mitä töitä esim. 40-luvulla syntyneet ovat tehneet?
Miehet /naiset? En osaa kuvitellakaan, eli ovat työikäisiä olleet 55-60 luvulla. Renkejä? Piikoja?
Kommentit (53)
Sihteereitä esimerkiksi oli silloin paljon enemmän, kun nykyään kaikki takovat tekstinsä itse tietokoneillaan. Myös pankit työllistivät nykyistä enemmän. 40-luvulla syntyneet sukulaiseni olivat lapsuudessani sihteeri, sairaanhoitaja ja konttoristi. Maanviljelijöitä ja emäntiä oli myös, kun pientilat vielä elättivät. Jostakin syystä tiloja annettiin nuorten viljeltäväksi, vaikka "vanhukset" olivat itsekin vielä paljolti työkunnossa. Isovanhempani perustivat kauppapuutarhan jätettyään tilan vanhemmilleni. Vanhempani ovat kuitenkin syntyneet jo 30-luvulla.
Olen käynyt Kansakoulun ,Sotaorpojen Ammattikoulun.ja Tampereen Konttoriopiston.
Sotaorpojen Ompeluammattikoulu. KonttoriopistoOeln syntynyt 1939
Vierailija kirjoitti:
Miehet /naiset? En osaa kuvitellakaan, eli ovat työikäisiä olleet 55-60 luvulla. Renkejä? Piikoja?
No ei nyt tietenkään moni ole ollutkaan, meidän suvussa valmistuttiin lääkäriksi, diplomi-indinööriksi ja KTM:ksi valtion virkaan, mutta varmaan lähemmäs 3-kymppisinä. Eli 70-luvulla.
Liikeapulaisena ja toimistotöissä.
Meidän presidenttimme, Sauli Niinistö, on syntynyt v.1948, Paavo Väyrynen v.1946 kuten myös Donald Trump.
Sukulaisia 30-luvulla syntyneitä, töitä riitti siihen aikaan, mutta ongelmana oli etteivät kaikki naiset päässeet töihin. Perhe määräsi. Oli vielä 50-luvulla syntyneissäkin heitä joiden mielestä hoitotyö ei sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa herran tähden kysymys kunnolla ja vastatkaa siihen mitä kysytään. Ei ole pakko luetella kaikkien 40-luvulla syntyneiden ammatteja, ainoastaan se mitä työtä ovat tehneet (jos ovat tehneet) 50-luvun lopulla.
No sehän riippuu onko syntynyt 40-luvun alussa vai lopussa. Jos syntyi 40-luvun lopussa ko henkilö on 50-luvun lopussa vasta kymmenen kieppeillä ja käy koulua. Jos syntyi 40-luvun alussa henkilö oli parikymppinen. Työnteon laatu riippui siitä, asuiko henkilö maalla vai kaupungissa. Maalla työtä usein tehtiin siinä omalla tilalla, pojat joutuivat metsätöihin ts miesten töihin, joko omalla tai vieraan tilalla.
Tytöt tekivät naisten töitä tilalla, olivat piikoina tai kauppa-apulaisina.
Tuolloinkin mentiin myös paljon nuorempina naimisiin, joten perhekuviot alkoivat usein jo parikymppisenä.
Ne jotka saivat käydä kouluja, kouluttautuvat ammatteihin ja muuttivat pois maalta.
Kaupungissa tuon ajan nuoret pääsivät tehtaisiin töihin, monta naisserkkuani oli esim tekstiiliteollisuudessa vuosikymmeniä. Saman perheen poikaserkut työskentelivät satamissa, autokorjaamolla. Joku serkku ( synt 40-luvun alussa) kävi poliisikoulun. Aivan samoja töitä tehtiin, paljon vain käsipelillä joten työväkeä tarvittiin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa herran tähden kysymys kunnolla ja vastatkaa siihen mitä kysytään. Ei ole pakko luetella kaikkien 40-luvulla syntyneiden ammatteja, ainoastaan se mitä työtä ovat tehneet (jos ovat tehneet) 50-luvun lopulla.
Tarkoittaako kysymys sitä, että vain -40 luvulla syntyneet vastaavat?
Vierailija kirjoitti:
AP kysyykin, että mitä töitä 40-luvulla syntyneet ovat voineet tehdä vuosina 1955-1960. Näin ainakin minä ymmärsin.
Näin ymmärsin minäkin. Olen syntynyt 1945. Vuosina 1955-1960 olin aluksi kansakoulun neljännellä luokalla, siirryin oppikouluun 1956 ja olin keskikoulussa 1960. Kysytty ajanjakso päättyy tähän.
Keskikoulun sain suoritettua 1961 ja siirryin lukioon, josta kirjoitin ylioppilaaksi 1964. Mutta tämä taitaa olla jo off-topic.
Piikoja ollut enään kuin 50-luvun alussa ja renkejä pois sitten 60- luvun vaihteessa kun koneet kun kausi työvoimaa jo vaikea saada kun tehdastyöt tai maastamuutto.
Mun isä -49 syntyny ja opiskeli teknikoksi, myöhemmin insinööriksi. Oli yhden Suomen suurimman teknologiayksikön yksikönpäällikkö eläkeputkeen siirtymiseen asti. Tuli organisaatiomuutoksia, niin ilmoitti et haluaa eläkeputkeen 58-vuotiaana.
Isä syntyi 1939 juuri ennen talvisodan syttymistä, hänestä tuli teknikko. Äiti syntyi 1945, kävi ensin keskikoulun ja sitten opiskeli laborantiksi. Miehen vanhemmat ovat/olivat maanviljelijöitä.