Jouluideat kun rahaa on käytössä nolla euroa
Jaetaan "nyhjäistään tyhjästä" tyyppiset joulun tunnelman nostattajat, kun rahaa ei ylimääräiseen ole euroakaan. Mikä on sinun vinkki miten arjen mini-budjetilla saa kivan joulun?
Kaikki taivastelijat ja ilkkujat älkööt vaivautuko!
Kommentit (94)
Itse siivoan ja tuuletan kodin hyvin. Siitä tulee jo ihana tunnelma. Sitten kaunis kattaus ja taustamusiikkia. Hämärä valaistus ja kanelia vähän leivinpaperille uuniin paahtumaan, saa tuoksua. Luen kirjaston kirjoja villasukat jalassa ja juon viinilasista vettä. Miten sekin maistuu paremmalta kauniista lasista! Muistelen ihania hetkiä elämästä ja vastailen ihmisten joulun toivotuksiin. Usein tarjoudun myös ottamaan jonkun tutun lemmikin hoitoon, juttelen tälle elämästä tarinoita. Eläinten ilmeet on hulvattomia. Joskus katselen hiljaista kaupunkia ikkunasta ja mietin mihin ihmiset kiiruhtaa aattona. Olen kiitollinen, että on rauha eikä sotaa. Ai niin ja tärkein: puhtaat, silitetyt lakanat!
Vierailija kirjoitti:
Jos ikinä ei ole varaa, niin vika löytyy peilistä.
Heitin peilin roskiin muttei auttanut.
Me käytiin kerran vähälumisena jouluna joka päivä pyöräretkellä, jos teillä ei ole pyöriä niin voi toki kävelläkin. Aurinko paistoi ja oli ihanaa. Leikkipuistoissa oli tilaa ja syötiin hernekeittoa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietä joulua vasta joulun jälkeen. Jo tapaninpäivänä jouluruoat, -suklaat, -koristeet ja -kukat ovat 50 % alennuksessa.
Ei meillä ole varaa näihin, vaikka olisi kuinka -50%. Koristeisiin ja suklaisiin ei kerta kaikkiaan ole ikinä varaa. Onneksi pikkujouluissa ym on nykyisin ylenpalttiset tarjoilut, niin saa suun makeaksi niilläkin. Koristeet tehdään kierrätysmateriaaleista ja ruoka pitää kehitellä ihan arjen halvoista aineksista.
Mihin sun kaikki rahat menee jos ei ole varaa kerran vuoteen väsätä lanttu- ja perunalaatikkoa?
Jos laatikoista haluaa hyviä, niin niihin menee yllättävän paljon aineksia siihen nähden, että kuinka moneksi päivää niistä saa ruokaa. Esimerkiksi perunat on paljon riittoisampia keitettyinä kuin laatikoina ja edullisempi ateriana.
Ja kiitos kysymästä, rahani menevät asumiseen suurimmaksi osaksi. Sitten sähkö-, ja vakuutusmaksuihin. Lasten harrastuksiin ja omaan työssäkäymiseen (joukkoliikennelippu), ruokaan jää pieni potti kuussa ja siitä joustetaan jos hajoaa esim pyykinpesukone. Vaatteita hankitaan kun on pakko ja sieltä mistä halvimmalla saadaan. Mutta älä toki lue tätä ketjua enempää mikäli tulee paha mieli.Terv. köyhä yh sairaanhoitaja
Olen kysyjä ja itse minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaanhoitajilla on lisineen kovat palkat. Ei mulla muuta.
En saa mitään lisiä vaikka olen sh, käteen jää 1700-1800e/kk. Melkoista yleistämistä. Ja käteen jäävä raha voi olla perheellisellä sairaanhoitajalla ja tykyvyttömyyseläkkeellä oleva täysin sama. Jännä ajatus, että palkkatyö olisi aina kovapalkkaista. Mutta hyvää joulumieltä sinullekin! Ei köyhyydestä kannata kilpailla.
