Huurtuuko terassin lasit talvella, jäätyykö?
Meneekö lasit talvella huuruun? Just mietin, että lasittaisinko 21 neliön terassini, sit tajusin, että menee olkkari pimeeksi, isot ikkunat antaa terassille jonka lasit on jäässä.
Kommentit (5)
Minun yksiössäni parvelasit huurtuu, kun öisin pidän ovea raolleen. Tykkään nukkua viileässä. Kauniita lumukukkasia laseissa.
Hurtuu kyllä. Joskus luonto on loihtinut kauniita taideteoksia katseltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun yksiössäni parvelasit huurtuu, kun öisin pidän ovea raolleen. Tykkään nukkua viileässä. Kauniita lumukukkasia laseissa.
Niin no, tuo melkoista lämmön hukkaa asuntoon.
Maksatko erikseen lämmöstä, vai kuuluuko vastikkeeseen tai vuokraan?
Yleisohje on, että asunto tuuletetaan kerralla kunnolla, ja se on siinä.
Lämmönhukka riippuu siitäkin, miten asunnossa on lämmönsäätely järjestetty. Joissakin asunnoissa lämpö on valmiiksi säädetty siihen rajaan, mikä on pakollien olla joka asunnossa talvisin. Jotain 22 astetta pintaan.
Ja lämpöä asuntoonsa voi säädellä patterien termostaateilla.
Makuuhuoneissa ne voi säätää siten, että se siellä on viileää nukkua.
Omakotitaloissa on omat järjestelmänsä.
Joka tapauksessa , ihminen joka nukkuu talvella parvekkeen ovi auki, on pahin energian tuhlari mitä ikinä voi olla.
Mulla pysyi partsin lasit kirkkaina - kunnes laitoin yhden pöytäkynttilän sinne palamaan! Eli sen kynttilän tuottama lämpö riitti huurustamaan 20 neliön terassiparvekkeen.
Mun partsi on pohjoiseen eli ei suoraa auringonpaistetta. Huomaan, että niissä asunnoissa, joissa partsille paistaa jossain kohtaa päivää aurinko ikkunat/lasit huurtuvat.
Jos pitää ovea sisältä terassille auki, niin silloin huurtuu, kun sisältä tulee lämpöä. Joskus pakkasella tulee kauniita jääkukkia.