Olen käynyt leipäjonossa jotta sain ostettua teineille joululahjat
Kummankin joululahjoihin meni 150€, eli yhteensä 300.
Lähinnä käyttötavaraa, mutta yksi mieluinen ”turha” lahja kummallekin on.
Emme ole joulukeräyksissä mukana. Teinkö väärin? Leipäjonossa eräs herra valitti kuinka vaikeaa on saada auto parkkiin ja eräs rouva kaivoi lompakkoaan kolehtia varten, jossa oli tukku viisikymppisiä.. että en taida olla ainoa…
Kommentit (48)
Miksi joulun pitää olla sellainen koulutus juhla? Jos ei ole varaa niin ostetaan vaikka yks pieni lahja tai ei sitäkään. Ravinto on lapselle tärkeämpää kuin mikään tavara. Ja joulun oikea tarkoitus on yhdessä olo. Se on unohtunut jo aikoja sitten. Nykyään sitä krääsää lähetetään ympäri maailmaa vähäosaisille, vaikka varmasti monelle parempi vaihtoehto ois saada leipää pöytään kun joku muovilelu....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tuomitsijat, miten aapeen olisi pitänyt toimia? Ostaa ruokaa ja jättää nuorten lahjat ostamatta? Nuoret saivat vaatteita pieneksi jääneiden tilalle. Haloo nyt vähän siihen kateuteen!
Ei se ole kateutta jos käytetään köyhien viimeistä apua hyväkseen että itse saa tuhlata rahat mielekkäämpään asiaan
Minä olen käynyt joskus pari vuotta sitten jonossa ja kaikki vähänkään parempi mitä tuli, meni jakajalle itselleen ja heidän kavereille. Jonotin usein monta tuntia että ehtisin saada jotain, usein se jaettava nimittäin loppui kesken kaiken ja näin kun auto tuli kaupoista ja tyhjensi lastinsa oven eteen, josta jakajat ( n 6 kpl) kävivät ne hakemassa sisälle. Sitten alkoi ovi käydä ja jonon ohi sisälle meni ihmisiä jotka tulivat täyden kassin kanssa ulos. Ja mitä niistä kasseista näin, niin olivat täynnä ”parempaa tavaraa” eli niitä juustoja, leivoksia, kalliimpia lihoja, hunajaa, luomumunia ym. Kun ovet avattiin jonottajille, oli jäljellä vaan leipää ja makkaraa.
Moraalitonta mielestäni tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Oli typerää siirtää veronpalautukset kesään. Moni olisi tarvinut niitä juuri näin joulun alla maksettuna.
Ne voi säästää kyllä joulua varten.
Et tehnyt väärin. Teit oikein, hyvä, että lapsesi saivat lahjansa Jouluna🌹
Vierailija kirjoitti:
Miksi joulun pitää olla sellainen koulutus juhla? Jos ei ole varaa niin ostetaan vaikka yks pieni lahja tai ei sitäkään. Ravinto on lapselle tärkeämpää kuin mikään tavara. Ja joulun oikea tarkoitus on yhdessä olo. Se on unohtunut jo aikoja sitten. Nykyään sitä krääsää lähetetään ympäri maailmaa vähäosaisille, vaikka varmasti monelle parempi vaihtoehto ois saada leipää pöytään kun joku muovilelu....
Aapeeosti teineille käyttötavaraa. Venähtänyt teini tarvitsee uusia vaatteita. Joku tolkku tuohon saivarteluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten te tuomitsijat, miten aapeen olisi pitänyt toimia? Ostaa ruokaa ja jättää nuorten lahjat ostamatta? Nuoret saivat vaatteita pieneksi jääneiden tilalle. Haloo nyt vähän siihen kateuteen!
Ei se ole kateutta jos käytetään köyhien viimeistä apua hyväkseen että itse saa tuhlata rahat mielekkäämpään asiaan
Minä olen käynyt joskus pari vuotta sitten jonossa ja kaikki vähänkään parempi mitä tuli, meni jakajalle itselleen ja heidän kavereille. Jonotin usein monta tuntia että ehtisin saada jotain, usein se jaettava nimittäin loppui kesken kaiken ja näin kun auto tuli kaupoista ja tyhjensi lastinsa oven eteen, josta jakajat ( n 6 kpl) kävivät ne hakemassa sisälle. Sitten alkoi ovi käydä ja jonon ohi sisälle meni ihmisiä jotka tulivat täyden kassin kanssa ulos. Ja mitä niistä kasseista näin, niin olivat täynnä ”parempaa tavaraa” eli niitä juustoja, leivoksia, kalliimpia lihoja, hunajaa, luomumunia ym. Kun ovet avattiin jonottajille, oli jäljellä vaan leipää ja makkaraa.
