Tyttö ei käy koulussa ja on vain huoneessaan :(
Nyt 13-vuotias, ongelmia koulunkäynnin kanssa ollut jonkun aikaa, nyt tämän vuoden alusta lopetti kokonaan siellä käymisen. On vain huoneessaan eikä puhu mitään. Ahdistaa ja huolettaa. Tyttö ei suostu mihinkään keskusteluun. Ei suostu tapaamaan kuraattoria, psykologia jne. Eikä kerro, mikä on. Mitä voin tehdä?? :(
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]
Lääkäri, kuraattori, lastensuojelu, poliisi, joulupukki...
Miksi joku ulkopuolinen? Eiks tällä lapsella ole äiti ja/tai isä?
Sisään vaan sinne lapsen huoneeseen ja puhuttelu. Jotain on varmaan tapahtunut, joten saatiin nyt sen skidin kanssa juttelemaan. Avutonta sakkia täällä pyörii, aina pitää JONKUN MUUN tehdä jotain?
[/quote]
Ehhhh. Jos nuori erakoituu huoneeseensa kuukausiksi, silloin tarvitaan jo jotain muutakin kuin tivaava huoltaja kaivelemaan murheita. Silloin tarvitaan APUA. Ammattiapua, ihan oikeasti. Ennen kuin tulee taas yksi sellainen tapaus jota on liian myöhäistä auttaa.
Ja monet uskoo tämänkin tarinan? Tuollaisessa tilanteessa lapsi viedään laitoshoitoon/sairaalakouluun jo parin viikon jälkeen.
Koulukiusattu? Voithan ilmoittaa lapsen kotiopetukseen tai vaihtaa koulua. Jos on jo tämän vuoden alusta ollut vaan kotona, todella outoa ettei koulu ole puuttunut asiaan.
Kummallisia viirauksia on ihmisillä, kun tällaisestakin aiheesta pitää provo tehdä. Ei voi käsittää.
Kyllä tuon ikäisen saa vietyä väkisin. Ja tässä tilanteessa pakkokin. Miten kukaan vanhempi voi katsoa tuollaista noin kauan?! Voi olla traumatoisunut jostain tai mt ongelmia, mitä vain! Jos ei lähde niin vaikka ambulanssi ja poliisilta virka apupyyntö. Suomen laki nimittäin sanoo jotain perusopetuksesta. Tai sitten psykologi, kuraattori tai lääkäri kotikäynnille. Ja alat järjestämään tätä nyt heti! Viikonloppuna vaikeampaa
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:01"]
Lastensuojeluilmoitus. Eikö koulu ole tehnyt?
[/quote] Mitäs apua siitä on? Onko se joku taikakeino jolla muutetaan lapsen olo hyväksi? Voi......
[/quote]
Kyllä se on. Ellei muu auta niin sijoitus perheen ulkopuolelle
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:01"]
[/quote] Mitäs apua siitä on? Onko se joku taikakeino jolla muutetaan lapsen olo hyväksi? Voi......
[/quote]
Voidaan sijoittaa hetkeksi pois kotoa ja usein silloin lapsikin havahtuu, sitten jo suostuu tutkimuksiin, juttelemaan yms.
Toimi erittäin hyvin meidän teinille aikanaan.
Miten sinä olet antanut lapsen jättäytyä pois koulusta?? Uskomatonta.
Ja miten ei muka juttele? Mä menisin huoneeseen, ja sanoisin että en lähde pois ennen kuin on puhuttu, tai sitten varattu aika ulkopuoliseen tahoon keskustelua varten yhteisymmärryksessä. Enkä lähtisi oikeasti pois huoneesta. Söisin lapsen vieressä, nukkuisin samassa huoneessa, mitä vaan, mutta periksi en antaisi.
[/quote]
Eipä koululla ole minkäänlaisia resursseja puuttua jonkun oppilaan käymättömyyteen, taikka että siitä ilmoitettaisiin koulun omaa henkilökuntaa pidemmälle. Ei oikeastaan muille edes kuulu. Vaikka Suomessa onkin oppivelvollisuus, niin silti vuosittain kymmeniä ihmisiä jättää yläasteen kesken.
Lastensuojelu yleensä se mikä tuhoaa nuoren elämän lopullisesti, kuten Eerikan tapaus!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:34"]Ja monet uskoo tämänkin tarinan? Tuollaisessa tilanteessa lapsi viedään laitoshoitoon/sairaalakouluun jo parin viikon jälkeen.
[/quote]
Ei ole aina niin nopeaa toimintaa.