Itse asun halvimmassa asunnossa Hkissa, jonka löysin kun ei saatu kaupungin asuntoa. Vuokraan ja muihin asumiskuluihin menee yhteensä 1200e kuussa, koko ajan metsästän edullisempaa kotia. Minun palkasta jää 400e muihin kuluihin, ei sillä lapsiperheessä juhlita, vaikka lapsilisät auttaa onneksi niin että lapset saa harrastaa, vaatteet ja retket.
Tämä ei ole nyt mitään kettuilua mutta oletko oikeasti koskaan miettinyt muuttaa pois Helsingistä? Täällä Lahdessa vuokrat ovat paljon halvempia, lapsille löytyy hyviä kouluja. Elämä on rahan suhteen paljon väljempää, työpaikkojakin on. Saatko asumistukea? Me asumme edullisessa kolmiossa, vuokra 769e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietä joulua vasta joulun jälkeen. Jo tapaninpäivänä jouluruoat, -suklaat, -koristeet ja -kukat ovat 50 % alennuksessa.
Ei meillä ole varaa näihin, vaikka olisi kuinka -50%. Koristeisiin ja suklaisiin ei kerta kaikkiaan ole ikinä varaa. Onneksi pikkujouluissa ym on nykyisin ylenpalttiset tarjoilut, niin saa suun makeaksi niilläkin. Koristeet tehdään kierrätysmateriaaleista ja ruoka pitää kehitellä ihan arjen halvoista aineksista.
Joulukoristeita on Konteissa ja kirppareilla lähes ilmaiseksi! Ne tarvitsee hankkia vain kerran. Täällä on aina niitä vinkujia, joille kaikki pitäisi tuoda ilmaiseksi kotiin! Sossusta saa toimeentukitukea, jos rahat on vähissä. Kyse elämänhallinnan ongelmista.
Kääntyisin kirkon puoleen! He avustavat ainakin joulun alla.
Täällä moni kiljuu, että ap:n pitää ostaa sitä ja tätä. Mitä jos hän on jo rahaa vaativat hankinnat jo ja ihan itse päättänyt mitä syövät? Nyt hän pyytää ilmaisia ideoita tunnelman nostattamiseen. Pysytäänpä aiheessa!
Moni jo mainitsi tunnelman, itse olen myös sen kannalla. Monessa vauraassakin perheessä voi mennä joulu pilalle ikävän tunnelman vuoksi. Joten niin köyhä kuin rikas huolehtikoon siitä, että jouluna koti olisi onnellinen ja turvallinen. Mitään muuta en olisi itse lapsena toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun kaikki rahat menee jos ei ole varaa kerran vuoteen väsätä lanttu- ja perunalaatikkoa?
Jos laatikoista haluaa hyviä, niin niihin menee yllättävän paljon aineksia siihen nähden, että kuinka moneksi päivää niistä saa ruokaa. Esimerkiksi perunat on paljon riittoisampia keitettyinä kuin laatikoina ja edullisempi ateriana.
Ja kiitos kysymästä, rahani menevät asumiseen suurimmaksi osaksi. Sitten sähkö-, ja vakuutusmaksuihin. Lasten harrastuksiin ja omaan työssäkäymiseen (joukkoliikennelippu), ruokaan jää pieni potti kuussa ja siitä joustetaan jos hajoaa esim pyykinpesukone. Vaatteita hankitaan kun on pakko ja sieltä mistä halvimmalla saadaan. Mutta älä toki lue tätä ketjua enempää mikäli tulee paha mieli.Terv. köyhä yh sairaanhoitaja
Olen kysyjä ja itse minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaanhoitajilla on lisineen kovat palkat. Ei mulla muuta.
En saa mitään lisiä vaikka olen sh, käteen jää 1700-1800e/kk. Melkoista yleistämistä. Ja käteen jäävä raha voi olla perheellisellä sairaanhoitajalla ja tykyvyttömyyseläkkeellä oleva täysin sama. Jännä ajatus, että palkkatyö olisi aina kovapalkkaista. Mutta hyvää joulumieltä sinullekin! Ei köyhyydestä kannata kilpailla.
