Miten tunnistaa huijausviestin aidosta?
Sain tässä illalla facebookissa mielenkiintoisen viestin. Lähettäjä oli Etelä-Afrikasta, ja nimi englanninkielinen. Kuulemma minun kanssani saman sukuniminen ihminen on kuollut auto-onnettomuudessa Etelä-Afrikassa. Kuollut ihminen on ilmeisen varakas ja nyt tämä viestin lähettäjä kertoo että hänen Suomessa olevia sukulaisiaan ollaan etsimässä. Viestin lähettäjä esitteli itsensä asianajajaksi joka on hoitanut tämän kuolleen asioita.
Sukunimeni ei ole mikään kovin yleinen, joten tuntuisi hassulta että juuri tämä nimi olisi joutunut mukaan huijausyritykseen. En tosin tiedä onko ketään sukulaisiamme Etelä-Afrikassa, mutta ilmeisesti tämä asianajaja yrittää nyt kartoittaa ketkä tämän sukunimiset voisivat olla kuolleen sukulaisia. Yksi syy, miksi sukulaisia etsitään, on kuulemma se, että tiettyjä viranomaismaksuja pitäisi nyt maksaa ja sukulaiset saisivat tietysti omansa pois aikanaan perinnönjaossa. Asianajaja kysyi pyysi antamaan henkilötiedot sukulaisuuden varmistamiseksi.
En ole vielä vastannut viestiin mitään. Mitä ihmettä teen? Kuulosti ihan todelliselta tilanteelta ja viesti oli aidon kuuloinen ja hyvin voi kuvitella että oikean asianajajan kirjoittama. Mietin myös nyt sitä, että miten voi varmistua siitä onko viesti aito? Olen joskus saanut huijausviestejäkin, mutta tämä oli aivan erilainen. Mitä tekisitte tilanteessa? Haluaisin kyllä olla avuksi, mutta en tiedä uskaltaako luottaa viestiin
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 00:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 00:43"]
Earth calling, ap! Älä nyt hyvänen aika mene jakelemaan henkilötietojasi yhtään mihinkään. Miten ihmisellä ei voi hälytyskellot soida noin päivänselvän huijauksen edessä?
[/quote]
Ihan totta kyllä. Pikkuisen epäilyttikin, mutta en sitten ihan varma ollut. Vastasin että valitettavasti en nyt voi auttaa, mutta että toivon asian selviävän. Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä parempi näin. Ei ole varaa nyt mahdollisen huijauksen takia menettää rahaa.
ap
[/quote] Kopioi tahan se teksti. Naitten nigerialaisten englanti on niin huonoa etta siita jo nakee etta ei ole totuuden haivaakaan koko tarinassa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 00:49"]
Earth calling, ap! Älä nyt hyvänen aika mene jakelemaan henkilötietojasi yhtään mihinkään. Miten ihmisellä ei voi hälytyskellot soida noin päivänselvän huijauksen edessä?
[/quote]
Ihan totta kyllä. Pikkuisen epäilyttikin, mutta en sitten ihan varma ollut. Vastasin että valitettavasti en nyt voi auttaa, mutta että toivon asian selviävän. Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä parempi näin. Ei ole varaa nyt mahdollisen huijauksen takia menettää rahaa.
ap
[/quote]
Näille ei kannata vastata yhtään mitään. Yleensä huijausviestit ovat automaattisia ja lähtevät yhtaikaa lukuisille tahoille. Jos joku erehtyy vastaamaan, tuota osoitetta aletaan ihan näiden huijareiden eli ihmisten taholta pommittaa ja tuolloin moni on mennyt lankaan, kun jutussa on niin henkilökohtainen ote.
Älä ap oikeasti ala näiden huijareiden kanssa kirjeenvaihtoon. Siinä ei voi kuin hävitä (rahansa ja itsekunnioituksensa).
ap, ymmärrän ongelmasi. On fiksua olla nykyaikana varovainen.
Pystyn auttamaan sinua. Hyvin kohtuullista summaa vastaan selvitän toimeksiantona, onko saamasi yhteydenotto aito ja tarkistan yhteyttä ottaneen henkilön tausta. Minulla on kokemusta tällaisesta, ja "jo tuhansia tyytyväisiä asiakkaita."
Jätä yhteystietosi ja sotu tähän, niin otan pikaisesti yhteyttä!
-Yes we can-
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 01:15"]
ap, ymmärrän ongelmasi. On fiksua olla nykyaikana varovainen.
Pystyn auttamaan sinua. Hyvin kohtuullista summaa vastaan selvitän toimeksiantona, onko saamasi yhteydenotto aito ja tarkistan yhteyttä ottaneen henkilön tausta. Minulla on kokemusta tällaisesta, ja "jo tuhansia tyytyväisiä asiakkaita."
Jätä yhteystietosi ja sotu tähän, niin otan pikaisesti yhteyttä!
-Yes we can-
[/quote]
Haha!
Ok ehkä et tunne mukava vastata minulle, ehkä et ymmärrä Englanti hyvin. Joten olen käyttäen Google Translator nyt, toivottavasti se järkevämpää sinulle. Ehkä nämä mustasukkainen av-mamma kommentaattorit ovat saaneet mielesi muuttunut. Sen ok jos et halua rahaa, joku muu haluaa.
Kalliisti, teidän asianajaja Afrikasta.
Moi ap. Mä oon sun kuoleva täti jota et tunne. Mulla on kolmen miljoonan arvosta metsää Porvoossa ja haluun tehdä testamentin sinulle. Lähetä minulle rahaa koska matka lakimiehen luo, maksaa 5 tuhatta ja testamentin laatiminen 80€. Muuten et saa kolmen miljoonan metsääni.
Menikö jakeluun ap?
Tuollaiset asiat hoidetaan Suomen suurlähetystön ja ja edelleen suomalaisten viranomaisten kautta, eikä niin että kallispalkkainen asianajaja koittaa stalkata sukulaisia Facebookista. Jos haluat antaa rahasi pois, niin lahjoita vaikka saimaannorpille tai muuhun hyväntekeväisyyteen mieluummin.
[/quote]
ap