Itsellä oli sellainen tilanne, että mun pahin koulukiusaaja sijoitettiin mun laitokseen ja samalle luokalle ykskaks. Sitä ihmistä ei pystytty pitämään entisellä luokallaan tämän käyttäytymisen takia ja tehtiin kiireellinen sijoitus laitokseen missä asuin, osaksi just tämän ihmisen takia. En suostunut käymään koulua, koska tämä ihminen teki siitä helvetinmoista.
Minulle piti etsiä uusi koulupaikka ja laitos. Mun kiusaaja sai minut oksentamaan pelkästä ahdistuksesta, niin syvät traumat oli jättänyt. Kiusaaja ei suostunut vaihtamaan luokkaa. Ensimmäistäkin laitospaikkaa jouduin odottamaan 3kk, koska en ollut kiireellinen tapaus.
Uuden laitospaikan saaminen vei 2kk ja sairaalakoulupaikan 1kk.
Jos ap vasta hakee apua, niin mitään ei välttämättä tapahdu just heti sen jälkeen. Siihen pitää varautua.
t. teini
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:35"]Kyllä tuon ikäisen saa vietyä väkisin. Ja tässä tilanteessa pakkokin.
Ei saa ilman rikoksen puolelle menevää väkivaltaa, jos lapsi vastustaa kaikin voimin. Tuollaisessa tapauksessa ei ole edes mitään kiireellistä hätätilannetta, joka oikeuttaisi voimankäytön. Tässä maassa pakottamiset hoidetan viranomaisten voimin ja hyvä niin.
Miten kukaan vanhempi voi katsoa tuollaista noin kauan?! Voi olla traumatoisunut jostain tai mt ongelmia, mitä vain! Jos ei lähde niin vaikka ambulanssi ja poliisilta virka apupyyntö. Suomen laki nimittäin sanoo jotain perusopetuksesta.
Suomen laki ei mainitse koulupinnaamista pakkohoidon kriteerien yhteydessä. Tuollainen tilanne, joka ei uhkaa välittömästi kenenkään terveyttä, hoidetaan lastensuojelun kautta.
Meillä oli täsmälleen sama tilanne. Lisäksi lapsi sai raivokohtauksia kun yritettiin kouluun pakottaa. Nuorisopsykiatrialta ei saatu mitään diagnoosia ja lastensuojelu painosti meitä suostumaan huostaanottoon koska huostassa olevat sekä itsetuhoiset ainoastaan hoidetaan, resurssit eivät riitä muuhun. Sanottiin että jotta lapsi saa apua on meidän pakko suostua huostaanottoon. Sijaishuollossa pompoteltiin 4 vuotta, ilman apua. Vasta sitten 4v päästä kun lapsi vaihdettiin toiseen nuorisokotiin hän sai asiantuntevan diagnoosin ja vihdoin apua. Lapsella todettiin vaikea masennus ja sai masennuslääkkeet jouden avulla parani täysin muutamassa kuukaudessa.
Nyt tekisin toisin. Lastensuojelusta ei ollut yhtään mitään hyötyä, he eivät voineet vaikuttaa terveydenhuollon toimintaan ja nuorisokoti pahensi masennusta sillä siitä vain rangaistiin eikä lapsi käynyt koulua sielläkään. Vaatisin hoitoa enkä suostuisi huostaanottoon johon ei ollut laillisia perusteita ja joka siksi pyynnöstämme purettiin. Me pyysimme ja rukoilimme että lapsemme pääsisi psykiatriseen osastohoitoon mutta ei sellaista ollut tarjolla kun pelkkä eristäytyminen ei riittänyt. Ei edes saamaan diagnoosia nuorisopsykiatrian poliklinikalta. Alunperin kävimme kaksi kertaa tk-lääkärillä, sitten yksityislääkärillä, sitten jälleen tk-lääkärillä ja vasta vuoden yrityksen jälkeen saimme edes lähetettä psykiatrian polille. Tämä oli siinä vaiheessa kun koulua ei käyty enää ollenkaan, kaverit ja kaikki muu elämä oman huoneen ulkopuolella oli jo loppunut. Jossain kaupungeissa on mahdollista päästä hoitoon varhaisemmassakin vaiheessa, meillä ei.
[/quote]
Ei sellaista keinoa välttämättä ole olemassakaan, mutta asianmukainen hoito helpottaa suurimman osan elämää ainakin vähän. Luuletko, että piittaamattomuus ja peruskoulun laiminlyöminen parantaa mielenterveysongelman ja antaa elämälle hyvän lähtökohdan?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:30"]
[/quote]
Eipä koululla ole minkäänlaisia resursseja puuttua jonkun oppilaan käymättömyyteen, taikka että siitä ilmoitettaisiin koulun omaa henkilökuntaa pidemmälle. Ei oikeastaan muille edes kuulu. Vaikka Suomessa onkin oppivelvollisuus, niin silti vuosittain kymmeniä ihmisiä jättää yläasteen kesken.
