Vinkkejä tupakoinnin lopettamiseen!
Nyt av-mammat hyvät vinkit tänne. Olen siis polttanut noin 5 vuotta. Olen parikin kertaa lopettanut, mutta elämä on niin sanotusti potkinut päähän (äidin kuolema, pitkän parisuhteen todella ruma päätös) ja aina sitten huomaakin sauhuttelevansa. Nyt haluaisin lopettaa kokonaan, sillä tuntuu, ettei ole mitään järkeä elää muutenkaan terveellisesti, kun tupakoi. Aina kun olen retkahtanut takaisin pahaan tapaani, huomaan heti luovuttavani ja ajattelevani, että se yksi tupakka pilasi koko saavutuksen ja on turha jatkaa yrittämistä.
Eli millaisia vinkkejä löytyisi (mielellään ihan oman kokemuksen kautta)? Millään shokkikuvilla on turha koittaa järkyttää, en ole koskaan moisista hetkahtanut. Olisiko vinkkejä mitä tehdä, kun se tupakan himo iskee? En haluaisi retkahtaa syöpöttelyyn silloin, niin kuin yleensä käy.
Niin ja pahin ongelma lopettamisen kanssa on se, että joka toinen tuttuni tupakoi ja ei jumalauta kun muut lähtevät röökitauolle niin silloin on paha sanoa 'ei'. Tätä on varmaan monen vaikea ymmärtää, mutta kun tupakoinnin lopettaa, niin jostain syystä se tunkkainen löyhkä on maailman herkullisin tuoksu...
Kommentit (32)
Jättää tupakat kauppaan niin sittenhän se loppuu automaattisesti ja kiellät työpaikalla tupakan tarjoamisen. Lääkäriltä voi hakea jonkin reseptilääkkeen tupakasta eroon pääsemiseen.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:44"]Niin ja onko kukaan lopettanut löytänyt apua sähkötupakasta? Minulla itsellä mitkään nikotiinipurukumit tai suihkeet eivät aiheuta kuin vitutusta.
Ap
[/quote]
Kyllä!! Sähkötupakka lopetti minun röökinpolton ja olo muuttui kummasti!! Hajuaisti voimistui..samoin makuaisti
Mulla auttoi nikotiinipastillit alkuun ja ennen kaikkea halu olla polttamatta. Sun pitää haluta olla savuton. Vieroitusoireet kestää oikeasti kolme päivää, sen jälkeen tarve polttaa johtuu sun korvien välistä. Ole itsellesi armollinen, jos sorrut yhteen älä anna itsellesi lupaa alkaa polttamaan vaan yritä uudestaan.
2 henkilö on päässyt laiskuudella tupakan poltosta. Toinen "unohtaa" ostaa tupakat ja himon iskiessä sitä ei ole ja tsemppaa itseään laiskaksi ja jättää lähtemättä kauppaan. Toinen osti askin ja himon iskiessä ajattelee aina "en jaksa mennä ulos, poltan huomenna". Jotain kymmenen vuotta ovat olleet polttamatta vaikka eivät ole varsinaisesti lopettaneet.
Isäni poltti 40 vuotta ja päätti sitten että kerrasta poikki. Pahimmat viekkarit kestävät tosiaan muutaman päivän. Se vanhanaikainen konsti säästää tupakkarahat ja palkita niillä itsensä toimii monella.
Vuoden kuluttua lopettamisesta isäni ei voinut sietää tupakan kammottavaa löyhkää, kuten hän itse sanoi. Ja poltti siis ketjussa tuon 40 vuotta, kaksi isoa askia päivässä.
Itse lopetin seinään. Turhaan syydät rahojasi nikotiinituotteisiin (korvata riippuvuus toisella), joskus varmaan aiot niistäkin irrottautua? Hommaa paljon tekemistä itsellesi kahdeksi ekaksi päiväksi, siinä se tupakka unohtuu :)
Kokeile korvata ensin puolet päivän tupakeista purkalla tai pastilleilla. Kun tekee mieli tupakkia,nappaat esim. Sisu-pastillin ja imeksit sitä. On helpompi lopettaa kun on ensin vähentänyt reippaasti. Kannattaa myös alkaa liikkumaan enemmän,itselle auttoi pitkät lenkit ja tanssi.
