Olen käynyt leipäjonossa jotta sain ostettua teineille joululahjat
Kummankin joululahjoihin meni 150€, eli yhteensä 300.
Lähinnä käyttötavaraa, mutta yksi mieluinen ”turha” lahja kummallekin on.
Emme ole joulukeräyksissä mukana. Teinkö väärin? Leipäjonossa eräs herra valitti kuinka vaikeaa on saada auto parkkiin ja eräs rouva kaivoi lompakkoaan kolehtia varten, jossa oli tukku viisikymppisiä.. että en taida olla ainoa…
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tehnyt väärin. Toivottavasti on hyvät joulut teidän perheellä. Ärsyttää tässä yhteiskunnassa lisääntyvä lapsiperheköyhyys eikä suinkaan ne ihmiset jotka joutuu käymään leipäjonossa. Hyväksikäyttäjät erikseen
Vaikuttaa tosi köyhältä kun ostetaan monen sadan lahjat.
Niin niihin ei olisi ollut varaa jos ei olisi saanut ruokaa muualta. Minusta se ei varakkaallekaan kuulosta. Teini-iässä on myös todella tärkeetä saada esim vaatteita ja tollasta, että ei tarvitse hävetä. Mä oon kyllä edelleen sitä mieltä että oli oikein tehty.
Jouluna voi ostaa ne pienet lahjat tai jo aikaisemmin alesta ostetut, tai sopia että ostetaan talvialesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulun pitää olla sellainen koulutus juhla? Jos ei ole varaa niin ostetaan vaikka yks pieni lahja tai ei sitäkään. Ravinto on lapselle tärkeämpää kuin mikään tavara. Ja joulun oikea tarkoitus on yhdessä olo. Se on unohtunut jo aikoja sitten. Nykyään sitä krääsää lähetetään ympäri maailmaa vähäosaisille, vaikka varmasti monelle parempi vaihtoehto ois saada leipää pöytään kun joku muovilelu....
Aapeeosti teineille käyttötavaraa. Venähtänyt teini tarvitsee uusia vaatteita. Joku tolkku tuohon saivarteluunkin.
Ai juuri joulun alla kun kaikki on kallista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä häpeä että suomessa joutuu menemään leipäjonoon. Perustulo.
Niin mutta kun pointti on, että siellä käy niitäkin joilla olisi varaa olla käymättäkin. Tunnen mm. kaksi hyvätuloista eläkeläistä jotka käyvät härskisti hamstraamassa. Jotkut hakevat paketin ja heittävät puolet ojaan kun ei tullutkaan mieituotetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulun pitää olla sellainen koulutus juhla? Jos ei ole varaa niin ostetaan vaikka yks pieni lahja tai ei sitäkään. Ravinto on lapselle tärkeämpää kuin mikään tavara. Ja joulun oikea tarkoitus on yhdessä olo. Se on unohtunut jo aikoja sitten. Nykyään sitä krääsää lähetetään ympäri maailmaa vähäosaisille, vaikka varmasti monelle parempi vaihtoehto ois saada leipää pöytään kun joku muovilelu....
Aapeeosti teineille käyttötavaraa. Venähtänyt teini tarvitsee uusia vaatteita. Joku tolkku tuohon saivarteluunkin.
Meillä vaatetta ostetaan kun tarve on, ei jemmata lahjaksi.
Sinulla ei vissiin olekaan tiukkaa rahasta. Aapeella on.
Meillä ei ole tiukkaa rahasta, mutta kyllä melllä silti jemmataan lahjaksi 'tarpeellinen' oli se sitten uudet housut tai vaikkapa uusi jääkiekkomaila. Joskus toki pakko antaa se lahja jo ennakkoon, esim jos se maila tosiaan menee poikki.
En oo ikinä ymmärtänyt sitä, että oikea lahja on vain jotain 'extraa' ja tarpeetonta, tai sitten se uusi ps5.
Ap, kiva jos sait tuolla toiminnalla nuorisolle oikean kokoista vaatetta pakettiin ja joulunpyhiksi ruokaa. Et mielestäni toiminut väärin.
Mutta on myös hyvä, että julkisuuteen tulee juttuja erilaisista jonoissa käynnin syistä ja perustelista. Se ei ole niin yksiselitteisestä, että "Suomi köyhtyy ja kurjistuu" koko ajan koska jonot pitenevät. Toinen puoli totuutta on se, että ihmiset ovat ymmärtäneet, että jos siellä vain kehtaa ja ehtii käymään, pysty sillä tosiaan pienentämään ruokakuluja ja sitä kautta säästämään johonkin muuhun mitä pitää tarpeellisena.
Yksikään ihminen siellä jonossa ei jää sosiaaliturvasta paitsi, joten yksikään ei kuulisi nälkään jos jonoja ei olisi. Se on ihan ok, että se ylikäämäruoka tulee syötyä (kiukkuiseksi tekevät vain kertomukset ojanpohjalle heitetyistä "huonoista saaliista", koska joku olisi nekin mielellään hyödyntänyt).
Ap, mukavaa joulua teille!
En ostaisi yhtään lahjaa jos sen eteen tarvitsisi jossain leipäjonoissa notkua. Kerran sain sen kassin sattumalta eikä siellä mitään syötäväksi kelpaavaa ollut tai en sellaisia tuotteita syö. Kompostiin ne meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tehnyt väärin. Toivottavasti on hyvät joulut teidän perheellä. Ärsyttää tässä yhteiskunnassa lisääntyvä lapsiperheköyhyys eikä suinkaan ne ihmiset jotka joutuu käymään leipäjonossa. Hyväksikäyttäjät erikseen
Vaikuttaa tosi köyhältä kun ostetaan monen sadan lahjat.
Niin niihin ei olisi ollut varaa jos ei olisi saanut ruokaa muualta. Minusta se ei varakkaallekaan kuulosta. Teini-iässä on myös todella tärkeetä saada esim vaatteita ja tollasta, että ei tarvitse hävetä. Mä oon kyllä edelleen sitä mieltä että oli oikein tehty.
Jouluna voi ostaa ne pienet lahjat tai jo aikaisemmin alesta ostetut, tai sopia että ostetaan talvialesta.
Kaikkein helpoin tapa säästää on se, että antaa teinien lahjat "lahjakorttina" eli askartelee kortin missä on vaikkapa farkkujen ja topin kuva ja se on lahjakortti mitä vastaan joulun jälkeen aleista ostetaan ko tuotteet. Ja nimenomaan näin, niin ei sidota sitä ostopakkoa H&Mmään tai muuhun tiettyyn kauppaaan.
Meillä yleensä siinä myös esim 'arvo 80€' jolloin nuori oppii miettimään mitä rahalla saa: jos ostaakin alesta 25€ farkut ja 2 * 10€ paitaa niin sitten jää vielä 35€ alusvaatteisiin tai vaikkap toisiin farkkuihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hitto että on ärsyttäviä trolleja täällä. Huomaa etteivät osa tästä kommentoijien porukasta ole ikinä joutunut elämään köyhyydessä tai edes tuntemaan ketään joka elää. Tai siinä rajalla, sellaisilla tuloilla että just pärjäät jos mitään ylimääräistä ei tule tai tapahdu, koska silloin vene kaatuu. Eikä se ole niin paha jos ei ole lapsia, mutta jokainen(lähes jokainen) vanhempi haluaa lapsilleen järjestää ihanan joulun ja nyt se mahdollistui tälle AP.lle.
Merkkivaatteet kun vaihtaisi merkittömään ja jättäisi turhat lahjat pois säästäisi paljon mutta materialismi ja pinnallisuus taitaa olla tärkeintä. Itse omassa lapsuudessa ei lahjoihin ollut varaa niin meille tärkeintä oli yhdessä olo ja hyvin syöminen jota varten säästettiin rahaa ja tehtiin töitä. Itse ole -86 syntynyt eli ei siitä niin kauaa ole ja tuo oli aika normaalia meilläpäin
No hienoa että ajattelet noin ja olen samaa mieltä ettei tarvitse merkkivaatteita olla. Mutta en tajua köyhyyden glorifiointia tai sellasta marttyyri-asennetta, että meilläpä syödään pettuleipää ja säästetään ihan kaikessa ja joku muu joka haluaa tarjota lapselleen jotain uutta on jotenkin huono ja materialisti.
Mä elin myös lapsena aika köyhää lapsuutta, se on johtanut joskus sairaalloiseen kitsauteen ja toisaalta sellaiseen älyttömään kulutus käytökseen ajoittain. Että nää on näitä..
Itse olen suurimman osan elämästäni elänyt köyhyydessä ja se on opettanut säästäväiseksi enkä ole koskaan ymmärtänyt miten se raha polttaa niin paljon taskussa että se on pakko tuhlata pois. Itse en glorifoi kun en toivo köyhyyttä edes pahimmalle vihamiehelle koska tiedän kuinka hirveää on elää köyhyydessä. Kaikkien ottaisi elää oman varallisuuden mukaan eikä lähteä pummimaan että saisi ostaa lahjaksi laatua
Oletko yrittänyt elättää koskaan kahta tai useampaa teiniä jollain sairauseläkkeellä tai työttömyyskorvauksella?
Et varmaankaan, mutta silti tulet jeesustelemaan ketjuun, jossa et todellisuudessa tiedä mitään aapeen tilanteesta!
Kuulostat joltain pula-ajan ihmiseltä noin nuoreksi. Jep, Lidlistä Esmaraa joululahjaksi vain jotta teinit saavat nolata itsensä. Olen samanikäinen kuin sinä ja meillä oli myös niukkaa. Asuttiinkin todella ahtaasti.
Olenko nyt sitten pinnallinen kun asun puolisoni kanssa leveämmin kuin koko perheeni lapsuudessani? Olen ihan opetellut pois siitä, että pitää olla niin vaatimatonta. Miksi pitäisi olla? Jos voin palkallani ostaa itselleni hyvää ruokaa ja kauniita vaatteita niin enkö muka saisi?
Se vaikuttaa mielialaan negatiivisesti jos pitää itseään niin huonona, että pitää kaikessa valita aina halvinta ja huonointa. Eikä halpamuoti edes kestä. Jos omille lapsilleen haluaa antaa parasta ja käydä siksi ruokajonossa niin minusta on hyvä, että lasten omanarvontunto kasvaa siinä. Lapset näkevät kyllä kotona sen rahan vähyyden joka tapauksessa.