Täällä ainakin nää "paremmat tuotteet" säännöstellään ihmisille, eli kerätään heti pois ja jaetaan sitten esim paketti kerrallaan avun tarpeessa oleville. Muuten ensimmäiset asiakkaat veis vaan parhaat päältä ja muille ei jäisi oikeasti muuta kuin leipää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa niissä saa käydä kaikki pummimassa ruokaa että omat rahat säästyy mielekkäämpään asiaan. Täytyy siis itsekkin hakee ruuat sieltä vaikka olisi varaa ostaa kaupasta niin saa järjestettyä itselle paljon isomman loma budjetin
Isompi lomabudjetti itselle hieman eriasia että saa lapsille joululahjat . Muuten ei olisi ollut varaa ostaa .Hienoa että on vanhempia jotka vielä näkevät vaivaa lastensa eteen ja koittavat tuoda hyvän elämän vaikka rahasta on tiukkaa joten tässä tapauksessa saa puolestani hakea ruokaa . Hakureissukin voi olla kokemus jota ei huvikseen halua , ainakin osalla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aapeeosti teineille käyttötavaraa. Venähtänyt teini tarvitsee uusia vaatteita. Joku tolkku tuohon saivarteluunkin.
Meillä vaatetta ostetaan kun tarve on, ei jemmata lahjaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki apu mitä itse saan on tervetullutta enkä kyllä kehtaa siinä vaiheessa kitistä kun en ole saanut tarpeeksi laadukasta. Itse olisin kyllä kiitollinen jos jostain saisin edes sitä leipää ja makkaraa joka päiväisen makaronin lisäksi
Hitto että on ärsyttäviä trolleja täällä. Huomaa etteivät osa tästä kommentoijien porukasta ole ikinä joutunut elämään köyhyydessä tai edes tuntemaan ketään joka elää. Tai siinä rajalla, sellaisilla tuloilla että just pärjäät jos mitään ylimääräistä ei tule tai tapahdu, koska silloin vene kaatuu. Eikä se ole niin paha jos ei ole lapsia, mutta jokainen(lähes jokainen) vanhempi haluaa lapsilleen järjestää ihanan joulun ja nyt se mahdollistui tälle AP.lle.
Jos saat tuolla onnelliset teinit niin hyvä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moraalitonta mielestäni tuokin.Täällä ainakin nää "paremmat tuotteet" säännöstellään ihmisille, eli kerätään heti pois ja jaetaan sitten esim paketti kerrallaan avun tarpeessa oleville. Muuten ensimmäiset asiakkaat veis vaan parhaat päältä ja muille ei jäisi oikeasti muuta kuin leipää.
Siellä missä itse kävin, ei saanut itse ottaa tuotteita vaan sinne jonotettiin kassin kanssa. Kassi auki ja Jakajalta toiselle kuljettiin. Jakaja tiputti sitten kassiin mitä tiputti. Ei päässyt itse rohmuamaan, paitsi jakajat ja jakajien perheenjäsenet/kaverit jotka kävivät valikoimassa parhaat päältä ennen kuin jonottajia laskettiin sisälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vaatetta ostetaan kun tarve on, ei jemmata lahjaksi.
Sinulla ei vissiin olekaan tiukkaa rahasta. Aapeella on.
Vierailija kirjoitti:
Hitto että on ärsyttäviä trolleja täällä. Huomaa etteivät osa tästä kommentoijien porukasta ole ikinä joutunut elämään köyhyydessä tai edes tuntemaan ketään joka elää. Tai siinä rajalla, sellaisilla tuloilla että just pärjäät jos mitään ylimääräistä ei tule tai tapahdu, koska silloin vene kaatuu. Eikä se ole niin paha jos ei ole lapsia, mutta jokainen(lähes jokainen) vanhempi haluaa lapsilleen järjestää ihanan joulun ja nyt se mahdollistui tälle AP.lle.
Merkkivaatteet kun vaihtaisi merkittömään ja jättäisi turhat lahjat pois säästäisi paljon mutta materialismi ja pinnallisuus taitaa olla tärkeintä. Itse omassa lapsuudessa ei lahjoihin ollut varaa niin meille tärkeintä oli yhdessä olo ja hyvin syöminen jota varten säästettiin rahaa ja tehtiin töitä. Itse ole -86 syntynyt eli ei siitä niin kauaa ole ja tuo oli aika normaalia meilläpäin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merkkivaatteet kun vaihtaisi merkittömään ja jättäisi turhat lahjat pois säästäisi paljon mutta materialismi ja pinnallisuus taitaa olla tärkeintä. Itse omassa lapsuudessa ei lahjoihin ollut varaa niin meille tärkeintä oli yhdessä olo ja hyvin syöminen jota varten säästettiin rahaa ja tehtiin töitä. Itse ole -86 syntynyt eli ei siitä niin kauaa ole ja tuo oli aika normaalia meilläpäin
No hienoa että ajattelet noin ja olen samaa mieltä ettei tarvitse merkkivaatteita olla. Mutta en tajua köyhyyden glorifiointia tai sellasta marttyyri-asennetta, että meilläpä syödään pettuleipää ja säästetään ihan kaikessa ja joku muu joka haluaa tarjota lapselleen jotain uutta on jotenkin huono ja materialisti.
Mä elin myös lapsena aika köyhää lapsuutta, se on johtanut joskus sairaalloiseen kitsauteen ja toisaalta sellaiseen älyttömään kulutus käytökseen ajoittain. Että nää on näitä..
Täällä päin kestää jonottaa joku kaksi tai jopa kaksi ja puoli tuntia, oli aurinkoista, sadetta, kovaa tuulta tai pakkasta. Parhaimmillaan saa hyvän kassin, joskus lähinnä pilaantuneita lihoja tai jotain josta menee vatsa sekaisin. Ne ruoat kun ovat jo _valmiiksi_ päiväysvanhaa ruokaa. Minusta se on aivan sama vaikka millainen rikas noissa kävisi, jokin ruuvi täytyisi silloin olla löysällä jos jaksaisi tuon ajan odottaa ilmaista ruokaa ihan piheyttään.
Työttömänä kun kävin niin tutustuin siellä jutellessa muihin kävijöihin. Monella syy on lisäksi se sosiaalisuus kun on joku paikka moikata tuttuja.
En ymmärrä mikä ongelma on jos jonossa käynti helpottaa taloutta, pitää yllä sosiaalisia suhteita (kenelle ne vanhukset juttelevat?), vähentää ruokahävikkiä (hirveät määrät esim. lihaa menisi roskiin) ja lisää alueen yhteisöllisyyttä. Ai niin, mutta kun ihmisillä ei saisi olla muuta kuin routaa ja rospuuttoa.
Mikä häpeä että suomessa joutuu menemään leipäjonoon. Perustulo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hienoa että ajattelet noin ja olen samaa mieltä ettei tarvitse merkkivaatteita olla. Mutta en tajua köyhyyden glorifiointia tai sellasta marttyyri-asennetta, että meilläpä syödään pettuleipää ja säästetään ihan kaikessa ja joku muu joka haluaa tarjota lapselleen jotain uutta on jotenkin huono ja materialisti.
Mä elin myös lapsena aika köyhää lapsuutta, se on johtanut joskus sairaalloiseen kitsauteen ja toisaalta sellaiseen älyttömään kulutus käytökseen ajoittain. Että nää on näitä..
Itse olen suurimman osan elämästäni elänyt köyhyydessä ja se on opettanut säästäväiseksi enkä ole koskaan ymmärtänyt miten se raha polttaa niin paljon taskussa että se on pakko tuhlata pois. Itse en glorifoi kun en toivo köyhyyttä edes pahimmalle vihamiehelle koska tiedän kuinka hirveää on elää köyhyydessä. Kaikkien ottaisi elää oman varallisuuden mukaan eikä lähteä pummimaan että saisi ostaa lahjaksi laatua
Teineillä hyvä äiti joka näki vaivaa että sai joululahjat hommattua . Kurjaa olisi ollut ilman lahjaa joulu nuorilla .