vaikkei puhuisikaan.
Tuttava meni siihen kirjoitti:
Työkaverini kuoli vuonna 2012 naisten alapääsyöpään. Kuollessaan oli 36 vuotias. Kävi usein lääkärissä valittamassa alapäätä ja lääkärit määräsivät rasvaa sinne. Löydös olikin sitten aivan muuta kun alettiin kunnolla tutkia. Terveyskeskuksessa näin toimittiin. Ehti sairastaa muutaman kuukauden ennen kuolemaa.
Tämä vastauksesi lohduttaa varmaan to-si paljon ap:tä.
Edelleenkin haluaisin kommentteja asiasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini kuoli vuonna 2012 naisten alapääsyöpään. Kuollessaan oli 36 vuotias. Kävi usein lääkärissä valittamassa alapäätä ja lääkärit määräsivät rasvaa sinne. Löydös olikin sitten aivan muuta kun alettiin kunnolla tutkia. Terveyskeskuksessa näin toimittiin. Ehti sairastaa muutaman kuukauden ennen kuolemaa.
Älä viitsi trollailla. Taitaa olla lapsi asialla kielestä päätellen.
Miksi on vaikea uskoa, että tällaista tapahtuisi?
Ihmisiä kuolee Suomessa vuodessa noin 55000. Jokainen vuorollaan lähtee. Se on täysin varma asia ettei tänne ole kukaan jäänyt. Olen 50 vuotias ja valmis olisin lähtemään. Elämä kuluttanut ja vienyt voimia. Nykyään vaaditaan paljon ja kulutetaan ihmiset loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi trollailla. Taitaa olla lapsi asialla kielestä päätellen.
Miksi on vaikea uskoa, että tällaista tapahtuisi?
Uskon täysin että voi tapahtua. Pari vuotta sitten gyne naureskeli että olet sen ikäinen että kohdun rungon syöpä ei ole mahdollinen.
Ap
Valmis olisin lähtemään kirjoitti:
Ihmisiä kuolee Suomessa vuodessa noin 55000. Jokainen vuorollaan lähtee. Se on täysin varma asia ettei tänne ole kukaan jäänyt. Olen 50 vuotias ja valmis olisin lähtemään. Elämä kuluttanut ja vienyt voimia. Nykyään vaaditaan paljon ja kulutetaan ihmiset loppuun.
Pahoitteluni että olet noin väsynyt. Voisiko asialle tehdä jotain?
Itse ajattelen varsinkin nyt että jos on terveyttä niin kaikkeen muuhun pystyy vaikuttamaan.