Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimistoapulainen luulee että se johtaa akateemisia asiantuntijoita!

Vierailija
26.03.2015 |

Sisältää avautumisen: Mistä ihmeestä on kasvanut jonkun merkanttikoulutuksen saaneelle täti-ihmiselle sellainen käsitys, että kun hän siinä eteisaulassa jossain pikkutoimistossaan sitä vastaanottoa pitää ja papereita ja toimistotarvikkeita tilailee, että hänellä olis jotenkin mitään sanomista siihen, miten akateemiset, asiantuntijatöissään töitään tekevät ja toimistossa liikkuvat?? 

Miten tämmöiselle markan muorille tehdään täysin ja yksiselitteisen selväksi se, että missä asemassa hän on tämän maailman ruokaketjussa. Nimittäin aika alhaalla.  Alkaa pikkusen vanne kiristää jo tässä lomaa odotellessa. Täti kuulustelee, kommentoi, antaa painavia vinkkejä asioihin, jotka ei sille kuulu. 

Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku toimistosihteeri katsoi närkästyneenä kun tulin äitini kanssa ensiapuun sydänoireiden vuoksi. Yritti lähettää meidät apteekkiin ostamaan närästyslääkettä. Sanoin että ehdottomasti ei lähdetä, tämä olo oli äidilläni ihan uudenlainen. Tunti sydänfilmin oton jälkeen (ei mitään filmillä) äitini sai massiivisen sydänkohtauksen odotushuoneessa.

Vierailija
22/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:18"]

Joku toimistosihteeri katsoi närkästyneenä kun tulin äitini kanssa ensiapuun sydänoireiden vuoksi. Yritti lähettää meidät apteekkiin ostamaan närästyslääkettä. Sanoin että ehdottomasti ei lähdetä, tämä olo oli äidilläni ihan uudenlainen. Tunti sydänfilmin oton jälkeen (ei mitään filmillä) äitini sai massiivisen sydänkohtauksen odotushuoneessa.

[/quote]

Ei tainnut kuitenkaan ihan toimistosihteeri olla siinä ea:n vastaanotolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:50"]Sisältää avautumisen: Mistä ihmeestä on kasvanut jonkun merkanttikoulutuksen saaneelle täti-ihmiselle sellainen käsitys, että kun hän siinä eteisaulassa jossain pikkutoimistossaan sitä vastaanottoa pitää ja papereita ja toimistotarvikkeita tilailee, että hänellä olis jotenkin mitään sanomista siihen, miten akateemiset, asiantuntijatöissään töitään tekevät ja toimistossa liikkuvat?? 

Miten tämmöiselle markan muorille tehdään täysin ja yksiselitteisen selväksi se, että missä asemassa hän on tämän maailman ruokaketjussa. Nimittäin aika alhaalla.  Alkaa pikkusen vanne kiristää jo tässä lomaa odotellessa. Täti kuulustelee, kommentoi, antaa painavia vinkkejä asioihin, jotka ei sille kuulu. 

Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa.
[/quote]Taitaa kuitenkin olla niin, että sinä itse keskityt liiaksi omaan akateemisuuteesi ja sinulla jää varsinaiset työtehtävät hoitamatta? Tämä täti-ihminen sitten paikkailee jälkiäsi ja luonnollisesti kyllästyy siihen jossakin vaiheessa?

Vierailija
24/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen semmoinen toimiston "yleismies Jantunen" vaikka nainen olenkin. Työni on hyvin monipuolista. Olen työstäni ylpeä. Ei minua kiinnosta mitä muut minusta ajattelevat. Kohtelen kaikkia tasapuolisesti ja sen pitää riittää.

Vierailija
25/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:40"]

Yliopiston väitelleitä professoreja komentelee ja kuulustelee vanha merkonomi. Onhan siinä nyt herrajesta eroa että onko joku akateemisesti korkeimmalle koulutettu asiantuntija vai  vuoden kauppiksen käynyt vuonna 1978. Mitenkään nyt tähän ikään puuttumatta vaan ihan koulutuksen pituus ja tietotaso.

Minusta se on ihan normaali käytössääntö, että alemmin koulutettu ja alemmalla tasolla organisaatiossa toimiva kunnioittaa ja kohtelee myös kunnioittavasti itseään ylempiä. En minäkään voi alkaa kekkuloimaan töissäni mua ylemmille. Onhan siinä joku järjestys oltava.

[/quote]

Mun mielestä kenenkään ei tarvitse kekkuloida kenellekään. Kun kaikki hoitaa oman hommansa ja kohtelee muita ystävällisesti ja kunnioittavasti asemasta riippumatta, auttaa tarvittaessa mahdollisuuksiensa ja osaamisensa mukaan jne., homma toimii.

