Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, miksi lapselle pitää ostaa 10 takkia.

Vierailija
26.03.2015 |

FB:n kirpputoreilla törmään jatkuvasti käyttämättömiin takkeihin, joita myyjän mukaan "ei ole tullut käytettyä takkipaljoudessa". Minkä ihmeen takia lapselle pitää ostaa monta takkia? Ei siis ole ostettu mihinkään tarpeeseen, kun se on jäänyt käyttämättömänä kaappiin. Ovatko nämä kaikki vanhemmat jotenkin rahankäyttöongelmaisia vai onko ylimääräisten, turhien takkien ostaminen kaikille muille normaalia ja vain minusta hyvin outoa?

Meillä on kolmella lapsella kaikilla tasan neljä takkia ja siinäkin on kaksi takkia, joita ilmankin tulisi toimeen. Jokaisella on kaiken sään kestävä, lämmin talvitakki ja talvikäyttöön parempi takki, jolla voi mennä vaikkapa talvihäihin, joulujumalanpalvelukseen tai muihin juhliin. Sama kombo välikausiversiona, eli kaiken sään kestävä syys/kevättakki ja parempi takki. Kesällä takkia ei tarvita ja jos tarvitaan, nuo kevät/syystakit menevät niille säille.

Mihin siis 5-12v lapsi tarvitsee kymmentä erilaista takkia? 

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä tarvitaan ainakin seuraavat:

- tekninen talvitakki, ns.hiihtotaki

- siistimpi talvitakki, esim. untuvatakki-tyyppinen

- tekninen takki 0-keleille

- siistimpi kevyesti topattu takki

- tekninen kuoritakki

- pari kesätakkia, esim.farkkutakki ja trenssi

Lisäksi voisi olla vielä sellainen "rähjätakki" ja sadetakki "monsuunisateita" varten. 

Nämä koen itse tarpeellisiksi, pari ylimääräistäkin kyllä löytyy. Suurin osa kirpputoreilta. Ymmärrän siis takkien määrän, mutta en sitä että ostetaan useampi ökyhintainen, "samanlainen" takki. Tai saahan jokainen tehdä rahoillaan mitä haluaa, mutta ihmettelen vaan...

Lapset 10, 7 ja 4 v.

Vierailija
22/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:19"]

Minä ihmettelen ap: ta, jos hänen lapsillaan on jopa 4 takkia. Kyllä kaksi riittää. Välikausitakki jota käytetään kevät, kesä ja syksy. Takki on hyvännäköinen, joten sama takki käy kyllä juhliin ja urheilutreeneihin. Takki on myöskin vedenpitävä. Talvitakki, joka on riittävän lämmin ja myöskin hyvännäköinen. Lisäksi voi olla sadetakki, kunnes lapsi oppii käyttämään sateenvarjoa.

[/quote]

Sitähän minä juuri ihmettelinkin. Välillä tuntuu, että meilläkin on joka lapsella kaksi takkia liikaa, niin joillain on 15 takkia per lapsi.

Mihin tarvitsee erikseen sadetakkia, jos on olemassa takki, joka pitää vettä? 

ap
[/quote]

Sinä ihmettelit miksi pitää olla 15 takkia, mutta itse olet ostanut lapsillesi 4 takkia! Miksi ihmeessä?

Parhainkaan vedenpitävä takki ei pidä vettä kuin n. 80%. Siksi pikkulapsella pitää olla sadetakki. Isommat osaavat jo käyttää sateenvarjoa rankkasateen yllättäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 takki riittää.

Vierailija
24/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:50"]

Meillä on "liikaa" takkeja.

Ostan periaatteessa esim. talvikauteen kaksi käyttötakkia, toisen hiukan paksumman ja toisen hiukan ohuemman. Näillä myös urheillaan (ohuemmalla murtomaahiihtoa ja paksummalla, jossa hissilipputasku, lasketellaan). Lisäksi kolmanneksi siistimmän kaupunki-/juhlatakin. En halua lähteä esim. teatteriin likaisella takilla itsekään ja ei lapsenikaan tarvitse. Pesen toki käyttötakkeja, mutta etelässä ne tuppaa likaantumaan lumenpuutteessa.

