IL: Uuden sähköauton, Volvo Polestar 2, toimintamatka puolittui pakkasessa
Volvon premium sähköautolla pääsi vain puolet luvatusta kun tuli pakkaset. Jälleen kerran se todistettiin että sähköautojen toimintamatka puolittuu talvella.
https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/57e330e2-6c2b-44b9-8c1a-c2e5f4fc8…
Kommentit (66)
Vety olisi tähänkin ratkaisu, polttokenno tuottaa ylimääräistä lämpöä auton lämmittämiseen joten ei leikkaa toimintamatkaa läheskään yhtä paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vety olisi tähänkin ratkaisu, polttokenno tuottaa ylimääräistä lämpöä auton lämmittämiseen joten ei leikkaa toimintamatkaa läheskään yhtä paljon.
Hieman hankalaa vaan käydä aina Tukholmassa tankkaamassa.
Ongelma korjaantuu ilmaston lämmetessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vety olisi tähänkin ratkaisu, polttokenno tuottaa ylimääräistä lämpöä auton lämmittämiseen joten ei leikkaa toimintamatkaa läheskään yhtä paljon.
Hieman hankalaa vaan käydä aina Tukholmassa tankkaamassa.
Eihän nyt ole edes autoja juuri saatavilla mutta lähivuosina tulossa useita malleja. Monet autonvalmistajat satsaavat vahvasti vetyyn. Hidas latau, heihkot toimintamatkat ja sadoilla tuhansilla puuttuva kotilataus liian suuria esteitä että akkuauto olisi ainoa vaihtoehto.
Tuskin kellekään enää yllätys että toimintamatka puolittuu talvella, pahimmat fanaatikot ehkä vielä jaksaa väittää vastaan
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
Vierailija kirjoitti:
Ongelma korjaantuu ilmaston lämmetessä?
JOS lämpenisi, ongelma korjaantuisi. Niin kauan, kun ilmaston lämpeneminen on vain propagandaa, sitä ei kannata vakavissaan odotella sähköautojen ongelmien ratkaisuksi.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
Dieselin tankaamisessa ei kulu nuoruus odotteluun. Eli turha olkiukko, taas kerran.
Olisihan tuo melko persiistä oleva muutos ainakin omaan autoiluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma korjaantuu ilmaston lämmetessä?
JOS lämpenisi, ongelma korjaantuisi. Niin kauan, kun ilmaston lämpeneminen on vain propagandaa, sitä ei kannata vakavissaan odotella sähköautojen ongelmien ratkaisuksi.
Miten selität Suomen 80-luvulta kohoavat keskilämpötilat?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
Osta joku muunmerkkinen auto niin ei tarvitse sitä eberiäkin pitää päällä ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
No ei paljoa lähde, mulla ajaa dieselillä tankillisella (jonka tankkaamiseen kuluu n.5min) kesät talvet yli 1000km, riippuen paljon siitä ajetaanko nurkkaa vai matkaa. Kulutus talvella jos lisälämppäri on päällä n.1l/100km enempi... hui kamala!
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo melko persiistä oleva muutos ainakin omaan autoiluun.
Riippuen ihmisen ajoista osalla vaikuttaa enemmän ja osalla vähemmän. Mikäli itse vaihtaisin täyssähköön, niin ilman kotilataamisen mahdollisuuttakaan toimintasäteen puolittuminen ei juurikaan vaikuttaisi. Päivittäiset ajoni ovat niin lyhyitä ja isossa osassa käymiäni paikkoja on mahdollisuus ladata. Kotilatauksella toimintasäteen puolittumisella ei ole mitään vaikutusta elämääni. Aiemmassa työssä asia olisi ollut aivan muuta, kun usein tuli 200-400 km ajopäiviä.
Nyt ennemmin ajan pieni kulutuksellisella suht tuoreella autollani, kunnes vuotuiset kustannukset haukkaavat liikaa, jolloin kannattaa joko luopua autosta kokonaan tai vaihtaa täyssähköön. Ellei siihen mennessä ole tullut jotain muuta taloudellisempaa vaihtoehtoa tarjolle.
Pääkaupunkiseudullahan sähköautolla ajetaan. Lyhyitä etäisyyksiä lauhassa ilmastossa.
Lol, kiinalainen laatu lolvo, ihan normaalia että pakkasella kulutus lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
No ei paljoa lähde, mulla ajaa dieselillä tankillisella (jonka tankkaamiseen kuluu n.5min) kesät talvet yli 1000km, riippuen paljon siitä ajetaanko nurkkaa vai matkaa. Kulutus talvella jos lisälämppäri on päällä n.1l/100km enempi... hui kamala!
Kerro sama % tästähän oli kyse, vai etkö osaa laskea, hui kamalaa😅 ja onko lukemadi ajotietokoneelta vai perstuntuma 💩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
Osta joku muunmerkkinen auto niin ei tarvitse sitä eberiäkin pitää päällä ajaessa.
Nyky aikainen commonrail kone ei lämpene ilman sähkövastusta tai eberiä.
Jos sulla vanhan ajan noki vasara, niin lämpöä riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko lähtee dieselistä matkaa paukkupakkasilla?
Itsellä lähti suorana kulutuksena 32% ja siihen päälle eberinkulutus...
Bmw 530xda
Ei ole krematorio pakkaselle tunteeton, ei.
Ja jos laittaisi diesel eberin sähköautoon, niin ei varmasti tippuisi 32% matka, varma juttu
Dieselin tankaamisessa ei kulu nuoruus odotteluun. Eli turha olkiukko, taas kerran.
Pitäisiköhän sinun selventää itsellesi mitä olkiukko tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma korjaantuu ilmaston lämmetessä?
JOS lämpenisi, ongelma korjaantuisi. Niin kauan, kun ilmaston lämpeneminen on vain propagandaa, sitä ei kannata vakavissaan odotella sähköautojen ongelmien ratkaisuksi.
Miten selität Suomen 80-luvulta kohoavat keskilämpötilat?
80-luvulla mittauspisteitä siirrettiin esim. Lapissa ne olivat aikaisemmin tuntureiden välisissä alhoissa, joista ne siirrettiin ylemmäksi rinteeseen.
Eikä toimintamatkan puolittuminen ollut edes suurin ongelma: "Polestar 2:n koeajossa latausongelmat nousivat tosin tutusti auton akkuja suuremmaksi kiusaksi."
Pakkaset häiritsevät myös latausta ja hidastavat sitä huomattavasti.