Jouluideat kun rahaa on käytössä nolla euroa
Jaetaan "nyhjäistään tyhjästä" tyyppiset joulun tunnelman nostattajat, kun rahaa ei ylimääräiseen ole euroakaan. Mikä on sinun vinkki miten arjen mini-budjetilla saa kivan joulun?
Kaikki taivastelijat ja ilkkujat älkööt vaivautuko!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Paperitähtien taittelu, netistä löytyy paljon ohjeita helposta vaativampaan. Niistä saa koristeita vaikka ikkunalle. Pinterestistä löytyy muutenkin paljon myös lähestulkoon nollabudjetin ideoita askarteluun ja koristeluun.
Tietty joululaulut, tv:n jouluohjelmat, ulkona olevat jouluvalot ja aika monet tavalliset jouluherkut on helposti saatavilla.
Mä hurahdin askateleen niitä 8 sakaraisia tähtiä. Vanhoista kirjoista ja lehtiensivuista tulee hienoja. Tuolla ne nyt roikkuu katossa ja pyörähtelee ihanasti ilmavirroissa. Paperin lisäksi ei tarvi kun liimaa ja lankaa.
Koristele kotisi joulukoristeilla.
Muutaman kerran olen tehnyt hyviä jouluruokia mutta jättänyt kodin koristelematta niin joulu ei tuntunut joululta vaan tavalliselta päivältä jolloin syön todella hyvin.
Kodin koristelulla ja joulumusiikilla saa joulutunnelmaa samoin kuin joulusaunassa käymisellä. Riisipuuron tekemisellä saa kotiin joulun tuoksua ja makua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietä joulua vasta joulun jälkeen. Jo tapaninpäivänä jouluruoat, -suklaat, -koristeet ja -kukat ovat 50 % alennuksessa.
Ei meillä ole varaa näihin, vaikka olisi kuinka -50%. Koristeisiin ja suklaisiin ei kerta kaikkiaan ole ikinä varaa. Onneksi pikkujouluissa ym on nykyisin ylenpalttiset tarjoilut, niin saa suun makeaksi niilläkin. Koristeet tehdään kierrätysmateriaaleista ja ruoka pitää kehitellä ihan arjen halvoista aineksista.
Mihin sun kaikki rahat menee jos ei ole varaa kerran vuoteen väsätä lanttu- ja perunalaatikkoa?
Jos laatikoista haluaa hyviä, niin niihin menee yllättävän paljon aineksia siihen nähden, että kuinka moneksi päivää niistä saa ruokaa. Esimerkiksi perunat on paljon riittoisampia keitettyinä kuin laatikoina ja edullisempi ateriana.
Ja kiitos kysymästä, rahani menevät asumiseen suurimmaksi osaksi. Sitten sähkö-, ja vakuutusmaksuihin. Lasten harrastuksiin ja omaan työssäkäymiseen (joukkoliikennelippu), ruokaan jää pieni potti kuussa ja siitä joustetaan jos hajoaa esim pyykinpesukone. Vaatteita hankitaan kun on pakko ja sieltä mistä halvimmalla saadaan. Mutta älä toki lue tätä ketjua enempää mikäli tulee paha mieli.Terv. köyhä yh sairaanhoitaja
Olen kysyjä ja itse minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaanhoitajilla on lisineen kovat palkat. Ei mulla muuta.
En saa mitään lisiä vaikka olen sh, käteen jää 1700-1800e/kk. Melkoista yleistämistä. Ja käteen jäävä raha voi olla perheellisellä sairaanhoitajalla ja tykyvyttömyyseläkkeellä oleva täysin sama. Jännä ajatus, että palkkatyö olisi aina kovapalkkaista. Mutta hyvää joulumieltä sinullekin! Ei köyhyydestä kannata kilpailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperitähtien taittelu, netistä löytyy paljon ohjeita helposta vaativampaan. Niistä saa koristeita vaikka ikkunalle. Pinterestistä löytyy muutenkin paljon myös lähestulkoon nollabudjetin ideoita askarteluun ja koristeluun.
Tietty joululaulut, tv:n jouluohjelmat, ulkona olevat jouluvalot ja aika monet tavalliset jouluherkut on helposti saatavilla.
Mä hurahdin askateleen niitä 8 sakaraisia tähtiä. Vanhoista kirjoista ja lehtiensivuista tulee hienoja. Tuolla ne nyt roikkuu katossa ja pyörähtelee ihanasti ilmavirroissa. Paperin lisäksi ei tarvi kun liimaa ja lankaa.
Joo, se on kyllä hauskaa. Taiteiltiin viime jouluna äidin kanssa semmoisista mattapintaisen vaatekuvaston sivuista. Ja hyvät naurut saatiin kun aluksi yritettiin niitä väkertää jos minkälaisin tuloksin. On jäänyt ihan pysyväksi koristeeksi itselle kun sopii oikeastaan mihin vain vuodenaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietä joulua vasta joulun jälkeen. Jo tapaninpäivänä jouluruoat, -suklaat, -koristeet ja -kukat ovat 50 % alennuksessa.