Tää ei tarkoita sitä ettei työpaikalla olis minkäänlaista hierarkiaa - kyllä sellainen on joissakin paikoissa ihan käytännöllinen systeemi, mutta se koskee sitten vain työtehtäviä. Kaikenlainen pokkurointi ja kekkulointi on turhaa.

Minä en kekkuloi kenellekään eikä kenenkään tarvitse kekkuloida minulle. En tuputa mielipiteitäni ja ohjeita "ylemilleni" heidän työstään ja tosiaan toivon ettei minullekaan tule alaa osaamattomat pyytämättä "neuvomaan" miten mun pitää duunini hoitaa.

Vierailija
26/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siinä joku hierarkiaero, toimistosihteeri tai asiantuntijahoitaja? Onko koulutuksella merkitystä? Kysyn vaan.. vai olisiko henkilö koulutettu siihen työhön ja toimii asiantuntijatoimenkuvan mukaan.

Toimea hoitava henkilö (vertaa ap) ei kuuntele mielellään muiden ohjeita esim. eri asia sanooko potilas, toimistosihteeri tai lääkäriasiantuntija tilanteesta hänelle oman eriävän mielipiteensä. Joskus kannattaa kuunnella, aina ei voi koska se ei ole toimintatapa.

Vierailija
27/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tässä, että vastaanottovirkailijan olisi kuitenkin aika hyvä tietää, missä ne asiantuntijat kulloinkin ovat, on kyllä vinha perä.

Minua on ulkoistettuna vaihteenhoitajana jo tietokoneaikaan, mutta vielä lankapuhelimia käytettäessä, pyydetty erään asiantuntijaorganisaation tj:n taholta raportoimaan  suoraan hänelle kaikki sellaiset tapaukset, joissa asiantuntija oli unohtanut ilmoittaa poissaolosta vaihteelle. Se, ettei vaihde tiennyt, missä asiantuntijaorganisaation asiantuntijat kulloinkin olivat, ja puhelin soi tyhjää huoneessa, kunnes  puhelu palautui vaihteeseen, ei nimittäin  antanut kamalan hyvää kuvaa firmasta sinne soittaville lähinnä kansainvälisille asiakkaille ja yhteistyökumppaneille. Pikkuisen tuossa harmitti, etten päässyt henkilökohtaisesti varoittamaan niitä paria-kolmea tyypiä, jotka eivät ilmeisesti pitäneet sen varattu-napin painamista arvolleen sopivana, ja jotka ilmeisesti aiheuttivat sluivailullaan ylimmän johdon reaktion, että heitä tarkkaillaan. Organisaatio nimittäin pistettiin uusiksi myöhemmin samana vuonna, ja näitä asiantuntijoitahan ei uudesta organisaatiokaaviosta enää löytynyt.

Vierailija
28/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on näillä toimistoapulaisilla ihan samalla tavalla pissaa päässä. Kuvittelevat olevansa siivoojia ylempiarvoisia.

Vierailija
29/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toimistotyöntekijä korotti ääntään minulle kaulaheltta heiluen, että hän ei ole teidän äiti täällä, siivotkaa jälkenne keittiössä!!! Olin helpompi uhri purkaukselle kuin nelikymppiset äijät. Kolmekymppiselle inssitytölle uskaltaa huutaa. Kysyin, että eikös tuo ole sinun kuppisi Maire, tuo joka pukkaa hometta tiskialtaassa? Minähän säilytän tätä omaa kuppiani työpöydälläni.. Olihan se sitten hänen oma kuppinsa (nurin).

Vierailija
30/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, samoin olet sinä

sen lisäksi kuulostat tosi ikävältä ihmiseltä, joka tuskin on akateemista ihmistä nähnytkään ikinä

huono trolli, amishi

Vierailija
31/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuollaiselle kannata puhua kuin se välttämättömin. Turhiin kyselyihin tai kommentteihin ei reagoida millään tavalla.

Vierailija
32/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:51"]

Kylläpäs AP nyt sohaisi muurahaispesää... Ei tosin yllättänyt, sillä suurin osa täällä on jotain elämäm koululaisia.

AP:lle vinkiksi, että markan muori vaihtoon vaan parempiensa nenille hyppimästä! Työkkäristä saatte uuden tilalle käden käänteessä.

[/quote]

No luuletko, että ap on siinä asemassa, että pystyy erottelemaan ihmisiä vakituisesta työstään?

Luulen että ei ole; korkeasta koulutuksestaan huolimatta hän tuli avautumaan tänne av-palstalle. Hahaa, niinkö se akateemisesti koulutettu tekee? Vähissäpä on konstit :(

Vierailija
33/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sun sille tarvitse mitään selitellä, jos asia on niinkuin sanot. Jos teillä on esim. liukuva työaika ja lupa tehdä töitä joustavasti kotona tai miten vaan ja pääasia kun hommat tulee tehtyä, niin eihän se sitten hänelle kuulu mitenkään. Asian voi myös asiallisesti hänelle kertoa. Toki jos teillä ei ole tällaista sopimusta esimiehen luvalla ja sinä katsot ainoana olevasi kaikkien sääntöjen ja aikataulujen yläpuolella ja kaikki muut tulevat ja menevät ajallaan ja esim. leimaavat työajan asianmukaisesti ja sinä et, kyllä siitä silloin on asiallista sinulle huomauttaa.

Vierailija
34/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti ne akateemiset ei osaisi edes työhuoneeseensa ilman merkanttitätiä :=))

Vierailija
35/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä työpaikassa te olette missä vastaanottovirkailija on saman työnantajan palveluksessa? Tuntuu että joka firmassa ainakin PK seudulla on aulapalvelut ulkoistettu ISSlle tai Regukselle yms.

Vierailija
36/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään hyvä duunari on arvokkaampi kuin akateeminen. Valitettavasti minun kannalta, mutta niin se vain on. Ehkä itsekin opiskelen vielä duunariksi. Teidän firmassa tuskin on montaa asiantuntijaa, jota ei voisi korvata seuraavana päivänä. Sinunkin paikallesi tulee joka päivä muutama hakemus, jos olet isommassa firmassa.

Kokenut toimistotäti, joka pitää lafkan käytännön hommat hanskassa ja holhoaa siinä sivussa sopivan epävirallisesti turhantärkeitä "akateemisia", on kullan arvoinen ja jokainen asiansa osaava pomo tietää sen. Sen tietää myös asiantuntija, jolle ei ole kusi noussut päähän. Ne pari kertaa minun uralla, kun tuollainen päsmäröivä "markan muori" on vaihtunut ujoon nuoreen sihteeriin, joka "tietää paikkansa", on aina tullut enemmän tai vähemmän lisätyötä ja rasitetta muille.

Vierailija
37/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:25"]

Helposti vanhemmat tädit luulevat iän tuovan valtaa ja oikeutta käskyttää kytätä jne, jotka ovat esimiehen hommaa eikä heidän

[/quote]

Jotkut asiat on esimies ehkä delegoinut sille sihteerille.

Vierailija
38/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankos sitä ihminen tässä elämässä erehtyy.

Vierailija
39/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tuon virkailijan työhön kuuluu pitää huolta siitä, että asiat hoituvat sujuvasti. Jos hänelle ei ole vuosikausiin kerrottu, että hänelle kuuluvat postitustyöt ja konttoritavara-asioiden hoito mutta eivät henkilöstöasiat ja perehdyttäminen, hän saattaa huomaamattaankin laajentaa toimenkuvaansa. Ehkä hän on uusien työntekijöiden apuna monella tehtäviinsä kuulumattomalla tavalla ja samalla puuttuu niihinkin asioihin, jotka hänelle eivät kuulu. Ja onhan niissä työntekijöissäkin välillä semmoisia prinssejä ja prinsessoja, että monenlaisia tulokkaita nähnyttä merkanttitätiä v***ttaa ihan aiheesta.

Mutta mitäpä ulkopuolinen tämän enempää voi sanoa, kun ei ole selvillä, mitä kuulusteluja, kommentteja ja vinkkejä se muori teillä tarkalleen ottaen harrastaa.

"Tosiaan, hän on helposti korvattavissa. Jopa täysin ulkoistettavissa."

Voi, kuule. Usko minua, akateemista, kokenutta, suurin piirtein kaiken nähnyttä oman alani asiantuntijaa: oli tehtäväsi ja asemasi ihan mikä tahansa, myös sinä olet korvattavissa ja täysin ulkoistettavissa.

Vierailija
40/49 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:45"]

Aiemmat vastaajat taitta olla just niitä markan merkantteja. :D

Tiedän tasan mistä puhut. Jouduin jonkin aikaa olemaan vastaamaan markan muorin kanssa tekemisissä, kun sijaisti meidän ihanaa vakitoimistoapulaista muutaman kuukauden. Olen kaupungilla töissä ja täällä on ikävän paljon jostain syystä noita itsensä jalustalle asettaneita, keski-iän ylittäneitä naikkosia suojatyössä. Kuvittelevat olevansa korvaamattomia, vaikka tosiasiassa kuka tahansa tekisi heidän työnsä moninkertaisesti nopeammin ja paremmin. Olin itse opiskelijana harjoittelussa vastaavassa toimisoapulaisen pestissä ja tein muutamassa tunnissa työt joihin vakituiselta tekijältä meni viikko. Enkä edes liioittele nyt.

Suosittelen että valitat ämmästä hänen esimiehelleen. Hänhän häiritsee selvästi työntekoasi. Totta kai sinä olet tärkeämpi työnantajallesi. Noita merkanttejahan on neljätoista tusinassa ja suurin osa työttömänä, eli nöyrempi korvaaja löytyy kyllä varsin helposti. ;)

[/quote]

Olisitpa ikävä työkaveri.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi