Ostaisitko tai tekisitkö itse joulutorttuja? Eli pidätkö niistä oikeasti?
Minä en vain osaa pitää niistä. Kuivia, mauttomia pahvikäppyröitä oudosti luumuhillolla. Kuka syö huvikseen jotain luumuhilloa?
Kommentit (61)
Kuokkamolomummo kirjoitti:
Kyllä minä viime jouluna tein torttuja. Tykkään niistä teen kanssa. En kyllä käytä luumuhilloa yleensä, kun aikoinaan sai siitä tarpeekseen. Omena-kanelimarmeladi on hyvä. Ja eihän niitä kuivilteen tarvitse syödä, hörppää teetä tai kahvetta piälle.
Tai glögiä. Ja tortuista voi tehdä sellaisia nyyttimäisempiä niin ei tule niitä perustortun sakaroita jos ne kerran tuntuu kuivilta ja mauttomilta.
Silloin sitä täytettä tulee ikään kuin joka haukkauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä teen. En kyllä tykkää luumuhillosta niin teen omena/vadelma/Nutella/rahka-täytteisiä torttuja tai sitten suolaisia versioita joissa täytteenä juustoa.
Nepä eivät sitten ole oikeita joulutorttuja. Vähän kuin seitankinkku.
Ok. En sitten tee joulutorttuja, teen vain torttuja.
Pidän niistä, kun joku tarjoaa, mutta jostain syystä en silloin, kun itse ostan tai teen.
En pidä "perinteisistä" joulutortuista.
Teen vegaanisesta lehtitaikinasta lumihiutaleen mallisia torttuja, joissa on wiener nougat -makeisia sisällä. Ne ovat tähän mennessä kelvanneet ihan kaikille :) wiener nougat pitää piilottaa tortun sisään, koska se ei sula tortun päälle mitenkään kauniisti.
Ajattelin tänä vuonna kokeilla marsipaania täytteeksi, kun sitä on jäänyt yli. Torttuja tulee syötyä yksi jos toinenkin!
🇺🇦🇮🇱
Lapset paistelee valmistaikinoista. Täytyy katsoa, jos viitsisi tehdä rahkavoitaikinaa ja tehdä siitä tortut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreena niitä voi syödä korkeintaan pari vuodessa. Kuivuvat nopeasti jonka jälkeen maku huononee paljon.
Syö sitten yksi jouluna ja toinen juhannuksena suoraan uunista.
Uunin lämmitys maksaa tänä jouluna 12 euroa per kerta joten mulla ei ole varaa syödä sitten mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoreena niitä voi syödä korkeintaan pari vuodessa. Kuivuvat nopeasti jonka jälkeen maku huononee paljon.
Uunin lämmitys maksaa tänä jouluna 12 euroa per kerta joten mulla ei ole varaa syödä sitten mitään muuta.
Paistatko krematorion uunissa kun noin paljon kuluttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tarjolle asetettavat voitaikina leivonnaiset ja etenkin joulutortut kuummennetaan pikaisesti joko uunissa uunissa tai mikrossa, ennenkuin ne tarjolle joulukahveille tarjolle asetetaan.
Näin torttujen voin kermainen maku on parhaimmillaan.
Ei mitään lämmitystä, vaan tuoreeltaan pitää paistaa ja syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä voi paistaa pari aina samalla kun muutenkin on uuni lämpimänä.
En tee itse taikinaa.. Teen valmiista aina. Jossain vaiheessa oli Myllyn Paras ohut lehtitaikinaa, minne se katosi?? Ostan valmistaikinalevyjä, sulatana ne, venytän vähän, et yhdestä levystä tekee kolme. Tällöin taikina ei jää raa-aksi ja tulee hyvää. Fazerin valmisluumutortut on kyl poikaa… Niitä ostan varmaan jouluksi tänä vuonna!
Ostan paisto valmiita torttuja, paistan ja syön vähän lämpimänä. Toimii ja maistuu. Esim Fazerilla nyt erinomaisia, ei ole sakaroita jotka helposti palavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin syksyllä, kun luumusato oli valtava ja säilöin niitä hilloksikin, että mihinhän tämän käytän .
Ei tuollaisena kotitekoisena ehkä kestä paistoa. Tietääkö joku kestääkö ?
Mutta puuron päällä todella hyvää ja mantelit, sekä pähkinät maistuvat joukossa hyvin.
Koitin myös hillosta tehtyä vispipuuroa. Todella jouluista :)
Tykkään myös tortuista, vastaleivottuina, ja omenahillolla.Kokeilemallahan se selviää, mutta ainakin jossain näin ohjeen, joka oli tehty ihan hillo/marmeladisokerilla ja hyvin kesti uunissa.
Pitää koittaa. Oma luumuhilloni on ihan eri väristä ja rakenteista kuin kaupan hillo, joten varmaan siksi epäilyttää
Joulutortuissa käytettävä hillo/marmeladi tehdään kuivatuista luumuista, ei tuoreista/pakastetuista. Siksi se on niin erilaista. No, luumuja voi itsekin kuivata, tuolla on niitä kuivattuja luumuja purkillinen hyllyn kulmalla odottelemassa inspistä. Joskus pitää vielä jaksaa tuokin testata, että saako niistä tehtyä sitä torttuhilloa.
Teen ja syön niitä kymmeniä marras-joulukuussa, rakastan niitä. Laitan osaan luumuhilloa ja osaan omenakanelihilloa. Nam!
Ahhhh, kuuma uunista tullut torttu ja kylmä maito. Lähes pellillinen menee helposti putkeen.
Luumuhillo on ihan parasta! Teen pari torttua kerrallaan joulua odotellessa. Paljon hilloa päälle. Lämpimänä pitää syödä. Seuraavana päivänä ei maistu.
Ra-kas-tan :) Keitin tänä vuonna omaa luumuhilloa kuivatuista luumuista kanelin ja vaniljasokerin kera, ja leivoin rahkavoitaikinaa. Hillon keitto oli tosi nopeaa eikä taikinankaan kaavilointi yhtään vaikeaa. Tein vielä äidin mielestä "oikeita" eli puolikuun mallisia torttuja - ovat musta vielä parempia kuin tähden malliset, koska hilloa on mukavasti joka suupalassa.
Haaveilen luumupuista, niin hillot saisi keitettyä ihan itse kasvatetuista luumuistakin. Sopisikohan päärynä, omena tai kirsikka? Tai marjat? Siinäpä sitä sitten tulevaisuuden jouluihin riittää marmeladikokeiluja!
söisin niitä määrättömästi. Teen niitä vain yhden paketillisen juuri tästä syystä. Taikinana ainoastaan voitaikina, ei mitään "torttutaikina"roskaa.
Joulutorttu on syötävä tunnin sisällä siitä, kun se tulee uunista. Myöhemmin maku ja koostumus on jo mennyt. En ikinä ostaisi valmiita torttuja.