Ei meillä ole varaa näihin, vaikka olisi kuinka -50%. Koristeisiin ja suklaisiin ei kerta kaikkiaan ole ikinä varaa. Onneksi pikkujouluissa ym on nykyisin ylenpalttiset tarjoilut, niin saa suun makeaksi niilläkin. Koristeet tehdään kierrätysmateriaaleista ja ruoka pitää kehitellä ihan arjen halvoista aineksista.
Mihin sun kaikki rahat menee jos ei ole varaa kerran vuoteen väsätä lanttu- ja perunalaatikkoa?
Jos laatikoista haluaa hyviä, niin niihin menee yllättävän paljon aineksia siihen nähden, että kuinka moneksi päivää niistä saa ruokaa. Esimerkiksi perunat on paljon riittoisampia keitettyinä kuin laatikoina ja edullisempi ateriana.
Ja kiitos kysymästä, rahani menevät asumiseen suurimmaksi osaksi. Sitten sähkö-, ja vakuutusmaksuihin. Lasten harrastuksiin ja omaan työssäkäymiseen (joukkoliikennelippu), ruokaan jää pieni potti kuussa ja siitä joustetaan jos hajoaa esim pyykinpesukone. Vaatteita hankitaan kun on pakko ja sieltä mistä halvimmalla saadaan. Mutta älä toki lue tätä ketjua enempää mikäli tulee paha mieli.Terv. köyhä yh sairaanhoitaja
Olen kysyjä ja itse minimillä työkyvyttömyyseläkkeellä. Sairaanhoitajilla on lisineen kovat palkat. Ei mulla muuta.
En saa mitään lisiä vaikka olen sh, käteen jää 1700-1800e/kk. Melkoista yleistämistä. Ja käteen jäävä raha voi olla perheellisellä sairaanhoitajalla ja tykyvyttömyyseläkkeellä oleva täysin sama. Jännä ajatus, että palkkatyö olisi aina kovapalkkaista. Mutta hyvää joulumieltä sinullekin! Ei köyhyydestä kannata kilpailla.
Itse asun halvimmassa asunnossa Hkissa, jonka löysin kun ei saatu kaupungin asuntoa. Vuokraan ja muihin asumiskuluihin menee yhteensä 1200e kuussa, koko ajan metsästän edullisempaa kotia. Minun palkasta jää 400e muihin kuluihin, ei sillä lapsiperheessä juhlita, vaikka lapsilisät auttaa onneksi niin että lapset saa harrastaa, vaatteet ja retket.
Onhan sitä joka tapauksessa syötävä jotain niin käytät joulunajan päivien rukabudjetin jouluisiin ruokiin. Joululaatikot ei ole mitenkään kallista ruokaa.
Käykää joulukirkossa ja pitkällä kävelyllä. Älkää keskittykö siihen mitä teillä ei ole vaan huomioikaa ne asiat mitä teillä on. Negatiivisuus tappaa joulun tunnelman alta aika yksikön.
Vierailija kirjoitti:
Iltakävelyllä napsit parit havut mukaan. Mieluiten hakkuualueelta, mutta jos täytyy ottaa puusta niin nätisti ja vähällä vahingoittamisella.
Tulee jouluntuoksua köyhäänkin kotiin. Kuusivarkaisiin en kannusta.
Joulukuusen myyjien jäljiltä jää aina havuja maahan. Muutamana jouluna on kerätty niitä mukaan kävelyllä.
Riisipuuro, laatikot. Valinnaisena vähän kinkkusiivuja tai kalaa. Rosolli on helppo ja halpa.
Jouluinen pulkkailu/mäenlasku/hiihto/luistelu, varsinkin jos on lapsia. Jouluksi on nimittäin luvattu lunta eteläänkin! Sitten joulusauna. Vähävaraisten joulujuhlat? Sukulaisten/ystävien joulupöytään?
Vierailija kirjoitti:
viime vuosina on ollut jo aattona
Ihmiset heittää muuton yhteydessä joulukoristeita ym pois. Olen niistä kerännyt itselleni joulukoristelaatikon vuosien varrella. Olen myös kerännyt roskiksesta lapsille oikein hyviä leluja ja vaatteita, kun huomaan, että joku on juuri tuonut kassin roskiksen kierrätyshyllylle.
Tein lapselleni nollabudjetilla luksus-liukurin kun löysin roskiksesta Ikean sinisen säkin. Leikkasin siihen niinikää roskiksesta löytyneestä vauvan patjasta pehmusteen sisään ja taittelin ja teippasin päältä kiinni. Kantokahvoista saa kannettua mäkeä ylös. Hyvin luistaa.