Lastensuojelu yleensä se mikä tuhoaa nuoren elämän lopullisesti, kuten Eerikan tapaus!
[/quote]
Ei tuhoa. Moni teinisaa elämästään kiinni. Suomessa sijoitetaan paljon teinejä käytösongelmien ja lintsauksen ym vuolsi
Jos apn tarina on tosi, on perheellä tukena jo sosiaalityöntekijä ja psykiatrinen tiimi. Ei 13-vuotiaan anneta kadota kuukausiksi koulusta. Koulu tekee jo paljon aiemmin la-ilmoituksen ja sossut tulevat kotiin. Jos vanhemmat eivät kykene auttamaan lasta mitenkään, voisaan tehdä kiireellinen sijoitus. Tuossahan on riskinä itsetuhoisuus, jos lapsi on vain huoneessaan yksin.
Mielestäni ei ole heti alussa tärkeää saada lasta kouluun, vaan ensin olisi selvitettävä, mikä on vialla. Kyllä kouluun ehtii myöhemminkin. Jos lapsi opiskelee kotona ja saa kokeet tehtyä, kouluun ei ole pakko mennä pitempäänkään aikaan. Vasta kun on henkisesti taas kunnossa.
Todennäköisesti apn lapsi joutuu psykiatriselle osastolle pakkokyydillä.
Mä olin kasiluokalla samassa tilanteessa kuin ap:n tytär. Sairastuin vuosia jatkuneesta kiusaamisesta. Minua kuljetettiin psykiatrisella mutta mitään vikaa ja hoidon tarvetta ei muka nähty. Sisimmässäni tiesin että olisin tarvinnut osastohoitoa ja itkien huusin ja vaadin sitä, mutta en saanut. Lopulta kehitin itselleni panssarin ja peitin ne kaikki tunteet jotta en huolestuta vanhempiani enää. Joskus se panssari rakoili ja sain pahoja raivokohtauksia ja samalla ajoin myös vanhempieni avioliiton kriisiin. Vanhempani eivät kuitenkaan eronneet. Olisin varmaan tappanut itseni jos vielä perhekin olisi hajonnut siinä samalla, minun "vikanihan" se olisi ollut.
Olinhan minä tehdä itsemurhan 16-vuotiaana, kun paniikkikohtaukset muuttuivat sietämättömiksi. Oli pakko hakeutua yksityiselle ja minulla diagnosoitiin keskivaikea paniikkihäiriö, joka johtui kiusaamisesta ja varsinkin jälkihoidon puutteesta. Lääkärini sanoi, että kuvioni on hänelle hyvin tuttu. En tiedä johtuiko hoitoni laiminlyönti julkisella puolella ammattitaidottomuudesta vai resurssipulasta.
Äitini vei mut 16-vuotiaana väkisin hoitoon. Välimme menivät poikki pitkäksi aikaa, mutta nyt jo aikuisena tajuan, että ajatteli mun parasta. Oon kyllä hakeutunut tämän jälkeen itse hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]
Lääkäri, kuraattori, lastensuojelu, poliisi, joulupukki...
Miksi joku ulkopuolinen? Eiks tällä lapsella ole äiti ja/tai isä?
Sisään vaan sinne lapsen huoneeseen ja puhuttelu. Jotain on varmaan tapahtunut, joten saatiin nyt sen skidin kanssa juttelemaan. Avutonta sakkia täällä pyörii, aina pitää JONKUN MUUN tehdä jotain?
[/quote] Jos 13v päättä ettei hän puhu niin milläs laitat väkisin puhumaan, kiduttamallako? Rasittaa noin ymmärtämättömät ihmiset. (ohis)
[/quote]
Lapsi voisi hyvin todennäköisesti suostua puhumaan ulkopuoliselle aikuiselle, varsinkin muutaman tapaamiskerran jälkeen. Itse olin tuon ikäisenä masentunut ja pois koulusta pitkiäkin aikoja, juurikin vain nukuin tai pelailin koneella. En missään nimessä suostunut puhumaan äidilleni, mutta isälleni (joka oli etäisempi) ja psykiatrille suostuin lopulta puhumaan.
Ei ei ei... oon itse 13v ja minulla sama ongelma.. kaikki lastensuojelut, kuraattorit ja psykologit vain pahentaa minun oloani! Eivät ne auta pätkääkään.. kysykää joskus niiltä lapsiltakin jotain...
Miten väkisin saa raahata haluttomia johonkin polille?
[/quote] Saahan yksityisen psykiatrin hätätilassa vaikka kotiin jos muu ei auta.