Kiitos kaikille vinkeistä. Onko muuten kellään ollut tälläistä ongelmaa: maku ja hajuaisti alkaa parantua selkeästi aika nopeasti ja heti iskee sellaiset "herkkyydet" kaikelle liian vahvasti tuoksuvalle ja maistuvalle. Meneekö se ohi jossain vaiheessa? Alkaa siis ällöttämään kaikki liian mausteinen ruoka ja esimerkiksi appelsiinin tuoksu tuntuu todella inhottavalle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:59"]
Kiitos kaikille vinkeistä. Onko muuten kellään ollut tälläistä ongelmaa: maku ja hajuaisti alkaa parantua selkeästi aika nopeasti ja heti iskee sellaiset "herkkyydet" kaikelle liian vahvasti tuoksuvalle ja maistuvalle. Meneekö se ohi jossain vaiheessa? Alkaa siis ällöttämään kaikki liian mausteinen ruoka ja esimerkiksi appelsiinin tuoksu tuntuu todella inhottavalle. Ap
[/quote]
Haju ja maku palautui seinään lopettaneelle tosi nopeasti, myös "kylmät jalat" on enää muisto vain!, pari päivää posketkin punoitti, nyt tasoittunut :) Mikään haju ei erikseen ellottanut toista enempi.
Mä kokeilin ihan mielenkiinnosta sähkötupakkaa ja jäin siihen koukkuun. Tavallista tupakkaa en ole 3,5 vuoteen maistanut. Ja ei siis ollut mitenkään tarkoituksena tupakointia lopettaa.
Jos on menoa lääkäriin niin ota asia siellä puheeksi. Tupakasta vieroitukseen on mahdollista saada lääkkeitäkin. Usein ongelma on se, että niitä nikotiinipurkkia ym käytetään niin vähän, että sitten se himo vie voiton. Kannattaa kysyä ohjeita niiden annostukseen eikä napsia vaan omasta päästään :D Tsemppiä sulle ! Tosi hienoa, että oot valmis lopettamaan :) Ja jätä se sähkötupakka ihan suosiolla pois. Mut suosittelen käymään lääkärissä. Jos on ammattinsa osaava lekuri, hän osaa kyllä tsempata !
Miksi lopetit parisuhteen vaikka oli vitunreikää ilmeisesti tarjolla?
Ajattele että suurin osa ihmisistä tulee koko ikänsä mainiosti toimeen ilman tupakkaa, niin sinäkin tulisit.
Minkälaista sähkötupakkaa te poltatte= Vois sopia mullekin. Onko siinä nikotiinia vai ei? Tai myydäänkö Suomessa ylipäätään nikotiinia sisältävää sähkötupakkaa? Mullakin toi tupakointi vaan tapa, luulisin ja siksi uskon, että sähkötupakalla voisin päästä eroon.
Menthol pastillit auttoivat mulla! Tupakoin melkein 5v putkeen ja kun pastillin suuhun laittoi ei tullutkaan tunkkainen maku suuhun vaam raikas. Tämä pelasti mut röökiltä :)
Mut mun äiti poltti 16-vuotiaasta 42-vuotiaaksi. Lopetti yhdessä illassa. Päätti vain, että nyt tämä jää. Osti nicorettepurkkaa, kokeili kaksi yhden päivän aikana ja meinasi oksentaa niistä. Oli sitten ilman purkkaa ja homma toimi. Ei ollut edes suurempaa kiukkua, oikeasti!:D Elin saman katon alla, olisin tiennyt.. Joskus se meinasi lähteä esim. kahvin jälkeen vaan tavasta tupakilla, mutta kun huomasi sen, nauroi ja tuli takaisin. Nyt se on ollut jo muutamia vuosia polttamatta, enkä voisi olla ylpeämpi!
Kamalimmat hajut tupakoinnin lopettamisen jälkeen ovat ravintoloiden yökerhojen hiki ja pieru! Tulee kyseisissä paikoissa mieleen että ennemmin haistelisin sitä röökin katkua sen kerran kun sielä käyn...
Lopeta suoraan ettet polta yhtään, tai vähennä, tai mitään nikoliitilaastareita, vaan ihan kokonaan kaikki lopetat suoraan. Käyt kävelyllä kun alkaa tehdä mieli tupakkaa. Ulos raittiiseen ilmaan lenkkeilemään, jos alkaa kuumottaa. Varaa jotain tekemistä että saat puuhaa sille ylimääräiselle ajalle mitä alkaa ilmestymään. Siinä ehkä tärkeimmät, pari ekaa viikkoo pahin, sitten alkaa helpottaa.
Niin ja onko kukaan lopettanut löytänyt apua sähkötupakasta? Minulla itsellä mitkään nikotiinipurukumit tai suihkeet eivät aiheuta kuin vitutusta.
Ap