Itse asun halvimmassa asunnossa Hkissa, jonka löysin kun ei saatu kaupungin asuntoa. Vuokraan ja muihin asumiskuluihin menee yhteensä 1200e kuussa, koko ajan metsästän edullisempaa kotia. Minun palkasta jää 400e muihin kuluihin, ei sillä lapsiperheessä juhlita, vaikka lapsilisät auttaa onneksi niin että lapset saa harrastaa, vaatteet ja retket.
Tämä ei ole nyt mitään kettuilua mutta oletko oikeasti koskaan miettinyt muuttaa pois Helsingistä? Täällä Lahdessa vuokrat ovat paljon halvempia, lapsille löytyy hyviä kouluja. Elämä on rahan suhteen paljon väljempää, työpaikkojakin on. Saatko asumistukea? Me asumme edullisessa kolmiossa, vuokra 769e kuukaudessa.
Kiitos kivoista sanoista. Olen kyllä haaveillut pois muutosta, mutta äitini on täällä muistisairauden vuoksi hoitokodissa ja isäni tarvitsee apua arjessa. Ehkä myöhemmin voin muuttaa, Helsinki ei ole minulle mikään onnela ja pakollinen paikka. Toki lasten vieminen kesken alkavaa murrosikää vieraalle paikkakunnalle uusin kouluihin ja harrastuksiin jännittäisi myös, etenkin kun pitäisi itse ehtiä olla tukemassa heitä sitten prosessissa, tuntuu jotenkin jaksamisen kannalta nytkin jo olevan tiukkaa, että miten ihmeessä saisin muuton organisoitua.. Mutta varmaan se tästä suttaantuu. Perusasiat meillä on onneksi hyvin, että ollaan itse terveitä ja ei nähdä nälkää, katto pään päällä ja selviän laskuista.
Jouluntuoksua saa kotiin kanelilla ja neilikalla (jos näitä kaapissa on). Jos ei ole valmista glögiä niin mehuun mausteeksi. Jos ei ihmeempää jouluruokaa ole, niin riisipuuro on edullista ja täyttävää. Joululaulut soimaan radiosta. Kartoita kaikki vanhat koristeet ja valosarjat mitkä toimivat. Jouluna yhteinen hetki katsoen jotain jouluista elokuvaa.
Musta on absurdia että aikuinen on päätynyt tilanteeseen ettei elämänsä aikana ole saanut joulukoristeita ostettua (siis olettaen että niitä haluaa). Itsellä samat koristeet ovat olleet siitä asti kun muutin omaan kotiin 18-vuotiaana. Kirppikseltä ostanut joskus jotain pientä lisää (viimeksi hedelmäpussillinen palloja 1e). Joulujen jälkeen ovat vielä extra-alessa.
Toki jos joulukoristeet ovat alkaneet kiinnostaa vasta lasten saannin jälkeen, mutta silloinkin on hassua että lapsia on mutta ei ikinä ole sitä ylimääräistä paria euroa ollut.
Jos joku pyytää pienen budjetin vinkkejä niin miksi pitää alkaa kettuilemaan ja syyllistämään? Mitä se on teiltä pois?
Riisipuuro ja joulutortut, ei ihan nolla euroa, mutta edullista. Täysmaidon voi korvata kookosmaidolla jos maito ei sovi. Joulukortit pahvista, kuvia saa mainoksista, liimaa ehkä tarvitaan muulloinkin kun jouluna. Lähellä asuville voi viedä postilaatikkoon. Koulussa on tarjottu jouluruoka, mm. kinkkua ja savulohta, arvostan. Meillä seurakunta jakaa ensi viikolla ruokakasseja, katson mitä sieltä saa ja hankin sitten tarvittaessa lisää. Lidlissä taisi olla karjalanpaistilihat alle 5 euroa, siihen juureksia ja perunoita, aikuisille oluet, maito, joululimppu ja margariini niin perhe syö joulupäivänä kympillä. Lahjoihin voi ehkä varautua etukäteen, jokainen toivottavasti löytää oman tavan selvitä tästä.
Kukaan ei ole vielä sanonut KIRJASTO. Jos olet helmetin alueella, kuten olen ymmärtänyt, tsekkaa mitä saa lainaan. Hae hakusanalla "esine".
Lasten kanssa voi pelata jotain, kirjastosta saa myös lautapelejä. Niitä ei muutenkaan kannata ostaa, suurimman osan ajasta ovat vaan kaapissa.
Yhdessäolo, joululaulukanava, yhdessä laulamista.
Stokkan näyteikkuna on ihana, vaikka mitään ei ostaisikaan.
Hyvää joulua teille!
Sovitaanko että jos pyydetään pienen budjetin vinkkejä ne ei ole tyyliin "nuole joulutortun murut kahvilan tarjottimilta" ja "kaiva lahjapaperit naapurin roskiksesta". Kukaan ei varmaan juhlapyhänä halua naamaansa hierottavan että on köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Sovitaanko että jos pyydetään pienen budjetin vinkkejä ne ei ole tyyliin "nuole joulutortun murut kahvilan tarjottimilta" ja "kaiva lahjapaperit naapurin roskiksesta". Kukaan ei varmaan juhlapyhänä halua naamaansa hierottavan että on köyhä.
Täällä on ollut asiallisia ehdotuksia mutta jos ne eivät kelpaa, niin ei sitten! Ei saa siis olla edullisia ruokavinkkejä tai koristeiden hankkimista. Ehkä ensi vuonna pystyy aloittaja varautumaan jouluun jo tammikuusta alkaen ja osaa koristeet valmiiksi kaappiin. Kyntteliköt ja ikkunavalot ovat jo joulun jälkeen tarjouksessa. Suklaata ja lahjoja voi ostaa pitkin vuotta. Ilmaista on hengittäminen. Ulkona voi kävellä hautausmailla ihastelemassa kynttilöitä tai jouluvaloja kaupungilla. Kirjastosta voi lainata esim. jouluaiheisia kirjoja lapsille ja aikuisille. Jos on oma piha ja pakkasta, voi tehdä sankolla joululyhtyjä. Riisien osto ei kustanna paljoa puuroa varten. Joka tapauksessa itse joutuu näkemään vaivaa ja jos ei pysty, niin jo pystyisi kuuntelemaan netistä ja radiosta joululauluja. Kun ei tiedä yksityiskohtia, vaikea tarkasti auttaa. Itse olen töissä melkein aattoon asti ja poikki jo nyt. Kuitenkin pystyn toimimaan, jotta saan perheelle kivan joulun ilman isoja rahavaroja.
Vierailija kirjoitti:
Ap pyysi ilmaisia vinkkejä tunnelman kohotukseen. Mutta ihmiset on nykyään materialisteja, että eivät ymmärrä mitä se tarkoittaa, niinpä vastaukset on sitten pelkkää materiaa.
Jonkun muun pitäisi tehdä ja hankkia, kun itse ei pysty. Elämänhallinta puuttuu eikä ole sinnikyyttä eikä tahtoa yrittää edes.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on oikeasti erinomainen ajatus! Vaikka ymmärrän toki, että ei tunnu kivalta lykätä joulua keinotekoisesti, mutta toisaalta joulu on enemmän kuin päivämäärä :)
Vierailija kirjoitti:
Jonkun muun pitäisi tehdä ja hankkia, kun itse ei pysty. Elämänhallinta puuttuu eikä ole sinnikyyttä eikä tahtoa yrittää edes.
Ikävää, että tilanteesi on tällainen. Oletko yrittänyt hakea apua?
Tarjouksesta halpoja elintarvikkeita: kinkkusiivuja, juureksia, joista voi tehdä laatikot ja rosolli ja perunoita. Muutama kynttilä, torttutaikina ja luumuhillo ei maksa paljon. Maksaa noin 10-20 e muualla kuin K-kaupoissa. Nuo sen takia, että käsittääkseni syöt joka päivä joka tapauksessa jotain? Jos et pysty saamaan ruokaa mistään, soita Kelaan ja pyydä toimeentulotukea vai onko tämä se, että ensin tuhlaan sinne ja tänne ja sitten ei ole rahaa mihinkään.