Niille, jotka sanovat, että rosolli on halpaa, niin tsekatkaa suolakurkun kilohinta! Minulle jo punajuuren ostaminen olisi ekstraa. Mutta ruoka ei ole se pääasia tietysti, siinä säästää helposti. Jouluna voi syödä väähn kauniimmalla kattauksella perunoita ja vaikka lohiperkeistä tehtyä kastiketta (monet kaupat suostuu myymään tai antamaan ilmaiseksi lohifileistä jäävää perkettä, siitä saa monta ateriaa).
Oma vinkki: pullaa voi tehdä ilman kalliita ainesosiakin, veteen ja ilman kananmunaa. Rasva ja hiiva on tietysti aika pakollista, mutta niidenkin määrässä voi pihistellä.
Meidän perheen ruokabudjetti on 2e /pvä. Sillä syö neljä henkeä, joten penniä tulee venyttää. Mies sairastaa kroonista syöpää ja laskua vain pukkaa postiluukusta, itse olen lastenhoitaja eikä palkka päätä huimaa. Niinpä askarrellaan paljon ilmaismateriaalista ja luonnosta löytyvistä asioista. Lapsille läsnäolo ja kuuntelu on tärkeintä. Viime joulun hitti oli metrolla matkustus, kertalipulla kerkesi edestakaisin Itä-Helsingistä Espooseen, matkailua koko rahan edestä.
Kerran sovin myös yllätykseksi naapurin kanssa, että saatiin viedä heidän koiraa lenkille. Se oli mahtava elämys.
Jätin ostamatta loka-marraskuun bussilipun ja kuljin pyörällä töihin. Sain hyvän joulupotin säästöön! Joulukuussa oli niin paljon jo lunta, että oli pakko siirtyä bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Niille, jotka sanovat, että rosolli on halpaa, niin tsekatkaa suolakurkun kilohinta! Minulle jo punajuuren ostaminen olisi ekstraa. Mutta ruoka ei ole se pääasia tietysti, siinä säästää helposti. Jouluna voi syödä väähn kauniimmalla kattauksella perunoita ja vaikka lohiperkeistä tehtyä kastiketta (monet kaupat suostuu myymään tai antamaan ilmaiseksi lohifileistä jäävää perkettä, siitä saa monta ateriaa).
Oma vinkki: pullaa voi tehdä ilman kalliita ainesosiakin, veteen ja ilman kananmunaa. Rasva ja hiiva on tietysti aika pakollista, mutta niidenkin määrässä voi pihistellä.
Tsekkasin. Maustekurkun kilohinta oli 3,49 euroa, kun viimeksi ostettiin. Eihän sitä kilotolkulla tarvitse rosolliin.
Itse olin työttömänä kun lapset oli pieniä. Rahojen ollessa lopussa leivoin aina pullaa. Olo ei tuntunut silloin köyhälle.
Jos ikinä ei ole varaa, niin vika löytyy peilistä.
Itse tehty rahkavoi taikina. Rahka 0,50e, voi 250g 1e, jauhot 250g n. 0,10e, leivinjauhe teelusikallinen 0,05e. Tee puolet tortuiksi ja säästä puolet taikinasta pakastimeen ja teet siitä vaikka piirakan myöhemmin. Ei tule paljoa hintaa ja saat tuhtia tavaraa. Toki ei torttutaikina maksa paljoa kaupassa.
Joulun ruuat saa ihan yhtä edullisesti kuin muutkin arkiruuat. Tee teille sopiva määrä ja vain niitä ruokia mitä syötte. Meillä joulun suurinta herkkua on riisipuuro, yhden kattilallisen saa hintaan 1,50e ja siitä syö koko nelihenkinen perhe.
Täällä moni antaa säästövinkkejä ja kiukuttelee, jos kaikki ei syö jouluruokaa. Ap pyysi vinkkejä nollabudjetin joulutunnelmaan, tässä omani:
kauneimmat joululaulut ja joulukirkko. Jos kinkkuun ei ole varaa, niin käärin kinkkuleikkeleet kauniiksi rulliksi ja teen pienen kastikkeen kylkeen ja muussaan perunat. Joskus kuusikauppiaat jättää loput kuuset "saa ottaa" lapun kanssa parkkipaikalle. Niitä kannattaa pitää silmällä. Samoin joulun aikaa kaupoilla on hävikkiapissa vaikka mitä, sieltä saattaa saada 50 sentillä ison kasan ruokaa.
Joulua voi piristää leipomalla vaikka korvapuusteja koska kaikki ainesosat ovat edullisia ja suurin osa niistä löytyy jo valmiiksi kotikokin keittiöstä.
Harrastuksiin voit kysyä apua seurakunnalta, tukikummit, yms. Vois auttaa aika kivasti.