Mutta usein, jos nuo yllämainitut kolme takkia ovat vaikka kokoa 122, saatan ostaa lisäksi alesta jo seuraavaa kokoa. Voikin olla, että se 128 jää käytännössä käyttämättä, kun tarve seuraavana vuonna onkin jo lähinnä 134.

Ja jo noilla kolmellakin takilla voisi esim. leutona talvena sen paksumman takin käyttö jäädä muutamaan laskettelukertaan ja voisin ilmoittaa huutonetissä, että takkipaljouden takia ei juurikaan käytetty. Ja kaupunkitakki ei rähjäänny samallalailla kuin muut ja se on yleensä siisti myytäessä ja voisin senkin noilla termeillä myydä.

Mistä siis päättelit ap, että tällaisen myyjän lapsella on kymmenen takkia?

[/quote]

Huimaa päättelykykyä ei vaadita, kun myyjä ilmoittaa ihan myyntitekstissä, että takkeja on jo 10 ja tämä yhdestoista on jäänyt käyttämättömänä kaappiin pölyyntymään.

ap

Vierailija
25/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:19"] Minä ihmettelen ap: ta, jos hänen lapsillaan on jopa 4 takkia. Kyllä kaksi riittää. Välikausitakki jota käytetään kevät, kesä ja syksy. Takki on hyvännäköinen, joten sama takki käy kyllä juhliin ja urheilutreeneihin. Takki on myöskin vedenpitävä. Talvitakki, joka on riittävän lämmin ja myöskin hyvännäköinen. Lisäksi voi olla sadetakki, kunnes lapsi oppii käyttämään sateenvarjoa. [/quote] Sitähän minä juuri ihmettelinkin. Välillä tuntuu, että meilläkin on joka lapsella kaksi takkia liikaa, niin joillain on 15 takkia per lapsi. Mihin tarvitsee erikseen sadetakkia, jos on olemassa takki, joka pitää vettä?  ap [/quote] Sinä ihmettelit miksi pitää olla 15 takkia, mutta itse olet ostanut lapsillesi 4 takkia! Miksi ihmeessä? Parhainkaan vedenpitävä takki ei pidä vettä kuin n. 80%. Siksi pikkulapsella pitää olla sadetakki. Isommat osaavat jo käyttää sateenvarjoa rankkasateen yllättäessä.

[/quote]

Meillä ei ole koskaan käytetty sadetakkeja ja on tarvottu rankkasateissakin vuosikausia. Suomessa on kai vähän pakko olla kaksi takkia eri vuodenaikojen takia ja nuo kaksi parempaa takkia olen hankkinut ihan vain sen takia, että on joku siistimpi juhlia varten. Se toinen takki on sitten käyttöä varten hankittu ja sillä saa mennä mihin vain ja se kestää mitä vain.

ap

Vierailija
26/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummallakin lapsella on kaksi vk-takkia ja yksi toppatakki. Niillä ollaan ainakin tähän asti pärjätty oikein hyvin.

Lapset 5v. ja 9v.

Vierailija
27/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmösen köyhän perheen lapsilla on 1 takki per kausi. Talveksi toppatakki, kevääksi välikausitakki ja kesäksi fleecetakki. Ja uskomatonta kyllä, niillä pärjätään.

Vierailija
28/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksivuotiaalla kaksi vedenpitävää kuoritakkia, koska tulee välillä sisään päästä varpaisiin rapaisena. Myös toppatakkeja oli talvella kaksi samasta syystä. Lisäksi on ns. kaupunkitakit talveen ja välikauteen. Ja on meillä myös popin windfleece, mutta se on kyllä ihan turha ja ilmankin pärjättäisiin.

Vierailija
29/29 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:48"]Minä olen ihmetellyt samaa, tosin sillä erotuksella että itsekin olen "takkihamsteri" (pari viikkoa sitten kirjoitinkin siitä tänne). Lapsillani on siis varmaan 15 takkia per lapsi, mutta vain harvat niistä olen ostanut uutena enkä silloinkaan lähellekään normaalihinnalla. Meillä on paljon takkeja siksi, kun ostan niitä kirppiksiltä noin 3€ hintaan... Silti muuten joskus tuntuu, ettei löydy juuri tilanteeseen sopivaa takkia!
[/quote]
Mun lapsella on neljä takkia ja aina löytyy sopiva takki tilanteeseen ku tilanteeseen...
En vaan ymmärrä tota hamstraamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi